Det är bäddat för missförstånd om man inte var med och hörde vad som sades..likaså så bör man läsa boken ..på en show kan inte allt hinna läras ut ..om jag fattat det rätt är showerna till för att väcka ett intresse och visa hur hästträning kan gå till på ett fint sätt för att undvika framtida problemhästar..några problemhästar får en omstart.
Hans tanke tror jag är att man skall vilja fördjupa sina kunskaper genom tex hans bok där det står mkt problemlösningar osv.
Jag föreslår att läsa den boken och förstå helheten..
Snabbinfo,på showen förklarade han att många hästar skulle slippa bli stela och förstörda om de slapp bli longerade på en lina som så många gör..han förordar istället TÖMKÖRNING..det är han inte ensam om att lära ut.
Vanligtvis tömkör han hästarna utan inspänning,detta var första gången jag såg honom eller nån annan med hans metoder tömköra på volt med dessa ..eftersom jag förtsått att han vet vad han håller på med så litar jag på att just denna häst behövde detta stöd.
Han tömkörde alltså hästen på vanlig töm oxå,med dessa kunde han påverka bakbenen..hänger ni med??Tror vi missförstått varann,jag kunde oxå varit tydligare..
Han talar oxå om att man inte som amatör skall träna hästar utan handledare..tyvärr anser många att de redan är proffs..suck.
I sin bok berättar han tex att han samarbetar med kiropraktor osv,han har koll på läget.Han har inga halta hästar med på showen,har själv sett honom i England där han sorterade ut "problemhästar" som inte fick vara med på showen pga fysiska problem..seriöst.
Har sett horsemanshiptränare i sverige som jobbat med hästar som istället behövt akut hjälp av veterinär eller alternativa metoder, sånt gör mig skogstokig..jag skulle oxå bråka om jag hade ont nånstans och tvingas till att va slav åt nån..
Vad monty vill lära ut är att om hästfolket lärde sig träna hästar på rätt sätt så skulle kiropraktorer mfl ha mindre arbete pga det skulle bli färre feltränade hästar med skador som är orsakade av människans okunskap.
Och det vet man ju är sant!!
i boken finns oxå exempel på en annan tränare som sett samband mellan longerade hästar på en lina och framtida problem i kroppen ,vilket ger hästar som presterar sämre,nu är ju inte longering det enda som "skruttar " till hästar det vet ju alla som tänker lite..
Men många börjar träna unghästar med just longering,man börjar alltså med att göra hästen stel i kroppen,snacka om taskig start.
Och många vet ju att unghästar inte helst skall tvingas att gå på liten volt pga leder och senor osv,fler och fler förordar att låta bli.
Monty tragglar ju inte runt i rundkorallen mer än nödvändigt heller,det är dock ett bra och säkert ställe att börja jobba med hästar .spec då hästar med "människoproblem" som behöver startas om..
Som sagt läs boken ,se han i verkligheten och förstå helheten.
Hästar är olika,olika problem har olika lösningar..och glöm inte ha roligt med din häst!!om du inte har roligt..byt hobby!!
eller utbilda dig