• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pysslan
  • Startdatum Startdatum
P

Pysslan

Nån som vet hur Cairos avkommor är? Eller hur han själv är? Jag kan inte minnas om jag nånsin sett nån avkomma. Funderar lite löst på att betäcka med honom (har ett sto e. Dragon- Sonny Boy). Han lär ha ett bra temperament enligt vad jag hört? Fnattiga hingstar är jag trött på...

Sv: Cairo

Vet inte så mycket om avkommorna men han själv är mycket lugn och sansad, snäll och trevlig att hantera.

Tänk bara på att han fått V för 2008. Vilket innebär att man från avelsnämnden anser att man behöver "vänta" något och se på de avkommor som finns om de utvecklas på rätt sätt. Han kommer därför inte att ge gröna papper på sina föl som tillverkas i år.

Varför fundera på att betäcka med en hingst som inte har lämnat något att tala om?
Det finns gott om hingstar som lämnar bra skallar, om man nu bara är ute efter det, utan att man för den skull ska behöva göra så mycket avkall på prestation i avelsboxen som man får göra med Cairo.

Vi har fått en avkomma e. Cairo som heter Marigold Mist.
Hon är hur lugn och snäll som helst och en dröm att rida, Cairo är precis lika dan ;) Cairo är väldigt vacker, en riktig sagohäst!
Hlsn Linn

Men det hjälper väl inte upp hans ststaestik?
det tar ju fyra år innan de nya"billighetsgjorda" avkommorna är visningsbara och kan ändra hans index...

Så länge brukar inte hingstar som fått V stå kvar innan de får sitt C...

Men det hjälper väl inte upp hans ststaestik?
det tar ju fyra år innan de nya"billighetsgjorda" avkommorna är visningsbara och kan ändra hans index...

Dessa avkommor kan inte heller deltaga i 3-årstst eller kvalitetsbedömning. Så det dröjer minst 5 år innan de kommer ut på tävlingar....

Allt jag vet är man tänkte ge Shogun C men gav honom AB istället när man insåg vad han lämnat. Jag tror inte att C-et hann offentliggöras.

men inte överklaga, utan tex.om avkommorna om 5 år är bland de bästa, kan en C-hingst höjas då?

Dessa avkommor kan inte heller deltaga i 3-årstst eller kvalitetsbedömning. Så det dröjer minst 5 år innan de kommer ut på tävlingar....
Men varför sätter man V på hingstar över huvud taget då? Då är det ju inte väntehingstar, utan kasserade tills motsatsen bevisas.

Väntar man på någonting så är man ändå ganska så positiv till att hingsten är bra, men behöver få en chans att bevisa sig. Om det är så att avkommorna inte får visas så är ju hingsten mer eller mindre kasserad anser jag. Vad väntar de på då?

Det är väl för att de som redan finns ska hinna växa till sig och koma ut och visa upp sig.
Som i Cairos fall så finns det ju en del som redan ligger i magen på sin mamma och som kommer att få gröna papper. Det är dessa och ev äldre syskson som måste få chansen att visa vad pappa "kan" innan man beslutar om C eller AB.

Eller så får han fina ston som ägaren av en eller annan anledning inte har råd att ta till en "riktigt" godkänd hingst just detta året. Det finns ganska många som har 3-4 st ston, men som kanske har det lite tight i år som väljer att betäcka med Cairo för att han är billig och för att han faktiskt har ett väldigt bra rykte. De personer jag hört tala illa om Cairo är de som enbart ser V:et och inte har träffat varken honom eller någon av hans avkommor personligen.

Jag vet ett par personer i år som annar är mycket seriösa uppfödare med ett flertal ston, som har det lite knapert ekonomiskt i år och funderar på Cairo bara för att han är så billig.

Så om det händer att Cairo blir AB, så kommer alla "grå-avkommor" att få gröna papper trots att de föddes under V-tiden?

Kunde inte låta bli och gå in och kolla hans avkommer i databasen efter alla de diskutioner som varit, och jag förstår faktiskt inte varför ni tycker det är konstigt att han blir sänkt.
Han har ju dock ca 50 avkommer som nu är minst 10 år gamla och vad har de presterat, inte ett skit.
Fåtal är visade och majoriteten med en typpoäng på 7
En mkt liten andel är tävlade de flesta i lätt klass, den som har mest placeringar har 2 placeringar i msv hoppning (tänkt då på att felfri unghästrunda räknas som placering där inne, den hästen har dessutom en mamma som själv har placeringar i msv hoppning). Är väl mer än tydligt att han inte nedärver sig hur bra egna resultat han än har. Förstår faktiskt inte varför han fått V och inte C, vad skall de vänta på hans 3 avkommer som är födda -02, de borde ju redan visat resultat iom att de är 6 år gamla.
Vad är det som gör att ni tror att han skall nedärva sig bättre nu ?
Förklara gärna för jag förstår inte ?

Så om det händer att Cairo blir AB, så kommer alla "grå-avkommor" att få gröna papper trots att de föddes under V-tiden?

Nej. Är hingsten inte godkänd när fölet tillverkas kan det aldrig få gröna papper.

Det är likadant för de avkommor till t ex Cortez och Irco Mena som föddes när de inte var godkända.

Senast ändrad:

Nej avkommer födda under V-perioden får behålla sina grå papper och får aldrig gröna. Det är ju inte för att hingsten skall få fler avkommer den sätts på V utan just för att förhindra att den får fler iom att den visat dålig nedärvning som den sätts på V.

Eller så får han fina ston som ägaren av en eller annan anledning inte har råd att ta till en "riktigt" godkänd hingst just detta året. Det finns ganska många som har 3-4 st ston, men som kanske har det lite tight i år som väljer att betäcka med Cairo för att han är billig och för att han faktiskt har ett väldigt bra rykte.

Bra rykte, på vilket sätt?

En hingst är en hingst och ska vara en hingst, bra valacker finns det gott om, han platsar bättre där.

Men varför sätter man V på hingstar över huvud taget då? Då är det ju inte väntehingstar, utan kasserade tills motsatsen bevisas.

Väntar man på någonting så är man ändå ganska så positiv till att hingsten är bra, men behöver få en chans att bevisa sig. Om det är så att avkommorna inte får visas så är ju hingsten mer eller mindre kasserad anser jag. Vad väntar de på då?

Vad jag vet har det aldrig hänt att en V-hingst åter blivit godkänd utan alltid slutat i en sänkning.

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 678
Senast: Johanna1988
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka