tyvärr är det nog inte så att man kan lita på en veterinär för att den är ifrån sverige.. och det finns säkert lika många veterinärer som tycker det är okej med införsel av hundar som det finns veterinärer som är emot.
Visst vi har finna lagar, men de fungerar inte, våra djurskydsinspektörer kan inte eller vill inte göra sitt jobb jag har varit med om för mycket när det gäller djurhållning för att våga lita på någons ord, särskilt inte sånt som man läser i artiklar. jornalisterna har en viss förmåga att förvärna allt till vad de tror har störst nyhetsvärde, och det som har störst nyhetsvärde brukar i regel inte vara bra saker.
därför skulle jag jätte gärna villja veta mer om att ta in spanska hundar från någon som har gjort det, som kan berätta vad den fått för bemötande ifall allt varit seriös, hur hunden har mått och hur uppföljandet har varit..
däremot vill jag inte ha några snabba utläggande för att det alltid är dåligt att ta hem dessa hundar, men gärna någon som har personliga erfarenheter av dessa orginisationer, alltså ingens kommpis, kommpis, systers, svägerska typ.
Trots allt är det lagligt, och enligt organisationerna så ställer de högre krav en jordbruksvärket och de arbetar för att jordbruksvärket ska skärpa lagarn..