chinchillor

NagelacksBeroende

Trådstartare
nu verkar det som om min dröm kanske kan gå i uppfyllelse :D
jag ska kanske få en chinchilla!

jag har läst massvis om dom och vi har chinchillor på skolan, så jag har hanterat dom, men inte så himla mycket.

maten vet jag är viktig, ska köpa chinchillapellets. och hö vet jag att dom ska ha.
och att dom ska ha sandbad för att rengöra pälsen ordentligt.

grenar och hyllor kommer att fixas så att den kan hoppa ordentligt.

russin, knäckebröd och lite frukt har jag läst att man kan ha som godis.

vad är det mer jag behöver veta?
:bow:

/nagelacksberoende :love:

Sv: chinchillor

Var förberedd på att det kan bli ett gäng sömnlösa nätter i början om chillan du skaffar är nattaktiv. ;) Och sedan kan jag av egen erfarenhet säga att det är väldigt lätt att det blir fler med tiden. Man börjar med en, tycker att det vore mys med en till efter ett tag och sedan växer och växer det. Själv skulle jag bara ha en, nu är de sex stycken och tar upp hela rummet. :angel:

Men det verkar det ju som du vet en hel del redan, är ju ett stort plus att det finns chillor och kunniga människor på din skola också. Det som kanske är värt att ta upp är väl att vara försiktig med pälskamningen. Vissa borstar har ju väldigt vassa piggar och jag har sett många som inte tänkt på det utan bara kört in kammen i pälsen på stackarna som blivit livrädda. Har även lärt mig att man ska kamma mothårs.

Färska maskrosblad och gräs uppskattas också, men tänk på att vänja med väldigt små mängder innan du ev. ökar på.

Tipsar om att bli medlem i SCAF också, de skickar ut en medlemstidning och anordnar utställningar (även för icke-medlemmar) och träffar. Brukar vara väldigt trevliga tillställningar även om man inte är något avelsfreak, utan bara vill se på andra chillor, träffa folk och få en liten bedömning på sin egen för skojs skull.
Lycka till! :D

tack för svaret :)

behöver man borsta dom och så varje dag? har aldrig hört någon som har borstat ^^ hehe
men jag har sånna där mjuka bäbisborstar som jag brukar ha till kaninerna, det borde kanske funka då? :)
för jag vet ju iom att jag har kaniner att man inte ska ha för hårda borstar och så.

det där med antalet vet jag om ... :angel:
jag hade en kanin från början, nu har jag 34. haha :D
men det får nog räcka med en chinchilla. :D
som jag har förstått det går det bra med en så länge man håller på med den mycket?
och annars kunde man ha honor ihop (om dom var små när man tog ihop dom) eller hane och hona, men då blir det ju bäbisar, och avel har jag inte tänkt att börja med :D

okej, ja det ska jag bli om det nu blir något av det här chinchilla köpet, som jag verkligen hoppas på! :) :love:

jag har tittat ut en nu, men om den redan är såld verkar det lite kört :(
jag har inte hittat någon annan direkt nära mig, och ingen uppfödare heller tyvärr...

och det där med gräs och att öka och så vet jag också, för så är ju kaniner med :)

34 kaniner? Shit, hur har du plats för alla? :eek: :D

Det med kamningen brukar variera. Ett par av mina behöver bara kammas ur ett par gånger om året, en annan får skivad päls om han inte kammas regelbundet, och ytterligare en varje dag eftersom hon har för vana att pissa i sandkaret och sen sova det. :devil: Men det brukar synas ganska fort om det behövs. Är det mycket "överflödspäls" som sticker upp kan man lika gärna ta bort det på en gång.

Ja, ägnar man dem mycket tid brukar de flesta chinchillor inte ha några problem med att vara ensamma. Är det så att du vill skaffa en till senare kan du ju alltid kastrera hanen. Två kullsystrar brukar funka bra ihop, har dock varit med om ett par som växt ifrån varandra på äldre dagar och verkligen blivit aggressiva mot varann. Men det är ju å andra sidan ingen garanti att två olikkönade alltid går ihop heller så.

Var i Östergötland bor du? Vet att det finns en uppfödare i Norrköping och Tystberga (om det ens ligger där, haha). Annars finns det alltid saludjur på utställningar, om det skulle hållas någon sådan i närheten.
Men hoppas det går vägen med den du sett ut! :)

haha, okej :D

jag har ett stall på tomten (utan hästar) så dom får plats ^^ haha

okej :)
jo jag bor ju i norrköping, så det var ju bra :D
du vet ingen hemsida eller så? :) du kan ju pma om man inte får skriva här :)

tack så mycket! :)
jag såg inte det, jag har varit inne där och läst massa iaf :)

jag har läst på många sidor om dom, men vet du någon bra? jag kanske har missat någon :D

hmm, ska dom ha c-vitamin i vattnet eller så?
har läst nu att dom inte kan producera eget, precis som marsvin.
men på skolan ges inget c-vitamin :crazy: och på scaf står det ju inget om det heller?

Jag ger C-vitamin för "säkerhets skull" men jag har faktiskt ingen aning om ifall det är nödvändigt eller inte.
Vad kul, grattis får man väl säga! :D

okej :) hehe, det står ju att dom är som marsvin och inte kan producera eget.
men jag frågade tjejen som har "min" chinchilla om hon gav, och hon sa att hon hade köpt, så jag kunde få med mig det imorn. ^^

:love: jag är så glad! :)

Är dom lätta att få tama? Det har jag alltid undrat... Har också varit sugen på att skaffa en, men blir isf senare när jag bor själv. Är det vanligt att dom bits eller rivs(?)?

Nu har jag varit och hämtat Rufus :D hoho

han är jättesööt.
och inte alls så rädd av sig. jag erbjöd honom russin ifrån min hand, och det kunde han hämta :D haha
och sen satt jag där vid buren och då kom han och hoppade upp på armen och skuttade på mig lite ^^ haha såå söt.
väldigt nyfiken av sig :)

:love:

Åh, du är en chinchillaperson. Då kanske du kan förklara för mig varför man har chinchillor? Jag har fördomar, jag tycker de verkar skittråkiga. Visst är de något av det sötaste djurvärlden har att erbjuda, men är de verkligen roliga att ha? Jag har bara träffat chinchillor hos ett fåtal personer, en av dem var hos en tjej som jag gick samma klass som i mellanstadiet. De var inte särskilt roliga. Skygga och spattiga och störde en som fan när man försökte sova.
Så, vad är det som är bra med chinchillor?

Och tro mig, det är ingen kritik. Jag vet massor med folk som tycker att jag är en fjant som har kanin, själv tycker jag det är jätteintressanta djur med starka personligheter, om man bara lär känna dem. :D

haha, ja kaniner är intressanta djur :D haha, det är chinchillor med. ;)
Jag vet inte riktigt vad det är som gör det egentligen.. deras sätt att vara är nog mycket av det som intresserar mig. hur man ser att dom tar te x ett russin i tassarna och äter :love:

min är iaf väldigt social av sig ^^
han var aldrig skygg emot mig, utan redan när jag satt hos honom första gången (då hade han varit hos mig .. tja, en halvtimme?) så kom han och hoppade upp på mina händer och skuttade på armarna på mig. myys :love:

Jag tycker det är ritkigt roligt att se på honom hur han rör sig i buren (har inte haft honom lös själv än, bara hos hans förra ägare, och det såg så roligt ut :D). skuttar från hyllorna och har sig.

Och dom har verkligen olika personligheter, bara man lär känna dom, precis som kaniner ;)
du kanske bara har haft otur med dom chinchillorna du har träffat?
vi har några på skolan som jag inte alls förstår mig på... bara springer ifrån än hela tiden och vill inte ens hälsa när man kommer...

Och här är Rufus :D

PICT1588.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 809
Senast: Red_Chili
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 354
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat