Men om vi bara helt enkelt slutar med all motorsport idag och kör lådbilsrace istället
Nej inte realistiskt jag vet men om all sport tog en paus alla elitidrottares resor med bil buss flyg helikopter och privatjet skulle upphöra vad skulle det göra för utsläppsnivåerna är något jag funderar på ibland
Tror nog att alla amatöridrottare bör se över sin påverkan också i så fall. Många av mina vänners och kollegors barn har 2-3 aktiviteter per vecka och barn, samtidigt som föräldrarna försöker jobba heltid. För att de ska få ihop sina scheman så blir det mycket bilåkande, dels för att hinna mellan jobb, skola, aktivitet, middag, handla osv, och dels för att de då kan ta möten ostört i bilen medan ungen har sin aktivitet. En del har dessutom en häst de behöver/vill åka till flera dagar i veckan, och hästar som ägs av människor i tätbebyggdt område står vanligtvis en bit bort.
Jag är verkligen inte avundsjuk på såna familjer och vill inte ha så själv, men det är väldigt vanligt och de flesta verkar vara nöjda. Men även de (varav de flesta har hela SL-nätet runt hörnet) menar att de "inte klarar sig" i sin vardag utan bil, och även de gnäller över högt bensinpris och dyrt att parkera. Och eftersom de ändå åker så mycket bil blir enkelbiljett i kollektivtrafik dyrt så då väljer de alltid bilen.
Jag ser nog en livsstilsförändring hos en stor del av befolkningen som absolut nödvändigt om vi i Sverige faktiskt ska minska vår negativa påverkan. Egna transporter är egentligen en mycket liten del, och "onödiga" transporter är en ännu mindre del men det som är bra med transporter som faktor att prata om är att det är konkret och relativt lätt att reflektera över. Det man behöver tänka på är ju också alla transporter som görs åt en, shopping på nätet, byggmaterial och färg till ens renovering, utkörning av pizza, icke-säsongsmat från långtbortistan osv. ALLT man behöver som man inte tillverkat för hand hemma, kräver transporter.