Sv: Byten

Svea gav en bra förklaring angående slutor före byte vilket går att förstå även om man är skeptisk till metoden. Men du själv förklarar ju aldrig hur du menar? Gör du byten ur sluta eller gör du byten ur "slutatänk"? Är det dina teorier du går efter eller din egen erfarenhet?

Varför vill du ha ett "skyddat" forum för AR-folk? Dressyr är väl dressyr, om man aldrig får fråga är det väldigt svårt att "snappa" upp något.

Jag gör inga byten än, jag jobbar fortfarande på att få hans galopp tillräckligt stark och samlad för att vi ska kunna utföra övningar. Den styrketräningen gör jag med hjälp av skolorna. När vi väl kommer till galoppbyten kommer jag att göra som jag har beskrivit, däremot är jag en usel pedagog.
Å andra sidan är jag betydligt mer intresserad av att komma till en bra piaff än till galoppbyten.

Jag vill inte ha ett skyddat forum, men jag kanske är naiv som tror att man är intresserad av akademisk ridkonst om man diskuterar på ett forum för akademisk ridkonst och då blir det absurda diskussioner om man försöker applicera tävlingsdressyrens utbildningsgång på den akademiska ridkonsten. Det blir som att försöka lära någon att sticka genom att envist vifta med en virknål.

Jo, jag är ingen vidare pedagog själv. :angel:

Men varför drar du hela tiden paralleller till TÄVLINGSdressyr? För att kunna tävla över huvudtaget måste man ha TRÄNAT först, det är det jag pratar om, INTE tävling. Det är för övrigt ganska många år sedan jag tävlingsred, ägnar mig nu åt träning. Sedan undrar jag om vi inte har samma slutmål i alla fall, oavsett om man ägnar sig åt "vanlig" dressyr (dumt namn, kanske) eller AR? Det låter på dig som att det är vitt skilda filosofier, att man inte alls vill samma sak? Men dressyr är väl dressyr, ävan om man vill kalla det vid något annat namn?

En sista fundering: kanske kan du förklara om du menar SLUTA eller "SLUTATÄNK"?

Klockren språkförbistring; för mig är rakriktning inte att hästen är rak i kroppen, utan att den kan göra allt lika bra åt båda hållen.

Jag skulle skriva att den måste rätas ut i skritt o trav för att gå över i nästa sluta vilket jag anser att den måste i galopp cokså, för att kunna byta på ett bra sätt.
Ja raktriktning är som du skriver men även att denspårar och inte går på flera spår pga snedhet.

Jo, jag är ingen vidare pedagog själv. :angel:

Men varför drar du hela tiden paralleller till TÄVLINGSdressyr? För att kunna tävla över huvudtaget måste man ha TRÄNAT först, det är det jag pratar om, INTE tävling. Det är för övrigt ganska många år sedan jag tävlingsred, ägnar mig nu åt träning. Sedan undrar jag om vi inte har samma slutmål i alla fall, oavsett om man ägnar sig åt "vanlig" dressyr (dumt namn, kanske) eller AR? Det låter på dig som att det är vitt skilda filosofier, att man inte alls vill samma sak? Men dressyr är väl dressyr, ävan om man vill kalla det vid något annat namn?

En sista fundering: kanske kan du förklara om du menar SLUTA eller "SLUTATÄNK"?

Jag drar paralleller till tävlingsdressyr eftersom "ni" diskuterar i de termerna. För mig är filosofin grundligt olika, och även utbildningstrappan. Jag tycker nog att målet skiljer sig en del också.
För mig är sluta en böjd häst där framfelen går åt det håll jag rider, och bakdelen innanför. Det kan vara ytterst minimalt eller väldigt uttalat, beroende på vad man vill åstadkomma. Allt det och allt däremellan är sluta för mig. Jag vet inte vad du menar med "slutatänk", så jag kan inte säga om det är vad jag menar.

Jag trodde att du hade läst också övriga inlägg, ursäkta.

En sluta är en sluta, borde vara lika vilken inriktning man än ägnar sig åt. "Slutatänk" är då man tänker sluta men inte har hästen så böjd. Jämför med då hästen t.ex. galopperar på dubbla spår vilket kan korrigeras genom att man så att säga "tänker" öppna.

Så därför undrar jag om du t.ex. gör först vänster sluta och därefter direkt över i höger sluta och försöker få ett byte där, utan att rakrikta emellan och utan att få ett vingligt byte?, eller om du "tänker" sluta i galoppombytet? Varför vill du inte ha hästen "rak" i galoppombyten?

Jag trodde att du hade läst också övriga inlägg, ursäkta.

En sluta är en sluta, borde vara lika vilken inriktning man än ägnar sig åt. "Slutatänk" är då man tänker sluta men inte har hästen så böjd. Jämför med då hästen t.ex. galopperar på dubbla spår vilket kan korrigeras genom att man så att säga "tänker" öppna.

Så därför undrar jag om du t.ex. gör först vänster sluta och därefter direkt över i höger sluta och försöker få ett byte där, utan att rakrikta emellan och utan att få ett vingligt byte?, eller om du "tänker" sluta i galoppombytet? Varför vill du inte ha hästen "rak" i galoppombyten?

Jag förstår att du ser framför dig en sluta med stor böjning och tvärning. Det kanske man behöver i början, för att få in det yttre bakbenet under hästens tyngdpunkt innan hästen har byggt upp sin styrka. Jag har kommit såpass långt med min häst att han får in bakbenet under sin tyngdpunkt med mindre böjning och tvärning. Graden av böjning och tvärning beror på avsikten med övningen, och är olika mellan olika hästar på olika utbildningsnivåer och kanske t o m under samma ridpass med samma häst - allt beroende på vad man vill åstadkomma.
Galoppbyten är fortfarande inget jag gör, som du vet.

Det du kallar slutatänk kanske jag kallar för en sluta med liten böjning och tvärning?

Galoppbyten med omböjning och flyttning av bakdelen kommer jag att göra med så stor böjning och slutagrad som behövs, helt enkelt. Det märker jag förhoppningsvis själv, eller någon av de jag rider för, när jag och min häst väl är redo för det.
Att ha en spikrak häst är inget jag strävar efter, det kommer när han är lika stark i båda sidorna och kan göra allt lika bra åt båda hållen - dvs vänster och höger piaff, vänster och höger galopp, vänster och höger terre à terre och annat skoj. Då kanske jag rider en del övningar även med en rak häst.

När jag böjer om hästen kommer det ett kort moment när hästen uppfattas som rak, men det är ju mellan två böjningar. Jag håller inte hästen kvar där.

Nu har jag inte läst alla inlägg i denna tråd (hoppas på överseende)
Tänkte dela med mig om hur jag gjort då jag lärt mina hästar byten.. (Haft en som jag lärt, har en som jag lärt)

Jag har börjat med enkla byten.
Ex galopperat höger galopp, brutit av, skrittat några steg och under tiden ställt om, fattat vänster galopp osv...

När det fungerat bra har jag kortat och kortat skritt stegen till ibland nästan halt och fattat nya galoppen.

När detta fungerat bra har jag gjort "nästan bryta av" (har ibland blivit något kort travsteg) och fattat ny galopp...

Fungerar det inte att bryta av till skritt har jag faktiskt låtit hästen trava kort/samlad trav ett par steg och fattat ny galopp.

Vet inte om det är den optimala vägen att gå men det har fungerat för mig. Det har inte blivit några missförstånd mellan mig och hästarna och därmed ingen stress eller frustration från någons sida heller..

Lycka till.

Var då vänlig att ta bort mina inlägg i denna tråd samt den nyskapade (det här kan dock gärna få stå kvar).

Jag tycker nämlöigen extremt illa om när trådar klipps isär och förvandlas till två olika. Jag tycker att det är ett svek mot oss som skribenter på Bukefalos och en ovarsam hantering av våra ord. När man skriver något så skriver man efter det sammanhang som det tidigare skrivna utgör. Det innebär inte att man vill medverka i någon sorts pytt i panna som en objektiv moderator har satt ihop. Lås gärna urspårade trådar, eller ta bort dem helt, men låt bli att rycka våra åsikter ur deras sammanhang. Jag struntar i om trådarna är redigerade mycket eller lite, jag bojkottar sådan hantering.

*Knapplån*

Denna tråd handlar nu ENBART om galoppombyten och INGET annat tjafs.

Nu är detta helt OT...men jag skulle vilja passa på att fråga dig Ingela.....

Om nu ursprungsfrågan handlar om byten men tråden pga de som har skrivit tagit vinklingar till tex sluta som den nu gjort....vad gör det egentligen ??

Det är just dessa vinklingar som vandrar från olika ämnen som gör diskussionerna dynamiska och intressanta- nu kan man om man är neggig tycka att det blivit tjafs här....men ingen har varit otrevliga för det !

Trådarnas vinklingar beror jö på vilka som har gjort inlägg och vad de har skrivit.....tycker det blir så extremt tråkigt diskussionsklimat när man hela tiden skall AKTA sig för att komma ur spår till ursprung :cry:

Måste alla trådar låsas pga att de ligger lågnt ifrån ursprungsämnet ??

Nu är detta helt OT...men jag skulle vilja passa på att fråga dig Ingela.....

Om nu ursprungsfrågan handlar om byten men tråden pga de som har skrivit tagit vinklingar till tex sluta som den nu gjort....vad gör det egentligen ??

Det är just dessa vinklingar som vandrar från olika ämnen som gör diskussionerna dynamiska och intressanta- nu kan man om man är neggig tycka att det blivit tjafs här....men ingen har varit otrevliga för det !

Trådarnas vinklingar beror jö på vilka som har gjort inlägg och vad de har skrivit.....tycker det blir så extremt tråkigt diskussionsklimat när man hela tiden skall AKTA sig för att komma ur spår till ursprung :cry:

Måste alla trådar låsas pga att de ligger lågnt ifrån ursprungsämnet ??

När man blev medlem på bukefalos, godkände man bukefalos forumregler. De går att läsa i sin helhet här, om han har glömt dem...

Jag har saxat ett par tankvärda stycken...

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp
.

Administratären och moderatorerna på Bukefalos.com reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst.

Jag har LÄNGE låtit bli att lägga mig, flytta, stänga, radera, trådar och inlägg. Jag tror att sista "vulkanutbrottet" var i septemer, oktober 2006 någonting. Så ni kan inte anklaga mig för att redigera, flytta eller stänga trådar så ofta.
Jag har varit vänlig, försökt vara korrekt och tydlig i mina uttalanden och tycker att även många inläggskrivare har skött sig med den äran.

Men nu, när en trådskrivare sökte svar på sin fråga under "tävlings" dressyrens forum och inte riktigt tyckte att hon fick de svar som fungerade för HENNES häst, utan då försökte omformulera frågan och ställa den här. Då anser jag det ganska elakt av någon att gå in och destruktivt försöka förstöra hela tråden, genom att diskutera HELT andra saker inom klassiska ridkonsten än vad trådskaparen frågade om. Därför tog mitt tålamod slut.

Och jag anser, att om man är väldigt kritiskt lagd till den klassiska ridkonsten kanske ska söka sig någon annan stans på forumet om inte "just våra galoscher" passar. Om det är så att man tycker att "ena skon" passar. Ja, då kan man väl berätta om just den skon och förklara varför den passar och inte skaver och sen förklara varför den andra skaver, så att man måste tejpa hälsenan och ta en huvudvärkstablett. Men detta kan man alltså göra i en EGEN tråd, så ska vi försöka bemöta det på ett rättvist sätt.

Jag är ledsen om jag har gjort några av er upprörda. Och vill samtidigt tacka för övriga kommentarer via PM och mejl, positiva som negativa.

Mvh

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Men nu, när en trådskrivare sökte svar på sin fråga under "tävlings" dressyrens forum och inte riktigt tyckte att hon fick de svar som fungerade för HENNES häst, utan då försökte omformulera frågan och ställa den här. Då anser jag det ganska elakt av någon att gå in och destruktivt försöka förstöra hela tråden, genom att diskutera HELT andra saker inom klassiska ridkonsten än vad trådskaparen frågade om. Därför tog mitt tålamod slut.

Problemet är att du inte förstår uppenbarligen att det hänger ihop. Du tillhör dem som rusar in och försvarar hela AR-grenen så fort någon öht har frågor som inte passar och som du tror handlar om tävlingsryttare som ifrågasätter. Jag är inte ens tävlingsryttare.

Det handlade om sluta vid byten och vi hamnade i sluta och vad vi menar med det. Det tycker jag hörde till ämnet faktiskt, DM har rätt trådar måste kunna leda vidare i diskussionerna.

Dina citat är löjliga, ingen har varit otrevlig eller gått till personangrepp. Tvärtom har jag skrivit att det finns en rad personer här är som bra på diskutera och förklara. Och öppna.

Du har gång på gång påpekat att jag inte hör hemma här, i förtäckta ordalag. ÄR det vad du menar? Får jag inte yttra mej på detta forum för dej?

Nej, jag, Gunnar och övriga moderatorer förbjuder ingen att vara på de forum de vill. Men eftersom du gärna ÄR på just det här forumet och diskuterar, måste det ju ändå vara NÅGOT med vårt tänk som ÄR BRA. Och då vore det trevligt, att få höra DET ibland också och inte BARA vad som är så fruktansvärt fel. Och det tycker jag inte att det verkar som om jag är ensam om att tycka. Med tanke på alla som gärna är med och "diskuterar" med dig. Eller hur?

:idea:

Mvh

IH

Nej, jag, Gunnar och övriga moderatorer förbjuder ingen att vara på de forum de vill. Men eftersom du gärna ÄR på just det här forumet och diskuterar, måste det ju ändå vara NÅGOT med vårt tänk som ÄR BRA. Och då vore det trevligt, att få höra DET ibland också och inte BARA vad som är så fruktansvärt fel. Och det tycker jag inte att det verkar som om jag är ensam om att tycka. Med tanke på alla som gärna är med och "diskuterar" med dig. Eller hur?

:idea:

Mvh

IH

De flesta har en trevlig ton, så jag vet inte vad du menar riktigt.
Jag skriver inte att saker är fruktansvärt fel men frågar om skillnader. Jag vet inte hur du läser:confused:

Jag är här för det är dressyr detta också och finns många beröringspunkter som jag ser det. Konstigare är det inte.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 423
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
713
Senast: Amha
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka