Miss Sixty

Trådstartare
Det finns en sådan här tråd om Aerline H och jag tänkte att vi kunde ha en sådan tråd om Cardento med.

Så ni som har en Cardento avkomma kan ni skriva om den. Vad den gjort, mål, temprament, ridbarhet m.m.. Skriv gärna också vem som är morfar till er häst. Bilder vill jag också se:)

Sv: Cardento

Kan börja skriva.

Min Cardento avkomm har Cortez som morfar. Hon är född 2002 och går 120 hoppning och håller på att kvala till Falsterbo och breeders. Tyvärr stog hon skadad under sommaren/hösten förra året så hon är lite sen..

"Doris" är en helt underbar häst att handera hon är lungn i alla lägen. Men hon är rätt skarp i humöret och vissa dagar står hon mer på två ben än på fyra när det blir tal om markarbete men får man henne bara till att arbeta med istället för emot så är hon oslagbar.

9668888.jpg

9269160.jpg

9196227.jpg

Senast ändrad:

Jag har en 4 åring efter cardento. morfar är maraton. har börjat på att hoppa med honom nu. går jätte bra men är lite skarp i humöret ibland. står lite på bakbenen när han inte får som han vill men oftast är hen helt underbar. lättlärd är han också. ska börja tävla lite smått med honom snart.

har en valack e.cardento-rastell född -04.
kommer gå 3 årstestet i helgen .
är världens gosigaste o snällaste. inga problem o rida eller hantera. väldigt okomplicerad på alla sätt o vis.

För övrigt kan jag berätta att min grabb hoppade 10-8 på 3 årstestet i helgen.
Mkt nöjd med honom även om han hade kunnat få högre på allmäna intrycket men pga rivning så drog dom bort poäng.

Har haft (fött upp o ridit in) ett sto e Cardento - Alpen Fürst. Jättesnäll men IMPULSIV (handla först, tänk sen. Stressade lätt upp sig, men slappnade av lika fort igen). Otroligt lättlärd och samarbetsvillig, verkligen ett hjärta av GULD. (precis som sin mor). Kanongång och underbar hoppteknik. Tyvärr pga diverse olyckliga omständigheter kom hon aldrig ut på tävlingsbanorna:( , men hade hon gjort det så är jag övertygad om att hon hade gått LÅNGT (ÄLSKADE att hoppa och klurade ut hur både det ena och det andra fungerade. Fick utan problem upp låset på boxdörren (skjutdörr) så vi fick sätta en extra låskedja runt)
Han få ett föl (-03) och stambokföras.

min "extrapappa" har en superfin cardento-robin z hingst.. f.02, svart men annars lik cardento på alla sätt å vis, 167 nu..
underbar mamma som gett 7 (har jag för mej) trevliga avkommor. alla som är visade har fått klass 1. avkomman född året efter fick på fölvisning högsta poäng någonsin, 55.. så han har att brås på grabben..

hoppar som bara den och helt underbar att hantera, jag(16 år o 160 lång), kan göra vad som helst både av o på min lilla snutt.
redan populär som hingst i trakten..
han har tyvärr inte gjort så mkt på tävling än, men har varit felfri första 120 starterna..

vet tyvärr inte hur man får in bilder:(

Senast ändrad av en moderator:

Jag köpte ett sto född 03 i mitten av oktober, hon var då inte inriden eller något så de var verkligen att börja helt från början.
Sessan lärde sig dock fort, även fast hon har ett jäkla humör.
I helgen gjorde hon en felfri 80cm runda och hade ett nerslag i 90cm. Det var första gången hon åkte till något annat ställe så tror hon blev trött av alla nya intryck=) Men inte ens detta kunde man ju önska sig, så nu är hon på bete o gottar sig vilket hon verkligen är värd.
För att berätta lite hur hon är så älskar hon verkligen och hoppa, hon gör helst allt själv så ibland kan hon bli en aning stark... I markarbetet som hon inte tycker är lika kul kan hon vissa dagar stå mer på två ben o vara i luften med alla fyra=)

Jag har ett femårigt sto, o en 1 års hingst efter Cardento.

Stoet har Castello till "moffor", o hingsten har Maraton.:D

Det tog mig två år att komma upp på ryggen på stoet, hon köptes när hon var två, då gick hon fortfarande o diade på sin mamma:eek: Hade aldrig blivit ledd eller något annat, hon sprang vid sidan in o ut till stall/hage.:angel:

Min dotter köpte storasystern, hon är brun o sex år:d Hon var ledd i grimma iaf. Så man kan säga att hon var mest hanterad......De debuterade i 130 i år med två nerslag, o då har dottern aldrig tävlat i så höga klasser, men hon o den hästen går ihop om säger så.

Jag himlar med ögonen när jag tänker på vad vi gått igenom, ler när jag läser om andra, som det låter som om de gått igenom något liknande.:D :crazy:

Hingstbebisen är så envis, så det är lustigt att jag inte tappat allt mitt hår, han e på hingst bete nu, (tack o lov)

Jag väntar på ett Cardento föl till...... efter mitt Maraton sto. Funderar på om jag inte e riktigt klok..:love: :love: Men vilka hästar,
när det väl klickar.

http://www.pixbox.se/alb419662

Första bilden är 1 års hingsten.

Sedan femåringen.

O sista är dotterns sexårs sto, ( 5 år på bilden.)

ue. Koncerz xx uue.Hartung

Fyller 12 dagar i dag och har med andra ord inte hunnit göra så mycket :)

Mitt lilla Cardento / Maraton sto. Hon e 8 dgr gammal.

Hon har en liten snopp o en halv vit framhov med lite vitt på ballen bak på hoven. Blir skimmel.

Väldigt social o kelig, har en mysig fjädrande gång.

Föddes inte när jag trodde, hon var ultraljudad till d. 24 juni men kom den 9 juni:angel:

Hon e bara bäst.....:love:

http://www.pixbox.se/alb441350

Har varit väääääldigt krokig i bakbenen, men det är snart borta!:D

Jag har en 4 åring e:cardento ue:Robin Z

Världens underbaraste häst, så himla cool aldrig rädd för nånting och bara jätte trevlig och samarbetsvillig och lättlärd.

Man kan galoppera barbacka i bara grimma och när man är i ridhuset springer hon efter en när hon e lös. Hon har så himla häftig personlighet och jag har aldrig träffat någon häst förut som är en sån kompis till en.

Hon är otroligt nyfiken och vill kolla och pilla på allting:p så man får vara uppmärksam så hon inte gör nåt dumt typ som att gå upp på läktarutrymmet där hinderna står när man är i ridhuset o ska löshoppa, lite läskigt om det hade hänt nåt bara:crazy:

Hon är jätte hätte gosig o älskar när man klappar o kliar på henne o så är hon helt galen i bananer

Men hon har mkt egna ideer när hon ser en spännande stig när man e ute i skogen så springer hon upp där:D så nu har jag införskaffat ett sprenger bett med D ringar så man har koll när hon får för sig att göra sina vändningar.

Att rida är hon väldigt mjuk och har sköna gångarter och gör alltid sitt bästa hon är alltid med på noterna.
Hoppa tycker hon är as kul men uppsuttet har hon bara hoppat småskutt up till 50-60 cm, läshoppa är hon lite mer erfaren på och då har hon hoppat 120-130 lätt som en plätt med jätte fin teknik.

nu ska vi snart börja träna för tränare och det ska bli jätte spännande

100_3523.jpg

100_4111.jpg

100_4233.jpg

100_2921.jpg

100_2943.jpg

100_3105.jpg

jag har ridit och jobbat med några cardentoavkommor, fanns en jag älskade över allt annat, hon var en underbar häst både att hantera och rida...

sen hade vi en annan, också lätthanterlig men inte lika talangfull under ryttare...

dem var födda 2001 båda två har jag för mig, gick 110 - 120!

har en e-Cardento - Artist. En vaken och väldigt vänlig häst. Rör sig lätt och smidigt kommer med största sannolikhet att bli en liten gummiboll. F-05

Väcker denna tråd :)

Har ett sto -07 ue. Dammen.
Ja har nyligen fått hem henne, men har fått smaka av hennes temprament redan:) Kan stressa upp sig för små saker men blir lugn lika snabbt igen. Är lite försiktig men mycket nyfiken... åh det ska bli så kul att lära känna henne mer!!!

Jag provred en Cardento avkomma med ett connemarasto som mamma.

Smart och het häst var det, mycket idéer men det kan ju komma från ponnysidan. Ganska liten var han, 160 cm och helt kritvit med rosa mule.
Men det var mycket trevliga gångarter och hoppteknik :)

(bilden är sned)
19186659.jpg

Vi har en Cardento hingst som är 2 månader
Morfar är Irco Marco, han är stor, busig och snäll:D
på bilderna är han ca 1 månad
IMG_0126.jpg

IMG_0129.jpg

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 992
Senast: fio
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 989
Senast: Robina
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
  • Omröstning Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 954
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar