Sv: Cane Corso ... mkt bilder
Jag måste redan innan det här inlägget varna för att det kommer vara lite av ett skrytinlägg.
Det var ju ett tag sedan sista inlägget och efter det har vi hunnit med några utställningar och lite annat skoj.
Den utställning som utmärkte sig mest var Vallentuna-utställningen i början av sommaren där vi bara ställde Figge som då gick i unghundsklass.
Det var som vanligt på de stockholmsnära utställningarna ett stort antal hundar med flera svenska och utländska kuperade Championhundar.
Figge glänste till och trots sin ålder och öron och svans i behåll fick han inte bara Cert och Cacib utan slog även ett flertal kuperade championhundar inkl Fendis multimeriterade helbrorsa.
Sen kom då den här helgen som var en nervös tillställning för mig då dagen betyder mer än alla utställningar i världen, det var dags för MH.
Jag har ju många gånger ondgjort mig över att det är så få CC som gör MH test och att många uppfödare helt avstår och även ber sina valpköpare att inte göra det, och efter att ha träffat så många tveksamma individer förstår jag ju varför.
MEN jag anser det katastrofalt att avla på hundar med dålig mentalitet oavsett hur snygga de än må vara och för en ras med den här styrkan och storleken är det än mer katastrofalt.
Rasen har redan så mycket mentala problem att det måste hända något med avelsutvecklingen innan det går käpprätt ...
Jag anser att rasklubben borde ställa krav på godkänd mental status men tror att det som behövs för att vi ska kunna få en ras med bättre genomgående mentalitet så måste det till mer krav från både rasklubbens sida och i förlängningen även från SKK.
Med detta sagt var jag ju extra nervös över hur mina egna hundar skulle prestera, Figge var ju dessutom lite väl ung men fick av praktiska skäl även han gå med nu.
Och vad kan jag säga ....... jag är så STOLT och imponerad av mina två underbara klunsar.
Jag tycker ju själv att jag har 2 modiga, stabila och gladlynta hundar men nu har jag det även på papper.
De gick båda från klarhet till klarhet och gjorde båda ett kanonMH, men den som utmärkte sig för dagen lite extra i förhållande till alla dagens hundar var Fendi, som helt klart var dagens stjärna.
Hon gjorde ett stort intryck inte bara på mig utan även på hela den stora åskadarskara som var med och inte minst på domaren som efter halva MH,t var utfört kommenterade det hela med ett " vilken jäkla hund" och "det här värmer ett fanjunkarhjärta"
Efter avslutat skott och geomgång gratulerade han mig till att äga en riktig diamant!
Så när vi gav oss hem var vi stolta ägare till inte bara två stora och snygga guldklimpar utan även till 2 trötta MH beskrivna guldklimpar
Här kommer lite klipp, tyvärr dog batteriet mot slutet så vi fick inte med fendis spöken och skott vilket båda var klart sevärda.
Vid spökena höll hon på att rycka omkull mig i sin iver att vilja fram och vid skottet ryckte hon bokstavligen omkull mig och släpade runt mig i gräset för att försöka rycka kamptrasan ur händerna på mig, det fick smälla bäst det ville då
En kanonrolig dag och så lärorikt att få se, så många olika hundars olika reaktioner på de olika momenten, särskilt roligt var det så klart att få jämföra de olika CC och se skillnader och likheter i de som var släkt.
Det här är verkligen något jag rekommenderar alla hundägare att göra och framförallt alla CC ägare till.