Chockad, TVÅ bebisar!!

Sv: Chockad, TVÅ bebisar!!

KL
Stjäl tråden lite, hoppas det är okej TS.

Ni som har fått tvillingar, har ni tvillingar i släkten sen tidigare? Min mormor var tvilling och min sambos morfar var tvilling. Har hört nåt om att det hoppar över nån generation så är det jag som får bära på två i framtiden?
Vill ju bara ha en till att börja med jue ;).

Grattis till graviditeten TS!

Vi har i ha tvillingar i släkten vad jag vet om, väldig långt tillbaks isf.

Tvåäggstvillingar är ärftligt på mammans sida, har för mig att det är ett ganska högt procenttal också. Kvinnan ärver alltså förmågan att släppa två ägg från sin mamma, mormor eller mormors mor. Hon kan även ärva det efter sin farmor, men en man som själv är tvilling har inte större chans att få tvillingar än någon annan, eftersom det är kvinnan som släpper ägget/äggen.

Min mormors mor fick två tvillingpar. Min mormor är en av dem. Mormor har själv inga tvillingar, en av mina mostrar har det, men det är IVF-barn, så det går inte helt säkert att säga att det är generna som spelar in där. Själv skulle jag tycka att det skulle vara roligt att få tvillingar, så för min del får det gärna vara ärftligt.

Jag tyckte graviditeten gick rätt bra (fast jag slutade mäta magmåttet när det låg på +140 cm (är 1.59 lång....), blev halvt sjukskriven vid 5 mån och sedan helt. Då vi inte hade några barn före så kunde jag ju passa på att vila mig närhelst jag behövde.
Jag fick ont i en punkt i ryggen så i slutet kunde jag inte sitta längre stunder utan fick stå eller ligga.

Jag fixade en egen amningkudde av en stuv tunnelsytt tyg där jag petade in två långsmala och rätt mjuka kuddar. Från början knöt jag den runt midjan men när de blev större så fick den ligga mer rakt ut när jag dubbelammade. Jag använde den också när jag sov under graviditeten och la upp benet på den (jag som alltid sover på magen har haft väldigt besvärligt med att hitta riktigt sköna sovställningar under mina graviditeter.

Vattengympa kan varmt rekommenderas och ska du pumpa så låna hem en elektrisk pump från BB där du kan pumpa båda brösten samtidigt. Jag var helt besatt av bröstmjölk (så här efteråt förstår jag inte hur jag orkade!) och gick upp och pumpade var 3:e timme även fast barnen sov och pumpade också lite efter varje mål. Jag skulle definitivt råda att skita i det med tanke på hur mkt energi det tog och istället ge ersättning (vilket vi också gjorde i perioder då det inte räckte ändå).

Inhängnade förskolegårdar är toppen att leka på kvällstid när man har två raketsnabba barn.

Ett annat tips är att jag väldigt sällan bar barnen, vi levde på en filt där jag stoppat in ett täcke istället så jag drog med mig barnen och satt på filten och höll dem i famnen.

Ja, jag håller helt med dig om att skita i bröstpumpen!
Mina tvillingar är snart 3 månader och de är verkligen lätta att sköta, men känner igen det där med löpande-bandkänsla. Storebror som är 3 tycker jag är värre eftersom han är extremt svartsjuk på dem. Jag har ingen mjölk som amningen sket sig tyvärr, men nu sover dom från 8 på kvällen, matas en gång på natten vid 4 nånstans och sover sen till 8...jag kan inte klaga alls! Sen rullar det hela på, men jag jobbar halvtid och min man är hemma på heltid, så vi är 1,5 hemma och det känns bra. De sover i samma spjälsäng, och skriker den ena så vaknar inte alls den andra. Jag tycker att det är lättare att ha dessa två sötnosar än att ha en faktiskt!
Jag ville inte ha snitt alls, men det blev ett planerat pga sätesbjudning. Gick alldeles utmärkt och numera tycker jag att det var ett mycket bättre sätt att föda barn på än vaginalt som jag hade med min första! Nu ska inte jag ha flera barn men jag hade velat föda med snitt igen.
Graviditeten tyckter jag var ett helvete ärligt talat, men jag hatar att vara gravid generellt. Jag var enorm, tung och trött. Sjukskriven de sista månaderna, ont överallt och dödligt less. In på förlossningen hela tiden för att få bricanylspruta för att dämpa sammandragningar. Inlagd en vecka för samma problem i v 25. Men de hade stannat tiden ut, snittades i v 37+5.
Nu är mina barn IVF-barn, men min mamma är tvilling och det finns massor med tvillingar i släkten. Själva ägglossningsmekanismen spelar ju ingen roll vid IVF, men jag tror att äggen fäster lättare i min livmoderslemhinna än normalt. Jag ville absolut inte ha tvillingar, men det blev såååå mycket bättre än jag trodde, och nu är jag bara glad för det.

Glömde skriva att vi har tvåäggstvillingar och inga tvillingar alls i släkten, varken på min eller sambons sida.

Grattis! Mina tvillingar är 14 månader. Jag var sjukskriven under en stor del av graviditeten, på slutet pga täta sammandragningar och tillväxthämning hos den ena. De föddes dock friska och pigga vaginalt i v. 39 efter igångsättning, bra förlossning.
Jag ammade mina och delammar än, de ville aldrig ta flaska varken med ersättning eller bröstmjölk. Jag pumpade en hel del i början och vi var på sjukhus de första 10 dagarna då den ene är född liten och hade svårt att hålla blodsockret och värmen (vägde 2,2 kg fullgången) .

En bra amningskudde för dubbelamning är suverän om du vill amma. Jag har även kunnat dubbelamma liggande vilket har underlättat mycket på natten.
Jag har burit mina mycket och tycker att trikåsjal och sele varit oumbärliga för mig, då har jag haft en på kroppen medan jag kunnat byta på den andra till exempel. Om båda velat bli burna har jag haft en på ryggen och en på magen.

Lycka till :love: .
De är fantastiskt att se vilken härlig speciell kontakt de har sinsemellan!

Jag har inga tvillingar i släkten, vad jag vet men då är både jag och min mamma ensambarn så vem vet. Ska förresten fråga min mamma för min mormor hade typ 9 syskon, kanske fanns det tvillingar där :confused:

KL kom på fler tips, sovpåsar är kanon när de delar säng och som fler har skrivit en bra amningskudde, jag hade också en formfix :)

Pumpa skiter jag i, gjorde ett försök att pumpa med andra barnet men fick knappt ut nånting. Får bli amning och ersättning efter om det behövs. Amningskudde ska min kompis sy, är det något särskilt man ska tänka på när den ska användas till två bebisar samtidigt? Ska försöka hitta ett tyg som duger åt mig.. :-) Vad aka man fylla den med?

Bärsele har jag en Manduca, sen har jag en kort sjal och en Mei tai. Kanske går att använda ihop vid behov?

Hur har graviditeten varit när det är 2? Jag har haft jättejobbigt i slutet när det bara varit ett barn, hur blir det med 2? Har pratat lite med min bm om det, hon sa att jag ska prata med läkaren längre fram om att ev bli igångsatt tidigare.

Många frågor!! :D

Pumpa skiter jag i, gjorde ett försök att pumpa med andra barnet men fick knappt ut nånting. Får bli amning och ersättning efter om det behövs. Amningskudde ska min kompis sy, är det något särskilt man ska tänka på när den ska användas till två bebisar samtidigt? Ska försöka hitta ett tyg som duger åt mig.. :-) Vad aka man fylla den med?

Jag fyllde som sagt min med 3 kuddar. Tyckte varianterna med små "kulor" var värdelösa.

Bärsele har jag en Manduca, sen har jag en kort sjal och en Mei tai. Kanske går att använda ihop vid behov?

Jag bar ju inte alls så där kan jag tyvärr inte svara. Vi provade en knytning för att bära två men jag tycker inte att den var speciellt lyckad.

Hur har graviditeten varit när det är 2? Jag har haft jättejobbigt i slutet när det bara varit ett barn, hur blir det med 2? Har pratat lite med min bm om det, hon sa att jag ska prata med läkaren längre fram om att ev bli igångsatt tidigare.

Tvillingar kommer ofta tidigare än beräknat (växer lite snabbare i slutfasen också- kanske just beroende på att de ofta blir "tidiga"). Våra föddes 6 veckor tidigt. Enlingen var 3 veckor tidig så jag kanske skjuter ut barn för tidigt överlag? En bekant födde dock sina tvillingpojkar på beräknat datum, båda över 4 kg!!! Våra tjejer vägde 2 kg var ganska precis. Jag är helt övertygad om att du inte kommer att ha några problem att bli sjukskriven när du bär tvillingar eftersom det räknas som en riskgraviditet. Man blir ju lätt valrossliknande mot slutet.:o

Mina är enäggstvillingar och det är helt stokastiskt. Det är bara tvåäggstvillingar som ev har en viss ärftlighet

Jag hade mycket jobbigare med enlingen som kom efter tvillingarna, jag blev större och hela graviditeten ar jobbigare. Jag vet inte alls varför.

Jag har haft det jobbigare och jobbigare för varje graviditet, så denna blir väl värre än dom andra ihop då.. Hoppas sommaren går fort. ;)

Mina är enäggstvillingar och det är helt stokastiskt. Det är bara tvåäggstvillingar som ev har en viss ärftlighet

Min mormor var tvåäggstvilling :crazy:. Jaja, får väl se när tiden är inne för producering av barn :p, det dröjer nåt år till.

Ett stort Grattis till tvillinggraviditeten =)

Jag själv har tvillingar på 21 månader.

Ser att du har fått många bra tipps i tråden sedan tidigare.
Så det kanske blir lite av en upprepning vad jag säger=)

Jag såg till att synka barnen med allt, att dem åt samtidigt sov samtidig, för annars hade man verkligen inte orkat med. Våra sov i spjälsäng tillsammans i någon månad sen fick dem en varsin spjälsäng när dem började störa varandra på nätterna, men spjälsängarna hade vi i hoppa så dem kunde se och höra varandra.

Jag ammade aldrig mina tvillingar, fick inte i gång mjölken riktigt, så jag gav upp det hela. Så när vi flaskmatade dem kunde sambon bli mer delaktig!.

Min graviditet var nog i stort sätt okomplicerad. Vet att vi fick gå på ultraljud varannan vecka, för att kolla så dem växte som dem skulle.
Mina tvillingar kom i vecka 37 +6 Och då fick dem sätta i gång mig, på grund av att jag fick början till havandeskapsförgiftning.

Hade väldigt mycket illamående i stort sett hela tiden.

Födde mina två gossar på vanligt sätt, och förlossningen tog 12 timmar.

MVH Sandra

16458_176675351646_45732091646_3311359_3409061_n.jpg

(bild från ergobaby norge/sverige på facebook)

lite fler bärbilder:)
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=189059
:D

Ville bara dela med mig av en bild på våra små. Uppe i hörnet är UL bilden från när vi fick redan på att det var TVÅ! Det är nu ett år sen vi fick reda på det. Och barnen ser lite annorlunda ut! ;)

432209_10150606650706173_718526172_9418737_725811876_n.jpg

Härliga bilder på dubbelbärande! Har själv bara provat med båda i samma trikåsjal när de var små och just nu är de inte i behov av att bli burna så mycket..

Längesen jag skrev något här visst. :-) Har iaf gått in i V32, och magen är stor, tung och alltid ivägen. :-P För ca 3 veckor sen var den lika stor som när jag fått de andra barnen, å nu är den ännu större..
Ska på ett andra tul om en vecka, sist vägde de ca 1100g och 1300g. Ettan låg med huvudet ner å tvåan med rumpan ner. Bara ettan ligger kvar så så blir det vaginal förlossning. Kommer även att bli igångsatt ca 2 v tidigare, pga mina dåliga värden. Har varit sjukskriven sen v 17, orkar i stort sett ingenting..
Men nu är det iaf inte långt kvar, längtar efter att få träffa de!

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 894
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka