Clinicen med MONTY ROBERTS

Sv: Clinicen med MONTY ROBERTS

Jag var där också.
Håller helt och hållet med Dig! Bra svarat! :bow:
Men tyvärr är en del männisor så inskränkta att de inte kan ta lärdom av andra och ha ett Öppet Sinne.....utan de "travar" vidare i sitt eget besserwisserspår och säger halleluja till detta.... :crazy:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Också bra svarat! Håller med Dig också :bow:

Tycker man ska se och uppleva en person live innan man gör uttalande som "ej imponerad" - "show och blaha" o. dylikt.....Oavsett VEM det gäller...Monty Roberts, Kelly Marks, USA's president, Påven, Kungen.....en vanlig dödlig människa...
Respekt för andra är ledordet....Sen att man inte köper allt rätt av, DET är upp till var och en! Men disrespect är något av det grövtsa som finns för en person.... :(

mvh
Carina på Cesam Arabians

Senast ändrad av en moderator:

Håller med helt! :bow:
Jag var också där och jag tyckte så här: :love: :D :)
Monty levde upp till mina förväntningar och han var dessutom rolig! :rofl:
Total fokus på HÄSTEN och dess väl!
Skaffade också den nya boken och tycker den verkar jättebra!
Signerad! ;)

:crazy: Vad har det med medialitet att göra?

Cesam skrev:
Jag var där också.
Håller helt och hållet med Dig! Bra svarat! :bow:
Men tyvärr är en del männisor så inskränkta att de inte kan ta lärdom av andra och ha ett Öppet Sinne.....utan de "travar" vidare i sitt eget besserwisserspår och säger halleluja till detta.... :crazy:

mvh
Carina på Cesam Arabians

:D

Om det är mig du pekar på ;) så har jag ett Mkt, mkt öppet sinne och är allt annat än inskränkt.

Dock kan ju alla inte behöva följa samma linje eller hur? Man FÅR lov att ifråga sätta!

Jag förstår till exempel inte hur någon kan försvara inspänningstyglar, lösa eller ej, gummi eller ej. Det handlar väl inte om huvudets placering när det gäller att korrigera en gångart....*Sucka*

Snabb fråga..

Nämnde Monty över huvudtaget löslongering och isf varför inspänningstyglar var bättre än löslongering, för hästen som hade problem med galoppen på lina?

När man löslongerar så har ju hästen de bästa förutsättningarna att SJÄLV finna sin balans och bästa sättet att använda sin kropp för att t ex galoppera på volt. Utan att människan ens har en chans att påverka fel med lina/tyglar/annat?

Visst finns dte hästar som har sådana problem med sin kropp och felaktigt byggda muskler att de inte reder ut det ens lös, fast då känns veterinär och equiatriker/liknande som steg ett före inspänning iaf?

Alexandra_W skrev:
Snabb fråga..

Visst finns dte hästar som har sådana problem med sin kropp och felaktigt byggda muskler att de inte reder ut det ens lös, fast då känns veterinär och equiatriker/liknande som steg ett före inspänning iaf?

Tack, för den.

CarolaLind skrev:
:crazy: Vad har det med medialitet att göra?
Att man direkt känner igen en människa med ärligt goda avsikter vad det gäller hästträning tex.. :angel:
Att man kan se det bra och inte enbart det man ogillar och ev missförstår,och sen lägga dålig energi på att prata skit... ;)

Alexandra_W skrev:
Snabb fråga..

Nämnde Monty över huvudtaget löslongering och isf varför inspänningstyglar var bättre än löslongering, för hästen som hade problem med galoppen på lina?

När man löslongerar så har ju hästen de bästa förutsättningarna att SJÄLV finna sin balans och bästa sättet att använda sin kropp för att t ex galoppera på volt. Utan att människan ens har en chans att påverka fel med lina/tyglar/annat?

Det är bäddat för missförstånd om man inte var med och hörde vad som sades..likaså så bör man läsa boken ..på en show kan inte allt hinna läras ut ..om jag fattat det rätt är showerna till för att väcka ett intresse och visa hur hästträning kan gå till på ett fint sätt för att undvika framtida problemhästar..några problemhästar får en omstart.
Hans tanke tror jag är att man skall vilja fördjupa sina kunskaper genom tex hans bok där det står mkt problemlösningar osv.
Jag föreslår att läsa den boken och förstå helheten..

Snabbinfo,på showen förklarade han att många hästar skulle slippa bli stela och förstörda om de slapp bli longerade på en lina som så många gör..han förordar istället TÖMKÖRNING..det är han inte ensam om att lära ut.
Vanligtvis tömkör han hästarna utan inspänning,detta var första gången jag såg honom eller nån annan med hans metoder tömköra på volt med dessa ..eftersom jag förtsått att han vet vad han håller på med så litar jag på att just denna häst behövde detta stöd.
Han tömkörde alltså hästen på vanlig töm oxå,med dessa kunde han påverka bakbenen..hänger ni med??Tror vi missförstått varann,jag kunde oxå varit tydligare.. :love:
Han talar oxå om att man inte som amatör skall träna hästar utan handledare..tyvärr anser många att de redan är proffs..suck.

I sin bok berättar han tex att han samarbetar med kiropraktor osv,han har koll på läget.Han har inga halta hästar med på showen,har själv sett honom i England där han sorterade ut "problemhästar" som inte fick vara med på showen pga fysiska problem..seriöst.
Har sett horsemanshiptränare i sverige som jobbat med hästar som istället behövt akut hjälp av veterinär eller alternativa metoder, sånt gör mig skogstokig..jag skulle oxå bråka om jag hade ont nånstans och tvingas till att va slav åt nån..
Vad monty vill lära ut är att om hästfolket lärde sig träna hästar på rätt sätt så skulle kiropraktorer mfl ha mindre arbete pga det skulle bli färre feltränade hästar med skador som är orsakade av människans okunskap.
Och det vet man ju är sant!! :cool:

i boken finns oxå exempel på en annan tränare som sett samband mellan longerade hästar på en lina och framtida problem i kroppen ,vilket ger hästar som presterar sämre,nu är ju inte longering det enda som "skruttar " till hästar det vet ju alla som tänker lite..
Men många börjar träna unghästar med just longering,man börjar alltså med att göra hästen stel i kroppen,snacka om taskig start. :cry:
Och många vet ju att unghästar inte helst skall tvingas att gå på liten volt pga leder och senor osv,fler och fler förordar att låta bli.

Monty tragglar ju inte runt i rundkorallen mer än nödvändigt heller,det är dock ett bra och säkert ställe att börja jobba med hästar .spec då hästar med "människoproblem" som behöver startas om..
Som sagt läs boken ,se han i verkligheten och förstå helheten.
Hästar är olika,olika problem har olika lösningar..och glöm inte ha roligt med din häst!!om du inte har roligt..byt hobby!! :rofl: eller utbilda dig ;)

Cesam skrev:
Också bra svarat! Håller med Dig också :bow:

Tycker man ska se och uppleva en person live innan man gör uttalande som "ej imponerad" - "show och blaha" o. dylikt.....Oavsett VEM det gäller...Monty Roberts, Kelly Marks, USA's president, Påven, Kungen.....en vanlig dödlig människa...
Respekt för andra är ledordet....Sen att man inte köper allt rätt av, DET är upp till var och en! Men disrespect är något av det grövtsa som finns för en person.... :(

mvh
Carina på Cesam Arabians
Exakt!! :bow: :bow:

Lilla Skutt skrev:
Det är bäddat för missförstånd om man inte var med och hörde vad som sades..likaså så bör man läsa boken ..på en show kan inte allt hinna läras ut ..om jag fattat det rätt är showerna till för att väcka ett intresse och visa hur hästträning kan gå till på ett fint sätt för att undvika framtida problemhästar..några problemhästar får en omstart.
Hans tanke tror jag är att man skall vilja fördjupa sina kunskaper genom tex hans bok där det står mkt problemlösningar osv.
Jag föreslår att läsa den boken och förstå helheten..

Snabbinfo,på showen förklarade han att många hästar skulle slippa bli stela och förstörda om de slapp bli longerade på en lina som så många gör..han förordar istället TÖMKÖRNING..det är han inte ensam om att lära ut.
Vanligtvis tömkör han hästarna utan inspänning,detta var första gången jag såg honom eller nån annan med hans metoder tömköra på volt med dessa ..eftersom jag förtsått att han vet vad han håller på med så litar jag på att just denna häst behövde detta stöd.
Han tömkörde alltså hästen på vanlig töm oxå,med dessa kunde han påverka bakbenen..hänger ni med??Tror vi missförstått varann,jag kunde oxå varit tydligare.. :love:
Han talar oxå om att man inte som amatör skall träna hästar utan handledare..tyvärr anser många att de redan är proffs..suck.

I sin bok berättar han tex att han samarbetar med kiropraktor osv,han har koll på läget.Han har inga halta hästar med på showen,har själv sett honom i England där han sorterade ut "problemhästar" som inte fick vara med på showen pga fysiska problem..seriöst.
Har sett horsemanshiptränare i sverige som jobbat med hästar som istället behövt akut hjälp av veterinär eller alternativa metoder, sånt gör mig skogstokig..jag skulle oxå bråka om jag hade ont nånstans och tvingas till att va slav åt nån..
Vad monty vill lära ut är att om hästfolket lärde sig träna hästar på rätt sätt så skulle kiropraktorer mfl ha mindre arbete pga det skulle bli färre feltränade hästar med skador som är orsakade av människans okunskap.
Och det vet man ju är sant!! :cool:

i boken finns oxå exempel på en annan tränare som sett samband mellan longerade hästar på en lina och framtida problem i kroppen ,vilket ger hästar som presterar sämre,nu är ju inte longering det enda som "skruttar " till hästar det vet ju alla som tänker lite..
Men många börjar träna unghästar med just longering,man börjar alltså med att göra hästen stel i kroppen,snacka om taskig start. :cry:
Och många vet ju att unghästar inte helst skall tvingas att gå på liten volt pga leder och senor osv,fler och fler förordar att låta bli.

Monty tragglar ju inte runt i rundkorallen mer än nödvändigt heller,det är dock ett bra och säkert ställe att börja jobba med hästar .spec då hästar med "människoproblem" som behöver startas om..
Som sagt läs boken ,se han i verkligheten och förstå helheten.
Hästar är olika,olika problem har olika lösningar..och glöm inte ha roligt med din häst!!om du inte har roligt..byt hobby!! :rofl: eller utbilda dig ;)

jag har läst Mannen som talar med hästar och som sagt, jag är ingen fan av Monty. Såg btw en SNUTT av den där unghästen på TV och var än mindre imponerad.

Däremot tror jag många behöver personer som t ex Monty för att förstå vissa grundläggande saker i hästträning, men jag har svårt att se något revolutionerande eller 'speciellt' med honom. Dock aldrig sett honom IRL, men läst första boken, sett clinics (eller vad man ska kalla det) med honom på TV/video flera ggr etc. Men kommer inte runt att det han uppnår uppnår man med sund hästhantering - utan join up och rundcoraller etc (däremot som sagt så har jag eg inget emot något av det, jag anser dock inte det är så nödvändigt som M mfl får det till).

Wow är allt jag har att säga ! Jag tycker att det var helt fantastiskt att se honom arbeta med hästarna, som var i olika åldrar, med olika utbildningar och med olika typer av problem. Jag var helt mållös när dagen var slut och jag gick ut ur den vackra Flyingemanagen. Helt mållös av att se hur Monty får en häst, som aldrig någonsin har lastats utan ögonbindel på grund av att det är det enda sättet att få den att gå på , 20-30 min senare travar in i transporten. Jag blev nästan tårögd av att se hur hästens fobi plötsligt säppte och han såg ut att riktigt trivas därinne!

Eller den hästen som aldrig haft en sadel på ryggen eller ett träns i sin mun, 30 min senare travade lyckligt runt i rundpaddocken i sin nya utrustning. Han rullade sig t o m i slutet och såg ut att riktigt trivas med livet !

Ja... jag säger bara WOW ! Å vad rolig Monty var hahaha :D.

Här är två bilder som jag tog (lite suddiga, menmen):

Monty själv vid sitt lilla fråge/autografpodie
DSCN8045.JPG

Här jobbar han med unge Gildenstern (stavning :crazy:?)
DSCN8051.JPG

Splittan skrev:
Han jobbade med 4 st hästar.
En orörd unghäst som fick sadel och ryttare på sig, och som efter 30 minuter gick helt oberörd omkring samt rullade sig, fastän alla i publiken aploderade, sancka om en avspänd 2 åring som litade på Monty. sedan som komm en häst in som hade blivit fel longerad, vilket i sin tur påverkade hela kroppen hos hästen.
Sedan komm en häst som kastade av sina ryttare så fort de hade en annan vilja än vad hästen hade.
Den sista hästen var en häst som inte gick och lasta utan ögonbindel.
Om att någon tycket det var för lite problemlösare så kan jag hålla med till vis del, men man hinner inte med hur mkt som helst på 30 minuter per häst, och två av hästarna (den som var fel longerad och den som inte gick att rida) kräver fortsatt arbete, då deras problem inte går att rätta till helt på 30 minuter.

Intressant. Jag var och såg hans clinic i södra England och det var EXAKT samma upplägg med samma problem hos hästarna. Undrar om han helt enkelt kör samma grej överallt för att det funkar?
Jag var inte så imponerad, det var mest show över det hela och vääääldigt kommersiellt. Onödigt lång paus i mitten som var till för att kränga grejer, och en oändligt refererande till böckerna under hela clinicen. Lite trist!

Den boken har har gett ut nu "Från mina häder till dina", är inte lik hans andra böcker.
För här förklarar han hela upplägget, hur han gör, hur han löser olika problem m.m, varför han läser problemen på de sättet han gör.. Väl beskrivet och med en massa bilder.
Man får en hel del aha upplevelser när man läser boken.
Och tråden genom hela boken är säkerhet för människa och häst, samt att all träning ska vara rolig och positiv.

Han är ingen förespråkare för våld eller sätt som tvingar hästen, utan han vill att hästen ska lära sig själva så att säga.

Ja, jag har ju inte sätt hans shower innan, men jag kan tänka mig att de hästar som visas är de som har de vanligaste problemen, jag menar hur många har inte problem att lasta sin häst, hur många har inte problem med att få sin häst att gå fram utan problem m.m.
Sedan får han ju ha problem hästar som går att rätta till lite eller helt på 30 minuter.

Om du läser hans nya bok, så lär du inse att han har mkt erfarenhet av andra problem med och hur man kan lösa dem problemen.

Rosenblad skrev:
Eller den hästen som aldrig haft en sadel på ryggen eller ett träns i sin mun, 30 min senare travade lyckligt runt i rundpaddocken i sin nya utrustning. Han rullade sig t o m i slutet och såg ut att riktigt trivas med livet !

Just det där är en sådan sak som jag har svårt att bli 'imponerad' av. Varför skulle hästen INTE bete sig så? Det där är vad jag förväntar mig när jag lägger sadel på en unghäst första gången. Och jag förväntar mig inte (men inte hela världen om det händer heller iofs) några bockningar från sadeln på vägen dit.

Men det där är ju vad man i normalfallet förväntar sig och hur det i normalfallet går till (utan JU etc, jag menar inte enligt Montys metoder nu utan vanligt snt förnuft metoder)

Ja, men tänk dig en unghäst i en fullsatt arena, hästen är så avspänd att den rullar sig och inte bryr sig om omgivningen, fast publiken apploderar för fulla muggar! Just den delen gjorde mig imponerad!

Lilla Skutt skrev:
Att man direkt känner igen en människa med ärligt goda avsikter vad det gäller hästträning tex.. :angel:
Att man kan se det bra och inte enbart det man ogillar och ev missförstår,och sen lägga dålig energi på att prata skit... ;)

Fel.
Medialitet är kommunikation med döda. Inte riktigt samma sak.

Kanalisering av ljus från universum tex. kan man också göra om man är medial.

Splittan skrev:
Ja, men tänk dig en unghäst i en fullsatt arena, hästen är så avspänd att den rullar sig och inte bryr sig om omgivningen, fast publiken apploderar för fulla muggar! Just den delen gjorde mig imponerad!

Okej, fast frågan är ju (alltså den jag skulle vilja ha svar på) om det var MONTYS förtjänst eller HÄSTENS. Min lilla dam tar det mesta med ro, och skulle nog också utan problem att lägga sig och rulla efter arbete även under de där omständigheterna, hon har ju haft 30 minuter att 'vänja' sig och hon är som sagt inte speciellt lättupprörd.

Min valack, som är tio år och ingen unghäst, skulle nog INTE lägga sig och rulla under samma premisser.

Oavsett vad Monty gjorde alltså, de är väldigt olika i sin reaktion på nya miljöer och 'läskiga' saker.

Så, om min unghäst la sig och rullade hos Monty skulle jag INTE vara imponerad. Alls.

Men, om min valack la sig och rullade hos Monty skulle jag VARA imponerad.

(Hos Monty = under samma premisser som unghästen la sig då på clinicen)

Man får inte glömma att de flesta unghästar är fördomslösa varelser utan referenser och har de haft en god uppväxt tar de det mesta med ro och tycker 'okej, kul ställe, när är det käk förresten?' ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Kirre
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama