Sv: Byten

Det beror i och för sig på hur kraftig slutan är. Att försöka byta från sluta på fyra spår till sluta på fyra spår är att ge hästen en väldigt svår uppgift. Att byta från 2,5 spår (jag kallar även en så svag sluta för sluta) till 2,5 spår är mer överkomligt.

Jag tycker också att det låter onödigt komplicerat att byta från sluta till sluta för att få ett byte, det borde oundvikligen bli både vingligt och jobbigt för hästen. :crazy:

*KL* Det här med att "böja om" måste vara specifikt för AR, så gör man inte i "vanlig" dressyr, man vill ha hästen rak. Man kräver inte att hästen går i någon högre grad av samling i början, då är det lätt att "motorn" stannar.

Tycker att man verkar ha en lite konstig och ologisk utbildningsstege inom AR. Hur ska man kunna få hästen samlad om den inte kan ridas rak? Om den inte kan ridas rak, hur kan den då vara lösgjord? :confused:

Är det någon som nått så långt som skulle kunna visa byte i serier med den tekniken:confused: Film då, så man ser. Och jag menar inte i skritt eller trav då:crazy: Jag vill se i galopp för att förstå att jag inte fattar. :cool: Nån härinne byter väl kanske i galopp också, alla kan inte vara kvar i skritt, väl:confused:

Eftersom jag precis börjat med galoppombyten med hästen är jag intresserad av ämnet, kan man säga

Seriebyten hör hemma i tävlingsdressyr. Jag ser akademisk ridkonst som en bruksridning, där varje övning har ett syfte och jag kan inte se syftet med seriebyten. På ett slagfält (eller en tjurfäktningsarens, om man drar paralellen dit, eller när man som cowboy ska följe en lurig kalv) kan ett galoppbyte vara värdefullt, om man ska ändra riktning. Men flera efter varandra är det ganska sällsynt att man behöver.
Sen kan man ju träna det för att man tycker der är kul, men det är en annan sak.

Tycker fortfarande det är konstigt att akademisk ridkonst diskuteras i termer av tävlingsdressyr.

Självklart kan man rida hästen böjd och samlad samtidigt. Vad är det som motsäger det?

Utbildningsstegen är varken ologisk eller svår.

Jag kan säga så här: vad konstigt det verkar att kräva att hästen ska vara rak, ingen häst är ju riktigt rak i sin kropp. Ingen människa heller. Kan du hjula lika bra åt båda hållen?

Eftersom ett av ringproven i AR innehåller byten i vartannat språng så får man väl anse att detta hör till den akademiska ridkonsten.

Och menar du då att det ger man upp,ang rakhet:confused:

Jag tycker nog man kan få en häst så rak att den kan samla sig i alla fall - uppenbarligen eftersom många ändå klarar det:idea:

Men nu blir jag vilsen här, du skrev om ett enstaka byte nån gång och ok även om det låter fel för mej direkt ur sluta, o ej rakt, så ja, det skulle jag möjligen köpa, men om det ändå ingår byten i vartannat som svea säger blir det en annan sak.:confused: Då är vi tillbaka till om det inte blir väldigt svårt o vingligt för hästen, om det är sluta till sluta och inte bara svagt svagt tänk för att inte tappa bak och det måste ju vara så svagt att det inte syns då:confused:

Hur kan hästen då byta rent o balanserat i vartannat?

Jag kan inte hjula alls.... :o

Inte rakriktad häst = går ej att samla

Först hitta takten, sedan lösgöra, när hästen är lösgjord kommer rakriktning. Ur rakriktning kommer schvung. Schvung är nödvändigt för att få till samling. :idea:

Att rida hästen böjd hela tiden och tro att den blir både rak och samlad genom detta är i alla fall för mig ologiskt. :crazy:

Flashlight: Du måste testa att leka med ett annat tänk, så förstår du. Tänk att skolorna är steglöst reglerbara mellan rak häst på två spår och böjd häst på fyra spår, och att en rak häst är en häst som befinner sig mellan två skolor, alltså mellan höger och vänster öppna och mellan höger och vänster sluta - samtidigt. Att du har båda bakbenen aktiverade samtidigt, och att hästen håller upp båda sina bogar. Där har du en väldigt samlad och balanserad häst (det påstås ingenstans vad jag har sett eller hört inom AR att man inte kan rida en häst rak, bara att det är svårt).

Galoppen är en rörelse där hästen formar sitt bäcken som i slutan, dvs inner höft är framförd, och ytter tillbakaförd. Om du har hästen helt rak så finns ingen ytter eller innersida, båda höfterna är lika mycket framförda och hästen galopperar jämfota (terre á terre). Det är därför man tänker sig kunna korrigera hästens bakbensarbete i bytena genom att använda slutan. Man vill förstärka graden av sluta i framför allt den nya galoppen, för att uppmana hästen att föra fram det höftben som ska leda i den nya galoppen, och därigenom tvinga den att byta bak.

Där har du den teoretiska bakgrunden. Om det sedan funkar i praktiken vet inte jag, jag använder mig som sagt mer av öppnan. Jag är dock bara inne på första hästen vad gäller bytesträning (men raka blir de!)

Om jag förstått det hela rätt så är hästen aldrig riktigt rak i galopp, det har med galoppen som gångart att göra, så jag tror man typ kan träna i skritt och trav genom att böja om hästen från höger till vänster och tvärt om. Fast nu känner jag att jag nog är ute på djupt vatten, kan absolut inte detta, tränar VANLIGA galoppfattningar med min än så länge:angel: (när isiga underlaget tillåter)

Inte rakriktad häst = går ej att samla

Först hitta takten, sedan lösgöra, när hästen är lösgjord kommer rakriktning. Ur rakriktning kommer schvung. Schvung är nödvändigt för att få till samling. :idea:

Att rida hästen böjd hela tiden och tro att den blir både rak och samlad genom detta är i alla fall för mig ologiskt. :crazy:

Varför går det bara att samla en spikrak häst?????
Det är väldigt ologiskt för mig.

Varför är du på det här forumet över huvud taget om du inte är intresserad av akademisk ridkonst?

Det ingår inte byten i vartannat, men vill man rida ett av ringproven i riddarskapet så ska man behärska det. Då har man en häst som är väldigt högt utbildad.

Men det är inget självändamål.

Fast det känns ganska meningslöst att diskutera eftersom vi hela tiden talar förbi varann. Jag får väl försöka hitta en bild på en böjd och samlad häst.

Senast ändrad:

Jag frågar ju därför att jag vill försöka förstå hur ni gör. Men om du inte vill/kan förklara så skriv det istället. Är du aldrig inne på dressyrforumet? Eller får bara folk som endast ägnar sig åt AR vara på detta forum? :confused:

Galoppen är en rörelse där hästen formar sitt bäcken som i slutan, dvs inner höft är framförd, och ytter tillbakaförd. Om du har hästen helt rak så finns ingen ytter eller innersida, båda höfterna är lika mycket framförda och hästen galopperar jämfota (terre á terre). Det är därför man tänker sig kunna korrigera hästens bakbensarbete i bytena genom att använda slutan. Man vill förstärka graden av sluta i framför allt den nya galoppen, för att uppmana hästen att föra fram det höftben som ska leda i den nya galoppen, och därigenom tvinga den att byta bak.

Där har du den teoretiska bakgrunden. Om det sedan funkar i praktiken vet inte jag, jag använder mig som sagt mer av öppnan. Jag är dock bara inne på första hästen vad gäller bytesträning (men raka blir de!)

Jo jag förstår nog tänket så långt, dvs hur det är tänkt, precis som du skriver, att få med bakbenen. Om man nu tänker bort att hästen ska vara rak, alltså . Så långt är jag med.
Men det är ju en omständig väg i mina ögon och jag har svårt att se det i praktiken mer än kanske något enstaka byte, men inte fler i serie, det kan jag inte tänka mej att det skulle fungera. Men jag är ju ingen expert, förstås.

Ang rak så kan ju hästen vara rakriktad även i galopp, även om benen rör sig med ytter o innersida. (Rakriktad kan den ju vara även på böjt spår. ) Det är rakriktad häst man vill ha i bytena för att få dem rena och i balans.

CillaW: Men om det ingår i vartannat, så i det provet är hästen då rak o byter rent, eller hur görs bytena då? Dvs i det provet. Rider man även då ur sluta eller är hästen så högt utbildad att den kan vara rakriktad i bytena?:confused:

Jag tycker nog man måste få förklaringar för att kunna förstå.

Ja, naturligtvis. Böjning/ställning och sökning framåt-nedåt är grunden i min ridning enligt den akademiska ridkonsten. Läs BB:s bok!

Nej, det blir inga vingliga byten.

Men när Bent själv rider byten i vartannat på Hugin- blir det orena på en av hans videos..:crazy:

Och EN enda video, som visar några minuters ridning med orena byten, avspeglar hela BB's ridning med andra ord?

Det är tur att några här, vet exakt hur saker och ting ska gå till och rider perfekt varenda sekund de sitter på sina hästar, så att vi andra som inte fattar kan få lära oss nån gång.

Jag frågar ju därför att jag vill försöka förstå hur ni gör. Men om du inte vill/kan förklara så skriv det istället. Är du aldrig inne på dressyrforumet? Eller får bara folk som endast ägnar sig åt AR vara på detta forum? :confused:

"Ej rakriktad häst=går ej att samla" uppfattar jag inte som en fråga precis.
Nej, jag är aldrig på dressyrforumet. Jag är inte heller på galopp-, trav- eller islandsforumet, helt enkelt för att jag inte är intresserad. Om man diskuterar på ett forum med namnet "klassisk ridkonst" är det väl det man ska diskutera, eller åtminstone vara intresserad av.

För att kunna föra diskussionen vidare, får du nog antingen förklara varför en böjd häst inte skulle kunna samlas, eller acceptera att det faktiskt går alldeles utmärkt.

Det blir allt mer tydligt att utbildningstrappan är olika.

KL
Får en som knappt kan göra en galoppfattning på sin häst i dagsläget vara med?
Jag har förstått tänket med sluta till sluta så här=
Eftersom man vill vara pedagogisk mot hästen och utan konstigheter presentera den för nya övningar så det "makes sense" kan man göra som följer:

Man tränar i skritt och trav på att byta från höger sluta till vänster och tillbaka. Då är hästen inne i hjälpgivningen och böjer tydligt om sin kropp och jobbar med sitt yttre bakben som sedan ska inleda galoppen.

Sedan då den är väldigt med på hjälperna, rakRIKTAD (inte rakställd)och stark tar man galoppen. -Och efterssom hästen då har ytter bak med, (inte sluta men känslan av sluta) och svarar direkt då ryttaren sitter om till ny böjning kommer bytena automatiskt.:smirk: Nåja, men om inget stör hästen i rörelsen blir det en logisk följd att den byter galopp då ryttaren sitter om. Dessutom kommer väl ytterskänkeln att komma till lite då man byter böjning och ge impuls till ytter bak att kliva fram i den nya galoppen.

Så i stället för ett "krängande" från sluta till sluta blir det byte av böjning med betoning på ytter bak och därmed galoppombyten bakifrån. Som väl var dilemmat för trådskaparen.

Slutan är då ett pedagogiskt hjälpmedel för hästen. Har sett en del ryttare härja och krångla och med lite tur fått ett byte:banana: som hästen knappt visste varför den gjorde.

Så förstod jag CillaW's förklaring också och jag har även lyckats få till ett par kanonhärliga byten på detta vis, utan högexplosiv häst :devil:. Men det var ett tag sen jag provade :angel:, så det blir nog repetition från slutorna i skritt framåt vårkanten innan man vågar prova igen... :bump:

Jag har förstått tänket med sluta till sluta så här=
Eftersom man vill vara pedagogisk mot hästen och utan konstigheter presentera den för nya övningar så det "makes sense" kan man göra som följer:

Man tränar i skritt och trav på att byta från höger sluta till vänster och tillbaka. Då är hästen inne i hjälpgivningen och böjer tydligt om sin kropp och jobbar med sitt yttre bakben som sedan ska inleda galoppen.

Ja det är ett sätt att stärka bakbenen. Det är ju inte fel att arbeta med. Man kan också växla mellan sluta, öppna, förvänd sluta osv.

Sedan då den är väldigt med på hjälperna, rakRIKTAD (inte rakställd)och stark tar man galoppen. -Och efterssom hästen då har ytter bak med, (inte sluta men känslan av sluta) och svarar direkt då ryttaren sitter om till ny böjning kommer bytena automatiskt.:smirk: Nåja, men om inget stör hästen i rörelsen blir det en logisk följd att den byter galopp då ryttaren sitter om. Dessutom kommer väl ytterskänkeln att komma till lite då man byter böjning och ge impuls till ytter bak att kliva fram i den nya galoppen.

Så i stället för ett "krängande" från sluta till sluta blir det byte av böjning med betoning på ytter bak och därmed galoppombyten bakifrån. Som väl var dilemmat för trådskaparen.

Slutan är då ett pedagogiskt hjälpmedel för hästen. Har sett en del ryttare härja och krångla och med lite tur fått ett byte:banana: som hästen knappt visste varför den gjorde.

Men det ska inte vara någon böjning. Och om hästen är rakriktad kan man inte ha slutaböjning. Att man måste ha kontroll på ytter är en sak, men det här sättet låter krångligt och svårare att utföra för hästen och därmed svårare att få kvalité i bytena:confused: .

Bytet ska ju när det är korrekt komma "bakifrån" i alla fall, det är bakbenen som "byter plats" hästen landar på det nya bakbenet.

Jag har svårt att förstå hur slutan skulle underlätta det för hästen.
Men för ryttaren kan väl ett slutatänk hjälpa till att inte missa ytterhjälperna, kanske. På samma sätt som ett slutatänk kan underlätta att få in ytterbak på en häst som vill trycka ut ytterbak o köra in bogen, på en volt, tex.

Senast ändrad av en moderator:

Så förstod jag CillaW's förklaring också och jag har även lyckats få till ett par kanonhärliga byten på detta vis, utan högexplosiv häst :devil:. Men det var ett tag sen jag provade :angel:, så det blir nog repetition från slutorna i skritt framåt vårkanten innan man vågar prova igen... :bump:

Varför skulle hästen vara högexplosiv för att den ska byta galopp:confused:

Och EN enda video, som visar några minuters ridning med orena byten, avspeglar hela BB's ridning med andra ord?

Men inte gör man en video för att sälja som visar dålig ridning :confused: Eller är han inte mer seriös än så?

Han kanske går enligt dessa recept och får inte rena byten tack vare det.:crazy: Det stämmer med min teori f ö, att det blir svårare och krångligare. :crazy: Hästar har inte svårt för att byta galopp i de allra flesta fall är det väldigt lätt för dem (ja utom möjligen travare då:crazy: ) Det är ryttarna som har problem med det. Jag har svårt, men inte hästen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 423
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
713
Senast: Amha
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar