Carrotstick (stavning?)

Sagafrahaeli

Trådstartare
Ja, är det någon som jobbar med det? Jag rpvade på det när jag praoade hos min "NH-tränare". Det var jättekul men hur lär man in den?? Det hade varit jättekul om någon kan förklara :bump:

/Jenny
 
Sv: Carrotstick (stavning?)

Jag förstår inte riktigt frågan?

En carrotstick är ju Parellis version av "longerpisk" och används som en förlängning av din arm för att vägleda hästen och få den att förstå vad du vill. Precis som man ska använda ett vanligt spö/långpisk.

Carrotstsicken är stadigare och ger i MITT tycke ett precisare budskap än ett wobbligt spö. Därför använder jag carrotstick.

Att lära sig använda den rent mekaniskt kan man ju göra genom att "torrsimma" dvs hantera den utan att använda häst. Att lära sig använda den med känsla och timing är något som din tränare förhoppningsvis kan vägleda dig i.

Det absolut viktgaste är att din häst lär sig att få fullständigt förtroende för carrotsticken/spöet/pisken vad du nu väljer att använda - och ALLTID är övertygad, annars ges en chans att förstå, att den är ofarlig. Att den ALDRIG används som bestraffning utan är en guide till att få hästen att förstå vad du är ute efter. Detta uppnås enlig MIN åsikt absolut enklast genom Parellis Friendly game (lek 1) och genom att ALLTID använda sig av faser. (Finns rätt mycket att läsa om detta om du söker på Parelli på webben. Det blir alldeles för mycket att skriva annars.) Jag är personligen väldigt övertygad om förträffligheten i Parellis tillvägagångssätt.


Mvh Filosofen
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 895
Senast: Fazeem
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp