Hyacinth

Trådstartare
Vi vill bygga till en entré på vårt lantställe, hur vet vi vad som krävs? Måste vi lämna in ritningar, söka bygglov osv? Vi har inte helt bestämt oss för om det bara blir ett tak eller eller en inglasad variant. Huset ligger i spenaten, om det det har relevans.
Kommunens hemsida är tämligen rörig.

Sv: Bygglov?

Enklast är nog ändå att kontakta byggnadsnämnden. Kommuner kan ha såväl utökad som minskad bygglovsplikt, så om det inte går att utläsa vad som gäller från hemsidan hade jag ringt och frågat.

Om ni bygger ett litet skärmtak över entrén behöver ni troligtvis inget bygglov.

Senast ändrad:

Vet inte hur det är i din kommun, men jag får bygga ut mitt hus med 30 kvadrat meter, utan att söka nytt bygglov. Då huset är större än 60, samt ligger i ett område där kommunen inte tänker bygga ut. Bara det är enhetligt med befintliga huset. Läste igenom dokumenten jag fick hem, när vi byggde.

Men om det ligger centralt, kan det vara bra att höra med stadsarkitekten.

Nu visade det sig att vårt hus har "visst kulturhistoriskt värde" vilket kan sätta käppar i hjulet.
Det är utanför stadsplanerat område, men vi måste inkomma med detaljerade ritningar för att ha en chans.
Gosh, hus fasen ska jag lösa det.

Ritningar tycker inte jag är några problem. Gjort godkända ritningar på bådde mitt hus och stall. Men tycker bäst om paper, linjal, penna och sudd. Går antagligen att få fram snabbare i datorn.

En spontan tanke, åk runt och titta på andra hus helst från samma byggnads tid. När ni hittar en entré som är något ni skulle tänka er. Fråga om ni får ta bilder. Sedan klipper ni ihop med erat hus. Bäst att satsa på flera. Då A's tak kanske är bäst, B's trä och C's fönster. Tills ni hittar något som passar huset.

Kom bara ihåg att sidorna är lika viktiga som framsidan.

Jag vill ju helst ha inglasat, det skall erkännas. Fönster vill jag ha samma som på huset, spröjs med 6 rutor i varje. Smala pardörrar med glas (som vi har idag). Vet ni om man kan få tag på ritningar om man saknar sådana på huset?

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 279
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 102
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈