Jag har inte gjort bedömningen, IPCC har gjort den. Att andra väljer att blunda för IPCC:s rapporter gör inte mig till alarmist.Min uppfattning är att du ligger långt före de flesta andra i bedömningen att klimateffekterna kommer att orsaka en stor direkt påverkan på livet under ens egen livstid i Sverige. (Med direkt påverkan menar jag här effekt på väder och natur, och exkluderar indirekt påverkan som konflikter om resurser, en oroligare värld, behov av att hjälpa klimatflyktingar m.m.)
Om det är du som är alltför alarmistiska eller de är alltför naiva kommer ju att visa sig med tiden, men det jag skrev var inte ett inlägg i den debatten utan utifrån vetskapen om att det FINNS personer som tycker att det inte är deras sak att lösa klimatproblemet.
Mitt svar är alltså att om det finns människor som inte tycker att det är deras sak att lösa problemet för att de inte tror att de kommer påverkas, så är de redan motbevisade. Effekterna syns redan, och påverkar människor i Sverige både direkt och indirekt. Så det handlar om något annat än "jag skiter i vilken värld jag lämnar efter mig".