Byta Vatten

Har man vattentunna på betet kan det vara svårt att rengöra den, vi hade en gammal innan i trä som aldrig gjordes ren invändigt och det vattnet höll sig friskt hur bra som helst. Brukade själv dricka det vattnet.
 
Hej!

Jag byter vatten varje eller varannan dag. Dom säger att man ska kunna tänka sig att dricka vattnet man ger till hästen och jag är likadan med mig själv. Inte alltid jag orkar byta vattnet i mitt glas heller varje dag :-).

/Lavinia, vars pålla är hyfsat renlig med vattnet, värre är det med boxen - den vill jag helst byta allt strö i varje dag...
 
Hade du själv velat dricka vatten som har stått ett helt dygn? Det vill inte jag därför häller jag ut det gamla, skurar hinkarna och fyller inte upp dem igen förren precis innan hästarna tas in. Vattnet i hagen byts självklart också varje dag och baljan skuras innan nytt fylls på. Hästar liksom alla andra djur ska få vatten av livsmedelskvalite, annars bryter man mot djurskyddslagen. Jag kan verkligen inte tycka att vatten som har stått ett dygn eller ännu längre är okej att erbjuda någon.
Jag håller med dig, men att jämnföra en människa och en häst... Skulle du äta mat från marken som ofta innehåller mask - nej. Det gör hästar.

Jag har i.a.f vattenkopp och har alltid haft, bara när jag var på ridläger hade vi hink, då bytte jag 2 x per dag, men det är ju annulunda!;)
 
Senast ändrad:
Jag är en sån där som rengör hinken varje dag. Min häst ska ha samma kvalité på sitt vatten som jag själv vill ha det.
Han får självklart nytt vatten varje dag!

Han har även vattenkopp men den använder han så ofta att spindlarna numera byggt bo i den.
 
Självklart får min häst nytt vatten och en tvättad hink varje dag (eller tja, nu går de ute men jag diskar ur badkaret varje dag och fyller på nytt). Även när hästen stod på box om natten och envisades med att bara dricka ute (alltså rörde inte hinken) så bytte jag och gjorde rent hinken varje dag, just för att han ska kunna dricka rent vatten om han vill det.

Det blir äckligt i vattnet av att stå ett dygn, trots att ingen häst slaskar i det. Jag vill inte dricka smutsigt och gammalt vatten, och då ska inte min häst behöva göra det heller.

Jag hade en stallkompis som bytte vatten varje dag, men diskade sällan med diskborste (hon hällde ut, sköjde och sen fyllde på). Den vattenhinken var inte den trevligaste... :yuck:
 
Jag håller med dig, men att jämnföra en människa och en häst... Skulle du äta mat från marken som ofta innehåller mask - nej. Det gör hästar.

Jag har i.a.f vattenkopp och har alltid haft, bara när jag var på ridläger hade vi hink, då bytte jag 2 x per dag, men det är ju annulunda!;)

Jag ger inte mina hästar foder ifrån marken och mask? Nej tack. Jag har maskfria marker. Vad jag menar är att hästen har rätt att få friskt fräscht vatten precis som alla andra djur och då bör hinkar/baljor diskas varje dag och fyllas med rent fräscht vatten.

Vattenkopp skulle jag aldrig använda. Jag vill veta hur mycket mina hästar dricker så att jag direkt ser om de har druckit mer eller mindre än vanligt eftersom det indikerar att något är fel.
 
Jag undrar om det är någon där ute som kan svara på varför vissa prompt byter vatten varje dag i boxen om de har hink?
Jag har lite svårt att förstå varför, såvida vatten inte är uppenbart ofräscht, men det blir det väl inte på en dag eller?
De byter inte vattnet i hagen, utan fyller oftast bara på. Så vad är det för skillnad i boxen egentligen eller är det så? :confused:
De blir äckligt i plasthink, typ alger/beläggningar. Inte efter en dag kanske men oftast dricker ju hästen endel o ska man ändå iväg o fylla hinken kan man lika gärna skura lite med.
 
Jag byter allt vatten om det skräpigt, om inte fyller jag på ...skurar hinkar när det behövs. Har fina, friska och glada hästar. Självfallet ska hästar ha rent vatten, men att jämföra med moderna människors krav på hygien och renlighet tycker jag blir lätt absurt.
Hästar äter gräs och får i sig både maskägg och jord, föl äter mammas bajs och de vuxna luktar närgånget på varandras, de gnager på träd och grenar och mumsar glatt på nerfallna äpplen som vi ratar, de biter och kliar varandra och sig själva med munnen, de slickar glatt på våra smutsiga händer osv.
Jag har åtskilliga gånger sett hästar som väljer att dricka från gölen i hagen där det är både lerigt och fullt av gräs och änder och andra fåglar trots att de har en balja med rent nyupptappat vatten att dricka från. De tycker uppenbarligen att det är gott och blir inte dåliga.
Så, skura gärna vattenhinken varje dag om ni har tid och ork, men jag gör det inte och tycker inte att det gör mig till en sämre hästägare.
 
Jag byter allt vatten om det skräpigt, om inte fyller jag på ...skurar hinkar när det behövs. Har fina, friska och glada hästar. Självfallet ska hästar ha rent vatten, men att jämföra med moderna människors krav på hygien och renlighet tycker jag blir lätt absurt.
Hästar äter gräs och får i sig både maskägg och jord, föl äter mammas bajs och de vuxna luktar närgånget på varandras, de gnager på träd och grenar och mumsar glatt på nerfallna äpplen som vi ratar, de biter och kliar varandra och sig själva med munnen, de slickar glatt på våra smutsiga händer osv.
Jag har åtskilliga gånger sett hästar som väljer att dricka från gölen i hagen där det är både lerigt och fullt av gräs och änder och andra fåglar trots att de har en balja med rent nyupptappat vatten att dricka från. De tycker uppenbarligen att det är gott och blir inte dåliga.
Så, skura gärna vattenhinken varje dag om ni har tid och ork, men jag gör det inte och tycker inte att det gör mig till en sämre hästägare.
Tid och ork? :p Tar ju max 1 min extra.
 
Tid och ork? :p Tar ju max 1 min extra.
Att ta loss en hink, tömma den, skura den, fylla den igen tar mig 3-4 min. Med sex hästar i stallet blir det ca 20 min om dagen.
Om hinken är smutsig ska den givetvis göras ren, men som jag ser det behövs detta inte göras varje dag på ren rutin.
 
Senast ändrad:
Att ta loss en hink, tömma den, skura den, fylla den igen tar mig 3-4 min. Med sex hästar i stallet blir det ca 20 min om dagen.
Om hinken är smutsig ska den givetvis göras ren, men som jag ser det behövs detta inte göras varje dag på ren rutin.
Jaha, my bad. Fyller man bara på utan att ta ner hinken gör det självklart skillnad.
 
Bytte varje dag när vi hade hinkarna i princip på golvet. Senaste stallen har haft upphängda, då har jag bara fyllt på när jag tyckt att tömning var onödigt. Det blir nog lite fräschare om man skurar ur hinken varje dag, men jag upplever inte att hästarna druckit sämre när de bara fått påfyllning så den skillnaden känns försumbar. Har inte haft några hödoppare heller iof.
 
Om det är vatten kvar så töms det självklart ut men däremot har jag svårt att förstå de som prompt ska ha gigantiska vattenhinkar och fylla de så mycket det går och sedan varje dag hälla ut jättemycket vatten som är kvar. Är inte svårt att lära sig ungefär hur mycket hästen dricker inne i boxen. Så det bara är kvar kanske 1 liter som man kan tömma ut istället för flera liter, det kallar inte jag miljötänkande direkt.... det finns stackars människor som inte har rent vatten och man behöver faktiskt inte slösa på resurser på det sättet.
 
Om det är vatten kvar så töms det självklart ut men däremot har jag svårt att förstå de som prompt ska ha gigantiska vattenhinkar och fylla de så mycket det går och sedan varje dag hälla ut jättemycket vatten som är kvar. Är inte svårt att lära sig ungefär hur mycket hästen dricker inne i boxen. Så det bara är kvar kanske 1 liter som man kan tömma ut istället för flera liter, det kallar inte jag miljötänkande direkt.... det finns stackars människor som inte har rent vatten och man behöver faktiskt inte slösa på resurser på det sättet.
Har du nån koll på varför man bör vattna med hink istället för vattenkopp? Tror du på fullt allvar att det regnar på Afrikas horn om jag inte byter vatten åt min häst? Du låter aldrig en vattenkran rinna utan att samla varenda droppe och tvättar dig med tvättlapp istället för tar en dusch?
 
När jag hade häst bytte jag vatten varje dag. Nu gör jag detsamma för både fåren och hundarna. Tycker det är väldigt enkelt och fräscht vatten kan aldrig vara fel. Fåren älskar nytt vatten! Förstår inte varför man inte skulle byta/göra rent hinken när man ändå håller på.

Miljötänk är väl möjligtvis en aspekt, men har svårt att se hur Afrikas befolkning skulle bli påverkade av att jag byter vatten till mina får...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp