Clinicen med MONTY ROBERTS

Sv: Clinicen med MONTY ROBERTS

Alexandra_W skrev:
Just det där är en sådan sak som jag har svårt att bli 'imponerad' av. Varför skulle hästen INTE bete sig så? Det där är vad jag förväntar mig när jag lägger sadel på en unghäst första gången. Och jag förväntar mig inte (men inte hela världen om det händer heller iofs) några bockningar från sadeln på vägen dit.

Men det där är ju vad man i normalfallet förväntar sig och hur det i normalfallet går till (utan JU etc, jag menar inte enligt Montys metoder nu utan vanligt snt förnuft metoder)
Det ÄR ju just sunt förnuft metoder han håller på med!!!
inget hokus pokus..inga extrema konstigheter!
Att en unghäst visas på de flesta shower beror nog på att man vill visa hur lätt det är att få en unghäst positiv till träning,att man inte behöver krångla till det eller använda tuffa metoder.

Jag tar till mig små saker här och där,det mesta han håller på med är baserat på lång hästerfarenhet,join up är ett redskap man kan använda som är tydligt för hästen och ger en bra start till fortsatt förtroende.

Han ville oxå visa att om hästen bockar med sadeln på för första gången så är det inget att hetsa upp sig för,det gör en del hästar av ren reflex,han ville visa att om man låter hästen vara så går det över, den accepterar sadeln.
Vad folk gör ibland är att hetsa upp sig och bestraffa hästen ,vilket gör att den defenitivt kommer förknippa sadeln med otrevligheter..

Som sagt håller helt med, sunt förnuft bör alltid råda!!
tyvärr saknas det väl lite sånt hos en del ute i hästvärlden..eller hur??

Att det är lite show över det hela och humor ,gör att folk lättare kommer ihåg saker som lärs ut,att nån lär ut kunskap på ett lättsamt sätt gör inte att det är sämre kunskap för det ..

Ibland händer det att hästar råkar ut för olika saker som gör dem till problemhästar,tex olycka i en trailer.
Montys metoder är ju då jättebra för att hjälpa hästen komma över sin fobi.
Vad jag vet så har han aldrig sagt att alla måste göra som han gör,utan att man tar till sig det man vill.

Nu har ju han träffat på och jobbat med fler hästar än alla vi andra har tillsammans på detta forum..så jag tror att han vet vad han gör.

Det finns fler böcker att läsa,tex" Horsesense for people", "Horses in my life" så jag har lite mer förståelse för vad han gör och varför.

Har man bara läst "mannen som lyssnar till hästar" så behöver man mer info.

Jag tror att han såg ett behov av den senaste boken,konkreta lösningar på olika problem,hur man förebygger problem osv.

Boken är en verktygslåda,man använder de verktyg man vill eller för stunden behöver.
Man måste inte vara imponerad,jag är bara tacksam över att bli påmind med att med sunt förnuft och goda avsikter och vänliga metoder är det enda som ger lyckliga hästar.
Man gör så gott man kan tills man vet bättre,när man har kunskap så gör man annorlunda nästa gång,alla inklusive proffsen lär sig olika saker ifrån olika hästar man möter hela tiden..om man bara vill lära sig ;)

Citat ur boken "Horsesense for people"

"Make it simple.Simple is best."

"You can lead a man to knowledge,but you cant make him think."
-Jerry Shinnaman

"Many people watch but few see."

Jag ser det dock väldigt svårt att en häst är så avkopplad att den inte reagerar på publikens applåder, för det är något den inte var van vid, eller fick vänja sig vid innan, tror de flesta hästar skulle ha reagerat.

Sedan kan jag hålla med till fullo att visa hästar är mer coola än andra, alla hästar är ju olika.
Det är bara det att hästen helt kopplade bort det dånande ljudet från publiken och la sig för att rulla.

Fast i och för sig, en intressant tanke jag kom på, jag undrar hur unghästen hade beetet sig efter 30 minuter i cirklen själva, och hur den hade reagerat när publiken började applådera?! Det hade jag velat sätt!!
Sedan så var det ju inte bara dena lilla unghäst som blev så avspänd och fin, utan det blev alla hästar han jobbade med, fast den som blev minst avspänd (obsavera att den blev avspänd) var faktiskt den hästen som inte gick och rida, den var bara så nochalant på något vis. Som Monty jämförde den med ett bortskämt barn...

Lilla Skutt skrev:
Det ÄR ju just sunt förnuft metoder han håller på med!!!
inget hokus pokus..inga extrema konstigheter!
Att en unghäst visas på de flesta shower beror nog på att man vill visa hur lätt det är att få en unghäst positiv till träning,att man inte behöver krångla till det eller använda tuffa metoder.

--

Han ville oxå visa att om hästen bockar med sadeln på för första gången så är det inget att hetsa upp sig för,det gör en del hästar av ren reflex,han ville visa att om man låter hästen vara så går det över, den accepterar sadeln.

--

Som sagt håller helt med, sunt förnuft bör alltid råda!!
tyvärr saknas det väl lite sånt hos en del ute i hästvärlden..eller hur??

--

precis som jag skrev nedan, så:

Däremot tror jag många behöver personer som t ex Monty för att förstå vissa grundläggande saker i hästträning,

Dvs, folk behöver någon som Monty för att fatta 'sunt förnuft', det är det som är tragiskt. Dessutom är det tragiskt att så många (riktar inte mot någon speciell nu) tycker Monty är så 'speciell', inget ont om karln så, men det han gör gör hundratals och tusentals andra människor dag ut och dag innan. Men kanske inte med Montys specialgrimma och med Join Up, men med sunt förnuft. Men det har folk i allmänhet svårare att se, men ge dem ett uppdraget 'schema' att följa och de förstår. Men eg inte att allt det handlar om är att lyssna på hästen likväl som du kräver att den ska lyssna på dig, lära sig hur hästar fungerar och alltid ha en 'plan' för alla scenarion så att man slipper panikreaktioner ( t ex). Utan de tror hemligheten ligger i Join Up/specialgrimmor/orangea spön/repgrimmor/speciella grimskaft. Osv.

man kan ju se bort från Monty ett tag och jmf med Parelli. Carrot sticks und so weiter. Men det är inte morotspinnen i sig som är hemligheten. Men folk i allmänhet ser ofta detaljerna som det som skapar helheten.

Men visst behövs Monty m.fl just för det saknas bårde kunskap och sunt förnuft. Men jag skulle hellre se att någon utan tillbehör och säljgrejer och så vidare tog och lärde ut det. Så folk inte hänger upp sig på att det är något speciells/exceptionellt/magiskt med ditt eller datt. För det är det inte. Det är hästkunskap och hästkänsla. Och sen vad man väljer att göra med den sa, vilken väg man väljer att använda den (med join up, morotspinnar eller vad det nu må vara) ä'r egentligen irrelevant för resultatet blir detsamma om bara grundkänslan och grundförnuftet finns sas. Men det behöver många lära sig - ja.

Jag var också där och fick intrycket att hästen inte var av det lugnaste slaget. Inte stirrig eller så, men vaksam och höll ett skarpt öga på publiken hela tiden men med växande förtroende för monty började han slappna av och lita på monty, och därmed inte bry sig om publiken.

För övrigt var upplevelsen att vara på föreställning hos monty helt enorm. Helt fantasisk upplevelse. ville ha papper om hans "skolor" men de var slut när jag kom fram :( :cry: :cry:

Men... ni andra som var där! Sa inte Monty något om "non proffit" att pengarna går till andra t.ex barnen han har hjälp i olika skolor.

I övrigt tyckte jag inte alls att materialet han sålde störde i "undervisningen". Jag tror inte att ha har skrivit alla böckerna för att bli rik och konstruerat grimmor av samma anledning.

Jag håller inte med dig om att monty skulle behövas för att lära nybörjare sunt förnuft. Han sa något som fick mig att respektera honom ännu mer. Översatt av mig; "Om ni vill göra på ert sätt (rida in unghästar) så gör det. Trivs ni med att först sätta på tränset och göra om det en vecka, föratt sen sätta på sadlen och göra det en vecka, för att sen sitta upp lite försiktigt i en box en vecka...så gör det. Anledning tillatt jag inte gör det är för att jag inte behöver göra det. Men gör vad ni villl och tycker är bäst för er häst"

phoenix skrev:
Jag håller inte med dig om att monty skulle behövas för att lära nybörjare sunt förnuft. Han sa något som fick mig att respektera honom ännu mer. Översatt av mig; "Om ni vill göra på ert sätt (rida in unghästar) så gör det. Trivs ni med att först sätta på tränset och göra om det en vecka, föratt sen sätta på sadlen och göra det en vecka, för att sen sitta upp lite försiktigt i en box en vecka...så gör det. Anledning tillatt jag inte gör det är för att jag inte behöver göra det. Men gör vad ni villl och tycker är bäst för er häst"

Vad exakt behövs Monty för om vi säger så?

Sen, jag MÅSTE, ni får skjuta mig sen ;)

Men när Monty tar en 'orörd' tvååring, och på 30 minuter går från sadel första gången, till 'riden', så säger folk WOW!

När jag tar min välhanterade tvååring som förvisso haft sadel ett par gånger (fast då fick den pålagt fullt utrustad och spänt normalt utan mankemang), och UTAN att hänga och dona och bli ledd och ha medhälpare osv, sitter upp och lugnt och stilla skrittar över gårdsplanen, gör halt, klappar och sitter av, så säger folk HJÄLP, att du vågar/hur kan du/stackars häst.
(nej, jag menar inte att jag är bättre eller lika bra eller sämre eller någonting alls i jämförelse med Monty, jag menar det att det ena ger WOW och det andra HJÄLP, det handlar alltså inte om vad jag gör vs MOnty specifikt, utan vad folk i allmänhet gör vs Monty).

Dessutom när Monty gör det handlar det om förtroende, när Anna i busken gör det handlar det om 'snäll häst'..
:devil:

Monty behövs för att hästmänniskor ska börja prata hästhantering ;)

Jag personligen tycker inte det är så fantastiskt just att han lyckades rida in en häst på en halvtimme helt utan stress och tvång, utan det är under omständigheterna han gjode det.

Självklart finns det fler som klarar av att göra samma sak (med eller utan Montys metoder) och jag tycer inte det är mindre fantastiskt för det (om det sker utan tvång, stress och våld)

Att sen monty behöver medhjälpare beror på att han inte kan rida så mycket längre p g a dålig rygg

Jag tycker om Montys "språk" utan ord och slag. Tyckte alla hästarna med problem i lördags kokm långt för att lösa dessa på bara en halvtimme i lördags. Och detta utan att tvinga dem till något eller skärra upp dem. Lugnt och stillsamt

Där håller jag med dig Alexandra,det är inte olika tillbehör i sig som gör skillnad,det är hur man gör saker och ting.Kunskap.

Sen måste jag ändå säga att grimman är ett bra hjälpmedel,går både leda,rida och tömköra med ,bättre än sidepull och repgrimmor.
Men som sagt om man inte vet vad man gör så kan man göra saker tokigt..det är väl därför det medföljer tydliga instruktioner till grimman,att man inte får binda upp hästen i nosremmen tex osv .
Finns oxå en video i hur man skall använda den rätt och där förklaras vad man bör och inte bör göra..
Jag skiter i om han tjänar pengar på grimmor och böcker..det är han värd,och jag lär mig massor av hans långa hästerfarenhet.
Varför inte använda bra grejer om det finns?

Men jag fattar precis vad du menar..hästfolk är" prylfolk" ofta..

Sen tror jag inte att han tjänar så mkt pengar som en del kan tro,vet ni tex vad ett patent kostar(grimman),hyra tex Flyinge?osv osv,eller ska han betala för att komma?

Hans böcker tycker jag var väldigt billiga om man jämför med andra böcker ,och vad de innehåller..

Men jag fattar din poäng helt klart !

Alltså, om Monty tjänar pengar eller ej har jag inga aspekter på. Det är prylkoppling jag inte gillar, sen om man tjänar pengar på den eller ej är skitsamma. Kan de tjäna pengar på en orange ridspö t ex så är de ju dumma om de INTE gör det ;)

Utan just detta att saker kopplas till prylar eller att göra saker på just ett specifikt sett, och folk tar till sig DET som det som gör susen.

Jag har förvisso en repgrimma i stallet, men den är använd fem gånger på eh..sju år? oftast går vanlig grimma utmärkt. Men jag har inget emot repgrimmor egentligen, men jag har sett för många som står med hästen i repgrimma utanför transporten och snurrar ett långt grimskaft för att inte sucka åt prylkoppling, inte för det är fel på PRYLARNA egentligen men för att folk ser prylen och inte resten. Och då blir det sådana där repsnurrande muppar som egentligen inte vet vad de försöker åstadkomma, försöker säga hästen eller än mindre VAD de säger hästen. Utan 'snurra lina så går hästen i i transporten'.

Naturligtvis är inte ALLA så, men de som bäst skulle behöav lära sig VERKAR vara de som stirrar sig blind på PRYLARNA?

Snura ett rep var inte nått Monty gjorde. Däremot så gjorde han exakt det jag gör med min pålle vid lastning, nu hade han dock en häst som var rädd för transporten, mer än rädd. så han fick lägga ner lite mera jobb.
Men själva principen.

För att få in våran envisa häst i transporten så använder jag en speciall grimma som spänner om mulen och om nacken när hon inte gör som jag ber henne.
Från att ha en häst om är slut och vi som försöker lasta henne är slut efter ett par timmar *hm*, med försök av alla knepp. Så komm jag på att jag hade denna grimman. Hon står emot i max 30 sekunder när hon vill betsäma, sedan så ger hon sig och går in. nu tar det bara ett par sekunder att lasta henne. Och nu slipper vi ha en trött häst, irriterade människor.
Alla är lugna och glada.
Och på det sättet jag hanterade min grimma på hästen, på samma sätt såg jag att Monty i stort sätt använde grimman på den hästen han han fick lastningsglad! hans resultat är dock att hästen glatt travade in i transporten, pga av hans enorma erfarenhet, medans min forfarande behöver ett litet tryck i grimman för att förstå att det är inte lönt att trottsa.
Så i denna sistsen är jag enormt glad över den grimma vi har.
I övrigt till de andra hästarna (4 st) så har vi aldrig aft de problemen att få våra hästar att tycka om att åka transport. Har bla en 2 åring som älskar att åka transport, och försöker gå in i den varje gång hon går förbi den för att gå till hagen.

Prylgalen är jag inte, men i bland kan vissa saker behövas. Dock är det ju viktigt att poängtera att bara för att an har "prylarna" så blir inte det lösningen på alla ens problem.

Det Monty hoppades på var att få folk att inse ett annat sätt att lösa problem på, då det finns folk som hellre brukar våld än försöker förstå sin häst och lösa problemen på annat sätt.
Denna upplysningen tror jag behövs (tyvärr) då folk oftas går den "enkla" vägen med ex bestraffning i form av smärta på sina hästar.
jag hoppas verkligen att den del av publiken som var där tar tog åt sig av Montys sätt och fick en liten "aha" upplevelse.

Det Monty sysslar med är som du säger naturligt hästvett/ sunt förnuft, men för vissa männskor som säger att de kör med sunt förnuft, kör med helt andra metoder, och de tycker jag det är bra att de får chansen att se sakor och ting ur en helt annan vinkel.

fast sedan så kan man bli lite förskräckt när man tänker på hur folk går och köper dessa grimmor och sedan ger sig på sina egna hästar, vilket kan ge mer skada än nytta då de kanske inte har en aning om vad de igentligen sysslar med, eller tror att de ska lösa sig lika lätt som och bli lika bra som Monty gör det. Men så är det väll med allt??!

CarolaLind skrev:
Och dessutom förorda inspänningstyglar för att få mer bakbensaktivitet...

Dina "gäster" som va där behöver tydligen gå en kurs i Engelska. Förmodligen va det en jävla miss att inte allt som sas och även andra kunde se inte översattes i både svenska och blindskrift.

Det påstods ALDRIG att longering på dubbla inspänningstyglar eller vad som är ännu bättre tömkörning med dubbla linor på böjt spår i detta fall hade ngt med mera bakbensaktivitet att göra. :angel:

Det Monty så kraftigt poängterade "flertalet ggr" va hur nedbrytande för hästen ALL linlöpning på en lina på böjt spår är för hästen. Och varför är det så????

JO: Med linlöpning på EN lina på en volt (10-20 meters) så MÅSTE hästen för att hålla sin balans gå utåtställd med huvud och hals,i annat fall kommer den att gå omkull innåt. Detta är fullständigt onaturligt för en häst i mer än 25 meter och kommer väldigt snart att ge ledskador samt muskelproblem.

Monty poängterade flertalet gånger samt även visade på den individen hur felaktig belastning och vilka enorma påfrestningar det leder till. Kunde man inta den information som han delgav skulle väldigt många hästar i framtiden inte inneha hovledsinflamation,has,knäledsproblem samt obalanserad muskulatur.

Förmodligen har jag fel då jag påstår att alla som uppsuttet rider på en volt balanserar upp hästen på yttertygeln, som jag förstår det så balanserar du upp den på innertygeln.

Trött blir man när ngn som inte ens va där uttalar sig om saker och ting utifrån hörsägen från några som verkar ha "Noll Koll".

Hoppas som du att vi snart slipper den skiten. :mad:

Senast ändrad av en moderator:

hovis skrev:
Det Monty så kraftigt poängterade "flertalet ggr" va hur nedbrytande för hästen ALL linlöpning på en lina på böjt spår är för hästen. Och varför är det så????

JO: Med linlöpning på EN lina på en volt (10-20 meters) så MÅSTE hästen för att hålla sin balans gå utåtställd med huvud och hals,i annat fall kommer den att gå omkull innåt. Detta är fullständigt onaturligt för en häst i mer än 25 meter och kommer väldigt snart att ge ledskador samt muskelproblem.

Monty poängterade flertalet gånger samt även visade på den individen hur felaktig belastning och vilka enorma påfrestningar det leder till. Kunde man inta den information som han delgav skulle väldigt många hästar i framtiden inte inneha hovledsinflamation,has,knäledsproblem samt obalanserad muskulatur.

Förmodligen har jag fel då jag påstår att alla som uppsuttet rider på en volt balanserar upp hästen på yttertygeln, som jag förstår det så balanserar du upp den på innertygeln.

Trött blir man när ngn som inte ens va där uttalar sig om saker och ting utifrån hörsägen från några som verkar ha "Noll Koll".

Hoppas som du att vi snart slipper den skiten. :mad:

Ehh, var någonstans står att man ska ha 'drag' i linan vid linlöpning med en lina? Iaf o vi pratar longering så går det utmärkt att longera på den voltstorlek man nu önskar på SLAK longerlina? Det handlar om du har lärt hästen att söka slack hela tiden eller ej.

Däremot om man får dra/ha mothåll i linan så drar man hästen ur balans ja, men varför skulle man behöva det?

Ang ridning så går det att rida en volt på en välskolad häst utan att ens hålla i tyglarna. De flesta (undertecknad inkluderad) använder dock tygöarna med, men inte ensidigt utan det är ju en samverkan mellan inner ochytter. Cykelsvänga (dra i inner) fungerar ju synnerligen dåligt, du får huvudet inåt, bakdelen utåt och en häst som faller in över inner framben. Men om man bortser från nybörjare så är det få personer som jag vet iaf som 'cykelstyr'

Och oavsett hur många linor du har vid t ex tömkörning eller longering så använder du bara en så får du samma effekt, och den är det väl inte många som anser är annat än oönskad.

men som sagt, var tog den SLAKA linan vid longering vägen? Den drar aldrig i hästen. och inte går de omkull heller, eller går utåtställd (unghästar går gärna felställde dock, pga bristande balans och styrka, därför jag inte är en vän av att tömköra unghästar förrän de lärt sig, via tömkörning och stärkande arbete i allmänhet) lär sig balansera på den voltstorlek man önskar.

Splittan skrev:
För att få in våran envisa häst i transporten så använder jag en speciall grimma som spänner om mulen och om nacken när hon inte gör som jag ber henne.
Från att ha en häst om är slut och vi som försöker lasta henne är slut efter ett par timmar *hm*, med försök av alla knepp. Så komm jag på att jag hade denna grimman. Hon står emot i max 30 sekunder när hon vill betsäma, sedan så ger hon sig och går in. nu tar det bara ett par sekunder att lasta henne. Och nu slipper vi ha en trött häst, irriterade människor.
Alla är lugna och glada.

Och på det sättet jag hanterade min grimma på hästen, på samma sätt såg jag att Monty i stort sätt använde grimman på den hästen han han fick lastningsglad! hans resultat är dock att hästen glatt travade in i transporten, pga av hans enorma erfarenhet, medans min forfarande behöver ett litet tryck i grimman för att förstå att det är inte lönt att trottsa.

--
Det Monty hoppades på var att få folk att inse ett annat sätt att lösa problem på, då det finns folk som hellre brukar våld än försöker förstå sin häst och lösa problemen på annat sätt.
Denna upplysningen tror jag behövs (tyvärr) då folk oftas går den "enkla" vägen med ex bestraffning i form av smärta på sina hästar. !

VAD gör grimman egentligen? Den trycker på specifika ställen, som då INTE ger särta/obehag när hästen inte gör som du vill, utan istället - ja vadå?

Alltså, jag säger inte att det är fel metod, men jag ser inte hur den löser ett problem utan att ge en negativ association till ett negativt beteende och en positiv association till ett positivt beteende. och att det dessutom ÄR ett mått av tvång (och en kaninkramare skulle säkert kalla det för våld/smärta).

På samma sätt som principen med tryck och eftergift skapar samma sak. Jag vill hästen ska gå framåt, hästen går framåt och det kommer inget tryck/obehag. Hästen går inte framåt, då uppstår ett tryck (även från en vanlig, mjuk grimma). när hästen går framåt försvinner trycket/obehaget (eftergift). Och snart har man lärt hästen att för att komma undan trycket/obehaget så måste man ge efter.

Samma princip gäller för repgrimmor, lina runt bakdelen etc. Men hästen har aldrig något val att komma undan trycket OCH få som den vill. Dvs det finns ett mått av tvång (som är olika skarpt beroende på var det kommer från, en vanlig grimma, en repgrimma, en kedja etc).

Och det i sig har egentligen ingenting med förståelse att göra :Devil:

Och jag har INGET emot metoden som sådan - alls. Jag använder förvisso vanlig grimma, men principen med tryck och eftergift. Och hästarna tycker ju knappast att trycket av grimman är BEHAGLIGT liksom. Utan man gör som matte vill = behagligt/behagligare, man gör inte som matte vill obehagligt/obehagligare.

Sen var man ska dra gränsen är en bra fråga, för OM (jag säger OM) jag istället skulle rappa till hästen med ett spö när den inte gör som jag vill, så egentligen är det samma precis. Gör som jag vill - inget rapp, gör inte som jag vill - rapp. Så fort hästen gör som jag vill så utebliver rappet (eller trycket). Det ena sättet är dock mildare än det andra, och det ena sättet är mindre smärtsamt än det andra. Men det är samma grundprincip.

Det är inte förrän tryck/eftergiftsamspelet försvinner som man förlorar principen och det blir enbart förkastligt.

Men nog använder du TVÅNG för att få in din häst i transporten när du lärt henne att enda sättet att komma ifrån obehag/tryck är att gå dit matte vill (i detta fallet in i transporten). Om hästen INTE behövde en viss 'påminnelse' om den regeln skulle man kunna skicka in dem.

Och jaga nvänder också tvång när valacken ska på. Går man på fint så inget tryck, går man inte på - tryck. Honom kan jag INTE skicka in, och han skulle inte drömma om att gå in i en transport som råkar stå öppen. Det är aldrig HANS förstahandsval liksom. Unghästen däremot knatar gärna in och där krävs inget tvång i normalfallet (och hon skulle också knata in på 'kul' om det stod en öppen transport och skräpade). Och det är inget fel med det, skulle hästarna enbart göra osm de ville skulle vi h väldigt dyra, undermånliga gräsklippare i många fall. Men man får inte glömma bort att även sådana generellt ansett snälla metoder som tryck och eftergift faktiskt är ett visst mått av tvång. Vi ger hästen ett val, men det är ett val med två valmöjligheter som inte är jämnbördiga.

Tyärr så är min pålles psyke så hårt att hon skiter i att någon "drar" i en vanlig grimma, hon är en riktigt envis jävel. Och det mildaste sättet för oss att lösa hennes problem är just med våran grimma, och det blir ju som du säger en viss mängd tvång ( i och för sig tvingar vi våra hästar till mkt om man ska gå djupare i det hela...). Dock ett tvång med belöning då trycket släpper när hästen gör som man vill. Förhoppningsvis är ju att hästen får en positivt upplevelse av det hela!

Alexandra_W skrev:
Ehh, var någonstans står att man ska ha 'drag' i linan vid linlöpning med en lina?

var tog den SLAKA linan vid longering vägen? Den drar aldrig i hästen. och inte går de omkull heller, eller går utåtställd (unghästar går gärna felställde dock, pga bristande balans och styrka, därför jag inte är en vän av att tömköra unghästar förrän de lärt sig, via tömkörning och stärkande arbete i allmänhet) lär sig balansera på den voltstorlek man önskar.

Det tror jag inte stod ngn stans.Tråkigt att vissa inte har kunskapen om att se hästens balansering och rörelsemönster samt naturlig balansering utifrån obalanserad linlöpning. Slack och eftergift har tyvärr inget med hästens naturliga balansering på böjda spår att göra förutom att den rent naturligt för att hålla sin balans är tvungen att gå utåtställd med huvud och hals för att inte "falla innåt"

Ledsen att jag inte kan förklara det lite "lättare" för dig. :angel:

Splittan skrev:
Tyärr så är min pålles psyke så hårt att hon skiter i att någon "drar" i en vanlig grimma, hon är en riktigt envis jävel. Och det mildaste sättet för oss att lösa hennes problem är just med våran grimma, och det blir ju som du säger en viss mängd tvång ( i och för sig tvingar vi våra hästar till mkt om man ska gå djupare i det hela...). Dock ett tvång med belöning då trycket släpper när hästen gör som man vill. Förhoppningsvis är ju att hästen får en positivt upplevelse av det hela!

Jag har absolut inget emot metoden i sig, men som jag ser det och som jag uppfattat det så blir den grimman just 'skarpare' än en vanlig grimma. Dvs gör mer 'ont'/skapar mer obehag. Och då är det ju egentligen ingen snäll lösning :angel:

Alltså jag invänder INTE mot dig eller ditt sätt att använda grimman (herregud jag DRAR in ett stycke valack i transporten här, med dubbla vanliga grimmor så de ska hålla om han slänger sig. ), men däremot att det är ett 'snällt' sätt egentligen. Det är ju klart elakare än att skicka in hästen (och som sagt, det finns de som hävdar att kan du inte skicka in hästen ska du inte åka), men många gånger snällare än spörapp t ex. Men det jag menar med var går egentligen gränsen för 'snäll' metod kontra 'elak' metod. Ett spörapp i rätt tillfälle ger lika snabb 'eftergift' som när en skarp grimma 'släpper', även om det blir en mer logisk kedja när ett tryck släpper än att motrryck get ett spörapp. Men skarp grimma anser de flesta (inkl moi) vara okej, men inte spörapp. Mest för att det ena brukar gå milt till, det andra mer häftigt.

Minn en inackordering jag hade, som lastade sin häst mycket lugnt och stilla och odramatiskt tyckte jag. Tills ägaren sa att det var SÅ skönt tills hon kommit på att sätta kedja under hakan. Normalt slogs hästen som en tiger vid lastning, men med kedjan gjorde det citat 'så jävla ont att hon inte ens försökte', slut citat. Och att ta t ex så kedjan under hakan och lugnt leda in hästen i släpet SER ju väldigt snällt och milt ut, medan ett spörapp i rätt ögonblick ser mycket mer brutalt ut, men ÄR det det egentligen? Det är en ganska intressant tankekedja när man börjar undra var gränsen går.

Men jag kan inte tycka att ta en skarpare grimma är ett icke-tvång eller icke-våldssätt att lösa ett problem. MEN, jag anser inte heller att det i normalfallet går att ha hästar som förväntas prestera någonting (gå in i en transport t ex) utan att i NÅGON gorm använda tvång/olika grad av obehag KOMBINERAT MED eftergift/belöning. Så jag har *tjat* INGET emot sättet i sig. Jag bara tycker det är intressant hur man ser på det här med tvång/obehag och vad som är snällt ;)

hovis skrev:
Det tror jag inte stod ngn stans.Tråkigt att vissa inte har kunskapen om att se hästens balansering och rörelsemönster samt naturlig balansering utifrån obalanserad linlöpning. Slack och eftergift har tyvärr inget med hästens naturliga balansering på böjda spår att göra förutom att den rent naturligt för att hålla sin balans är tvungen att gå utåtställd med huvud och hals för att inte "falla innåt"

Ledsen att jag inte kan förklara det lite "lättare" för dig. :angel:

Du missar en liten inte helt oviktig detalj. Det är inga som helst problem för en välgymnasticerad och välskolad häst att gå rättställd på volt. UTAN att trilla omkull/tippa inåt/annat. För en grön häst, en unghäst eller en otränad häst däremot så kommer de att ställa sig utåt. Men det finns grader likväl i helvetet som när det gäller skolning av häst.

Och en välskolad/vältränad/välgymnasticerad häst har inga problem att gå rättställd på volt utan att tippa inåt. fascinerande om du inte upptäckt det?

Och en välskolad häst är fullt medveten om vad som krävs av den och kommer gå rättställd på volt på slak lina. En unghäst som är grän och otränad (och obalanserad som de gärna är som små) kommer gå utåtställd eller tippa inåt. Det löses dock aldrig genom att dra in huvudet, men det är ett temporrt problem som löses ganska lätt genom att göra hästen redo för uppgiften.

Har du aldrig fått kolla ärligheten i en bjudning? Rid en volt, med hästen korrekt ställd/böjd. Ge sedan efter på tyglarna så de är slaka. Ärlig böjning och ärlig form och hästen kommer fortsätta i samma takt, tempo, form och böjning. Oärligt och hästen kommer tappa form/tempo/takt och bjudning.

Var det lätt nog förklarat? Eller ska du fortsätta missförstå?

Helt otroligt att folk kan lägga ner så otroligt med energi på att envisas med att ha rätt och veta allt.. om en tränare, metod eller tex hjälpgrimma som man inte har en aning om hur den ser ut eller fungerar..

Jag tycker som alltid att om man skall leka besserwisser så bör man läsa tex Montys böcker först och med öppet sinne se honom jobba i real life..sen kan man ha åsikter.

Ihopklippta sekvenser på tv ger ofta en felaktigt vinklad bild,sen beror det på vad den som filmat har för kunskaper om vad som bör vara med...
Ofta fokuserar inslag inte på vad som egentligen är det som är viktigt.

Tror som Hovis att om det översatts till svenska och blindskrift och teckenspråk.. så hade inte ett fåtal "proffs" missat info pga engelskan..som jag tyckte var väldigt lätt att förstå..

Lustigt oxå att de som bor på nätet dygnet runt är de som vet bättre än de som arbetat med hästar hela livet..fattar inte hur vissa får sin hästerfarenhet.. :angel: :cool: :D

Senast ändrad:

Lilla Skutt skrev:
Helt otroligt att folk kan lägga ner så otroligt med energi på att envisas med att ha rätt och veta allt.. om en tränare, metod eller tex hjälpgrimma som man inte har en aning om hur den ser ut eller fungerar..

Lustigt oxå att de som bor på nätet dygnet runt är de som vet bättre än de som arbetat med hästar hela livet..fattar inte hur vissa får sin hästerfarenhet.. :angel: :cool: :D

Du har flera poäng i det du skriver Lilla Skutt!!!

Själv är jag bara en glad amatör som arbetat med hästar i 43 år och "genom tur" tränat och tävlat flertalet hästar upp till svår klass (i "skutt").

Den dagen man tror sig veta och kunna allt om hästar är den första dagen i ens liv, som man (tydligen gärna oxå inför hela världen) delger sin okunskap. :angel:

Alexandra_W skrev:
Du missar en liten inte helt oviktig detalj. Det är inga som helst problem för en välgymnasticerad och välskolad häst att gå rättställd på volt. UTAN att trilla omkull/tippa inåt/annat. För en grön häst, en unghäst eller en otränad häst däremot så kommer de att ställa sig utåt. Men det finns grader likväl i helvetet som när det gäller skolning av häst.

Vad är rättställd på volt utifrån hur DU ser det?? Alla är väl barn i början eller menar du att ingen häst skall arbetas på volt i longering på EN lina (vilket va grundproblemet) innan den uppnår minst MSV utbildning? Antingen är du blind eller oxå blundar du för verkligheten, alla hästar oavsett utbildningsståndpunkt som under längre tid longerats på volt enbart med en lina har en onaturlig rent av skadlig balansering genom utåtställt huvud, hals,bål.

För dig verkar det onaturligt men för hästen är det en naturlig balansering utifrån en onaturlig obalanserad "sk" träning. Kan även kallas för "bekväm träning" utifrån att det går mkt fortare och är mindre jobbigt att förbereda lining på enbart en lina. Eller oxå beror det väl på som du själv säger i dina svar, brist på kunskap från den som utövar den typen av linlongering.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Kirre
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama