Sv: Byten

Men när Bent själv rider byten i vartannat på Hugin- blir det orena på en av hans videos..:crazy:

En stor fördel med Bent är att han inte är rädd för att visa när det blev fel. Jag har själv inte sett videon, men det skulle förvåna mig storligen om inte Bent förklarar varför bytet blev orent.
Att han själv inte skulle ha märkt att bytet var orent är omöjligt - han skulle dessutom inte släppt en video med en sådan miss :smirk:

Immer

Men det ska inte vara någon böjning. Och om hästen är rakriktad kan man inte ha slutaböjning. Att man måste ha kontroll på ytter är en sak, men det här sättet låter krångligt och svårare att utföra för hästen och därmed svårare att få kvalité i bytena .

Bytet ska ju när det är korrekt komma "bakifrån" i alla fall, det är bakbenen som "byter plats" hästen landar på det nya bakbenet.

Jag har svårt att förstå hur slutan skulle underlätta det för hästen.
Men för ryttaren kan väl ett slutatänk hjälpa till att inte missa ytterhjälperna, kanske. På samma sätt som ett slutatänk kan underlätta att få in ytterbak på en häst som vill trycka ut ytterbak o köra in bogen, på en volt, tex.
Jag anar en språkförbistring.
vad säger ni andra, hur ska vi skilja på rakriktning och rakställning.
En rakställd häst är rak. Höfter paralella och ryggraden rak.
En rakriktad häst kan röra sig hur böjt som helst, bara den spårar och gör det lika jämnt åt båda håll. Den rakriktade hästen är således lättare att rida rak. Om det nu är möjligt att rida en ej rakriktad häst rakställd...

Jag tycker det låter jätteenkelt.. i teorin, har inte fått chansen att jobba med byten än.
-o hästen skulle alltså inte gå ifrån en riktig sluta till en annan utan bytet förbereds genom arbetet med slutorna.
Galoppen är av sin natur böjd. Som jag tror Svea sa tidigare. Rakställd häst i galopp ger en trre á terre. Så om hästen är med dina hjälper fullt ut räcker det med att sitta om till ny (svag) böjning.

Kolla in GP hästarna i sina byten framifrån på TV. de pendlar med huvudena från höger till vänster och svansarna svänger med. Hästen kan inte vara rak i bytena. Det dras ganska mycket i tyglarna bitvis från sida till sida...

Men hur menar du att ett pedagogiskt tydligt och smidigt galoppombyte bör göras? Hur tänker du?

Det kanske är det här jag gillar med AR so far. Det är ju logiskt. Jag känner mig trygg med det jag lär mig då det kan brytas ner i beståndsdelar och inte bara är någons egen personliga åsikt.

Men inte gör man en video för att sälja som visar dålig ridning :confused: Eller är han inte mer seriös än så?

Som jag skrev i tidigare inlägget: han är inte rädd för att visa sina fel och brister. Det hände ofta på onsdagsträningarna i Hornbaek att någon rörelse inte blev så perfekt. Då förklarade han varför och sedan visade han rörelsen rätt utförd.

Immer

Du måste börja bakifrån, då kan det inte bli fel.

Jag tränade min på en rak grusväg, tex i höger galopp.
Sen gjorde jag förvänd sluta och ställde om honom samtidigt som jag gav "signal" för ny galopp. Då bytte han bakifrån och fram hängde så snällt med.
Bom snurrar bara till det för min.

Jag gör en sluta, ställer om samtidigt som jag ger signal för ny galopp nästan som du. Men han är på väg, han är så nära och sen blir det bara kors galopp... :(

Jag gör en sluta, ställer om samtidigt som jag ger signal för ny galopp nästan som du. Men han är på väg, han är så nära och sen blir det bara kors galopp... :(

Men om du struntar i slutan då:idea: Jag säger ju det, den krånglar till det för hästen.:crazy:

Som jag skrev i tidigare inlägget: han är inte rädd för att visa sina fel och brister. Det hände ofta på onsdagsträningarna i Hornbaek att någon rörelse inte blev så perfekt. Då förklarade han varför och sedan visade han rörelsen rätt utförd.

Immer

Talar han om det i videon då att det är fel, dvs bytena är orena och varför, det gör han väl inte? Annars kan ju folk få fel bild:crazy:

Men om du struntar i slutan då:idea: Jag säger ju det, den krånglar till det för hästen.:crazy:

Då är han inte ens i närheten. När jag gör slutan så ser man att han tänker rätt men sen blir det inte så (om du förstår vad jag menar):crazy:

Tålamod, Rom byggdes inte på en dag ;)
Träna några gånger per pass så du inte tjatar ut det.
Tänker han rätt så är han på god väg. Kämpa på :bump:

Jag har tyvärr inte den videon.
Att BB själv skulle ha missat att hästen gör ett orent byte är en omöjlighet.

Immer

Varför skulle hästen vara högexplosiv för att den ska byta galopp:confused:

Därför att jag som FUNKTIONSHINDRAD RYTTARE, har problem med balans och koordination av hjälper. Men med slutatänket har jag fått en annan känsla och förståelse. Byte åt ena hållet går lätt och flytande numera, men åt andra hållet laddar damen gärna järnet och blir lätt i baken. = det jag kallar högexplosiv.

Men inte gör man en video för att sälja som visar dålig ridning :confused: Eller är han inte mer seriös än så?

BB tävlingsrider inte, utan han kan bjuda på att visa fel och brister, som Immer säger. Allt kan inte vara perfekt jämnt.

Han kanske går enligt dessa recept och får inte rena byten tack vare det.:crazy: Det stämmer med min teori f ö, att det blir svårare och krångligare. :crazy: Hästar har inte svårt för att byta galopp i de allra flesta fall är det väldigt lätt för dem (ja utom möjligen travare då:crazy: ) Det är ryttarna som har problem med det. Jag har svårt, men inte hästen.

Som du säger, det är ryttarna som har problem med bytena inte hästarna, för de är födda med galoppen, balansen och bytena utan ryttare. :bow:

krångla inte till det , galopp ombyte i språnget är faktiskt en av de få saker hästen nästan dagligen gör i hagen däremot aldrig skänkel vikning eller andra rörelser som du som ryttare tycker är betydligt enklare än dessa byten som det ofta går troll i.vad du skall arbeta med är att hästen skall förstå vad du vill nämligen svara på hjälpen på de sätt du önskar sluta byt som du nu gjort, för nu tror han att du vill att han skall byta fram först o bak sedan ,arbeta på en rak linje förslagsvis medellinjen ellet rak väg , fatta galopp från skritt btyt till skritt från galopp arbeta växelvis höger o vänster då hästen fattar villigt o briter av villigt i god balans o form är lydig för dessa hjälper bär sig själv och bär sig själv i dette arbete o belönas med god eftergift då han svarat på hjälperna ärdet dags att i stället för avbrott fylla i med bytes hjälp halvhalt eftergift byteshjälp byt för din tidigare galopps innerskänkel så att säga den placeras ngt bakom normalläget o används endast vid byte inte vid tidigare beskriven galoppövning med växelvis byten övning ger färdighet det är inte hela världen om det blir lite tokigt i bland. DET ÄR KUL ATT RIDA O ALLA BLIR SALIGA PÅ SIN TRO.

Ja, tydligen är utbildningstrappan olika, men varför då? Varför är inte ett byte ett byte? Jag pratar inte ur tävlingsdressyrens synpunkt, alltså hur det ska visas på tävlingsbanan utan hur man faktiskt utför ett byte?

Svea gav en bra förklaring angående slutor före byte vilket går att förstå även om man är skeptisk till metoden. Men du själv förklarar ju aldrig hur du menar? Gör du byten ur sluta eller gör du byten ur "slutatänk"? Är det dina teorier du går efter eller din egen erfarenhet?

Varför vill du ha ett "skyddat" forum för AR-folk? Dressyr är väl dressyr, om man aldrig får fråga är det väldigt svårt att "snappa" upp något.

Nja, jag tror inte att världseliten sliter så mycket i tyglarna. Självklart så pendlar hästens huvud i bytena, någon kan säkert ge en bra exteriör förklaring till detta. Men man BÖJER inte hästen i byten, visst blir det säkert ett byte ändå men med mycket sämre kvalitet. Om man t.ex. böjer hästen åt vänster när man byter till vänster så får bogen mindre plats att komma fram, föreställer jag mig.

Jag tror också, som några skrivit, att sluta kan hjälpa ryttaren. Men att byta mellan slutorna för att få ett galoppombyte borde ge en rejält svängande bakdel, eller? Dessutom borde det rakställas mellan slutorna, hur gör ni då om hästen inte kan ridas rak än?

Att använda skolorna för att få "grepp" om bakdelen är jag helt med på. Men även om man inte vill visa upp byten på en tävlingsbana så borde man ju vilja att hästen gör så korrekta byten som möjligt, eller?

Det var en del frågor, hoppas någon kan svara utan att ta väldigt illa upp. ;)

Ja, precis vad jag försökt säga, varför påstå att det hjälper hästen när det är ryttaren som får hjälp att komma ihåg bakdelen:smirk:

Att byta ur slutor måste som du säger ge rejält svängande bakdel, bli vingligt och därmed obalanserat för hästen vilket då leder till risk för orena byten, tydligen även för mästare.:smirk:

Att jämföra med att byta sluta i skritt eller trav är ju löjligt rent ut sagt för i båda gångarterna måste hästen för att behålla gångarten
kliva stegvis över, dvs i ett moment är den då rak. Den kan knappast hoppa med bakdelen i skritt eller trav antar jag. Det skulle den teoretiskt kunna i galopp eftersom galoppen har ett svävmonent där båda bak är i luften samtidigt.

Om hästen i såna byten exploderar kan jag förstå mycket väl faktiskt. Hästen behöver inga slutor som hjälp för att byta:crazy:
Det blir som dåliga hoppbyten där hästen böjs från sida till sida och därför inte får med bak, såna har jag också gjort :crazy: Nu menar jag inte skickliga hoppbyten där hästen tillåts att hänga ihop genom ryggen, utan det som mindre skickliga håller på med.
Det här med ur sluta låter farligt nära det för mej och inget som sagts här ändrar den bilden tyvärr.

Men jag inser att diskussionen nog inte kommer längre än så här heller.

Senast ändrad av en moderator:

Nja, jag tror inte att världseliten sliter så mycket i tyglarna. Självklart så pendlar hästens huvud i bytena, någon kan säkert ge en bra exteriör förklaring till detta. Men man BÖJER inte hästen i byten, visst blir det säkert ett byte ändå men med mycket sämre kvalitet. Om man t.ex. böjer hästen åt vänster när man byter till vänster så får bogen mindre plats att komma fram, föreställer jag mig.

Jag tror också, som några skrivit, att sluta kan hjälpa ryttaren. Men att byta mellan slutorna för att få ett galoppombyte borde ge en rejält svängande bakdel, eller? Dessutom borde det rakställas mellan slutorna, hur gör ni då om hästen inte kan ridas rak än?

Att använda skolorna för att få "grepp" om bakdelen är jag helt med på. Men även om man inte vill visa upp byten på en tävlingsbana så borde man ju vilja att hästen gör så korrekta byten som möjligt, eller?

Det var en del frågor, hoppas någon kan svara utan att ta väldigt illa upp.
Jag tar då inte ett dugg illa upp. Jag borde eg inte diskutera byten då jag inte jobbar med dom.

Men jag tycker nog att det inte är ett bra argument att det skulle vara endast ryttaren som behöver hjälp med byten. Det mesta hästen gör i AR´s utbildningstrappa är naturliga rörelser som en frisk häst gör utan ryttare i det fria. Man rider däremot inte skänkelvikningar av den anledningen. Således är alla övningar som krånglar ryttarproblem !?! Problem som behöver bra metoder att komma igenom.

Om det är ett ryttarproblem med galoppombyten så tycker jag ändå att det verkar vara en logisk metod för hästen att förstå ryttaren och därmed göra byten.

Jag tror det är vanligt att jobba med överladdade hästar för att få till byten i början för att ha lite extra energi att laborera med och förhoppningsvis få fram byten som på sikt blir mer harmoniska då hästen fattat.

Jag menade inte att det dras och slits på GP-nivå, tog i lite. Men det är ganska tydliga tygelhjälper från sida till sida. Borde de behövas om bytena gjordes rent bakifrån??(fråga, jag vet inte)

Och en böjning är en böjning om än aldrig så liten. Galoppen är i sin natur böjd. Sedan vill man inte göra det för svårt för hästen att byta utan minimerar böjningen till att bara sitta om. Jag tror att hästen då bara böjer sig så mycket att det blir ny galopp men framåt gående.

Filmer vore kul att diskutera!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 423
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
713
Senast: Amha
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka