Chihuahuaägare!

A

Angely

Just det, se hit! Jag vill hemskt gärna att ni lägger ut bilder, fakta etc. om era små Chihuahuahundar. :) Är själv i tankarna om att skaffa mig en egen liten chihuahua efter gymnasiet, så håller på att förbereda mig så mycket som möjligt nu. :) Hur uppfattar ni era hundar, är de lugna, vilda etc.?

Come on :)

Sv: Chihuahuaägare!

Min lilla är ett riktigt energiknippe. Hon kräver en hel del faktiskt. Vissa dagar sover hon hellre än någonting annat, och hon hatar att gå ut i regn eller blåst. Men tränar jag inte med henne blir hon lite stissig och hon måste få utlopp för det på ett vettigt sätt.

Vi tränar agility och lydnad och funderar på en spårkurs till hösten. Vi får se vad vi gör av den, men hon är riktigt duktig på agility och lydnaden sitter ganska så bra den med.
Hon hänger gärna med på allting, så det är ingen idé att lämna henne ensam. Ut i skog och mark är det bästa hon vet. Hon följer glatt med till stallet och är inte ett dugg rädd för hästarna, trots att hon är så liten. Men hon är uppvuxen på en hästgård också! ;)
Nu när vi bor mitt i stan så funkar det också.

Hon är min lilla solstråle! :love:
normal_Staceyv%C3%A4rmlandapr07.jpg

staceywithstick2.jpg

normal_img_024.jpg

Det man ska tänka på när man köper en chihuahua är att de är en hund och har hundbehov trots att de är små. De ska få gå långpromenader, de ska tränas, de ska få må superbra!
Det är ingen inneliggar soffhund, utan en aktiv liten krabat med mycket vilja och personlighet. Jag har än så länge aldrig träffat en tråkig chihuahua.

Gosh, det är delvis precis för den där looken man vill ha sig en så liten! :love:

Stallet kommer den definitivt få följa med ut till, kommer vara där en 4-5 dagar då. Agility funderar jag stark på med, är jättesugen på det! De hundar vi har nu har dock inte varit direkt bra, hmm, agilityhundar :angel: (Salukis)

Nej, tuffa hundar är det! :) Gillar idén om stor hund i liten förpackning, perfekt! :D

En bra och seriös uppfödare är a&o när det gäller såna här små hundraser som ökat likt en raket i popularitet. Gå in på Chihuahua-föreningens hemsida och leta upp en uppfödare där med lång erfarenhet och med samma mål i sin avel som du söker själv i din blivande hund. Be om att få komma ut och hälsa på hundarna så att du får lära känna både dom och uppfödaren, känns något fel så leta reda på en annan. Bäst är ju om du hittar en liten favorittik som tilltalar dig i temperament, exteriör osv och som redan har en kull eller som det ska tas en kull på.

Gå inte på nitfällor på annonser som på Bl*cket.se där man kan hitta hur många Chihuahuor och korsningar som helst, "renrasig men utan papper" :angel:.

Nejnej, från en bra uppfödare ska det vara, definitivt! Skulle aldrig falla mig in att köpa en från blocket. Har varit inne och kollat på alla uppfödare, och ska gå igenom allt, noga noga. Såg att det fanns en kennel i Skåne, Sjöbo, och det är ju nära min skola, någorlunda iaf. Funderar på att åka dit och hälsa på i höst, om det går, inte för att jag kanske köper en hund judt därifrån, utan för att mer bekanta mig med rasen i fråga. Kan det vara en idé måntro?

En väldigt bra idé. Håll också utkik på Chihuahua-hemsidan om de ska hitta på någon aktivitet i närheten av dig, och dra dit för att kolla och bekanta dig med folket och hundarna. Gå på utställningar är också ett väldigt bra sätt.

Det har jag funderat på med, bra idé! :bow: Är ju ett helt år i förväg, kanske lite lång tid men tja... Känns lite extra seriöst då kanske :o

Desto längre tid på dig att lära känna rasen, enstaka hundar, uppfödare och andra människor som kan hjälpa dig ;). Man ska börja i tid!

Jag som uppfödare har annat för mej än att låta människor komma hit till mej bara för att titta på mina valpar och lära känna rasen lite bättre.
Jag tror att det är få uppfödare som men öppna armar välkomnar alla personer hur som helst till deras hem.

Jag är en snäll och trevlig människa som försöker hjälpa till bäst jag kan. Men jag vill inte ha något spring här i huset av människor som kanske kommer att köpa en valp någon gång i framtiden.

En god vän till mig har en liten "vavva" som är en riktig terrorist. Den lilla damen har verkligen en av/påknapp. När hon är "på" har hon race på parketten (Glider finfint) smyger bakom gardinerna och precis som en katt ligger hon och laddar, studsar fram & går till "attack"

Sist jag hälsade på härjade hon loss ordentligt i soffan och gjorde faktiskt kullerbyttor och stog dessutom på huvudet med ryggen mot ryggstödet :rofl:

Hon är en riktig busapa och man blir verkligen full i skratt av att titta på henne. När hon kopplar av brukar hon ligga mellan någon av mina rottweilerhanars framtassar och snusa - Hon är för söt! //Linda

Ingen tar in människor hur som helst, men en uppfödare ska värna om intressenter av sin ras eftersom det kan gynna en själv med en ev. valpköpare ( nu säger jag inte att inte du gör det, givetvis ;) ). Oftast kommer man ju bara och tittar en gång, för att titta på hundarna, ta en fika med uppfödaren och ställa de frågor man har. That's it. Det händer inte ofta att man som intressent av ras är så pass villig att man gör sånt, men det är bra och gynnar båda parter. Det handlar definitivt inte om något "spring i huset".

Att gå på utställningar och andra aktiviteter är ju däremot lite smidigare, men hittar jag en kennel som intresserar mig så vill jag även få chans att möta den uppfödaren face to face och inte med en massa okänt folk omkring.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 676
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar