D

dps

Jag äter p-piller och missade två piller i början av kartan men hade då inte sex på 1,5 v och då ska det ju vara lugnt. Men det var det visst inte...
Väntade mens igår och har senaste veckan känt mig konstig, yr och "mensvärk" (vilket jag inte brukar ha mer än på sin höjd första dagen) och brösten känts väldigt ömma. Trodde inte att jag var gravid utan att kroppen bara var lite konstig, men hade ändå ett test hemma så jag tänkte att det var likabra att använda det för att vara säker då jag ska åka iväg i veckan och en del alkohol kan vara inblandat.

Nyss testade jag och det blev snabbt ett + på stickan :eek:

Vad gör jag nu?

Jag är i ålder helt ok att få barn och jag längar verkligen efter barn, men hade tänkt vänta några år. I mina tankar hade jag hus, gift/sambo, jobb och en ordnad ekonomi. Jag har nyss pluggat klart men inte lyckats få jobb, dock ngr på gång. Jag ska snart flytta till mindre lägenhet (men i mkt bättre område än jag bor nu) men största "problemet" är ändå att jag och pojkvännen (pappan) bor ca 200 mil från varandra och han har 1,5 år kvar att plugga och det måste han nog göra i sitt hemland.
Jag har inte pratat med honom än och vet inte hur jag ska säga det, men det är väl första steget. Jag vet iallafall att han är emot abort och det är väl inget jag vill heller egentligen.

Så nu har jag skrivit av mig lite och vill ha både pratiska råd vad jag ska göra nu och även kloka ord för hur jag ska agera i min situation.

Sv: Chockad

Till att börja med - Grattis!

Spontant på dig låter det inte som att du ska ta bort det iaf, du låter som att du vill. Och det blir inte alltid som man planerat, men det brukar lösa sig i alla fall.

Hur bor din pojkvän i det land han är i nu? Ni kanske kan bo tillsammans där under mammaledigheten (som jag antar att du isf tar ut då han studerar)? Din lägenhet kan du ju hyra ut i andra hand och det är väl inget som säger att man måste bo i Sverige under mammaledigheten? Annars går det att vara själv den första tiden, om du ska bo kvar här och din pojkvän kommer hit då utbildningen är klar, har du isf din familj i närheten som kan hjälpa dig?

Men grattis i vilket fall, och lycka till! :)

Tror inte att flytta till honom är ett alternativ, han bor i studentrum på 14kvm och staden/området han bor är inte alls barnvänligt och jag kan inte heller språket eller har några vänner här. Familjen bor 10 min gångväg från mig.

Kommer de hjälpa dig, det kan bli lite jobbigt att vara själv första tiden med barn, när hen är så liten. Jobb löser sig alltid, men hur känns det nu? Låt det sjunka in lite och se hur det känns sedan. :)

Finns det ingen lösning så att pappan kan plugga klart i Sverige?

Praktiska råd... hm. Ta det lugnt, det löser sej!

Grattis.

Hade jag varit i din situation så skulle jag vara chockad, såklart. Men ändå känna lite att med det avståndet mellan dig och pojkvännen, en liten miss och ändå att ni inte hade sex på 1½ vecka. Så verkar det helt enkelt som pyret i magen valt er som föräldrar, och inte tvärt om som de brukar vara om du förstår?

Wow grattis!
Du ska få ett av de där speciella barnen som kommer till världen oavsett alla preventivmedel;)

Då är de verkligen meningen:love:

Jag har en kompis som blev gravid under "mensdagarna" på p-pillerkartan, hon fortsatte med pillren som vanligt en månad innan hon insåg att hon blivit gravid första gången hon hade sex med sin nya pojkvän:o

Och jag lovar, den pojken är så speciell:love: en helt underbar liten kille:love: det var verkligen meningen att han skulle bli till;)

Det är nästan mer otroligt än så. Vi har inte setts på 4 månader och nu har jag varit hos honom i 3 veckor.

Nu har jag pratat med pojkvännen och jag tror inte han riktigt kunde ta in det, sa bara att det inte kan vara sant. Nu har han gått iväg och är borta i två timmar, sen ska vi prata mer om det.

Jag är så osäker, igår kändes det bra men nu tvekar jag. Jag vet att jag skulle klara av ett barn och det ekonomiska löser sig på något sätt. Men att ha pojkvännen (och pappan) så långt bort, klarar jag det?
Vet inte om det går att lösa att han flyttar till mig och pluggar klart, det han pluggar finns inte i min stad utan det enda som liknar hans utbildning finns 30 mil bort.

Grattis, men oj vilken situation du hamnat i.

Hoppas av hela mitt hjärta att det löser sig för er.

Nu har det hela landat lite, även om både pojkvännen och jag har väldigt svårt att förstå att det är sant. Vi funderade lite, men kom överens om ganska snart att vill den lilla stanna kvar i magen så får den det. Allt annat för lösa sig vartefter.
Pojkvännen är så otroligt ansvarsfull och jag älskar honom så otroligt mycket. Han ska fixa jobb vid sidan av sina studier och ska fixa en större lägenhet så jag och bäbisen kan flytta dit sen. Han pratar mycket om bäbisen nu och vill ordna allt så det blir så bra som möjligt för mig och bäbis. Egentligen vill jag inte flytta dit, men jag inser att det måste bli så under tiden som han pluggar klart.

Sen är det mycket som jag undrar över, hur löser man det med mammaledighet om jag bor där, kan jag få föräldrapeng från Sverige, fast jag bor där? Ska bäbis vara svensk medborgare eller medborgare i hans land, får bäbis barnbidrag härifrån eller ska bäbis få barnbidrag där?

Men sånt får vi ta reda på mer sen om bäbis väljer att stanna kvar i min mage.

Imorgon ska jag ringa till en barnmorska.

Du får nog prata med någon myndighet om dessa frågor (försäkingskassan?) men jag vet i alla fall att du kan få svensk föräldrapenning även om du bor i annat land, tillfälligt bor iaf.

Jag och min bror är födda i Finland men gavs svenska namn och svenskt medborgarskap, vi har svensk pappa och finsk mamma. Det här för att de var ganska så säkra på att vi en dag kommer flytta till Sverige. Det gjorde vi också, när vi var 4 och 5 år gamla. Men här på Buke finns ju ett par st som fått barn i England som säkert kan berätta hur de gjorde med medborgarskap osv.

Hej och Grattis!

Jag var mammaledig i Norge, med pengar från Sverige. Dock är Sverige/Norge reglerna lite speciella, och det är inte säkert att det är samma regler för ett icke-nordiskt land. Dessutom var jag tvungen att vara anställd i Sverige och bara vara tjänsteledig från mitt jobb (de var kinkiga på försäkringskassan och krävde intyg).

Kolla upp med försäkringskassan-men tänk på att de alltid kollar ens personnummer och för någon typ av "journal", så även om man bara frågar lite om olika möjligheter, så kan de väga in dem i beslutet senare. Kändes lite som att prata med en elak polis ibland, typ; "så sa du inte då du ringde den 6/7 kl 15:10"....

Lycka till!

Vilket land pratar du om? Är det inom Europa? Om du inte är utskriven från Sverige så tror jag nog du ska kunna bo vart du vill och få föräldrapenning, men jag är inte säker.

nte sex på 1,5 v och då ska det ju vara lugnt.

Nja, nu är det ju så här att p piller inte ger 100% igt skydd oavsett glömda piller eller inte. Faktum är att p piller skyddar sämre än vad många tror. Det ger inte ens 99,9% skydd som många påstår, utan mycket mycket mindre.

Men grattis i alla fall.

Inget skydd är ju 100%, har man sex finns det alltid en risk men det är ändå ingenting som jag hade räknat med och blev därför ganska chockad.

Hon missade faktiskt 2 piller :grin:

Ja, det gjorde jag (fast det vara bara ett, skrev fel) men då ska man använda kompletterade skydd i en vecka efter och sen ska det skydda lika bra som om man inte hade missat. Inget sex alls på 1,5 v anser jag vara samma sak som kompletterade skydd.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar