MiniLi

Trådstartare
Jag vet iallafall att jag själv gillar när folk delar med sig av hundarnas MH, så här kommer en film från idag när vi var iväg med Camaro:

LÄNK

Poängen framgår av filmen.

Det var väldigt spännande, Camaro reagerade inte precis som jag hade förväntat mig.. Det var mer rädslor, mindre leklust och mindre socialt intresse än vad jag hade trott.
Är såklart ändå väldigt nöjd med henne, även om jag hade haft andra förhoppningar :)

Två av hennes syskon beskrevs vid samma tillfälle. Den ena (som uppfödaren har) rymde hela tiden iväg i skogen och till sist fick vi avbryta då ingen fick tag på henne :p
Den andra var den som gjorde allra bäst ifrån sig, iallafall mindre rädslor än de två tidigare.

De är egentligen 7 i kullen och det var väldigt tråkigt att de andra inte ville vara med..

Så, kolla på filmen och kommentera mer än gärna!
:laugh:

Sv: Camaro MH

Eftersom jag inte har särskilt koll på RR'ns mentalitet: anser du att detta är rastypiskt eller avvikande? :)

Jag tror inte det är så ovanligt men däremot är det inte riktigt önskvärt. Den sociala biten samt leken spelar väl mindre roll men man vill inte ha så mycket rädslor/långsamma avreaktioner. Skotten kunde vi ju dessutom inte genomföra och så ska det verkligen inte vara.

:)

Varför är inte det sociala viktigt? Är det ok för rasen att rygga så som hon gör under hanteringen?

Jag har hittills aldrig sett en sån otillgänglighet. Jag brukar åka på MH och bara titta. Man lär sig jättemycket! :)

Hur har det förresten gått sen din senaste tråd om hennes "känslighet"? Jag har tänkt fråga flera ggr, men har glömt det när jag väl nått fram till en dator =/.

*kikar vidare på MHt*

Jag såg nått liknande hos en korthårig collie som gick före mig på MHt med Ida.

Om jag var TS skulle jag lägga massor av krut på att kompensera för svagheterna som framkommit.

Det här var inte ett utav dom bättre MH jag har sett. Jag har ingen erfarenhet när det gäller den rasen direkt men så här pass dåligt får det inte vara. Jag undrar också om föräldrarna är MH beskrivna och hur det såg ut i sådana fall?

Om vi säger så här; jag är inte särskilt förvånad, mammans MH var ungefär det uslaste jag sett på papper så det var liksom helt väntat att hennes valpar inte har de bästa MH:na. Har för mig att pappan öht inte ens är MH:ad men kan ju minnas fel. Man såg redan på overallmomentet att Camaro var märkbart stressad och att hon då inte fixar varken spöken eller skott var ganska väntat.

Men så länge hon fungerar precis som ni vill som den hund hon är så är det där Mh:t bara några kryss på ett papper. :)

Men så länge hon fungerar precis som ni vill som den hund hon är så är det där Mh:t bara några kryss på ett papper. :)

Det där håller inte jag med om alls. Varför ens anstränga sig och göra MH om det inte spelar någon roll? Dom som har hunden ska inte hänga upp sig över hur MH:t gick men däremot så får dom kanske ha det i åtanke framöver. Jag hade exempelvis aldrig avlat på en sådan hund men sådana tankar finns förhoppningsvis inte i heller.

Senast ändrad:

Jag är ledsen, men jag tycker verkligen MHt är genomuselt. Tråkigt om detta är något man avlar mot.

Däremot all heder till dig som utvärderar din hund.

Ett vilt infångat rådjur hade gjort bättre ifrån sig, min feta innekatt hade gjort bättre ifrån sig.

Det där var bara så himla tragiskt att se.:( En skam för hundarten, oavsett ras. Jag skäms, det var verkligen pinsamt att se.
Men som Aliide skrev, heder till dig att du gjorde det.

Nej, det där var ingen rolig syn. :( Hoppas de där rädslorna inte ställer till det för er och henne i vardagen.

Vill passa på att inflika att jag också tycker det var bra att hunden testades, och heder åt Line_n som verkar kunna se objektivt på det hela utan att falla in i ägarens klassiska försvarsställning.

Varför är inte det sociala viktigt? Är det ok för rasen att rygga så som hon gör under hanteringen?

Jag har hittills aldrig sett en sån otillgänglighet. Jag brukar åka på MH och bara titta. Man lär sig jättemycket! :)

Hur har det förresten gått sen din senaste tråd om hennes "känslighet"? Jag har tänkt fråga flera ggr, men har glömt det när jag väl nått fram till en dator =/.

*kikar vidare på MHt*

Åh nej jag menade inte så. Blev fel. Självklart ska hunden inte rygga vid hantering. Att hon gjorde det nu var faktiskt ganska konstigt, hon är van vid hantering av okända och brukar aldrig reagera.
Nu gjorde hon det, jag vet inte varför..

Vad jag menade med att det sociala är mindre viktigt är att en RR inte förväntas springa fram och leka med figuranterna. :)

Ja visst är det spännande att se olika typer av hundar!

Jag har inte märkt av några konstiga rädslor i vardagen ang "känsligheten", men det är ju svårt att säga hur mycket som fortfarande hänger i men som inte kommer fram till vardags. :)

Jag såg nått liknande hos en korthårig collie som gick före mig på MHt med Ida.

Om jag var TS skulle jag lägga massor av krut på att kompensera för svagheterna som framkommit.

Jag förstår din tanke men det enda jag tänker träna aktivt på är skott. Hon är väldigt välfungerande och trygg i vardagen :)

Är föräldrarna MHade?

Det här var inte ett utav dom bättre MH jag har sett. Jag har ingen erfarenhet när det gäller den rasen direkt men så här pass dåligt får det inte vara. Jag undrar också om föräldrarna är MH beskrivna och hur det såg ut i sådana fall?

Mamman har gjort MH.

Jag har själv inte sett så många MH men av de få jag har sett så har jag sett flera minst lika dåliga.
Men det spelar väl mindre roll.

Det skulle vara spännande att höra mer om exakt hur ni resonerar. Vilka påföljder i vardagen ser ni? Vad jämför ni med?:)

Ett vilt infångat rådjur hade gjort bättre ifrån sig, min feta innekatt hade gjort bättre ifrån sig.

Det där var bara så himla tragiskt att se.:( En skam för hundarten, oavsett ras. Jag skäms, det var verkligen pinsamt att se.
Men som Aliide skrev, heder till dig att du gjorde det.

Okej.. Nu är jag verkligen nyfiken på hur du resonerar?
Visst att det var en rätt så trist MH men så illa?

Men varför i hela friden avlar man på sådant? Och varför köper man valpar därirån?

Camaro ska inte gå i avel.

Vi köpte Camaro för att hon var och är en mkt trevlig hund.

Nej, det där var ingen rolig syn. :( Hoppas de där rädslorna inte ställer till det för er och henne i vardagen.

Nej faktiskt inte. Som sagt så gick det ju inte direkt som jag hade trott, just för att hon i vardagen normalt sett är mycket trygg och stabil. :)

Vill passa på att inflika att jag också tycker det var bra att hunden testades, och heder åt Line_n som verkar kunna se objektivt på det hela utan att falla in i ägarens klassiska försvarsställning.

Nej men varför skulle jag försvara något?
Hunden är som hon är, resultatet blev som det blev och så är det bara. Hon ska inte gå i avel och sen hur uppfödaren väljer att göra med den avkomman hon själv har kvar är ju upp till henne.

Men jag tycker fortfarande min hund är världens bästa, självklart :love:

Ja, verkligen. Starkt gjort, line_n.
:)

Jag är ledsen, men jag tycker verkligen MHt är genomuselt. Tråkigt om detta är något man avlar mot.

Däremot all heder till dig som utvärderar din hund.

Nej, jag tror/hoppas inte att detta är något som man generellt avlar mot. Det ska ju inte se ut såhär :)

Det där håller inte jag med om alls. Varför ens anstränga sig och göra MH om det inte spelar någon roll? Dom som har hunden ska inte hänga upp sig över hur MH:t gick men däremot så får dom kanske ha det i åtanke framöver. Jag hade exempelvis aldrig avlat på en sådan hund men sådana tankar finns förhoppningsvis inte i heller.

Jag gjorde MH dels för att uppfödaren ville det, för att jag själv tycker det är spännande och för att jag vill kunna tävla bruks.

Hon ska inte gå i avel :)

Om vi säger så här; jag är inte särskilt förvånad, mammans MH var ungefär det uslaste jag sett på papper så det var liksom helt väntat att hennes valpar inte har de bästa MH:na. Har för mig att pappan öht inte ens är MH:ad men kan ju minnas fel. Man såg redan på overallmomentet att Camaro var märkbart stressad och att hon då inte fixar varken spöken eller skott var ganska väntat.

Precis, MHt spelar ju egentligen ingen större roll för oss. Hon har inga problem i vardagen och det är det som är viktigt :)

Dock kan man ju fundera över en del saker.. Som att Camaro brukar få mkt beröm av alla möjliga kunna RR folk för hennes trevliga temperament.. Hur går det ihop?

Men jag tycker fortfarande min hund är världens bästa, självklart :love:

Vad bra! Du har ju samma hund i kopplet idag som innan ni gjorde MH't. :laugh:

Ett MH är ju lite speciellt eftersom det händer flera otäcka saker i följd vilket gör att hundar med mer rädslor kan "bygga på sig" och aldrig riktigt hinner skaka av sig obehaget innan nästa sak händer. Ungefär så blev det ju för din hund. I den normala vardagen pressas inte hundarna på det sättet, obehagliga saker sker sällan tätt i följd efter varandra. Det som är bra är ju att du nu vet hur hon reagerar om hon pressas lite mer - det kan ju ge dig vägledning i vilka typer av situationer du kan och bör utsätta henne för.

Skönt också att du inte tänker avla på henne! :D

Som anayana säger så är det inte alls konstigt att din hund reagerade som hon gjorde. Och även om hon fungerar i vardagen med dig är det ointressant för ett MH eftersom det behandlar moment där hunden inte kan ta stöd från dig, som den då kan i vardagen.

En bra hundförare kan göra ganska osäkra hundar till trygga hundar (som känner förarens stöd), men alla är ju långt ifrån duktiga. Därför, i mitt tycke, är MH ett viktigt verktyg för att kunna se hur hunden är "i grunden", för det är ju detta man säljer till valpköpare. Enligt dina uppgifter har du lyckats med Camaro i vardagen men hade någon annan, oerfaren valpköpare, köpt henne så hade det kanske blivit en livrädd/aggressiv/orolig hund till vardagen. :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 146
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 343
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 219
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 555
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka