Byta Vatten

Tror ni överskattar bakterietillväxten rätt mycket, det är för kallt i vattnet för de flesta bakterier att föröka sig nämvärt, framförallt inte på en natt eller två.
Skillnad på en vattenbalja i solen på sommaren :)
 
Tror ni överskattar bakterietillväxten rätt mycket, det är för kallt i vattnet för de flesta bakterier att föröka sig nämvärt, framförallt inte på en natt eller två.
Skillnad på en vattenbalja i solen på sommaren :)

De flesta har ju dessutom stora behållare, typ de där kubikmeter-dunkarna i galler (jag med), där det står väldigt länge. Ibland veckor innan de fylls på och städas.
Jag tror man ibland inte tänker på vad man gör med annat och ser bara en sak.

Tvivlar stort på att vi med dessa "dunkar" byter ut vattnet varje eller ens varannan dag i dem. Vad är då syftet med en sådan? De går inte heller att tvätta extremt noga.
 
Vet det är några som brukar säga "tänk på barnen i Afrika" när man duschar länge eller häller ut vatten, men vi har oftast gott om vatten här i Sverige, så är det dessvärre inte på andra ställen i världen och varför det ska vara sån obalans med vattnet, tja det vet jag inte, men jag är glad att jag lever här i alla fall. :D
 
Ni som drog up hur miljön påverkas av att man slänger ut några liter vatten när man byter varje dag, då hoppas jag även att ni är medvetna om hur otroligt mycket vatten det går åt att duscha 10 minuter eller den stora mängd som går åt när man spolar i toaletten :grin:

Men det är väl inte konstigare än att man försöker slösa så lite som möjligt på resurserna? Tror inte @manhattan_2006 menade att det kommer ge svältande barn i Eritrea rent dricksvatten om vi häller ut mindre men måste man göra av med maximala mängder? Här samduschas det så ofta som möjligt tex, helt enkelt för att Varför inte? Var och en ansvarar för sin konsumtion, och man har väl rätt till en åsikt även om man inte har mulltoa.
 
Men det är väl inte konstigare än att man försöker slösa så lite som möjligt på resurserna? Tror inte @manhattan_2006 menade att det kommer ge svältande barn i Eritrea rent dricksvatten om vi häller ut mindre men måste man göra av med maximala mängder? Här samduschas det så ofta som möjligt tex, helt enkelt för att Varför inte? Var och en ansvarar för sin konsumtion, och man har väl rätt till en åsikt även om man inte har mulltoa.
Det är dessutom mysigt att duscha med någon man tycker om~
jk.gif
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Om hästen drack lika mycket varje natt, ja.

Min dricker ibland upp alla 20 liter, ibland bara 10 och ibland har hon inte rört vattnet alls (eller åtminstone bara druckit närmare 5 liter). Så hon får alltid sina 20 liter så hon iaf slipper vara törstig om det är en sån natt.

/Lavinia

Om det är vatten kvar så töms det självklart ut men däremot har jag svårt att förstå de som prompt ska ha gigantiska vattenhinkar och fylla de så mycket det går och sedan varje dag hälla ut jättemycket vatten som är kvar. Är inte svårt att lära sig ungefär hur mycket hästen dricker inne i boxen. Så det bara är kvar kanske 1 liter som man kan tömma ut istället för flera liter, det kallar inte jag miljötänkande direkt.... det finns stackars människor som inte har rent vatten och man behöver faktiskt inte slösa på resurser på det sättet.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har ett tubtrough som står under vattenkoppen i ett försök att undvika att pållan skiter i den. Det går sådär och ca 50 % har den använts till toalett och skuras ordentligt resten av gångerna ligger det en hinna av spån på ytan och då diskas den lite slarvigare. En gång på det senaste året upplevde jag vattnet så rent att jag bara fyllde på annars får hon rent vatten varje dag. Jag skurar även baljorna ute i princip varje gång jag fyller på. Låter de dock dricka upp i det närmaste tomt innan vi fyller på nytt ca var tredje dag. Vi är två av tre som skurar och byter vatten, Den tredje fyller oftast bara på.
 
Men det är väl inte konstigare än att man försöker slösa så lite som möjligt på resurserna? Tror inte @manhattan_2006 menade att det kommer ge svältande barn i Eritrea rent dricksvatten om vi häller ut mindre men måste man göra av med maximala mängder? Här samduschas det så ofta som möjligt tex, helt enkelt för att Varför inte? Var och en ansvarar för sin konsumtion, och man har väl rätt till en åsikt även om man inte har mulltoa.
Men om jag då stänger av duschen medan jag tvålar in mig/schamponerar håret, är det då ok att jag slänger ut en liter vatten en varm sommardag när jag ändå "måste" vattna blommorna? Är det ok att vattna blommor/torr gräsmatta och var går gränsen för resursslöseri om jag inte sköljer disken under rinnande vatten men tömmer vattenhinken innan jag fyller den med nytt vatten? Är det ok att köpa importtomater, eller får jag bara köpa svenska odlade under säsong utan växthus?
 
Men om jag då stänger av duschen medan jag tvålar in mig/schamponerar håret, är det då ok att jag slänger ut en liter vatten en varm sommardag när jag ändå "måste" vattna blommorna? Är det ok att vattna blommor/torr gräsmatta och var går gränsen för resursslöseri om jag inte sköljer disken under rinnande vatten men tömmer vattenhinken innan jag fyller den med nytt vatten? Är det ok att köpa importtomater, eller får jag bara köpa svenska odlade under säsong utan växthus?

För att inte tala om om det är okej att dräneringen runt huset spiller ut vatten en stor del av året!
 
Men om jag då stänger av duschen medan jag tvålar in mig/schamponerar håret, är det då ok att jag slänger ut en liter vatten en varm sommardag när jag ändå "måste" vattna blommorna? Är det ok att vattna blommor/torr gräsmatta och var går gränsen för resursslöseri om jag inte sköljer disken under rinnande vatten men tömmer vattenhinken innan jag fyller den med nytt vatten? Är det ok att köpa importtomater, eller får jag bara köpa svenska odlade under säsong utan växthus?

Min poäng var att det handlade om eget ansvar, alltså du gör som du vill med ditt vatten. Men jag köper fullt att andra gör annorlunda och fyller på vattnet i hinken vid behov för att det känns onödigt att göra av med mer än nödvändigt. Och det oavsett vad det gäller. Det var inte jag som började ställa olika förbrukningar mot varandra och jag har inte dikterat hur andra ska göra, så skippa den delen.
 
Om någon har det som hobby att slösa på vatten så är det väl bara att göra det men jag kommer aldrig att göra det:)
Sedan någon diskussion om hur man duschar eller inte tänker jag inte ens gå in på, men nej jag tycker inte att man står och dushar varmt i en timme eller har lampor tända på natten osv,osv, osv. Slöseri är inte min grej helt enkelt. Vet inte varför någon överhuvudtaget känner sig träffad av min kommentar, någon som tycker det är kul att tömma ut vatten bara för att kanske?
 
Jag tycker kommunalt vatten ibland kan vara på gränsen till vad jag själv vill dricka med klor och annat och som transporterats i långa ledningar man inte har koll på, klart sämre än det egna vattnet från vattentunnan med alger i.
Kanske är det så att alla inte har kommunalt vatten.
 
Så om man själv skulle kunna tänka sig att dricka vattnet är det friskt?
Det är det alldeles säkert.
Men om man byter som rutin så behöver man aldrig försöka göra en bedömning av när det behövs.
Det är en förenkling helt enkelt.

Jag byter bara när det behövs.
Oftare på sommaren än på vintern.
 
Men det är väl inte konstigare än att man försöker slösa så lite som möjligt på resurserna?
Man kan ju låta bli att spara i lägen då det inte spelar någon roll och sikta in sig på det som spelar roll.
Vi har eget vatten i grävd brunn så det drabbar ingen annan än oss själva om vi är slösaktiga.
Och skulle det ta slut så har vi hela sjön att dricka ur.
Det vattnet är drickbart så kör man det genom ett kaffefilter så att man får bort smådjur och skräp är det ingen fara.
 
Jag ger inte mina hästar foder ifrån marken och mask? Nej tack. Jag har maskfria marker. Vad jag menar är att hästen har rätt att få friskt fräscht vatten precis som alla andra djur och då bör hinkar/baljor diskas varje dag och fyllas med rent fräscht vatten.

Vattenkopp skulle jag aldrig använda. Jag vill veta hur mycket mina hästar dricker så att jag direkt ser om de har druckit mer eller mindre än vanligt eftersom det indikerar att något är fel.
Hur vet du att det inte finns NÅGON slags mask i jorden, i gräset?
Dessutom tvivlar jag på att dina hästar inte äter mat från marken. Handmatar du dem, efter du sköljt gräset?
 
Senast ändrad:
Det är det alldeles säkert.
Men om man byter som rutin så behöver man aldrig försöka göra en bedömning av när det behövs.
Det är en förenkling helt enkelt.

Jag byter bara när det behövs.
Oftare på sommaren än på vintern.
Oftast dricker de upp och då sker ett byte naturligt och ibland när de inte dricker upp byter man bara de som slabbat ner vattnet. De andra som inte slabbat kan man fylla på och efter någon dag kan man byta även det. Smidigast är när de dricker upp, dels så man vet hur mycket de druckit och dels behöver man inte fundera om man ska byta eller ej. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp