Chihuahua och Amstaff?

Sv: Chihuahua och Amstaff?

Nu har jag inte läst dom andra svaren men..

Jag har två american akita och min bror har en chihuahua. Den äldre tiken (3) skulle säkerligen anpassa sig till vavvans storlek men ett misstag från hennes sida skulle kunna få fruktansvärta konsekvenser och pga av detta får de inte leka med varandra. Det skulle ju räcka med entt slag av tassen över ryggen...
Ändå är hon van att leka med mammas JR som också är liten men betydligt tuffare och tåligare.

Hanen jag har är bara fem månader och trots sin ålder stark och hård i leken. Vavvan och han har tidigare lekt men allt eftersom han växt och blivit starkare fungerar det inte längre då min kille är valp i huvudet med stark rent fysiskt och än så länge har han inte förstått det...

Dessutom skulle jag vara väldigt rädd för en eventuell konfrontation mellan hundarna....

..o då va vi inne på leka igen... :p

kan säga såhär...min lilla chi befinner sig mycket sällan på golvet :p...eftersom jag pluggar på distans så sitter ja mkt i soffan eller sängen o pluggar, o där ligger han då o sover bredvid mig hela tiden..skulle jag inte gå ut i köket så skulle han inte ens gå ner för att äta...han är där jag är hela tiden, o då oftast i mitt knä. Inte för att va orättvis, men amstaffen skulle va tvungen o ha lite andra regler, bl a att inte få va i sängen..vilket hans ägare inte vill att han ska va i... o soffan skulle han ju då bara ligga i... Så hur som helst, på golvet tillsammans i en lek inomhus skulle hundarna sällan eller typ aldrig befinna sig i..o ute leker de inte.....så som sagt...det är inte leksituationerna som bekymra mig :p

Massa tjat om lek i denna tråden o du börjar tröttna va :p

Jag tycker gott du kan prova på o om det inte funkar så kan du bara säga det o så är det problemet löst.

Risken är ju lika stor att en amstaff kan skada ett barn av misstag i lek, ska man då inte kunna ha barn ihop med dom heller?

O då kan man ju lika gärna ifrågasätta om man ska ha barn ihop med chihuahuor oxå med tanke på att barn kan vara väääldigt hårdhänta.
Man kan alltid dra saker in i absurdum, en vettig hund som kan läsa dina hunds signaler (alltså att den inte vill leka ÖHT) borde med lätthet kunna umgås med din vavva.

hehe lite grann ja... :p

jaa precis..så tänker jag också..prova på känner jag att jag vågar i alla fall.. :)

Min första egna hund var en liten vavva, hon följde mig hela min vuxentid och lekte, bodde med, bråkade med och uppfostrade diverse schäfrar och gråhundar & finnspetsar utan några som helst problem från någon sida. Hennes bästa lekpolare & familj under många år var en katt och två aktiva tjänstehundar av olika kön - en marinhund och en bevakningshund.. (schäfer) Hon styrde schäfrarna med järnhand och de respekterade henne till fullo, och då kan ju nämnas att schäfertiken var mycket skarp och inte alls gick bra ihop med andra tikar utanför familjen - oavsett ras & storlek.

Den lilla pensionären dog förra sommaren, 13 år gammal och just då bestod "flocken" av två gigantiska pyrenéerhundar + mellan, dvärg & toypudel i olika åldrar och alla lekte, sov och åt ur varandras skålar utan minsta issues. Jag har fortfarande både pyttehundar (toy/dvärgpudel) och giganter (pyreneer) men nu även en flamsig, överenergisk högtempererad holländare på 6 månader. Småpudeltanterna uppfostrar holländaren som de skulle uppfostra vilken pudelvalp som helst - och holländaren reagerar helt korrekt på deras tillrättavisningar trots att hon faktiskt var betydligt större än pudlarna redan vid 8 v ålder. :)

Har aldrig upplevt några som helst problem att leva med stor/liten av olika raser, under vilka omständigheter som helst trots att folk alltid upplyst mig om motsatsen. :rofl:Visst får man ha lite extra koll, framförallt under den klumpiga unghundstiden, stadier av könsmognad & löp, men jag har faktiskt inte en enda dålig erfarenhet ens där. Snarare upplever jag alla mina hundar som väldigt stabila och språksäkra - vilka storlekar/raser som helst kan promenera in genom min dörr och de små är artiga och orädda mot stora besökare och de stora är försiktiga med de små.

Visst KAN det vara förenat med risker, även en glad lek och en felplacerad tass kan ju innebära katastrof för den lilla. Men samtidigt så tycker jag att många småhundsägare överbeskyddar sina småttingar, de ÄR inte så bräckliga som många tycks tro. Olyckor KAN såklart hända, men risken i just detta sammanhang är betydligt överdriven tycker jag - det kan hända även med jämnstora individer. Jag skulle aldrig tveka/avstå från att köpa en valp av vilken storlek/ras som helst (om jag nu ville det) med anledning av att jag skulle vara orolig för mina små/gamla hundars välmående.

Mvh Petra

Tänkte puffa upp min gamla tråd här, med ett svar på min egna fråga :p

Jag tog aldrig emot den där amstaffvalpen....men sen blev jag själv tillsammans med min nuvarande pojkvän som äger en snart 3årig amstaffhane som kommer jättebra överens med min lille, och nu bor vi i princip ihop och allt funkar galant och de är bästa vänner!
201146223846477516258_sbig.jpg

20114121484162516258_sbig.jpg

Lite mer bildbevis från min nyss startade tråd: :D http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1099308

Och en liten filmsnutt från igår då vi var med vovvarna ute i det härliga vårvädret!
http://www.youtube.com/watch?v=8VSmpsILfHI

jag har en 1 ovtjarka tik & 2 chihuahua, bland annat tillsammans,
Det ända man får tänka på är att "berätta" fär den stora hunden att leka snällt.. alla mina hundar, stora som små är bästa polare och har jätte kul tillsammans. men allt hänger på en bra fostran! :)

*Delvis kl*

God fostran? Nej, allt hänger inte på god fostran eller ens på 'gott hundspråk'.
En hund som väger mer än tio, kanske till och med tjugo gånger så mycket som sin lekkamrat kan orsaka grava skador oavsett hur väl de kommer överens. Det behöver inte handla om 'ont uppsåt' utan kan vara en sådan enkel sak som att någon snavar över en tuva när de rasar av sig tillsammans på åkern eller en stor tass över en liten rygg - och så är skadan skedd!
Nu ska man givetvis inte måla fan på väggen så snart hundar med olika fysik ska umgås, men man Bör Alltid ha det i åtanke!

Det räckte till exempel med en lycklig finnspets för att kusinernas yorkshireterrier skulle få en såpass kraftig smäll att hon aldrig kom på benen igen.... och en finsk spets är varken stor eller klumpig.

När jag valde hund (har sedan en tid en JRT) hade jag tankar på en Akita, men det blev istället en Shiba eftersom de är närmare i viktklass.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 736
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 184
Senast: valpköpare
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 859
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 832
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka