cairnterrier

ponny

Trådstartare
Familjen ska utöka sitt hundbestånd.
Funderar kring cairnterrier. Någon med egna erfarenheter?
Vi söker en glad och livlig hund. Måste orka följa med på rejäla ridturer, kunna vara lös på inhägnad gård med höns och katter, inte ha för mkt jaktinstinkt, då vi har gott om rådjur runt gården. Alla i familjen är väldigt hundvana, haft flera brukshundar, men vill gå ner lite i storlek, och känner för att prova en terrier.
Har själv bara positiva erfarenheter av carin, har också hittat en uppfödare som mentalbeskriver sina hundar.

Sv: cairnterrier

Cairnen är förvisso inte någon jaktidiot ( i regel) , och med en fast hand bör den kunna lära sig att umgås med katter och höns. Jakten KAN vara ett problem, men med övning och övrig stimulans lär tendenserna minska.

Tänk på att cairnterriern är en ganska korpulent hund, ridturer följer den nog gärna med på..men vad menas med rejäla? De är ju inte lika smisiga som tex en DSG eller Jack russel alla gånger. Jag har en westie som följer med när jag är ute och skrittar men trav och galopp vet jag inte om han hunnit med i :)

I övrigt är den som westien, tuff men inte stygg. Käck och envis :)

Tack för svar.
En ridtur på ca 1 timme, mest trav och galopp-kanske för tufft?

Cairnen vi hade skulle ha klarat en tuff ridtur på en timme utan att ens anstränga sig. Hon var med på skoterturer på flera timmar och då sprang hon med, inte åkte med. Den hunden kunde gå, springa och rent av simma precis hur länge som helst och hon var dessutom satans snabb. Hon var dock väldigt aktiv redan från det att hon var liten, så det var bara att underhålla det så höll hon sig i jättebra form och orkade hur mycket som helst. Annars blir de som sagt lätt lite korpulenta och många cairns jag träffat har varit väldigt lugna och bekväma, så min kanske var ett undantag.

(och till TS)

Ja, jag har också träffat en cairn som var väldigt aktiv och sprang som en dåre efter både det ena och det andra. Men man kanske inte ska förvänta sig att de orkar, då tror jag att det är ett säkrare kort att titta på en mer långbent terrier...eller! Vara noga med uppfödaren och se till föräldrardjuren, hur verkar de vara?

Ja, jag tror nog också att en JRT eller DSG skulle vara ett säkrare val. :) Men är man förtjust i cairnen så går det att hitta aktiva, uthålliga exemplar, men det ska nog till både tur och skicklighet.

Hmm jadu.. ridturerna är nog inga som helst problem att hänga med på. Men dom gillar ju att springa efter harar och rådjur så det kan ju kanske bli ett problem. Dom är ju grythundar så visst finns det lite jaktinstinkt i dom. Jag älskar Cairn, är inne på min andra nu. Dom är lite som katter tycker jag.. vill inte gärna att någon skall bestämma över dom :D En underbar ras iallafall tycker jag :)

Tack för synpunkter.
Den utvalda uppfödaren har väldigt aktiva cairn. Är mest fundersam på jakten, är väl medveten om att den är/har varit grythund. Trodde att rasen hade mindre jakt i sig än tex borderterrier. Vill helst inte ha en släthårig, annars kanske en dansksvensk gårdshund hade passat,även om de jag träffat har varit för veka för min smak.

Jag har cairn sedan snart tre år tillbaka. Trodde jag var tokig som skaffade en terrier - men jag är helsåld :love:!
Leia är en kanonhund som alltid är glad och alltid ställer upp på vad jag hittar på; stallhund, familjemiddag, agility, viltspår, rallylydnad, sök...
Hon är lättränad eftersom hon har både kamplust och är mattokig.
Hon är väldigt lätt att ha med sig eftersom hon är så säker miljömässigt och socialt (vilket inte var fallet med min tidigare hund så nu uppskattar jag det verkligen!).
Viltintresset KAN vara ett problem, tydligen var Leias mamma ute och rände en hel del efter både det ena och det andra, Leia går att ha lös men man får ha tummen i ögat på henne hela tiden. Harar kan hon inte motstå, vittring/spår går bra numera men ser hon en skutta iväg är det klippt.
Hon har haft perioder under uppväxten då hon gått kopplad eller i långlina och inte varit lös alls eftersom hon då hade selektiv hörsel...
Katter är inget problem men så har vi tränat på det sedan första dagen eftersom jag ville kunna ha henne lös i stallet. Hon funkar även med andra hundar och hon älskar folk.
Dock är det ett litet problem med hästarna; som liten hade hon en period då hon ville pipa efter dem men det kom hon snart över. Problemet är nu att hon har ingen direkt respekt för dem och fattar inte att hon måste akta sig för att inte bli trampad.
Det gör att hon inte kan vara lös runt dem hur som helst och hon får sällan följa med på ridturer. Det går ju att på ren lydnad/kommendering få henne att hålla avstånd men om det händer något och en häst blir rädd ligger hon risigt till.
Sen är det ju det att de har korta ben, det går inte att komma ifrån. Beroende på terräng är det jobbigt för henne att hänga med, hon fixar det för hon lägger i terrierväxeln men hon får ju ta i.

Det finns lite olika linjer, en del är "livligare" medan en del är lugnare. Även uppfödarna har lite olika uppfattning om rasen (så brukar det väl vara iofs) så var lite lyhörd för vilken typ av cairn de har.
Att de gör MH tycker jag är bra men åtminstone en uppfödare som jag kollade på när jag letade efter Leia gjorde MH men avlade sedan på sådant som jag inte tyckte var bra alls. Så kolla inte bara ATT de gör MH utan VAD de gör med resultatet.

Kika gärna mer på rasen:love:.

Hmm jadu.. ridturerna är nog inga som helst problem att hänga med på. Men dom gillar ju att springa efter harar och rådjur så det kan ju kanske bli ett problem. Dom är ju grythundar så visst finns det lite jaktinstinkt i dom. Jag älskar Cairn, är inne på min andra nu. Dom är lite som katter tycker jag.. vill inte gärna att någon skall bestämma över dom :D En underbar ras iallafall tycker jag :)

Nej, de har varit grythundar för längesedan. Tyvärr är de moderna cairnterrierna alldeles för stora för att gå ner i gryt numera. Det finns ingen grytmeriterad cairn i Sverige vad jag vet. Men visst, en viss jakt finns kvar i dem.

Tack för synpunkter.
Den utvalda uppfödaren har väldigt aktiva cairn. Är mest fundersam på jakten, är väl medveten om att den är/har varit grythund. Trodde att rasen hade mindre jakt i sig än tex borderterrier. Vill helst inte ha en släthårig, annars kanske en dansksvensk gårdshund hade passat,även om de jag träffat har varit för veka för min smak.

Cairnen har väldigt mycket mindre jakt i sig än borderterriern, som trots allt fortfarande används i jakt i "modern" tid. Det gör inte cairnen=ingen egenskap uppfödarna prioriterar att avla på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 595
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 828
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 280
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka