Chihuahua och Amstaff?

Sv: Chihuahua och Amstaff?

men...jag tror nog jag kommer tacka nej till honom ändå då...

Tack alla för era svar!

Till syvende & sist är det ju du själv som avgör vad din vavva klarar och inte.

Jag tycker iaf att du verkar vara en bra hundägare som tänker igenom ordentligt & även lyssnar till andras tankar innan du tar beslut som rör din hund :)

Du ska nog lita på magkänslan. Amstaffarna vaierar enormt i typ och karaktär från linje till linje. OM det nu är en renrasig amstaff vi talar om. En del går ihop med både hundar av samma kön och har liten kamp/leklust men det är inget man ska hoppas på om man köper en amstaff.
Däremot är det en ras som kräver MYCKET fysisk aktivering för att vara harmonisk.
Men det går, allt hänger på hundarna och ägaren.

Hummelibumlan:
Jag tror att om valparna växer upp tillsammans så har dom lärt sig att leka på ett lugnare/försiktigare plan eftersom hunden då är van vid småhundar, precis som om man har en kattvan/barnvan hund? En vuxen amstaff som kanske aldrig umgåtts med småhundar skulle jag vara mer tveksam till.
Självklart är det ingen garanti att det funkar med den snälla lilla valpen vid könsmognad, men det är det aldrig.

Hej! Har ingen erfarenhet av just amstaff och chihuahua, men min staffe lekte superbra med kompisens nakenhundar som också var väldigt små, varav den ena valp.
Men som sagt, amstaff kan vara väldigt klumpiga, så man får nog hålla ett öga. Lycka till!

alltså...hela situationen handlar inte om att ja vill skaffa en lekkompis åt min hund... utan det är en vän som inte vill sälja vidare sin kära hund och vet om att jag är en bra hundägare och växt upp med hundar, plus att vi bor nära och han vill ha sin hund hos sig då o då, jag skulle då ta hand om honom när han är borta med jobbet och så.
Jag tror faktiskt inte heller att de hade lekt tillsammans. Vavvor är speciella och kräsna vad gäller lekkamrater. ;)

Däremot händer det olyckor även när hundar inte leker med varandra. Jag ställer mig frågande till hur avslappnat man vill ha sitt hem. Vill man kunna ge hundarna varsitt tuggben och släppa tanken på dem en stund? Det vill jag i alla fall. Jag vill inte behöva vakta så att de inte försöker sno varandras tuggben, börjar bråka ifall en äter upp sitt snabbare än den andre etc. Nu kommer någon smart-ass att säga att det händer inte ifall man uppfostrar hundarna rätt och det är sant. Men vägen dit är liksom inte ett par dagar eller en vecka, utan det tar betydligt längre tid än så. Och frågan är vad som händer under den tiden.

Jag vill även kunna gå hemifrån och lämna hundarna ensamma hemma utan att behöva oroa mig för att det ska vara blod i bostaden när jag kommer hem.

Men i denna tråden skriver jag bara vad jag tycker, jag lägger ingen skuld eller så på vad du vill göra. Vill du skaffa hunden och tror att det kommer att gå bra så önskar jag dig lycka till. Det är ju du som känner båda hundarna, inte jag!

Nej men... Drar du inte på lite väl stora växlar nu?!

TS pratar om EN specifik chihuahua och EN specifik staff! Hur i hela friden kan du jämföra det med att släppa ihop en hund med "allt och alla"?!
Det var inte ett svar till TS, utan ett svar på att många småhundsägare är lite väl försiktiga med sina småhundar. Det finns liksom en anledning till att många är försiktiga med sina småhundar!

Jag kan ganska lätt hitta tidningsnotiser där chihuahuor har skadats/dödats av "Vardagsolyckor" - ex. någon har snubblat på dem, de har ramlat ur en möbel osv - skall jag tolka detta som att man inte bör hantera denna ras som vilken annan liten ras som helst? Att de endast bör få vistas i "madrasserade rum"?
Jag vill gärna se tidningsnotiser där vavvor har skadats/dödats av vardagsolyckor! Länka gärna!
Varför skulle det vara svårare/värre/farligare att göra detta med en chihuahua än vilken annan liten ras som helst?
För att vavvorna är så små. Det behövs inte mycket för att de ska stryka med. Dessutom är många vavvor lite väl kaxiga för sitt eget bästa, vilket gör att de lätt kan mopsa upp sig mot en större hund mot bättre vetande.

Jag vill gärna se tidningsnotiser där vavvor har skadats/dödats av vardagsolyckor! Länka gärna!

Jag också, jag har aldrig läst något liknande! Även om jag hört talas om det. Jag tror dock att människor som har vavva överlag är försiktigare. Vi t'nker efter på ett annat sätt än hundar.

För att vavvorna är så små. Det behövs inte mycket för att de ska stryka med. Dessutom är många vavvor lite väl kaxiga för sitt eget bästa, vilket gör att de lätt kan mopsa upp sig mot en större hund mot bättre vetande.

Precis. Jag höll av misstag på att sparka till en yttepyttevavva på stora stockholm för två år sedan när jag gick i publikhavet. Ägaren skulle prompt ha sin hund på marken bland alla dessa människor och stora hundar och jag såg den i sista stund. Gud vet vad som hade hänt om jag hade träffat :crazy:

Gjorde ett arbete för några år sedan ang. "Extrema skador på hund" och vet att där i alla fall finns två eller tre tidningsurklipp med chihuahuor som skadats pga att de hoppat ner från en säng/soffa och ramlat utför en två stegs ute trappa...

Skall se om jag kan hitta dem och scanna in dem!!

/Swat

Gjorde ett arbete för några år sedan ang. "Extrema skador på hund" och vet att där i alla fall finns två eller tre tidningsurklipp med chihuahuor som skadats pga att de hoppat ner från en säng/soffa och ramlat utför en två stegs ute trappa...

Skall se om jag kan hitta dem och scanna in dem!!

/Swat

Ja, men det bevisar ju bara hur bräckliga de faktiskt är.

Okej...

Som jag ser det så påvisar det ju en EXTREM brist i aveln om en hund som enligt standarden skall vara "pigg, alert, livlig och modig" - eller något ditåt - inte skall tåla ett normalt liv i ett svenskt hem!

Men... Var och en till sitt!

Min lilla måste kunna umgås med stora hundar! Hon väger iof betydligt mer än de minsta chihuahuorna, men är ju trots detta en ganska "finlemmad" individ.

Som jag ser hund-umgänge så är det INTE något där hundarna själva får sätta upp alla regler och härja fritt som de själva vill.
Mina hundar kan verkligen släppas med alla andra hundar, men det är ju inte "av en slump"! Det är för att jag kan styra dem och kontrollera så att de beter sej på ett vettigt vis mot allt från små rädda individer till stora stöddiga.

Att de KAN släppas med olika hundtyper innebär iof inte att jag släpper dem med "kreti och pleti".

Nu verkar TS välja att inte överta den staffe som hon blivit "erbjuden" och kanske är det det bästa beslutet...

/Swat

Absolut, man "ska" kunna det och likaså är det ju med min terrier som trots allt bor med en schäfer som är precis överallt. Å andra sidan är det en sån skillnad på stor hund och stor hund. En amstaff är så jäkla kompakt och "tung" och så mycket muskler på något sätt. Jag kan väl också tycka att det är lite galet att det ska finnas hundar som är så små att de hela tiden utsätts för en risk pga av sin litenhet, men nu finns de och då tycker iaf jag att det är onödigt att utsätta dem för ytterligare risker. Jag förstår trots allt tjusningen med rasen!

kl

Även jag är försiktig med min 40kg-klump, lite halvt ograciös..inte alltid den smidigaste.

Har för tillfället dotterns lilla 4kg-hund här en längre tid, och trots att den lille är uppväxt med den stora, så stoppar jag leken ibland när den blir för intensiv.

Inte för att jag tror att klumpen skulle skada med vilje, utan mest för att undvika en olycka i lekens hetta.

För kommer 40kg klump in i sina tokfnatt, så är hon inte så medveten om var den lille är, och olyckan är ett faktum!

Leka får dom göra, men under uppsikt, och jag kan lämna dom ihop själva hemma för inne leker dom inte.

nu e vi inne på det här med lek igen...som sagt, är riktigt tveksam till att de skulle leka med varandra, då de inte ens gör det ute..och min helt enkelt inte leker med andra hundar.. Utan det är väl mer som Ramona skrev, beror på hur avslappnat man vill ha det hemma.. Men min lilla är inte alls förtjust i någon mat, varken sin egen eller annat vanligt kött...han tuggar aldrig på tuggben och liknande..så tror amstaffen skulle få ha allt sånt ifred... Jag hade hand om en omplaceringshund i 2 månader, som hade massa tuggben och liknande men min rörde aldrig dem..och lekte heller aldrig med den hunden..

Jag pratade med amstaffens ägaren mer idag, och han har övertalat mig lite mer..:p han tog hand om en 10 veckors dvärgrasblandning i 2 veckor och det gick jättebra med den amstaffen, som även lekt och varit runt mindre hundar tidigare..
Så nu ligger jag lite mer åt att kanske ändå testa att ta hand om honom ett tag....det är ändå inte "för alltid" jag ska ha honom...utan tills ägaren får mer ordning på sitt nya företag..:)
aja..det är ändå en månad kvar tills dess...så ni har lite mer tid på er att övertala mig till att antingen testa på eller låta bli hehe ;)

Jag har förvisso aldrig ägt en Chihuahua själv, men min bästa väns mamma födde upp rasen genom hela vår uppväxt, så jag har umgåtts med dom i alla fall. Jag kan inte påstå att jag någonsin såg dom leka med andra än sina egna, detta var tydligt då den familjen även födde upp en annan liten ras också.

Nåväl, jag föder upp Amstaff själv, och har lite mer koll på den rasen. Vad jag tycker att du ska tänka på om du tar hem den till din lille, är att inte lämna dom ensamma ihop. Det är faktiskt ändå så att Amstaffen kan döda din lilla med ett enda bett, och enligt min erfarenhet så har dom en lägre tröskel för utmaningar, gruff eller annat från andra hundar. Rent generellt sett så går det helt enkelt mycket fortare innan en Amstaff hamnar i slagsmål än vad andra typer av hundar gör, och dom slutar extremt sällan att slåss självmant utan anledning..

Nu vet ju inte jag hur just den här är (Är den renrasig? Annars kan den ha helt andra egenskaper än vad mina besitter, från andra raser i sådana fall ju) men det är i alla fall ovanligare att dom är så pass veka att dom undviker ett bråk som vuxen. Det är också väldigt vanligt med extra konkurrens, dominans och fula beteenden mot andra hanhundar.

Min ena väger 35 kg och är uppväxt med att träffa mammas Frallor (Kring 10 kg) regelbundet, och leker absolut jättefint med dom. Han är underbar med dom små valparna på 2 kg som tultar runt, och har en helt annan kontroll över sin kropp i närheten av dom.
Men - när han säger ifrån så är han inte ett dugg intresserad av deras storlek, och skulle mammas unga hane (Han är vek, fjäskig och dom fungerar fint ihop) komma med en utmaning så skulle min ta den utan att tveka, och det är något som ligger i rasen - oavsett hur snäll, söt, väluppfostrad eller världsvan hunden ifråga är!

Det går säkert jättebra för er, om allt är som du skriver. Men jag ville bara ge dig lite tips på farliga fällor, så att säga. Du behöver tänka mer säkerhet liksom, eftersom dom är så pass kraftfulla och har dom egenskaperna dom har.
Jag lämnar ALDRIG mina ihop med hundar utom flocken ensamma hemma, eller på andra ställen. Jag har heller inte alla egna ihop vid ensamhet heller, för ju fler hundar desto större risk för dispyter och att dom triggar varandra.

Okej tack för informationen! :)
(Ja han är renrasig och reggad amstaff)

Ja som du kanske missat från mina tidigare inlägg så har jag skrivit att jag aldrig skulle lämna dem ensamma ihop, skulle åtminstone ha dem i olika rum med stängda dörrar..så så dum är inte ens jag :p
Men som sagt..har ännu inte bestämt mig...och det är inte så att jag inte kan ångra mig om jag märker att det blir lite för mycket konkurrens eller något, det blir alltså inte min hund.. Så jag gör nog som Hast-hund skrev..jag ska lita på magkänslan helt enkelt, och känner jag att min hund utsetts för minsta risken så åker amstaffen ut..

Nej, förlåt, jag glömde skriva att jag inte läste alla tidigare inlägg. Har migrän, så det blev bara en snabbtitt och sen ett kort svar.

Nyfiken fråga, är hunden uppfödd i Skåne?

Okej! Jag har inte koll på alla andra uppfödare, men jag tänkte att han kanske kom från någon jag kände :) Men i Helsingborg har jag iiingen aning alls..

Som jag ser det så påvisar det ju en EXTREM brist i aveln om en hund som enligt standarden skall vara "pigg, alert, livlig och modig" - eller något ditåt - inte skall tåla ett normalt liv i ett svenskt hem!
Fast sådana skador hittar man säkerligen på andra hundar också, inte bara på chihuahua?

Min chihuahua är den lättare sorten med tunna ben. Dessutom är hon lite överviktig, men hon hoppar glatt ner från både soffa och säng hemma hos oss utan problem. Vår säng är dessutom extra hög (så vi får plats med förvaring under), men det finns en fårfäll på golvet så man landar mjukt. Finns det ingen fäll där hoppar hon inte ner. Men jag kan tänka mig att de olyckor som sker är sådana där ägarna brustit i tillsynen. Tex inte har matta bredvid säng eller soffa så att hunden halkar och inte kan stödja sig när den hoppar ner.

Jag känner många med chihuahua och jag har aldrig hört talas om ett riktigt fall där någonting liknande hänt.

Sen ska man inte underskatta försäkringsbedrägerierna! Istället för att säga sanningen om hur hunden bröt benet så säger man att den hoppade från soffan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 737
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 184
Senast: valpköpare
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 859
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 832
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka