Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror ni överskattar bakterietillväxten rätt mycket, det är för kallt i vattnet för de flesta bakterier att föröka sig nämvärt, framförallt inte på en natt eller två.
Skillnad på en vattenbalja i solen på sommaren
Ni som drog up hur miljön påverkas av att man slänger ut några liter vatten när man byter varje dag, då hoppas jag även att ni är medvetna om hur otroligt mycket vatten det går åt att duscha 10 minuter eller den stora mängd som går åt när man spolar i toaletten
Det är dessutom mysigt att duscha med någon man tycker om~Men det är väl inte konstigare än att man försöker slösa så lite som möjligt på resurserna? Tror inte @manhattan_2006 menade att det kommer ge svältande barn i Eritrea rent dricksvatten om vi häller ut mindre men måste man göra av med maximala mängder? Här samduschas det så ofta som möjligt tex, helt enkelt för att Varför inte? Var och en ansvarar för sin konsumtion, och man har väl rätt till en åsikt även om man inte har mulltoa.
För att provocera ytterligare, så torkar jag ur krubban dagligen.
Om det är vatten kvar så töms det självklart ut men däremot har jag svårt att förstå de som prompt ska ha gigantiska vattenhinkar och fylla de så mycket det går och sedan varje dag hälla ut jättemycket vatten som är kvar. Är inte svårt att lära sig ungefär hur mycket hästen dricker inne i boxen. Så det bara är kvar kanske 1 liter som man kan tömma ut istället för flera liter, det kallar inte jag miljötänkande direkt.... det finns stackars människor som inte har rent vatten och man behöver faktiskt inte slösa på resurser på det sättet.
Men om jag då stänger av duschen medan jag tvålar in mig/schamponerar håret, är det då ok att jag slänger ut en liter vatten en varm sommardag när jag ändå "måste" vattna blommorna? Är det ok att vattna blommor/torr gräsmatta och var går gränsen för resursslöseri om jag inte sköljer disken under rinnande vatten men tömmer vattenhinken innan jag fyller den med nytt vatten? Är det ok att köpa importtomater, eller får jag bara köpa svenska odlade under säsong utan växthus?Men det är väl inte konstigare än att man försöker slösa så lite som möjligt på resurserna? Tror inte @manhattan_2006 menade att det kommer ge svältande barn i Eritrea rent dricksvatten om vi häller ut mindre men måste man göra av med maximala mängder? Här samduschas det så ofta som möjligt tex, helt enkelt för att Varför inte? Var och en ansvarar för sin konsumtion, och man har väl rätt till en åsikt även om man inte har mulltoa.
Men om jag då stänger av duschen medan jag tvålar in mig/schamponerar håret, är det då ok att jag slänger ut en liter vatten en varm sommardag när jag ändå "måste" vattna blommorna? Är det ok att vattna blommor/torr gräsmatta och var går gränsen för resursslöseri om jag inte sköljer disken under rinnande vatten men tömmer vattenhinken innan jag fyller den med nytt vatten? Är det ok att köpa importtomater, eller får jag bara köpa svenska odlade under säsong utan växthus?
Men om jag då stänger av duschen medan jag tvålar in mig/schamponerar håret, är det då ok att jag slänger ut en liter vatten en varm sommardag när jag ändå "måste" vattna blommorna? Är det ok att vattna blommor/torr gräsmatta och var går gränsen för resursslöseri om jag inte sköljer disken under rinnande vatten men tömmer vattenhinken innan jag fyller den med nytt vatten? Är det ok att köpa importtomater, eller får jag bara köpa svenska odlade under säsong utan växthus?
Kanske är det så att alla inte har kommunalt vatten.Jag tycker kommunalt vatten ibland kan vara på gränsen till vad jag själv vill dricka med klor och annat och som transporterats i långa ledningar man inte har koll på, klart sämre än det egna vattnet från vattentunnan med alger i.
Det är det alldeles säkert.Så om man själv skulle kunna tänka sig att dricka vattnet är det friskt?
Inte just på diskbänken men på skrivbordet och sängbordet.Låter du ditt glas stå kvar halvfullt på diskbänken eller byter du?
Framför allt så finns det inget för bakterierna att växa på.det är för kallt i vattnet för de flesta bakterier att föröka sig nämvärt, framförallt inte på en natt eller två.
Man kan ju låta bli att spara i lägen då det inte spelar någon roll och sikta in sig på det som spelar roll.Men det är väl inte konstigare än att man försöker slösa så lite som möjligt på resurserna?
Såklart, jag själv tex.Kanske är det så att alla inte har kommunalt vatten.
Hur vet du att det inte finns NÅGON slags mask i jorden, i gräset?Jag ger inte mina hästar foder ifrån marken och mask? Nej tack. Jag har maskfria marker. Vad jag menar är att hästen har rätt att få friskt fräscht vatten precis som alla andra djur och då bör hinkar/baljor diskas varje dag och fyllas med rent fräscht vatten.
Vattenkopp skulle jag aldrig använda. Jag vill veta hur mycket mina hästar dricker så att jag direkt ser om de har druckit mer eller mindre än vanligt eftersom det indikerar att något är fel.
Oftast dricker de upp och då sker ett byte naturligt och ibland när de inte dricker upp byter man bara de som slabbat ner vattnet. De andra som inte slabbat kan man fylla på och efter någon dag kan man byta även det. Smidigast är när de dricker upp, dels så man vet hur mycket de druckit och dels behöver man inte fundera om man ska byta eller ej.Det är det alldeles säkert.
Men om man byter som rutin så behöver man aldrig försöka göra en bedömning av när det behövs.
Det är en förenkling helt enkelt.
Jag byter bara när det behövs.
Oftare på sommaren än på vintern.