Sv: Chockad, TVÅ bebisar!!
Grattis vad roligt!!
Jag hade en latt okomplicerad graviditet nastan utan krampor eller illamaende och fodde med planerat snitt pa dagen v.38, det gick ocksa bra och jag lakte snabbt och fint.
Forsta bebistiden var enkel - nastan lite trakig - for de bara sov och at
Mina har aldrig sovit tillsammans utan sov i varsin spjalsang fran borjan, pga vissa medicinska orsaker.
Det var viktigt (for mig) att synka dem sa att de at och sov samtidigt under dygnet. Jag flaskmatade mina. Pumpade i 9 veckor och toppade upp med ersattning. Det var bra pa sa satt att pappan - eller vem som helst som var dar - kunde hjalpa till med maten. Pumpningen var dock jobbig, var 3:e timme dygnet runt, och sa all sterilisering pa det...men vad gor man inte
Hade en tvillingvagn hemma, rejal sak som klarade skogspromenader och dylikt eftersom vi har hund, och en billigare och lattare som bodde i bilen.
Nackdelar: mycket "jobb" hela tiden (blojbyten, matningar, pa/avkladningar, bad osv) och ratt ofta lopande band kanlsa, svarare att bara sitta och mysa med sin bebis for man har ju tva och vill att bada ska fa lika mycket uppmarksamhet/karlek. Och sitter man i soffan med tva nyfodingar pa sig ar det nastan omojligt att ta sig upp pa egen hand, iaf tillrackligt snabbt for att kunna svara i telefon eller oppna dorren... Men har man folk omkring sig sa ar det ju lattare forstas (det hade inte jag).
Somnbristen kan bli akut
mina sov valdigt daligt de forsta 2 aren (efter forsta bebistiden) och det var jobbigt.
Svarare att gora vissa saker pa egen hand och ibland omojligt t.ex. babysim. Mycket mer grejer att slapa med sig, fast jag hade nog tur for mina kraktes i princip aldrig och jag har faktiskt aldrig tagit med mig extra ombyten..
Det var ocksa valdigt jobbigt nar de var sjuka samtidigt som bebisar. Lattare nu nar de ar aldre. Fast man kan satta sin sista krona pa att de aldrig far sjukdomar samtidigt nu, utan direkt efter varandra - sa att vab tiden blir dubbelt sa lang
Men mest ar det roligt! Mina tvillingar ar 4 ar nu och har enormt stor gladje av varandra.