Sv: Camaro MH

KL

Jag kan väl säga som så, att jag är inte ett dugg förvånad med tanke på hur rasens spindeldiagram ser ut! Men, det är fortfarande alltid lika tråkigt att se en hund bli så hårt belastad av ett MH-test. Mest blir man förbannad på att hundar som denna avlas fram, och nu menar jag verkligen inte det på ett personlig plan. Jag menar rent objektivt, att det är trist att man avlar fram individer som är rädda, just för att det gör livet jobbigt för dem (hundarna).

Däremot får du inte gå ner dig för en sån här sak, din hund är fortfarande samma hund som du hade innan du gjorde MH:t, och du ska vara precis lika stolt över henne nu som du var då! Förgyller hon ert liv och lever gott själv finns ingen anledning att grubbla, ni har redan bestämt att hon inte ska gå i avel, och det är det bästa beslutet ni kan ta, förutom att fortsätta leva och glädjas åt Camaro :) Tänk om fler tänkte som dig!

Vad bra! Du har ju samma hund i kopplet idag som innan ni gjorde MH't. :laugh:

Ett MH är ju lite speciellt eftersom det händer flera otäcka saker i följd vilket gör att hundar med mer rädslor kan "bygga på sig" och aldrig riktigt hinner skaka av sig obehaget innan nästa sak händer. Ungefär så blev det ju för din hund. I den normala vardagen pressas inte hundarna på det sättet, obehagliga saker sker sällan tätt i följd efter varandra. Det som är bra är ju att du nu vet hur hon reagerar om hon pressas lite mer - det kan ju ge dig vägledning i vilka typer av situationer du kan och bör utsätta henne för.

Skönt också att du inte tänker avla på henne! :D

Ja precis, Mht är ju en väldigt speciell situation. Precis därför som det på förhand är så svårt att veta hur hunden kommer reagera :)

Nej, jag hade redan bestämt mig för att hon inte var avelsmaterial. Även om jag vid det tillfället såg hennes mentalitet som en styrka :p
Jag skulle inte vilja börja min avelskarriär med något halvdant material, hur bra jag än tycker hunden är egentligen.. :)

Som anayana säger så är det inte alls konstigt att din hund reagerade som hon gjorde. Och även om hon fungerar i vardagen med dig är det ointressant för ett MH eftersom det behandlar moment där hunden inte kan ta stöd från dig, som den då kan i vardagen.

En bra hundförare kan göra ganska osäkra hundar till trygga hundar (som känner förarens stöd), men alla är ju långt ifrån duktiga. Därför, i mitt tycke, är MH ett viktigt verktyg för att kunna se hur hunden är "i grunden", för det är ju detta man säljer till valpköpare. Enligt dina uppgifter har du lyckats med Camaro i vardagen men hade någon annan, oerfaren valpköpare, köpt henne så hade det kanske blivit en livrädd/aggressiv/orolig hund till vardagen. :)

Det har jag faktiskt inte tänkt på.. Att det kanske är vi som lyckats bra.
:idea:

Nej det finns verkligen problem med mentaliteten i rasen. Och då är ändå Camaro en hund som brukar få beröm för att hon är så stabil och bra..

Ja jag tänker att jag inte ska bekymra mig så mycket. Hon är ju, precis som du säger, fortfarande samma hund :laugh:

Avelsmässigt så har jag mer förhoppningar på vår nya lilla stjärna, hon är en riktig liten tuffing :love:

Visst är det intressant att se hur ens hund reagerar på MH, han (mittelspitz) som jag gick MH med för två veckor sedan har inte heller några problem i vardagen men fick inte heller särskilt "bra kryss" i protokollet. Därimot så har han inga kvarstående rädslor eller "bygger upp" nån slags rädsla under sitt MH, han lekte bättre och var mer tillgänglig i slutet än i början, trots han höll på att skita ner sig under spök-momentet. Efter att jag letat reda på honom i skogen så lekte han ganska bra med testledaren och fick en etta på skottet, så det är inte mycket kvarstående rädslor hos honom.

Men det är intressant ändå! Och man lär sig mycket under vägen! Och det är ju samma hund man har i snöret efter MH't även om det kanske inte gick så bra! :)

Jag ska tillägga att jag tycker det är jättebra att Ni har gjort MH med henne och det är skönt att höra att Ni inte ska avla på henne.

Dock så är det ju himla tråkigt att hon gjorde det så pass dåligt. Jag har sett en boxertik som hade varit med om en bilolycka som ägarna trodde skulle misslyckas med MHt helt men som trots mycket rädslor klarade det ganska bra endå. På dom flesta MH jag varit på har det varit väldigt stabila hundar helt generellt.

Jag jämför ju med det som jag har sett och med mina egna hundar som gjort både MH och MT båda två.

I vardagen kommer Camaro säkert fungera bra, det vet du bäst själv. Om hon hade bott hos mig hade jag inte tagit med henne en tisdag vid mossen där jag vet att dom skjuter konstant exempelvis. Man får tänka sig för lite och ta det lugnt. Det här förstår du ju själv, det är jag säker på :).

Minns jag fel nu, eller är det du som har problem med att din hund börjat visa skotträdsla trots att den tidigare varit skottfast? Det är nämligen något som jag känner igen hos hundar som är lite svagare mentalt, som t ex min egen, och överlag verkar det inte vara helt ovanligt hos t ex collie att individer som inte reagerar alls på skott som unga och som klarar MH utan problem senare blir berörda eller rent av rädda. Nu kan det ju bero på fysiska saker, t ex tonsillit eller öroninflammation också, men det är hur som helst en sak man nog ska ha i bakhuvudet om man har en hund som har svårt att avreagera.

Just i Rovers fall var han skottfast vid både MH och MT, men jag märkte en markant skillnad i hur mycket sämre han avreagerade vid det senare mentaltestet. Dessutom tycker han numera att åska och fyrverkerier är läskigt nog att morra och skälla åt medan han var helt obrydd som yngre.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 146
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 343
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 219
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 555
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31