chinchillor

Sv: chinchillor

Håller man på med dem ofta och på rätt sätt är de jättelätta att få tama! Nafsa lite kan de göra, men det är ju inga huggormsbett precis så det är inget att bry sig om.

De blir vad man gör dem till. ;) Ingen av de chillor jag träffat har varit skygga eller dryga, allt tack vare ägare som hanterat dem klokt såklart. Mina är supersociala, sitter gärna på axeln och följer med på promenader i huset eller sitter med en i soffan och käkar godis.
Pysslar man med dem på dagtid bryter många vanorna och går över till att vara vakna under dagarna istället för nätterna också. Annars vänjer man ju sig, jag kan sova ostört trots sex gnagande och bullrande djur i samma rum. Pojkvännen brukar dock ha en annan åsikt :devil:

Hej!

Lite påpekningar bara om chillamaten som rekommenderats!
Chinchillor ska INTE äta gräs, maskrosblad eller färsk frukt. Dom tål det inte och kan bli väldigt kassa i magen. En liten bit äpple eller torkad frukt är ok i små mängder. Funderar man på att ge vitamintillskott i vattnet ska det göras i separat vattenflaska, så de kan välja mellan vanligt vatten och tillskottsvattnet. Men det är inte nödvändigt om det inte rekommenderats av veterinär.
Chinchillor behöver i regel inte borstas, särskilt inte de vanliga färgerna såsom standard grå, grå ebony osv. Vissa mutationer borstas innan utställning, och det är helt riktigt att man då borstar mothårs.

Håll koll på vad det är för sand du köper också, inte för fin och inte för grov. Med lagom mycket kalk. Och om du har möjlighet att använda klöverfritt hö så är det toppen!

Startade också med en chilla, nu 8 år senare bor här 10 stycken. Och jag vet många som hållt på med chillor kortare tid än jag, som äger över 30 st! Gnagare är smått beroendeframkallande (:
Din tuss var grymt söt! Lycka till med honom, så kanske vi ses på nån utställning i framtiden ;)

www.chinchilla.egetforum.se
www.chinchilla.se

Mvh/ Josefine and the dammråttor

Åh, vilken liten sötnöt :love::love:, nån gång ska jag med skaffa mig chilla igen!

Ett tips på bra godis är torkade rosenknoppar, tydligen extremt mumisgt i en liten chillamun. Båda mina var tokiga i det, och kunde inte låta bli att komma fram när man hade såna i handen :)

Hej!

Tack för ditt svar :)
På forumet är jag redan medlem och frågar om allt möjligt konstigt jag kommer på :angel: haha
Och på SCAF har jag väl läst alltihop en .. tja, tio gånger? :D hoho.

/ nagelacksberoende :love:

haha :D ja visst är han :love:

oh, okej : ) lite sent för det nu kanske iom att det snart kommer äpplen ;D haha, men ska tänka på det till nästa år :)

/ nagelacksberoende :love:

Hej
Vad roligt för dig att få en chinchilla.
Jag har själv två, en hane (kastrerad och en hona och båda på 3 år)
Jag nyser väldigt mycket av hö så jag ger dem alfalfagräs istället och den dyraste pellets för chinchillor ,för dem får den finaste pälsen man kan tänka sig av det+ att det är bra för deras små hjärtan, skelettet, mörkerseendet osv.
Som godis köper jag torkade nypon(viktigt för chinchillor att få c-vitamin), torkade körsbär, torkad banan och torkad johannesbröd men ger MYCKET lite av det. MAX 2 små russin. Varje dag rent vatten.Jag städar buren 4 ggr i veckan, min chinchillor gillar att ha rent och snyggt runt sig.Mina har en liten låda med spån som dem använder som toalett och kissar gärna i denna men bajsar gärna lite vars stans utanför.(för dem bajsar konstant)men det gör ju inget för det är så torra fina tollar som inte luktar.Dem bor i stora garderober som är ombyggda och fast dem bor stort är det viktigt att dem får komma ut VARJE dag och springa av sig,det är bra för deras lilla hjärtan och skelett och leder. Lycka till MVH Manette

Åh, vad söta dom är. Har kramat en för längesen, glömmer aldrig denna underbara päls dom har. Var som att gosa med supermjuk sammet. Hörde på TV att dom inte ska bada. Stämmer det och varför?

Det stämmer att de inte ska bada. De har väldigt svårt att torka pga. pälsens täthet, och att de därtill är känsliga för kyla och drag gör risken för förkylningar och lunginflammation för stor.
Pälsen vårdar man bäst med en bra badsand och kam.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 809
Senast: Red_Chili
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 354
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat