Collie tråden!

Varmblod90

Trådstartare
Eftersom det finns andra ras trådar så tänkte jag att varför inte skaffa en collie tråd :laugh: Här kan vi berätta om våra härliga, underbara hundar som förgyller våra dagar. Den kloka och förstående Collien!

Välkommen lång- som korthår! :bow:

Sv: Collie tråden!

En liten presentation från oss

Först ut är Minta, hon är den äldsta. Ska fylla 5 år den 1 november. Hon har haft 2 valpkullar.
Hennes resultat från utställningar
2xCK, BTKL-2, BTKL-1, BIR, CERT

En speciell, härlig och orädd hund!

6487843-Xlhhq.jpg

4442846-wTF3j.jpg

Här ligger hon i mitten tsm med två av sina valpar ur den första kullen
2034127-2WYb4.jpg

Minta har en egen film!
http://www.youtube.com/watch?v=iOjhb5tvfv8

Sen har vi Atlas, eller Totte som han kallas! Min helt underbara, världens bästa vovve:love:
En hund som alltid gå lös på promenaderna. Lägger huvudet på sne när man pratar med honom och börjar oftast "prata" tillbaka.

Han fyllde 2 år den 27 juli. Mattes älskling! Där jag är, där är han!

10124_169342489856_572584856_2517469_1341157_n.jpg

24591_391902279856_572584856_3500619_3476608_n.jpg

Är Totte hungrig?
31693_406514279856_572584856_3828914_21864_n.jpg

Ett kort som är taget för någon vecka sedan. Mycket päls har han fått = massa jobb.

316980_10150308312184857_572584856_7543409_3122272_n.jpg

Även Atlas har en egen film
http://www.youtube.com/watch?v=2mac0aFqoBs
http://www.youtube.com/watch?v=hrADAoPrSzs&feature=related

Jag började lite smått lydnad med Atlas. Men jag märkte rätt snabbt att det var inte hans grej alls. Så vi kör lite vardagslydnad istället något som han trivs bättre med
Ögonkontakt innan han får något tex.
Och så kan han kommandot Muff = skall :D
Han är inte så mycket utställd men han har fått CK. Ska visas mer när han har växt klart.

Så har vi till sist Hatchi! Min vilde glada tokiga collie. Berättar mer om honom i nästa inlägg som bli senare =)

Nähä, ingen som är intresserad? Fast vi kanske inte är så många collie ägare..Tråkigt :(

Du får väl ge folk lite tid; jag har haft annat för mig(bl a träna hunden, presentation finns i Lydnadsettan-tråden). Lägger in presentation här snart!

Jag har inte riktigt bestämt mig än för om min collie ska komma tillbaka till mig eller ej, så jag får återkomma ;)

Jag fick ta bort min gamla collietik i somras så är numera collie-lös. :( Smider planer på en kortis, men det dröjer... Så jag har ingenting att presentera just nu tyvärr.

Så, då är det dags att presentera Rover, en kortiskille på 6 år. :laugh:

snhund.jpg

Han är en riktig kompis, älskar människor(och katter!) men är tyvärr osäker på andra hundar, något som dock förbättrats mycket sedan han kastrerades. Han är mentalbeskriven med mycket trevligt resultat och mentaltestad med en neslig poäng från godkänd. Ett par utställningscert har han också. Han älskar all form av aktivering och vi tränar lydnad med sikte på lydnadsettan, och spår, sök, uppletande och agility för nöjes skull. Allt är lika kul enligt Rover! Lättbelönad är han också, han gillar både godis och kamp - eller bara att få hoppa över ett hinder eller leta upp ett föremål EN gång till... :p

Vildhund-1.jpg

Inomhus är han desto lugnare, en riktig soffpotatis som gärna ligger och knorrar(och fiser) i sin biabädd.

letasleepingdoglie.jpg

Jodå, vi är fler som har collie. :) Själv har jag ett korthår på tre år som heter Assa, jag har tyvärr inte så nytagna bilder tillgängliga men här är två bilder från förra sommaren. Hon är inte alls lika valpig till utseendet längre.

Vi tränar och tävlar framförallt bruks, men har precis börjat med det, och en del agility men det har jag inte lagt riktigt lika mycket tid på. Skulle vilja prova på rapport också. Det blir absolut fler korthår för min del men jag tycker om så många raser så det blir andra också.

Du får väl ge folk lite tid; jag har haft annat för mig(bl a träna hunden, presentation finns i Lydnadsettan-tråden). Lägger in presentation här snart!

Tråden låg ju i 2 dagar och låg på 3:dje sidan så jag trodde ingen var intresserad. Förlåt då..

Börjar att tycka att korthårs collie är riktigt fina! Och jag kommer garanterat att skaffa en längre fram.

Han ser verkligen jätte trevlig ut!! :laugh: Tycker faktiskt bäst om trf korthår, utseendemässigt då :D

Roligt att det fanns fler collie ägare =)

Ser ut att vara en härlig och go tjej! Mycket energi ser hon ut att ha? ;)

En presentation kommer på Hatchi. Är inte hemma just nu och har inga bilder på honom på denna datorn.

Just nu är vi och hälsar på oss morsan där mina tre får leka och busa med resten av gänget. Underbart att gå promenader i skogen här med ett colliegäng på 7 st + 2 valpar som är 5 månader gamla.

Då måste jag ju skryta med att min kompis hund Ullsåsas Happy Feet "Takida" idag gjorde en godkänd korning på 303 poäng :D Annars är jag inte så himla insatt i collien eftersom jag har pudel själv :P

Någon mer som korat sina collies? Skulle vara kul att se lite filmer!

/Jenny

Senast ändrad:

Rover har som sagt gått mentaltestet för korning men fick bara 299 poäng och skottfast - gränsen för godkänd går vid 300, så han missade verkligen med minsta möjliga marginal.

Dentaku: Tackar! :laugh: Rover var också jättefin, var kommer han ifrån? Kan PM:a om du vill.

ananya: Tackar! :laugh: Hon kommer från Gemdales.

Varmblod90: Hon har massor av energi! :D Helt galen, och matglad som sjutton, det är "allt som lämnas framme blir uppätet"-regler här hemma... ;)
Tycker absolut att du ska skaffa ett korthår någon gång, de är supertrevliga hundar som man kan göra det mesta med. Jag har vant mig vid utseendet och tycker nu de är fina, men tidigare var det trots utseendet jag skaffade en. :angel: Det finns så klart flera bra uppfödare men jag kan absolut rekommendera Gemdales, Yvonne kan vara svår att få tag i men är supertrevlig och engagerad i sina valpköpare. :laugh: Gå gärna in på hemsidan och läs lite om du är nyfiken.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 931
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 465
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 663
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Roliga saker som barn säger