Chihuahua och Amstaff?

Misiaczek

Trådstartare
Frågat runt lite o kollat på nätet men känner inte riktigt att jag är säker än... så tänkte fråga hundfolket här vad för erfarenhet ni har av chihuahua och amstaff i samma hushåll?

Finns väl säkert mycket olika åsikter om det och vissa kanske tycker jag är helt galen som ens tänker på det...men är det verkligen helt omöjligt??

Jag har alltså en chihuahuahane på 14månader, och en vän har en 6månaders amstaff som han inte har så mycket tid för nu men som han inte vill sälja o vill gärna att jag tar hand om honom då o då...

Inga elaka kommentarer nu snälla, utan dela gärna bara me er av eran erfarenhet när det gäller dessa två raser tillsammans!

Tack:)

Senast ändrad:
Sv: Chihuahua och Amstaff?

Jag tänker mest på skaderisken vid lek. De amstaffar jag träffat har varit väldigt fysiska och burdusa i sin lek. Och en liten chihuahua är inte direkt jättetålig.

Ne de har du rätt i! Men en vän länkade till mig några videoklipp från youtube där chihuahua och amstaff/pitbull leker, och i de klippen såg det ut som att de stora hundarna på nåt sätt verkade veta att chihuahuan är liten och verkade som de behandlade dem lite som valpar...kan de vara så? :)

Och en följdfråga till det är då, skulle det vara lättare att vänja en amstaffvalp vid en chihuahua eller snarare svårare än en vuxen amstaff?

Oavsett om jag tillåtit det eller inte så hade min chihuahua aldrig lekt med en amstaff. Hon hade heller inte socialt agerat med den. Hon hade haft noll utbyte av en amstaff i hemmet. Hade jag däremot skaffat en till liten hund så hade hon gladeligen både lekt och umgåtts med den andra hunden.

Jag har en Jack Russell också och chihuahuan är inte det minsta intresserad av att leka med henne eller ens hitta på någonting med henne. Det är ganska vanligt med chihuahua, de gillar andra likadana bäst. Mycket rasistiska hundar! :)

Heheh jaa ja har hört de innan faktiskt, att chihuahuor kommer bäst överens med andra chihuahuor :)
Min är väl lite annorlunda isåfall, han verkar inte så förtjust i några småhundsraser, däremot är hans bästa vänner en amstaff/boxer/mastiff blandning, o den andra en äldre rottweiler..men jag tror det beror på att småhundarna var så ettriga och liksom för på..medan de stora var lugna.. Men självklart, inget säger ju att denna amstaffvalp kommer va lugn hehe :p

Tänker inte påstå att jag är någon expert på Chihuahua men min Amstaff/Rottweiler mix leker gärna med mindre hundar som mops, JRT, Chihuhauablandningar och liknande. Han behandlar dem absolut varsammare än han gör när han leker med större hundar men trots allt är han ju rätt klumpig och stundtals burdus. Den minsta hunden jag haft boende här (5 dagar medan ägarna hade semester) var en JRT och det var inga problem. Brukar också passa en Amstaff och Chihuahua/Dvärgpincher och de leker faktiskt gärna.

Jaa de va de jag tänkte på, om de möjligen blir lite mer varsamma med mindre hundar eller om de blir lika burdusa som med större. Självklart är det också olika från hund till hund...men det är alltså inte helt omöjligt att amstaffen och chihuahuan kommer funka med varann :)

Intressant diskussion som jag tänker följa, jag har nämligen också funderat över om en chihuahua skulle funka bland lite mer burdusa hundar!

Jag skulle aldrig ha min chihuahua med en amstaff eller liknande hundar förutom om båda hundarna är under strängaste kontroll. En olycka är så lätt hänt och amstaffar är rätt burdusa och klumpiga.

(Min chihuahua har bäst utbyte med hundar upp till ca 8kg om han ska leka och då han är van vid terriers så är han rätt på själv och lekkompisen får inte vara för försiktig och bli osäker (går därför inte ihop med så många andra chihuahuor tyvärr..))

jag skulle inte göra det. En kompis har en schäfer o de skulle vara hundvakt åt en vavva, hunderna busade o den stora sopade till den lilla som flög iväg o slog huvudet i i en sten eller liknande o dog direkt, kul...
Så nää, det är sköra hundar.

kl
Min hund (8 kg) leker helt olika beroende på vad det är för hund. En jämnstor, jämngammal så går leken ganska brutalt till, stora hundar leker han med minst lika gärna men då blir det inte lika nära och fysiskt utan mer "raca runt". Väldigt smidigt tycker jag.

De amstaffar jag träffat har dock varit väldigt på och burdusa. Om det beror på individerna eller rasen är jag dock inte säker på.

Har ingen erfarenhet av just chihuahua men det här är mina tankar kring hundar av olika storlekar i allmänhet.

Min mamma har en 3 årig chihuahua som heter Tindra o jag har en pitbullvalp som heter Xena som vi har ihop väldigt mycket.
Vi började med att se hur det gick när vi var med o har även lämnat dom ensamma, de sover bara då.
Det händer att Xena är lite hårdhänt mot Tindra men när Tindra säger ifrån så lyssnar Xena, mycket handlar om uppfostran o vana.
Ett tips kan vara att ha en bur eller liknande där inte den stora hunden kommer åt den lilla så den lilla har ett ställe att komma ifrån på om h*n vill.

Skönt o höra att det inte bara är jag som tänkt på den "tokiga" iden att ha chihuahua o amstaff/pitbull tillsammans då :p

Självklart har jag inte direkt tänkt ha hundarna med varann utan tillsyn eller överhuvudtaget att amstaffen ska bo hos mig direkt. Utan jag o amstaffens ägare ska träffas ett flertal gånger först med hundarna, först ute och sen hemma hos mig (chihuahuans revir) för att se hur allt utvecklas. Sen skulle jag inte ha dem ensamma tillsammans ett bra tag framöver, utan i olika rum med stängda dörrar även om de kommer bra överens när jag är där.
Men jag tror också att det beror på hur man uppfostrar hundarna, och kanske bättre ändå att det är chihuahuans revir och chihuahuan som är äldre och kanske kommer "säga till" valpen när han blir för på, eftersom mycket skada kan han ju inte göra mot amstaffen..och då kanske valpen lär sig o visa respekt......jag hoppas i alla fall att det är så det kommer bli... :p

Kan säga att min chihuahua ändå inte alls är sådär lekfull av sig, när han umgicks med sina hundkompisar så var det mer att först lukta på varann första minuterna, och sen bara följde han efter dem o efter ett tag helt tappa intresset och var för sig själv. Så för hårdhänta lekar tror jag inte det skulle bli, det är isåfall bara amstaffen jag måste lugna ner om han blir för på..

Nu har jag varken läst alla svaren eller är ägare till en chihuahua. Däremot är jag ägare till en Amstaff (hane, 1,5år - STOR!) och en liten Am.cocker/cavalier-tik - modell liten. De leker fint ihop de gånger de leker, hon är boss och det TYDLIGT.
Men här handlar det ju Så i mitt fall går det jättebra med en liten hund och en bjässe. (och katt)

MEN! Min tik är äldre, hon är tik. Dessutom är min hane uppvuxen med henne - samt att hon är betydligt tåligare än en Chi.

Hmm.. vet inte hur aktuellt det här svaret blev egentligen.. Jaja! :D

Struntprat! När jag hade hund, en renrasig Pitbullterrier, så var hans bästa kompis en liten, kaxig chiuahuahane! Min hund (hane han med!) gick INTE överrens med andra hundar/djur what so´ever, inte ens tikar, men denna lilla krabat var han otroligt glad över!!! Chihuahuan var helt klart den som var bossen, han var äldst och styrde leken.
Det var en fröjd att se på hur de lekte!
Min kompis chihuahua är förälskad i en stor rottis btw. Visserligen inte lika mycket intensivitet som i en rättavlad pitbullterrier, men stor och "klumpig(?)" kan en rottis vara i leken den med.

Det är jättebra träning för alla hundar att socialseras med allt o alla.
Jag anser bara att det är grymt bra för en pitbull/amstaff att umgås med en bräckligare hundras så dom lär sig att vara mer försiktiga, för det är Xena med Tindra o Tindra lär sig att säga ifrån mer o på ett bra sätt.

Jag tycker absolut att du har helt rätt tänk för att ha båda hunderna ihop o jag önskar dig all lycka med det :)

Jag tror dessutom att det är bra för de såkallade kamphundarnas rykte att ses ihop med chihuahuor o att det faktiskt går bra...jag får jättemycket reaktioner när jag är ute med båda hundarna ihop.

Precis!! Ryktet förändras bara med insatser från hundägarna. Tycker att många småhundsägare är lite väl rädda om sina vovvar och för över sin oro till hundarna. Nästan alla vavvor jag träffat har varit riktigt tuffa små rackare!

Det beror nog helt på hur Amstaffen är...

Min Chihuahua hade en Jämthund som bästis förut, de gjorde allt tillsammans, lekte, jagade, sov, åt osv. Det gick jättebra, jämten var försiktig med honom och lyssnad när han sa ifrån.

De Amstaffar jag har träffat är rätt klumpiga och leker väldigt brutalt och hårdhänt, min kompis har en och vi skulle aldrig släppa ihop våra hundar. Amstaffar är ju i regel starka och explosiva, i kombination med en viss "klumpighet" så jag hade nog varit försiktig om jag hade varit du. Men det beror ju mycket på hur hunden är som "person".

Måste bara tillägga att jag inte är överdrivet rädd om min hund, men vet vad 30kg tung hund kan göra med ett enda felaktigt tass-slag på en 2kg tung hund...

Hunden blir ju mycket vad man gör den till, gäller från minsta till största hund.
Jag personligen skulle hata att ha en hund som inte går ihop med någon annan hund, vill ju kunna ha med henne så mycket som möjligt.

Jag kan tycka att det är väldigt individuellt, beroende på vad det är för typ av hund-individer. Har ju själv en liten vovva (4 kg tik) och mina föräldrar har en rottweiler-hane. Han är två år äldre än min tik och de har lekt och umgåtts sedan min flicka var 12 veckor, då vägde hon 1,5 kg och vi har aldrig sett det som ett problem.
Han är underbar med henne och vet var han har tassarna. Blir han var dryg eller gör något som inte passar min vovva, så är hon inte sen med att säga ifrån och då backar han.

Vi var ju självklart alltid med i början, förstå gången satt jag och min pappa på golvet och lät hundarna umgås runt oss = den lilla kunde gömma sig bakom min rygg, under mina böjda ben etc. och vi kunde putta bort en styck dryg rottis vid behov :D Nu för tiden umgås de som vilka hundar som helst, både med oss omkring eller utan oss. Är de själva hemma hos mina föräldrar så sover de, antingen var och en för sig eller delar de filt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 737
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 184
Senast: valpköpare
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 859
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 832
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka