Corlensky G-avkommor

maria_b

Trådstartare
När jag fick mitt föl efter Corlensky G -07, så minns jag att vi var ett helt gäng på buke som samlades i trådar och pratade om våra CG-bebisar. Så nu undrar jag hur det går med dem nu? Hur är de i storlek, temperamnet, gång, hopp etc? Jag vill givetvis att även 08orna deltar i tråden om det finns några här:)

Sv: Corlensky G-avkommor

Halloj, här är jag i alla fall:laugh:.

Min lilla är nu 20 månader och 158 cm hög. Helt underbar i temperamentet, väldigt lik sin mor i det avseendet. Bra skritt, faktiskt ganska bra trav, normal galopp (hoppas fortfarande på att den ska bli bättre när hon inte växer...:angel:). Hoppar trevligt, svårt att säga något om tekniken när man inte hoppar så högt tycker jag.

Hur går det med din?

Har du några nyare bilder?:)

Min lilla mår peppar peppar bra nu! Magen har hållt sig i schack i några månader och skador har vi klarat oss utan de senaste månaderna också.

Min är ca 155 i manken (var 153,5 fram, 156,5 bak för ett par månader sen, har ej mätt nu). Hon är också 20 månader, men eftersom hon varit dålig så mkt så är det egentligen först i höst hon har börjat växa! Så jag hoppas att hon blir större än vad det ser ut nu.

Hon är ädel och feminin och både lik sin mor och sin far i utseendet! Hon har längre ben än sin mor och är väldigt nätt i kroppen. Gångartsmässigt så är skritten sämst. Galoppen är ju högst bedömd men jag tycker även traven är ganska bra. Hon fick löshoppa för första gången häromveckan så uttalar mig inte så mkt om tekniken ännu då hon överhoppade sig rejält, men hon visade ju att hon kunde hoppa som föl, både över hagen och över boxdörren:angel:

Hon har väl i höst varit inne i en ordentlig trotsperiod, men nu i vinter har hon skött sig bättre. Hon är tuff men snäll, precis som sin mor. Men däremot så upplever jag henne mer stoig än morsan, hon är väldigt envis;) Samtidigt är hon väldigt trygg både i sig själv och i sin omgivning. Hon reser sig inte om man går in i boxen när hon ligger ner, jag har haft på både benskydd, täcken, sadel och träns utan den minsta reaktion en enda gång!

Jag är väldigt nöjd med henne men tror att hon säkert kommer ha en del åsikter även i framtiden. Hon är oerhört personlig, social och kelgo. Min önskan vore att hon blev 170 men det lutar väl mer åt 165. Vi får se!

Såhär ser hon ut 19 månader gammal
blandat029.jpg

Och så här såg hon ut när hon var 16 månader, den första bilden tyvärr i nedförsbacke..
IMGP7470.jpg

IMGP7468psp.jpg

jag har ju en Corlensky G avkomma Despoina HQS ue Magritte, hon är snart 21 månader. Hon är pigg och glad, mår toppen! Sist jag mätte henne var hon 156 cm fram och 160 cm bak (har jag för mig) - har inte mätt henne på ett tag..Tror dock att hon kommer bli runt 170 cm som vuxen.

Är otroligt trevlig, social.. är trygg i sig själv. Underbar att hantera, verka etc. Har haft sadel på sig utan problem, longerat henne några gånger.

Så hittills så är jag jättenöjd, fick allt jag ville när jag valde hingst till stoet! :love: Kan utan tvekan tänka mig att använda Corlensky G igen, dock ej samma sto för hon dog ju när min Dessi var 11 veckor gammal :cry:

har tagit några nya kort på henne, men ej lagt upp dem på datorn än.. :angel:

Vad kul att starta upp en ny Corlensky-tråd!
Vad har ni för mål med era?
Min är tänkt att bli min egen tävlingshäst i framförallt fälttävlan men även hoppning och lite dressyr. 3-årstestet nästa år står på programmet med!

Min grabb är nu 21½ månad. Han är riktigt fin! Jag mätte honom i förra vecka och då var han 158cm i manken och möjligen en liten aning högre bak, vi mätte honom dock inte över rumpan.
Han har hela tiden växt ganska jämnt och varit snygg i kroppen, dock har man sett på rörelsemönstret när han varit i växtperioder. I somras trodde jag ett tag att någon bytt ut honom mot en travare när han sprang omkring i hagen :eek:

Han går på lösdrift tillsammans med en 2-åring e, Hip Hop och en 3-åring e, Roderik så de busar och har sig. Vi tar bara in och hanterar vid verkning, vaccinering, avmaskning, hagbyte etc. De går alltså väldigt fritt (dock med daglig tillsyn såklart).
Han är cool att hålla på med trots att han är minimalt hanterad. Var dock väldigt hingstig innan vi kastrerade honom.

Ett par bilder från i somras, han visar så gärna upp betesmagen :D

En liten filmsnutt på honom som bebis också! Tyvärr hade mamman hovböld just då, snälla ha överseende med detta!
http://se.youtube.com/watch?v=L0o9SVYfeXw&feature=channel_page

ser väldigt trevlig ut!!!

Kul att de första börjar bli äldre så att man kan börja se vad han ger för typ iallafall!

Någon som tror sig veta ungefär generellt hur de blir i typen?

Skall sedan bli kul att höra om de är bra i munnen oxå. Min kompis häst som är efter Cornet Oblensky är tjafsig imunnen men det vet vi ju ej ännu om Corlensky ger..

Vilket otroligt vackert huvud han har!

Kul att se avkommorna, det verkar som pappa har typat dom rätt rejält! Och det beklagar man ju inte.

Mitt stos avkomma (och hans halvbror) går utanför mitt köksfönster. De är båda två otroligt rörliga, det är det första man slås av. Sen är de bägge två väldigt bra i typen, visserligen är bägge stona av mycket god typ också. Jättevackra huvuden har de. Och de har löshoppats en gång och de kan hoppa vill jag lova.

Hej! jag har en CG avkomma hemma,han tillhör min tjej kompis men är på lösdrift hos mig.han är ca 20 mån och är ca 160 nu.(om inte större..han är stoooor) Han är brun med ett litet tecken på ena bak. VÄRLDENS snällaste..hittar inte på något hyss alls,väldigt lugn och sävlig. Hur är era i temperamentet?

Jag fick en CG avkomma 08. ue: Casir Ask.
Han är såld och lämnade gården för lite mer än en månad sen. Men känns ju fortfarande som "min".

Han är helt underbar! (naturligtvis) Super i modellen, ädel med fint huvud och rund rumpa! Han är lugn och klok, väldigt lätt att ha och göra med, aldrig några konstigheter.
Hade gärna betäckt med CG igen, när det är dags för ny pålle till mig. Ville gärna behålla denna, men det gick inte just nu.

5 veckor
190608compassen1.JPG

4½ månad
011008compassion2.JPG

6 månader
031108egon1.JPG

Väldigt vackra CG barn i tråden. Tycker man kan sammanfatta dem med ett ord: UTSTRÅLNING! Ska bli kul att följa dem nästa år när det är dags för 3 års test!

Ha, ha, ja det där med bilder... Gick ut med kameran idag, men eftersom jag går på kryckor efter en knäoperation ville jag inte gå in i hagen och hästarna ville inte gå mer än 10 cm från staketet när matte ÄNTLIGEN kom ut..:rofl:
Här är dock min utsikt från sovrumsfönstret...:love:

25798656.jpg

Lite fler bilder finns här: http://www.pixbox.se/alb_show_id996339_page0.html Några tagna idag, några på juldagens morgon. Där finns även mamma häst och bästisen med på ett hörn:laugh:

Vad fin hon är din lilla tjej, även de andra ser kanonfina ut!

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är faktiskt lite roligt:laugh:. Se till att få lagt in några nyare bilder nu:idea:

Jag har en hingst efter Corlensky f. 07. Han är idag ca 160 av ädel och högställd typ med ett fantastiskt temprament. Han löshoppar jätte bra speciellt bak! Dessutom rör han sig trevligt, visades på rådgivande på Jälla och rekommenderades åter trots vår kassa visning av honom (vi är inga vana uppvisare ;) ) Jag är super nöjd och skulle absolut vilja betäcka med honom igen!

Vad kul att redan så många har hittat till tråden och att höra om era:laugh: Alla ser jättetrevliga ut!

BertaLotta och Myfairlady: Era två var otroligt lika i huvudet!

Någon frågade om framtidsplaner. För min skrutta är det treårstestet för att sedan bli min tävlingshäst i hoppning och även dressyr. Hoppas som sagt att hon blir större än det verkar som nu, för jag trivs bäst på större hästar. Men hon har långa skenben så hon kanske kommer ifatt!

ja visst är våra jättelika i huvudet :) det är lite kul..

CG har verkligen typat sina avkommor, har sett ett par stycken till och alla påminner om varandra på ett eller annat sätt!!! :)

framtidsplaner för min tjej: tja, nästa år är det 3-års som gäller, sen ska hon betäckas och sen när hon har fölat så är det tävling som gäller.. Målet är att hon ska bli minst lika bra som sin mamma om inte bättre :D hon har lite att leva upp till.... :p hennes mamma gick svår hoppning och vann sin kvalitets med 9-9 i hoppning... så vi får nog ligga i lite inför 3-års tror jag! :angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 398
Senast: MiniLi
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 765
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka