byggnadslov?

Sv: byggnadslov?

Hej bygglov behövs för lösdriften beroende på hur stor den blir, 10 m2 är fritt från bygglov, om du bor på en bondgård då gäller andra regler. Bygger du nytt eller utökar så det blir för 5 hästar eller fler så behöver du lämna in om förprövning hos länstyrelsen.
Paddocken är väl kanske lite beroende på om du bor i stadsplanlagt område eller på landet. På landet kan man ändra lite mer som man vill, bara man pratar av med grannar som kan störas av det man skall göra.
Det bästa är att ringa någon på byggnads kontoret i din kommun så får du riktiga svar, men se till att alla löften kommer skriftligt, jag vet om folk som fått riva för att de tagit muntliga löften från tjänstemän.
Lycka till

Tack för ditt svar!

vi har en jorbruksfastighet och bor i en liten by på landet så då kanske det inte är så stora problem. Jag ska ta och ringa till byggnadskontoret.

Ha en trevlig helg!

jag har jordbruksfastighet & kommunen säger att jag bara behöver ringa & säga till om jag ska uppföra ngn ny byggnad, byggnadslov behövs inte.Det är lite olika regler för vanliga gårdar & jordbruksfastigheter & lite olika i olika kommuner ibland.

jag har jordbruksfastighet & kommunen säger att jag bara behöver ringa & säga till om jag ska uppföra ngn ny byggnad, byggnadslov behövs inte.Det är lite olika regler för vanliga gårdar & jordbruksfastigheter & lite olika i olika kommuner ibland.

Det har tvistats om tex ridhus. Flera kommuner vill göra gällande att ett ridhus inte är en ekonomibyggnad för lantbruket.

Det är mkt möjligt, har aldrig frågat kommun om just ridhus, men om man redan har en byggnad man kanske planerar att rida i så är den redan befintlig.Där kan man ta bort inredning ur man vill, vilket jag förstått att man inte får göra på vanliga årdar, alltså gårdar som inte är jordbruksfastighet, samma med stall osv.

Det är mkt möjligt, har aldrig frågat kommun om just ridhus, men om man redan har en byggnad man kanske planerar att rida i så är den redan befintlig.Där kan man ta bort inredning ur man vill, vilket jag förstått att man inte får göra på vanliga årdar, alltså gårdar som inte är jordbruksfastighet, samma med stall osv.

Det är klart enklare om man har en jordbruksfastighet. Många bygger ju en stor maskinhall vilket inte kräver bygglov. Sedan rider de i maskinhallen. :angel:

Jag har dock svårt att förstå att ett ridhus inte skulle vara en ekonomibyggnad i lantbruket i varje fall om man har en verksamhet som har stor nytta av ett ridhus.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 257
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar