Chockad, TVÅ bebisar!!

jemaha

Trådstartare
Fick världens chock på ett tidigt vul i fredags, jag har två bebisar i magen! Först och främst så blev jag gravid trots ppiller, och sen var det dessutom mer än en.. Nu har den värsta chocken lagt sig, nu börjar jag fundera på massa praktiska saker. Finns det några tvillingmammor (eller pappor) här som vill dela av sig med sina erfarenheter? Jag vill beta ALLT! Hur jobbig är graviditeten, förlossningen, hur är det i början med 2 små, amning, ska de ha varsin säng eller dela? Tell me!
Har tre barn tidigare, äldsta kommer att vara 7 när de föds..

Sv: Chockad, TVÅ bebisar!!

Grattis :)

Vi får "ropa" på Sunshine och Sar. Sunshine är tvillingmamma och jag är nästan 100% säker på att även Sar är det.

Oj! Vilken chock att veta att man har tvillingar!
Skumt att du blev gravid trots p-piller:crazy:

Oj, förstår att det var en chock! Du kommer verkligen ha fullt upp :) dubbelt grattis! vi har minst tre tvillingmammor här så du ska nog få bra tips!

Men åh så roligt, stort grattis!!!

Våra första barn var tvillingar.
De sov först tillsammans i vagga, sedan i varsin, sedan tillsammans i spjälsäng, sedan i varsin. Mina rekommendationer är att synka barnen i fråga om ätning och sovning samt att försöka lära dig dubbelamma (borde inte vara ett problem om du tidigare ammat men jag som fick tvillingar som första barn fick kämpa rätt rejält innan det fungerade och amningen kom igång). Det finns en risk att de föds tidigit, våra var 6 veckor tidiga och vi fick ligga inne en månad.

Det jag tyckte var jobbigt var just det praktiska med två ombyten, två bilbarnstolar att bära på etc. Men själva skötseln och barnen i sig gick väldigt lätt, jag måste faktiskt säga att det var tuffare med en "enling" på dryga året än med två st som var nöjda och glada och hade enormt utbyte av varandra!

Tack alla! Jag har haft en korg till dom andra, och spjälsäng när dom blivit större. Får hoppas att dom vill dela då. =) Jag hoppas att det ska funka med amningen, har inte haft så mkt mjölk så dom andra har jag fått ge ersättning efter amning för att dom skulle bli mätta. Hoppas att jag kan göra likadant denna gång.
Har du fött vaginalt eller med snitt?? Just nu är det nog mest förlossningen som oroar mest, jag vill verkligen inte genomgå ett snitt!

Grattis !

exakt så var det för mig med ! Förutom att de var mina första två.

Mina sov i samma spjälsäng från början och sedan i varsin. De var synkade i sov/matrytmn eller om de blev synkade vet jag faktiskt inte riktigt.

MIna föddes vaginalt

Grattis :)

Min kompis fick första barnet med ett akut snitt efter ett dygns kämpande. Efter det födde hon tvillingar hur lätt och enkelt som helst! Ja alltså tvillingarna kom i andra graviditeten.

åååååh, två snuttisar!!!:love:

min svägerska födde tvillingar i december,i v 39, snabb förlossning, tätt kom dom.

stort grattis! :banana:

Har tvillingar på 5 månader hemma och kan svara lite på några av dina frågor lite senare när barnen sover! Grattis!

Tack alla! Jag har haft en korg till dom andra, och spjälsäng när dom blivit större. Får hoppas att dom vill dela då. =)

Det tror jag nog att de vill! När vi la våra i spjälsängen tillsammans var de så små att de inte kunde förflytta sig, vi la dem med fötterna riktade mot varandra och huvudena mot varsin gavel. När vi sedan tittade till dem första gången så låg de snett med huvudena i övre hörnet och när vi kom in nästa gång låg de på tvären (med huvud och fötter mot vardera långsida) i mitten, tätt, tätt ihop och höll varandra i handen i sömnen. Det var bland det sötaste jag sett!:love:

Jag hoppas att det ska funka med amningen, har inte haft så mkt mjölk så dom andra har jag fått ge ersättning efter amning för att dom skulle bli mätta. Hoppas att jag kan göra likadant denna gång.

Vi gav också tillägg i perioder, fungerade fantastiskt bra.

Har du fött vaginalt eller med snitt?? Just nu är det nog mest förlossningen som oroar mest, jag vill verkligen inte genomgå ett snitt!

Jag låg 10 cm öppen för länge (nr 2 låg fel håll) med avstannande värkarbete så det blev akutsnitt då de inte visste om de skulle kunna vända barnet som låg i säte om de skulle använda sugkopp på nr. 1. Lite surt att gå igenom allt istället för att bli snittad direkt. Jag fick PUPPP efteråt (kliande hudåkomma) och jag tror faktiskt att det hade med att göra att jag tog ut mig så totalt när kroppen redan var på bristningsgränsen.

Jag väljer alla gånger en vaginalförlossning (som det blev med nr. 3) men jag har inga som helst problem med mitt snitt som läkte ihop fint och jag har full känsel. Har dock hört om andra som varit betydligt fräschare direkt efter snittet än vad jag var...

Jag tror också att det är en fördel att din nuvarande minsting är så pass mkt äldre, jag tror det skulle vara betydligt tuffare med två nya bebisar då närmaste storasyskonet bara är ngt år äldre och fortfarande behover så mkt vård.

Tack svar, känns skönt att kunna fråga såna som varit med själva och inte bara barnmorskan.
Min yngsta är bara 2 nu, så hon kommer att vara lite drygt 2,5 när de små föds.. Grabbarna kommer vara 4 och 7.

Som det är nu är jag mest orolig för graviditeten, och förlossningen. Jag har haft ganska jobbiga graviditeter med dom andra, lågt blodtryck och lågt järnvärde. Blir det sämre nu när det är två bebisar så vete sjuttan hur jag ska orka... Är arbetslös nu (som tur är..) har varit så sjukt trött på fastna så jag hade aldrig klarat av att jobba.

Berätta gärna mer, jag vill höra allt, både bra och dåligt!

Det tror jag nog att de vill! När vi la våra i spjälsängen tillsammans var de så små att de inte kunde förflytta sig, vi la dem med fötterna riktade mot varandra och huvudena mot varsin gavel. När vi sedan tittade till dem första gången så låg de snett med huvudena i övre hörnet och när vi kom in nästa gång låg de på tvären (med huvud och fötter mot vardera långsida) i mitten, tätt, tätt ihop och höll varandra i handen i sömnen. Det var bland det sötaste jag sett!:love:
:love::love::love:

Till TS
Grattis!:)

Va kul med två :bump::bump:

Jag har tvillingar som snart blir 15 månader :) Jag var jätte skeptisk och orolig innan de föddes men nu när de är här är det helt underbart :love: har alltid varit rädd att få tvillingar, vet inte riktigt varför och sa det till min man när diskussionen om att skaffa ett tredje barn kom upp att det var på ett villkor och det var att det inte blev tvillingar :p

Vi visste inget före RUL i v. 19 men hade iofs våra aningar eftersom BM tyckte att min livmoder var stor redan i v. 15. Graviditeten var självklart jobbigare än med mina andra två men samtidigt var jag äldre, min äldsta var 13 och min yngsta 4,5 när tjejerna föddes. Förutom att graviditeten räknades som högrisk eftersom det var två så var den nog väldigt lätt, hade problem med foglossning men vattengymnastiken för gravida blev min räddning, gick ända fram tills veckan innan de föddes och hade inte fötts samma dag som den var hade jag nog gått den gången med. Jag tog det lugnt de sex sista veckorna och överlät mockning till mannen och dottern. Det var mycket extra kontroller på sjukhuset men det kändes skönt att de hade så bra koll på en.

Förlossningen var något jag oroade mig för eftersom jag var så snitträdd men jag fick tidigt löfte om att få försöka föda vaginalt även om båda låg i säte eftersom jag hade två problemfria förlossningar sen tidigare så det var lugnande. Förlossningen blev nästan precis som jag ville och ettan föddes i med huvudet först och tvåan i säte i v. 39+1. Har skrivit hela berättelsen här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=14054437#post14054437 och på sidan efter.

Jag ammar mina fortfarande och tycker att det har funkat bra, har duttat i lite ersättning när det har behövts och gått mycket på känsla. Tycker annars att det mesta löser sig, det är inte hälften så jobbig som jag trodde att det skulle vara, vissa saker som blöjbyte och påklädning blir lite "löpande band" och visst är det jobbig när båda är förkylda eller får för sig att vara vakna hela natten men det är värt allt när man ser hur roligt de har tillsammans :love:

Tipsar som en del tidigare om att synka sömn och mat och även om FB-gruppen Vi Som Har eller Väntar Tvillingar eller fler...

Har tyvärr inga tips eller råd att komma med, bara jättestort GRATTIS, dubbelt upp!!!!

När är det dags?

Nu så, ska jag hinna skriva lite iaf! :)

Angående sovandet så har våra sovit i samma spjälsäng fram tills i fredags (5 månader gamla) då de fick flytta till varsin säng i sitt egna rum. Det har fungerat hur bra som helst att ha dem i samma säng och de har inte väckt varandra på nätterna, men nu när de kommit "omlott" i sängen så känns det som om att de ska börja sparka på varandra.

Amning fungerade tyvärr aldrig för oss, det är mina första barn och jag var väldigt sjuk i början så jag orkade nog inte kämpa tillräckligt för att få det att fungera. Men pumpade ur och gav bröstmjölk ihop med ersättning i 7 veckor, sedan började smabon att jobba och då vart det tufft att få ihop pumpningen med två små.

Visst är det en massa jobb med två, men nu när de är större så känns det toppenkul!

För oss vart det akutsnitt i v.36 då jag fick en allvarlig form av HF och ettan låg i säte. Snittet gick hur bra som helst och jag hade nog kunnat vara uppe och röra mig direkt om jag hade fått. Tyvärr fick jag inte gå ur sängen de första dagarna och det hjälpte ju inte återhämtningen (som ändå gick snabbt enligt mig).

Fram tills jag fick HF mådde jag superbra för att vara tvillinggravid, inga direkta krämpor eller så. Fick lite klåda på slutet och under sommaren svullnade fötterna massor. Visst har man ju inte mycket ork i slutet och det känns av i kroppen att man är STOR! Jag hade ett SFmått på 42 i v. 34.

Vi har synkat våra tvillingar hela tiden, vill den ena ha mat får den andra det också och de sover alltid samtidigt också. Vi har ju haft tur som har barn som sover väldigt bra!

Tipsar också om den Fb gruppen och även Fb gruppen "Secondhand för tvillingar (ny)", finns massor med fina kläder där och allt är i dubbel uppsättning! (inte enbart två exakt lika saker, men matchande iaf)

Att ha en stor amningskudde har varit guld för oss även om jag inte ammat! Man kan ju mata med flaska med den också. Våra sover oftast kvällsvilan på den och då är de nära mig men jag har fortfarande armarna fria. Vi har en FormFix kudde.

Stort grattis! Första jag tänkte på när jag läste att du hade tre barn ifrån tidigare, det är vilken bil ska det vara som får plats för sju stycken, barnvagn etc.

Tack snälla för att ni tar er tid och svarar på mina frågor! Antar att det mesta kommer att lösa sig med tiden. :-) Bil har vi redan en sjusitsig Chrysler, vi kopplar ur airbagen i fram så får vi plats hela familjen. Fast trångt blir det.. Kommer ju att ha 4 bakåtvända stolar och en bältesstol, hoppas jag hittar en bra lösning på vart det blir smidigast att placera stolarna. Syskonvagn har vi, köpte en eftersom det bara skiljer 15 månader på mina yngsta. Behöver köpa 2 mjukliftar till den bara.

Det roligaste är att hela våran familj utom minstingen är födda i augusti och september! Blir en jäkla massa kalas där. :-D

Grattis vad roligt!!

Jag hade en latt okomplicerad graviditet nastan utan krampor eller illamaende och fodde med planerat snitt pa dagen v.38, det gick ocksa bra och jag lakte snabbt och fint.

Forsta bebistiden var enkel - nastan lite trakig - for de bara sov och at :D
Mina har aldrig sovit tillsammans utan sov i varsin spjalsang fran borjan, pga vissa medicinska orsaker.
Det var viktigt (for mig) att synka dem sa att de at och sov samtidigt under dygnet. Jag flaskmatade mina. Pumpade i 9 veckor och toppade upp med ersattning. Det var bra pa sa satt att pappan - eller vem som helst som var dar - kunde hjalpa till med maten. Pumpningen var dock jobbig, var 3:e timme dygnet runt, och sa all sterilisering pa det...men vad gor man inte :)

Hade en tvillingvagn hemma, rejal sak som klarade skogspromenader och dylikt eftersom vi har hund, och en billigare och lattare som bodde i bilen.

Nackdelar: mycket "jobb" hela tiden (blojbyten, matningar, pa/avkladningar, bad osv) och ratt ofta lopande band kanlsa, svarare att bara sitta och mysa med sin bebis for man har ju tva och vill att bada ska fa lika mycket uppmarksamhet/karlek. Och sitter man i soffan med tva nyfodingar pa sig ar det nastan omojligt att ta sig upp pa egen hand, iaf tillrackligt snabbt for att kunna svara i telefon eller oppna dorren... Men har man folk omkring sig sa ar det ju lattare forstas (det hade inte jag).
Somnbristen kan bli akut :eek: mina sov valdigt daligt de forsta 2 aren (efter forsta bebistiden) och det var jobbigt.
Svarare att gora vissa saker pa egen hand och ibland omojligt t.ex. babysim. Mycket mer grejer att slapa med sig, fast jag hade nog tur for mina kraktes i princip aldrig och jag har faktiskt aldrig tagit med mig extra ombyten..
Det var ocksa valdigt jobbigt nar de var sjuka samtidigt som bebisar. Lattare nu nar de ar aldre. Fast man kan satta sin sista krona pa att de aldrig far sjukdomar samtidigt nu, utan direkt efter varandra - sa att vab tiden blir dubbelt sa lang ;)

Men mest ar det roligt! Mina tvillingar ar 4 ar nu och har enormt stor gladje av varandra.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 894
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 441
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka