Den här delen håller jag absolut med om. Och jag håller även med i att krafttag måste tas till för att minska utsläpp och öka miljövänliga alternativ. Så jag argumenterar inte någonting mot det.
Det enda jag säger är (och som jag skrivit i mitt andra inlägg ovan, det kanske var helt felläst av mig i inlägget jag svarade oåpå) att konsumtionen av drivmedel för många inte kommer minska bara för att priset höjs, eftersom man är beroende av att kunna transportera sig och utanför stadskärnor finns det ofta inga andra val än att ta bilen. Vilket innebär att enda effekten man får är ökade kostnader för privatekonomi och ingen markant förbättring i miljöpåverkan.
Så det som behövs är fler lättillgängliga och miljövänliga alternativ för transport, över hela landet. Eller vidareutveckling av andra alternativ, ex det att många (som har jobb där detta är möjligt) har fått ökade möjligheter att jobba hemifrån, och därigenom minska sina transporttimmar och därigenom sin miljöpåverkan med utsläpp från biltransporter.
Håller helt med om sista stycket och tycker det vore bättre om vi kunde lägga mer energi på andra saker än drivmedelspriset, som sånt du tar upp. Det är kontraproduktivt att hela tiden fastna i att en hög kostnad för att äga och köra bil är dåligt för att många är beroende av sin bil, eftersom det tar energi och fokus från frågan om vilka andra åtgärder som kan göras för att förbättra situationen för dessa.
Självklart finns det många som är beroende av bilen och som får dyra transporter, men det måste finns andra bättre saker att göra än att sänka drivmedelspriset.
Jag ser det som orealistiskt att varje enskild landsbygdsbo ska ha tillgång till en näraliggande, snabb kollektivtrafik med avgångar som passar en själv. Många kommer att vara beroende av eget transportmedel även i framtiden och det kommer att dröja innan fossilt drivmedel är helt avvecklat. Så för att de som VERKLIGEN har behov av sin bil, och inte har alternativ, ska kunna nyttjaen del av fossildrivmedelskvoten så borde de vara väldigt måna om att få så många andra som möjligt att välja andra alternativ.
T ex borde alla landsbygdsbor som behöver sin bil i Stockholms län, slåss för sänkt pris på SL-kortet, vars prisökning under många år var högre än bensinpriset. Alternativt vilja betala mer skatt så att pengarna kan användas till fler avgångar. Istället för att fastna i gnäll över högt pris på fossildrivmedel, vilket inte bidrar alls till att lösa klimatkrisen utan bara får oss att trampa runt i cirklar på samma ställe.
Edit: menar inte att du ska stå till svars för allas kritik mot drivmedelskostnader
@Miao , ditt inlägg fick bli en utgångspunkt men sedan skrev jag bredare än vad du framfört. Så du får svara om du vill, annars behöver du inte.