Byta Vatten

Min vägrar dricka om vattnet är äldre än en dag, även om det är "fräscht" för mig tycker han uppenbarligen inte det.
I hagen välter han tunnan om vattnet är gammalt. Inne kan han ju inte göra det, men han måste ändå ha nytt varje dag för att dricka.
Vattenkoppen hade han då minsann inga problem att dricka ur när den var helt nerslabbad med foder, men nu har jag täckt över den för att hålla bättre koll på vattenintaget.
 
Jag är inpräntad sen barnsben att vattnet kan börja dofta ammoniak om man har otur och då vägrar hästen dricka med allt vad det innebär.
Så jag byter varje dag vilket är tur för i dag hittade jag en drunknad mus i en av hinkarna :wtf:
 
Jag undrar om det är någon där ute som kan svara på varför vissa prompt byter vatten varje dag i boxen om de har hink?
Jag har lite svårt att förstå varför, såvida vatten inte är uppenbart ofräscht, men det blir det väl inte på en dag eller?
De byter inte vattnet i hagen, utan fyller oftast bara på. Så vad är det för skillnad i boxen egentligen eller är det så? :confused:

Men va?? Skulle du vilja ha vatten som stått sedan dagen innan, som du dessutom druckit av? Det bildas bakterier och det är oundvikligt att det blir en massa damm och skit i vattnet. Självklart byter man vattnet åt sin häst! :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det bildas bakterier
Bakterier bildas inte de växer till om de finns där och om det finns någon näring för dem.
Vatten saknar näring för bakterier och det finns inga bakterier i vatten när man häller upp det.
Ja jag dricker vatten som har stått sedan dagen innan som jag dessutom har druckit av.
 
Om jag hoppar över en rengöringsdag (tvättar hinken på måndag, hoppar tisdag och tvättar onsdag) är det definitivt en alghinna när jag tar loss den på onsdag. Jag tvättar på tisdag för att förhindra att algerna är där på onsdag.

Är hinken äcklig är jag ju försent ute.
 
När vi började den här tråden tänkte jag att jag skulle ha lite extrakoll på hinkarna och kolla dem varje dag och se när beläggningen börjar komma i mina. Jag hinner ju i vanliga fall tvätta innan den kommer.

I förra stallet, kommunalt vatten (mjukt vatten), kom den så snabbt att jag var tvungen att tvätta hinkarna varannan dag. Då byttes vattnet varje dag.

Nu har vi eget vatten. Vi har väldigt hårt vatten och jag vet inte om det har stor betydelse. Det borde det ha på något sätt.
Efter ca 4 dagar så tvättade jag hinkarna (Detta till ena hästen. Den andra tvättas oftare eftersom han gojsar i sin) TROTS att ingen beläggning uppenbarats. Jag tyckte det var lite väl länge utan tvätt och kunde inte hålla mig längre. Jag kände på botten och kanter men ingen beläggning. Vattnet som var kvar var det jag tvättade med och en diskborste. Vattnet i hinkarna var efter tvätt lika klart som innan hinken tvättades.

Ute vid denna tid på året blir det varken alger eller beläggning men tvättas så fort vi byter vatten (när det bara är lite vatten kvar och ska i mer). Vi fyller bara på 25 liter åt gången eftersom de serveras extremt mycket vatten i maten och dricks väldigt lite ur karen.
 
Men va?? Skulle du vilja ha vatten som stått sedan dagen innan, som du dessutom druckit av? Det bildas bakterier och det är oundvikligt att det blir en massa damm och skit i vattnet. Självklart byter man vattnet åt sin häst! :)
Ja, faktiskt. Jag dricker vatten som stått i ett glas och som jag druckit av, kan även ha stått längre än en dag också. Är inte så kräsen när det gäller det, men visst det är upp till var och en om de vill byta vatten eller inte.
I mitt eget fall, så dricker min häst alltid upp så måste byta vatten ändå för att fylla upp hinken igen.
 
Varför jag byter vatten varje dag inne? Enkelt: För att alla hästarna doppar höet och slabbar med mulen efter krubban. Vattnet är helt enkelt aldrig fräscht dagen efter till nån av våra, alltså byts det varje dag. Dock brukar jag bara diska hinkarna varannan dag, resterande dagar räcker det med att skölja.
Ute är det skillnad däremot, speciellt nu när det är kallare, där behöver man bara fylla på för det mesta. Vattentunnan ute ligger långt ifrån höhäcken, så det bidrar säkert - hade den vart nära hade dom säkert stått och doppat hö ute också ;)
 
Jag har ljusa hinkar. Det är ganska talande vilken biofilmshinna det blir om man inte skurar utan bara byter vatten. Fin tillväxt även i "rent" vatten. Alltså de som inte dräller strö och hö i sina hinkar utan där vattnet bara minskat men ser ut som nytt. Men den slemmiga hinnan kommer lika fort som hos drällpellarna som försöker göra infusioner i sina hinkar.

Så jag byter vissa varje dag, och vissa varannan Men aldrig längre än så, och alltid skura vid byte.
 
Jag har ljusa hinkar. Det är ganska talande vilken biofilmshinna det blir om man inte skurar utan bara byter vatten. Fin tillväxt även i "rent" vatten. Alltså de som inte dräller strö och hö i sina hinkar utan där vattnet bara minskat men ser ut som nytt. Men den slemmiga hinnan kommer lika fort som hos drällpellarna som försöker göra infusioner i sina hinkar.

Så jag byter vissa varje dag, och vissa varannan Men aldrig längre än så, och alltid skura vid byte.

Jag med. Har ljusa hinkar och det syns jättetydligt att det blir en hinna i dem till nästa dag.
Jag byter vatten och diskar hinkarna varje dag.
Min häst står på torvmix med och tar ju med sig lite torv som landar i vattnet om hon pillat i sig nåt höstrå och sen ska dricka, så ja -det blir smutsigt i vattnet och då diskar jag.
 
Jag har ljusa hinkar. Det är ganska talande vilken biofilmshinna det blir om man inte skurar utan bara byter vatten. Fin tillväxt även i "rent" vatten. Alltså de som inte dräller strö och hö i sina hinkar utan där vattnet bara minskat men ser ut som nytt. Men den slemmiga hinnan kommer lika fort som hos drällpellarna som försöker göra infusioner i sina hinkar.

Så jag byter vissa varje dag, och vissa varannan Men aldrig längre än så, och alltid skura vid byte.

Jag tycker mig dock komma ihåg att man helst ska använda mörka hinkar av just den anledningen att de ljusa hinkarna släpper in och reflekterar solljus bättre och tillväxt av bakterier och alger är mycket större.

Var sjutton har jag läst detta?
 
Jag tycker mig dock komma ihåg att man helst ska använda mörka hinkar av just den anledningen att de ljusa hinkarna släpper in och reflekterar solljus bättre och tillväxt av bakterier och alger är mycket större.

Var sjutton har jag läst detta?

Inget solljus i stallet. Men det blir samma hinna i svarta - den bara syns inte.
 
På sommaren skrubbas badkaret varje eller varannan dag.

Under höst vinter och vår när det är kallare så skrubbar vi mer sällan. De är fyra på en 65l balja så vattnet fylls på två gånger om dagen på vintern.
 
För mig är det en självklarhet att byta varje dag. Det blir äckligt på insidan hinkarna på ett dygn.
 
Jag byter vatten i hinkarna varje dag, men diskar nog inte oftare än 2 gånger i veckan kanske. Jag tycker det känns trevligast så, mina hästar gillar att doppa sitt Hö så det blir ju rätt slabbigt. Om vattnet ser rent ut tycker inte jag att det behövs bytas varje dag bara för att. Tunnorna i hagen diskas kanske en gång i veckan såhär års. Sommartid diskas det varje dag, i värmen blir det ju snabbt slajmigt.
Vad som anses rent är ju ganska objektivt, precis som att vissa tar en ny handduk varje gång de duschat och andra utan problem använder samma i en vecka.
 
Ingen vattenhink, men vattenkoppen rengör jag varje dag. Hästen dricker alltid upp så det bara är lite vatten kvar i botten, så det är lätt att bara ta en svamp och dra bort smutsen som samlats. Visst skulle hästen överleva om jag missade en dag eller två, men jag tycker att det är en sån liten ansträngning att det inte finns någon anledning till att inte göra det. Det brukar alltid samlas lite smuts och hö att plocka bort, och dessutom är det ett bra tillfälle att se så att vattenflödet är som det ska.
 
Bakterier bildas inte de växer till om de finns där och om det finns någon näring för dem.
Vatten saknar näring för bakterier och det finns inga bakterier i vatten när man häller upp det.
Ja jag dricker vatten som har stått sedan dagen innan som jag dessutom har druckit av.

Du säger på fullt allvar att det inte finns bakterier i en hink med vatten som en häst har slabbat med i ett dygn? Jag påstår inte att det är bakterier som hästen dör av, men bakterier lär det ju finnas.
 
Ja, faktiskt. Jag dricker vatten som stått i ett glas och som jag druckit av, kan även ha stått längre än en dag också. Är inte så kräsen när det gäller det, men visst det är upp till var och en om de vill byta vatten eller inte.
I mitt eget fall, så dricker min häst alltid upp så måste byta vatten ändå för att fylla upp hinken igen.

Det är ju lite skillnad på ett vattenglas som har stått hemma och en vattenhink som hängt i en box. Det dammar betydligt mer i ett stall, strö från boxen kommer med ner i hinken när de dricker, matrester från deras mular etc, höstrån etc. Nä... inte fräscht. Tycker att man ska göra sin häst den tjänsten att se till att den har fräscht vatten.
 
Det är ju lite skillnad på ett vattenglas som har stått hemma och en vattenhink som hängt i en box. Det dammar betydligt mer i ett stall, strö från boxen kommer med ner i hinken när de dricker, matrester från deras mular etc, höstrån etc. Nä... inte fräscht. Tycker att man ska göra sin häst den tjänsten att se till att den har fräscht vatten.
Konstigt då att vissa hästarnas vattenhinkar ser i princip orörda ut även om det saknas lite vatten i dom. Jag tror ändå vattnet är "fräschare" än när de letar mat i gräset där det finns mask osv.
Sen har jag aldrig sagt att jag aldrig byter vatten, min häst dricker alltid upp, så måste byta till henne så inget att oroa sig över. ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp