Charis (Briars mor)

Rosett

Trådstartare
Hon har fått två föl åren -97, -00 och -01. Måste väl varit embryotransfer? Alla utom en är e Magini.
 
Sv: Charis (Briars mor)

Japp det har regelbundet gjorts embryotransfer på henne, vilket HYG gör på flera av sina ston.
 
Sv: Charis (Briars mor)

Briar verkar ju stå i särklass bland avkommorna, hittar som bäst ngn enstaka placering i msv bland syskonen?
 
Sv: Charis (Briars mor)

Jag såg att en helbror ligger ute på annons här på buke, det var därför jag kollade. :D *stamtavlenörd*
 
Sv: Charis (Briars mor)

Vad märkligt, någon särskild anledning till varför de varken tävlas eller säljs, bara utbildas och går hemma?
 
Sv: Charis (Briars mor)

En hel del av HYGs hästar utbildas och tävlas, både i Sverige och i Tyskland. En del hästar är till salu och säljs. Dalhems farm kan man googla på, så kan man se vad en del av deras hästar gjort.
 
Sv: Charis (Briars mor)

Står de exporterade hästarna kvar som ägda av uppfödaren i blup? Det kunde ju förklara varför han ser ut att samla på hästar som inte tävlas.
 
Sv: Charis (Briars mor)

Tyvärr är det för få som skickar in ägarbyte.
Hur många av HYGs hästar som är exporterade eller tävlas utomlands vet jag dock inte. Det är dock inte ovanligt att uppfödare "vill" ha hästarna kvar tills de är utbildade.

Gorgos, ovan, är väl inte tävlad jättemycket enligt blup men ser väldigt fin och utbildad ut på filmerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Charis (Briars mor)

För all del, men det här är ju hästar som är typ femton år, och fortfarande står registrerade hos uppfödaren. Vid det laget får väl de flesta hästar anses vara färdigutbildade?
 
Sv: Charis (Briars mor)

Fast i det här fallet rider väl uppfödarna själva också, så några vill väl de ha kvar själva. De gillar väl sina kusar, det är inget tvång att sälja om man inte vill. ;)
Sedan är det troligtvis ägarbyten som inte är gjorda i blup. Några kan även ha dött som unghästar och inte rapporterats in.
Det är inte heller ovanligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Charis (Briars mor)

Absolut, det är bara att de verkar behålla mer än hälften av vad de föder upp, om man ska tro blup, lite fler än att det kan förklaras som egna ridhästar. Självklart behöver man inte sälja, men det är ju rätt dyrt att föda upp prestationsstammade hästar med embryotransfer som hagprydnader i större mängder.

Så då blir man ju nyfiken på om de exporterar många hästar och inte registrerar det, eller helt enkelt har alla hagar fulla med hästar i alla åldrar, och bara undantagsvis säljer någon.
 
Sv: Charis (Briars mor)

De exporterade mkt till USA tidigare i alla fall (runt 00) så mkt möjligt att många av dem som fortfarande har HYG som ägare i själva verket exporterades redan som unghästar. Sen reggar han väl inte avkommorna i ASVH längre vilket gör att det inte syns vilka ston som används i avel. Dessutom används ju ston till embryotransferna vilket gör att dessa aldrig heller får "egna" registrerade avkommor.
På den tiden jag såg hans hästar oftare så tror jag inte jag någonsin såg någon valack där. Han hade ett antal unghingstar kanske runt 5 st sen var det bara ston vad jag kommer ihåg i varierande ålder. En massa fuxar i alla fall.
Tror som sagt att han säljer största delen utomlands till USA eller Tyskland och då bryr de flesta inte sig om att ägarändra dem när de går på export.
 
Sv: Charis (Briars mor)

Tyvärr är det för få som skickar in ägarbyte.
Hur många av HYGs hästar som är exporterade eller tävlas utomlands vet jag dock inte. Det är dock inte ovanligt att uppfödare "vill" ha hästarna kvar tills de är utbildade.

Gorgos, ovan, är väl inte tävlad jättemycket enligt blup men ser väldigt fin och utbildad ut på filmerna.

Den har ju inga lysande resultat precis på tävling.. jag tycker det ser ut som en vanlig häst med en fin svans.. ;) .. nä inte för dom pengarna (om det var den som var till salu)?
 
Sv: Charis (Briars mor)

Det var det inte.. såg jag sen.. men den som var till salu var sämre :crazy:

Och svansen var inte lika fin ;)
 
Sv: Charis (Briars mor)

Briar verkar ju stå i särklass bland avkommorna, hittar som bäst ngn enstaka placering i msv bland syskonen?

Felet är nog att dom envisas med att rida dressyr på dom.. troligtvis hade dom gjort bättre resultat på hoppbanan! En del av dom har ju placeringar i hoppning!
 
Sv: Charis (Briars mor)

Ja, fast "bara" msv där med, så jag vet inte om det döljs så många hopphästar på motsvarande nivå som Briar var bland syskonen. Det är ju inte sagt att Briar hade gjort lika bra resultat i hoppningen som han gjorde i dressyren heller, fast han var en dubbelbegåvning på sitt bruksprov. En av hans stora fördelar på tävlingsbanan var väl utstrålningen och maffigheten, men det får man ju inget extra för i hoppningen.
 
Sv: Charis (Briars mor)

Det är ju jättesvårt att sia om Briars eventuella hoppkarriär. Men visst ville RGB ha honom efter bruks? Så möjligheten att han skulle blivit en stjärna på hoppbanan hade nog funnits.
 
Sv: Charis (Briars mor)

Jag har för mig att Briar hade 6 på någon av sina gångarter under bruks. Är det någon som har hans delpoäng?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 292
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
818
Senast: Andromedae
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 895
Senast: tanten
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp