Byta Vatten

Jag diskar hinken varje dag. Hundarnas diskar jag däremot inte varje dag, även fast jag byter vattnet. Min luft inomhus känns betydligt fräschare än stalluften med både damm och ammoniak. Även om mitt stall varken är särskilt dammigt eller pissluktande så tror jag ändå att det färdas omkring sådana partiklar i luften som landar i vattnet.

När jag har stått i större stall vill jag inte heller vara på morgonen och fixa färdigt allt. Innan alla har hunnit vara där och mocka, ströa och sopa så har mitt vatten blivit ofräscht.
 
Inne görs vatten och mathink rent varje dag och ute brukar hästarna dricka så det bara är lite kvar på 1 1/2 dygn så där görs det rent innan jag fyller på nytt.

Tror inte att Afrika får renare vatten bara för gården har egen brunn med massa av rent vatten.
 
Jag undrar om det är någon där ute som kan svara på varför vissa prompt byter vatten varje dag i boxen om de har hink?
Jag har lite svårt att förstå varför, såvida vatten inte är uppenbart ofräscht, men det blir det väl inte på en dag eller?
De byter inte vattnet i hagen, utan fyller oftast bara på. Så vad är det för skillnad i boxen egentligen eller är det så? :confused:
Det är ingen skillnad.
Och enligt Djurskyddslagen så skall hästar ha friskt vatten.
Att byta vatten är ett sätt att vara säker på att följa bestämmelserna.
 
Det är ingen skillnad.
Och enligt Djurskyddslagen så skall hästar ha friskt vatten.
Att byta vatten är ett sätt att vara säker på att följa bestämmelserna.
Så om man själv skulle kunna tänka sig att dricka vattnet är det friskt?
Min egen häst dricker alltid upp sitt vatten, så måste ändå byta, har hänt någon enstaka gång att hon inte druckit upp och vattnet som varit kvar har varit fräscht och då fyllt på med nytt vatten och nästa dag är allt slut, så det byts helt.
 
Angående miljö tänk så är det för mig inte att spara på världens resurser som jag bara ger hästarna så mycket vatten som jag vet hästarna dricker upp.
Är snarare att spara på min rygg och att slippa ösa ut 50L vatten om dagen.
Mina hästar dricker mest i hagen och direkt då de kommer in från hagen, är de mycket törstiga så fyller jag på extra.
Brukar vara en 3-5L vatten kvar på morgonen i varje hink. Är det fullt och vattnet ser fräscht ut så häller jag över det till vatten karet i hagen. Eller så använder jag det för att diska matskålarna och hinkarna med.
 
Ja, det finns renliga hästar och så finns det dom som inte är så renliga av sig. Det var mest till dom renliga som jag funderade om man verkligen behöver byta vatten varje dag om det bara ser ut att vara vatten i hinken?
Dom orenliga, så byter man såklart.

Låter du ditt glas stå kvar halvfullt på diskbänken eller byter du?

Tycker det låter helt sjukt att inte skura varje dag, det bildas bakterier i stillastående vatten (och spåndamm)!
Vi skurar inne varje dag, varannan dag ute om det inte är smutsigt. På vintern håller sig utevattnet mycket fräschare hos oss.
 
Skurar hinken varannan dag ungefär till min. Hon har både hink och vattenkopp inne.
Byter dock vattnet varje dag i hinken för hon dricker oftast upp det mesta :)
 
Det man genomgående skulle kunna säga är ju att alla verkar byta och skura när de själva inte skulle vilja dricka ur hinkarna och av vattnet. Så, fräscht vatten verkar alla ge sina hästar eller se till att de har varje dag.

Var gränsen för fräscht vatten och fräsch behållare till sig själv går, verkar vara den springande punkten.

Skulle aldrig ge vatten som jag själv inte skulle dricka.
 
Låter du ditt glas stå kvar halvfullt på diskbänken eller byter du?

Tycker det låter helt sjukt att inte skura varje dag, det bildas bakterier i stillastående vatten (och spåndamm)!
Vi skurar inne varje dag, varannan dag ute om det inte är smutsigt. På vintern håller sig utevattnet mycket fräschare hos oss.

Jag blir lite sådär när jag läser ditt inlägg och tänker att man kanske inte ska skriva att det låter sjukt att inte skura varje dag. För det första är det ju knappast sjukt och för det andra så gör du ju inte det själv ute.
 
Jag är som dig @RedHyuuga ..

Jag dricker enbart vatten som fått stå ett tag, eftersom jag inte klarar av att dricka kallt. Hemma har jag en Karaff med rumstempererat vatten, den diskas typ aldrig, men jag dricker upp den varannan dag och fyller på den där i mellan så den känns aldrig ofräsh, bara ljummen, som jag vill ha det.
Har inga som helst problem med att dricka två dagar "gammalt" vatten som stått i ett halvfullt glas på diskbänken. :D

Hästen får nytt vatten och diskat varje dag.. Hon bökar omkring i torven och doppar mulen i hinken så det ser ut som om det skulle vara kaffesump i botten varje dag. :banghead:
 
om jag någon gång känner mig lat och funderar på om det inte går att bara fylla på nytt vatten, då tar jag helt enkelt och drar ett finger i botten på hinken. är det beläggning på botten så skurar jag, är det knappt så att det känns så låter jag det vara. och de få gångerna då det inte varit beläggning är när jag tömt vattnet direkt då jag släppt ut hästarna, då är vattnet bara 6h gammalt. står det en hel dag i stallet så blir det definitivt beläggning på botten. och då är det bara att skura.
 
Jag tycker kommunalt vatten ibland kan vara på gränsen till vad jag själv vill dricka med klor och annat och som transporterats i långa ledningar man inte har koll på, klart sämre än det egna vattnet från vattentunnan med alger i.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Låter du ditt glas stå kvar halvfullt på diskbänken eller byter du?

Tycker det låter helt sjukt att inte skura varje dag, det bildas bakterier i stillastående vatten (och spåndamm)!
Vi skurar inne varje dag, varannan dag ute om det inte är smutsigt. På vintern håller sig utevattnet mycket fräschare hos oss.
Ja, det gör jag. Inget farligt med att dricka vatten som stått i ett drickglas över en dag, förstår inte varför det skulle vara det? Ligger det däremot något i vattnet häller jag ut det. Konstigare än så är det inte för mig.
 
Jag är som dig @RedHyuuga ..

Jag dricker enbart vatten som fått stå ett tag, eftersom jag inte klarar av att dricka kallt. Hemma har jag en Karaff med rumstempererat vatten, den diskas typ aldrig, men jag dricker upp den varannan dag och fyller på den där i mellan så den känns aldrig ofräsh, bara ljummen, som jag vill ha det.
Har inga som helst problem med att dricka två dagar "gammalt" vatten som stått i ett halvfullt glas på diskbänken. :D

Hästen får nytt vatten och diskat varje dag.. Hon bökar omkring i torven och doppar mulen i hinken så det ser ut som om det skulle vara kaffesump i botten varje dag. :banghead:
Javisst, jag kom på mig själv idag med att jag nog är noggrannare med hästen än vad jag är åt mig själv. :rofl:
 
jag hade hink inne i boxen till mina hästar förr i tiden och då anpassade jag mängden vatten så att de i princip drack upp allt på en dag så man inte behövde tömma ur för mycket - mest av praktiska skäl då det är tungt att släpa vatten. Min ena häst hade två hinkar som hon drack upp och lämnade en skvätt i botten på varje och ponnyn hade en hink. De hade även tillgång till vattenkopp & vatten ute i hagen. Hinkarna tömde jag och diskade samt fyllde på varje dag. Anledningen till att jag diskade och tömde var att hinkarna i princip alltid var smutsiga, början till beläggning på insidan av hinken och hö/damm (stod på torv). Stall är ju inte det renligaste stället och hästarna har en tendens att slabba ner, fast det är klart det kanske finns väldigt renliga hästar och rena stall :p :) Så allt är väl en bedömningsfråga för den som ska fylla på vattnet, vad de anser är fräscht eller inte.

Nu har de flyttat till lösdrift och har badkar/vattenbalja ute som de får vatten i och jag brukar tömma den ungefär var tredje dag och diska ur. jag anpassar så att vattnet tar slut ungefär efter tre dar så man inte behöver tömma ut så mycket. Dricker de ur snabbare kan jag fylla på när det är halfullt utan att diska ur - om det fortfarande ser fräscht ut. Katterna gillar oxå att gå och dricka där :) står vattnet längre så får badkaret en kleggig beläggning på insidan och vattnet bli grumligt - då är det i mina ögon inte fräscht. Självklart går detta snabbare i varmt väder och långsammare i kallt väder.

Jag själv kan tänka mig att dricka ur ett glas som stått en dag - men har det stått längre så känns det inte längre så fräscht. En flaska med vatten kan jag dricka ur ett par dar.
 
Jag brukar oxå ha en kanna med vatten framme som jag dricker och den kan bli både 1 och 2 dagar gammal men till skillnad från hästarna så håller jag mej renare om munnen än hästarna är om mulen och mitt vatten står inte i solljus som hästarnas vatten ute gör.

Lägger till att i köket har jag inte i närheten av så mycket partiklar som flyger runt som i stallet.
 
Senast ändrad:
Vi har damm, ur den dricker hästarna mer än gärna. Det är ytterst sällan de orkar gå de extra 40 m till vattenkaret under den icke frostbelagda tiden på året. Under vintern försöker de ofta knacka hål på isen innan de ger upp och går bort till thermobaren.

Är de på stall serveras enbart kranvatten, dock alltid dagsfärskt. Jag tycker det dammar på tok för mycket för att inte rengöra.

Är det en vattenhink som är ren och fin (om nu det hänt) så skulle jag låta den vara kvar och bara fylla på.
 
Ni som drog up hur miljön påverkas av att man slänger ut några liter vatten när man byter varje dag, då hoppas jag även att ni är medvetna om hur otroligt mycket vatten det går åt att duscha 10 minuter eller den stora mängd som går åt när man spolar i toaletten :grin:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp