Collie tråden!

Sv: Collie tråden!

Fick själv ta bort min gammeltant (borderterrier) förra sommaren och det är inte roligt.

Hon är verkligen jättesöt, jag tycker de ser så charmiga ut med det gråa. :)

Nej, så sorgligt... :cry: Jag fick ju ta bort min gamling i somras, hon blev nästan 15 år och jag saknar henne så otroligt mycket.

Rover kommer från Oneway's, Harley Davidson heter han i stamtavlan. Har faktiskt mailat Yvonne på Gemdales eftersom vi(mest jag... :angel: ) planerar så smått för att skaffa en till kortis så småningom!

Rover har som sagt gått mentaltestet för korning men fick bara 299 poäng och skottfast - gränsen för godkänd går vid 300, så han missade verkligen med minsta möjliga marginal.

Filmade tyvärr inte mentaltestet men hittade några gamla bilder, roligast var väl trumgubben där Rover nästan drog omkull mig för att komma fram till den spännande filuren medan han, som vanligtvis är tystlåten, skällde som en galning.

rovermt5.jpg

Kl

Här kommer bilder på Hatchi. Min unghund på 1 år och snart 4 månader. En helt underbar hund som är helt olik dem collie jag är vana vid. Har energi som jag vet inte vad. Han är väldigt häftig måste jag säga. Brukar kalla honom schäfer korsningen:p

Hade så gärna velat börja med räddning med honom. Men då man sitter utan körkort så får jag glömma det.
Ska däremot börja med klickerträning. Han har visat sig vara väldigt smart och lättlärd så jag tror att han skulle tycka det va roligt.

302091_10150329854269857_572584856_7688918_878573984_n.jpg

Jätte spännande att spana från epatraktorn
303264_10150329853744857_572584856_7688917_1103907452_n.jpg

Sen blir han helt galen när man sparkar boll
321511_10150330012254857_572584856_7689647_1266590004_n.jpg

Det hade faktiskt oxå varit kul att börja med lite lätt skyddsträning med honom. Men som sagt omöjligt som det är nu. Men drömma kan man jue:laugh:

Idag ska Minta få sig ett bad. Dags att göra iordning henne för utställningen i Växjö i novemeber. Och sen ska alla hundarna får sig en genomgång med borsten, något som inte uppskattas av Atlas, haha

Börja med att träna lydnad(perfekt med klicker) och spår hemma, det är ju ändå ett måste om man är intresserad av att träna skydd. :laugh:

För alla som vill se en collie(korthår) i skyddsträning så måste jag bjussa på en video som jag och ananya suttit och dreglat över - Domino Nirreterrit.

Okej, ja det kan jag ju faktiskt =) Min syster lägger blodspår så hon vet ju det dära med spår så kan ju få hjälp av henne. Tack för tipset, det tänkte jag inte på :)

Måste även kika på videon!

Jag har en korthårig collie som heter Kaj, han är 3 år. Vi tävlar elitlydnad och är uppflyttad till lägre rapport. Han är världens mysigaste kille som pratar väldigt mycket, gillar att ligga och dra sig i sängen och älskar att träna. Tycker om människor, hoppar mer än gärna och har knockat folk ett antal gånger.

Han är min absolut bästa vän och betyder allt!

641.jpg

95.jpg

55.jpg

Kaj i ett nötskal

Så fin han är! Och PRECIS så där beter sig Rover också, inklusive ljud, särskilt när han ätit något riktigt gott. :D

Åååh det där gnugganosandet och pratandet. :love: Jag tror att det där pratandet och kommunicerandet är en av de saker jag skulle sakna mest om jag bytte ras.

Senast ändrad:

Åh jag är så grymt sugen på att gå lydnadskurs med Hatchi. Känner att jag behöver hjälp med den biten om vi ska börja med skydds:D Blir så förbenad på att jag inte ha körkort och bil så jag kan ta mig dit! Varför kan inte körkort vara gratis, eller typ delbetala:angel: Aja, se om jag kan komma på en lösning ifall någon kan köra mig =)

Nu har jag äntligen fått arslet ur vagnen och börjat använda min sunkiga kameras inspelningsfunktion! Första videoklippet blev på Rover när han agerar hjälpreda i trädgården. Vi håller på att ta ner en syrenhäck och Rover sympatiserade som synes fullt ut med projektet. :D

Rover hjälper till

Mattes lilla gosegris Hufsa:

1109242.jpg

16 månader, pratglad och pigg. Vi har än så länge inte kommit längre än att vi fått ett förstapris i lydnadsklass 1 men tanken är att vi ska försöka oss på klass 2 och appellspår framöver!

Oj, tack så mycket! :laugh: Ska försöka få tag i en nyare bild och lägga ut i veckan.

Colliepratet och gosandet där Assa trycker hela kroppen eller huvudet mot mig (och sedan bara står där medans man klappar) är något som jag gillar också, och framförallt tikarna kan slå ihop tänderna så det smattrar när de leker, de hugger i luften jättesnabbt flera gånger. Det har jag aldrig upplevt med andra raser. Colliegatorn brukar hon heta då. ;) Brukar era collies/collier(?) gå mellan benen på er ofta? Både Assa och min kompis kortis går gärna och kilar in nosen mellan låren på en för att komma igenom, och stannar ibland halvvägs för att bli klappad.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 932
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 663
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Jag kunde köpa en hund
  • Akvarietråden V