Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som nått så långt som skulle kunna visa byte i serier med den tekniken Film då, så man ser. Och jag menar inte i skritt eller trav då Jag vill se i galopp för att förstå att jag inte fattar. Nån härinne byter väl kanske i galopp också, alla kan inte vara kvar i skritt, väl
Eftersom jag precis börjat med galoppombyten med hästen är jag intresserad av ämnet, kan man säga
Inte rakriktad häst = går ej att samla
Först hitta takten, sedan lösgöra, när hästen är lösgjord kommer rakriktning. Ur rakriktning kommer schvung. Schvung är nödvändigt för att få till samling.
Att rida hästen böjd hela tiden och tro att den blir både rak och samlad genom detta är i alla fall för mig ologiskt.
Galoppen är en rörelse där hästen formar sitt bäcken som i slutan, dvs inner höft är framförd, och ytter tillbakaförd. Om du har hästen helt rak så finns ingen ytter eller innersida, båda höfterna är lika mycket framförda och hästen galopperar jämfota (terre á terre). Det är därför man tänker sig kunna korrigera hästens bakbensarbete i bytena genom att använda slutan. Man vill förstärka graden av sluta i framför allt den nya galoppen, för att uppmana hästen att föra fram det höftben som ska leda i den nya galoppen, och därigenom tvinga den att byta bak.
Där har du den teoretiska bakgrunden. Om det sedan funkar i praktiken vet inte jag, jag använder mig som sagt mer av öppnan. Jag är dock bara inne på första hästen vad gäller bytesträning (men raka blir de!)
Ja, naturligtvis. Böjning/ställning och sökning framåt-nedåt är grunden i min ridning enligt den akademiska ridkonsten. Läs BB:s bok!
Nej, det blir inga vingliga byten.
Jag frågar ju därför att jag vill försöka förstå hur ni gör. Men om du inte vill/kan förklara så skriv det istället. Är du aldrig inne på dressyrforumet? Eller får bara folk som endast ägnar sig åt AR vara på detta forum?
Jag har förstått tänket med sluta till sluta så här=
Eftersom man vill vara pedagogisk mot hästen och utan konstigheter presentera den för nya övningar så det "makes sense" kan man göra som följer:
Man tränar i skritt och trav på att byta från höger sluta till vänster och tillbaka. Då är hästen inne i hjälpgivningen och böjer tydligt om sin kropp och jobbar med sitt yttre bakben som sedan ska inleda galoppen.
Sedan då den är väldigt med på hjälperna, rakRIKTAD (inte rakställd)och stark tar man galoppen. -Och efterssom hästen då har ytter bak med, (inte sluta men känslan av sluta) och svarar direkt då ryttaren sitter om till ny böjning kommer bytena automatiskt.:smirk: Nåja, men om inget stör hästen i rörelsen blir det en logisk följd att den byter galopp då ryttaren sitter om. Dessutom kommer väl ytterskänkeln att komma till lite då man byter böjning och ge impuls till ytter bak att kliva fram i den nya galoppen.
Så i stället för ett "krängande" från sluta till sluta blir det byte av böjning med betoning på ytter bak och därmed galoppombyten bakifrån. Som väl var dilemmat för trådskaparen.
Slutan är då ett pedagogiskt hjälpmedel för hästen. Har sett en del ryttare härja och krångla och med lite tur fått ett byte som hästen knappt visste varför den gjorde.
Så förstod jag CillaW's förklaring också och jag har även lyckats få till ett par kanonhärliga byten på detta vis, utan högexplosiv häst . Men det var ett tag sen jag provade , så det blir nog repetition från slutorna i skritt framåt vårkanten innan man vågar prova igen...
Och EN enda video, som visar några minuters ridning med orena byten, avspeglar hela BB's ridning med andra ord?