Bygga upp ryggmuskulaturen igen på äldre häst

ssihn94

Trådstartare
Jag har precis blivit medryttare på en 25-årig ridtravare och behöver kort och gott tips på hur jag, bland annat, jobbar upp hans ryggmuskulatur i lugn och ro igen då han (såvitt jag vet) stått ett tag.

Jag behöver även tips på lösgörande övningar då han är väldigt stel i vänster sida.
 
Sv: Bygga upp ryggmuskulaturen igen på äldre häst

Ut och rid i terräng och låt hästen arbeta och komma igång med hela kroppen. Då får den automatiskt lyfta på benen och böja sej runt träd osv och blir då också automatiskt lite smidigare i kroppen. Det är ju en början iallafall. Så går man inte heller för fort fram med tanke på att hästen ändå är till åren och dessutom stått ett tag.

Sen så gäller det också att kolla över foderstaten om hästen är väldigt omusklad, då är det antagligen något som fattas.
 
Sv: Bygga upp ryggmuskulaturen igen på äldre häst

Tvärtom mot för vad vetenskapen säger tror jag att gamla hästar behöver extra protein o kanske kalk.

elasticiteten i musklerna blir ju sämre med tiden.
 
Sv: Bygga upp ryggmuskulaturen igen på äldre häst

Min häst har vilat en tid pga. skada och nu innan hon skall sättas igång har vi fått order av veterinären att skritta igång henne och bygga upp ryggmuskulaturen. Hon skall skrittas i mycket terräng (dvs. skog) och ridas i backar. Fick även rådet att backa henne några steg i en sluttning/backe, efter ett tag kan man även göra det uppsuttet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 203
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp