byta baklämmen..hjälp!

NightRain

Trådstartare
det är så att jag köpte en transport för någon månad sedan.. men de visade sig att på ett ställe på lämmen var ruttet (garanterat kiss som inte blivit omhändertaget) .. å det har spridit sig lite den fukten.. så nu måste hela lämmen bytas. ( för att jag vill vara säker å vill att de ska hålla många år)

har kollat runt på nätet osv men hittar igen som säljer lämmen eller hur man ska säga,,

är de nån som renoverat ett släp å hittat en hel läm att sätta dit? eller hur har ni gjort.. ?

Jag bytte inte hela lämmen utan bara träskivan sas. Köpte den hos en transportpterförsljare (rekotrailer som låg granne då)
Köpte skivan färdig om man säger, behandlad och klar att bara sätta dit. Brun på ena sidan, vit på andra. Fick nog såga till den lite kanske. Tror det var samma tjocklek som golvet, 21mm?

Tog den gamla ur ramen och satte dit den nya. Eller...pappa gjorde ;-)

Jag fick hjälp av en återförsäljare av mitt märke de beställde hem rätt sort och bytte. Men då var även själva ramen/metalldelen skadad på mitt släp. Kändes enklast att de som kan fick göra det så allt blev rätt:angel:

Vi har renoverat vår transport och bytt både golv och bakläm. Hörde med trävaruhandlarna efter bästa pris och beställde hos dem, sen sågade sambon till skivorna och passade in dem i transporten.

Okej, för de jag tänkt är som sagt om man kan byta själva skivan. Men är de inte svårt att få tag på en sån stor.? Me får kolla med vår byggvaruhus om de kan ts hem, för de måste ju vara en hel skiva?går väl inte direkt skarva då blir de väl vekt?

Okej, för de jag tänkt är som sagt om man kan byta själva skivan. Men är de inte svårt att få tag på en sån stor.? Me får kolla med vår byggvaruhus om de kan ts hem, för de måste ju vara en hel skiva?går väl inte direkt skarva då blir de väl vekt?
Jag blir lite osäker på om du verkligen menar baklämmen eller golvet? :confused:

Jag bytte lämmen på mitt släp i somras.
Använde den gamla skivan som mall och sågade ut den nya. Köpte en 3*1,5 m skiva som var 21 mm tjock. Det var billigare än att köpa en "liten" färdigsågad hos släptillverkare, sålde sen resten av skivan till en annan person som också skulle byta lämmen.
Målade alla kapytor och sen tillbaks i metallramen och på med mattan.
Inga svårigheter alltså :)

PS. Såg i somras att ett släpföretag sålde färdiga skivor nere i Klippan, om du googlar lite :)

Nä inte skarva. Det finns så stora skivor. Tror de heter karosseriplywood.
Den ska inte vara 'rå' utan behandlad.

Jag bytte lämmen på mitt släp i somras.
Använde den gamla skivan som mall och sågade ut den nya. Köpte en 3*1,5 m skiva som var 21 mm tjock. Det var billigare än att köpa en "liten" färdigsågad hos släptillverkare, sålde sen resten av skivan till en annan person som också skulle byta lämmen.
Målade alla kapytor och sen tillbaks i metallramen och på med mattan.
Inga svårigheter alltså :)

PS. Såg i somras att ett släpföretag sålde färdiga skivor nere i Klippan, om du googlar lite :)

vad bra.. blir nog så jag få göra antar jag.. får man avra fräck å fråga vad skivan kostade?

okej men då var de inte så blodigt som jag hade tänkt mig så de är ju bra:P får nog bli att köpa "plankan" å sen sätta dit

Jag ringde runt olika svenska släptillverkare (mitt släp tillverkades inte längre) och hade tur och hittade en med baklämmar i samma storlek, så det var bara att köpa en färdiglackad skiva i rätt mått av dem och montera om alla beslag!

Jag lämnade in släpet i Klippan och fick skivan bytt, de återanvände gummimattan. Kostade nog 4500 har jag för mig. Tänkte först byta själv, men insåg snart att jag inte skulle ha tid och kunskap.
De fick sätta dit nya bultar och sånt, för de gamla gick sönder när de skulle tas bort. Så det kan ju vara bra att veta vart man skaffar det, om det samma skulle hända på ert släp.

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
793
Senast: Cavallo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 186
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar