Collie tråden!

Sv: Collie tråden!

Jadu det undrar jag med! Kan ju inte vara roligt att ha en sådan hund varken som sällskap eller att jobba med.
Ja jag håller med! Himla fina hundar i denna tråden, långhår som korthår ^^

Collien anses vara så rädd att dem inte ens duger till att vara sällskap. Något som inte stämmer!
Vi bli tvingade att gå MH som enligt mig som man kan lägga ner. Det gör inte hunden rättvist.
Atlas har en 4:a på skott. Och då tror folk automatiskt att han är en rädd hund. Något som inte stämmer alls. En tryggare och lugnare collie har jag ärligt talat inte sett. Han är inte ljudkänslig, skiter fullständigt i raketer och skott.
Från Atlas MH vid skramlet
http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=10150199609814857

Och så hittade jag denna film...
http://www.youtube.com/watch?v=6isdaVgECDs&feature=share
Man blir så jävla ledsen. Det stämmer ju inte alls. Varför skulle hon få ett avbrutet MH? Och då kommer det igen att folk tror att hon är rädd. Men hon är ju hur cool och lugn som helt i olika miljöer.
Jag är emot MH och önskar det fanns något man kunde göra för att stoppa det eller ändra så det bli rättvist.
Man bli ledsen när man få veta sånt här...

Jag håller inte med dig alls. I enstaka fall kan MH vara missvisande men inte om man ser till större populationer/avelsresultat. Filmen på Atlas går inte att se men om han nu är en så mentalt stabil hund så är det ju lätt att visa genom att genomföra ett MT med honom!

Mentalbeskrivning är det bästa redskap vi har för att få en opartisk bedömning av det mentala läget hos en ung hund, även om det aldrig går att få helt felfritt. Många anser att just deras hund bedömts orättvist utan att tänka på att en hund under en mentalbeskrivning utsätts för saker den inte SKA vara van vid och man dessutom undersöker dess förmåga att bygga på sig efter jobbiga händelser. Av den anledningen är det inte ovanligt att hundar som verkar helt skottfasta i vardagen reagerar på skottet på MH - de är helt enkelt inte så mentalt stabila som ägaren tror när man skrapar lite på ytan.

Att ta bort det obligatoriska MH för de collies som ska gå i avel vore en katastrof när man så tydligt kan se ärftligheten på rädslor/kvarstående rädslor men även positiva egenskaper på den statistik som Collieklubben publicerar på sin hemsida!

Instämmer helhjärtat. MH är ett fantastiskt verktyg för att kunna bevara och förstärka de fantastiska egenskaperna som collies har, och att minska frekvensen av de negativa.

Jag tycker att både MH och MT är jättebra verktyg i aveln! En 4 på skott innebär inte rädsla, alla typer av rädsla ska hamna i ruta 5 på MH. Dessutom så har ju du möjligheten att göra MT och då få bättre siffra på skotten om du tycker att han blev felbedömd!

Ang hunden där beskrivaren bröt mentalbeskrivningen, beskrivaren kan ju bara beskriva det den ser just den dagen och avryter inte för att förstöra för hundägaren utan för att den upplever att hunden är för belastad för att man ska vilja utsätta den för mer saker! En hund ska inte tycka att en MH-bana är skitläskig och lägga på sig, då är det inte rätt att fortsätta. Det skulle vara mer intressant att se hennes videoklipp från MHt eftersom

Nu har jag dessutom sett protokollet till hunden som går omkring i stan och om man gjort det har jag svårt att förstå hur man kan ställa frågan varför hunden ska ha ett avbrutet MH. Redan på Kontakmomenten ser det trist ut med 2.or på 1b och 1c. Sedan gör hundstackarn i princip ingenting förrän den får 5:a på rädsla vid dumpe(flyr mer än 5 meter), 1:a på nyfikenheten och 5:a på kvarvarande rädsla. :crazy: När kraken flyr mer än 5 meter för skramlet också och sedan inte går fram väljer beskrivaren att avbryta, förmodligen för att hunden ska slippa utsättas för något den så uppenbart tycker är jättejobbigt. På vilket sätt skulle det vara fel?

Det verkar inte vara enbart en olycklig slump heller när ett kullsyskon har ett liknande MH som också fick brytas efter skramlet...

Och läser man vidare har föräldrarna 3 respektive 4 på kvarstående rädsla efter dumpe på sina mentalbeskrivningar. Jag tror jag ger mig där.

Senast ändrad:

:( Riktigt tråkigt. Förhoppningsvis kan även sådana hundar leva vettiga och meningsfulla liv utan alltför mycket rädsla och stress - men man måste kanske anpassa sitt liv en del för att få dem att må bra, och det kommer alltid att finnas många situationer som måste undvikas för att inte hundarna ska må dåligt. Jag blir nästan arg när jag tänker på att folk avlar på hundar med 4 eller 5 på kvarstående rädslor...

Vad är det för fel på MH? Är inte Collien en brukshund?
Hur går det för Collies på BPH (beteende- och personlighetsbeskrivning Hund)?

Men du vet väl bättre än P-E Sundgren o hans spindeldiagram måste vara förtal av en hel ras?
Sist jag hörde honom tala på AdventureDogConference använde han Collien o aveln av dem som ett skräckexempel på dålig avel, men vad visste väl han?

O hur kommer det sig att en del uppfödare faktiskt avlar på Collies med BRA MH o tom erhåller uppfödarpris på utställningar med hundar som dessutom tävlar bruks med hyfsade resultat?

Eller menar du att att majoriteten av Collies hade en dålig dag när de gjorde MH?

Måste tipsa alla colliefantaster om ett bra sida som Finska Collieklubben lagt upp där folk kan rapportera in sjukdomar hos sina hundar, alltså inte bara höft- och ögonproblem utan ALLT. Den heter Collika, jag lägger länken direkt till söksidan. Tyvärr är den på finska men om det är någon som är nyfiken, kanske har någon finsk hund i stamtavlan eller så, och inte kommer någon vart med översättningsprogram så är det bara att hojta till så kan jag hjälpa! Jag tycker det vore jättebra om Svenska Collieklubben kunde göra något liknande!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 931
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 465
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 663
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka