Bygga upp muskler på din häst.

Ida4949

Trådstartare
Hej!
Jag vet att det redan finns trådar kring denna fråga men jag frågar ändå!
Jag har nu hand om ett 18 årigt sto i stort sätt varje dag. Hon är frisk och kry och ålderns märks inte på henne. Men jag ser att hon behöver lösa några saker för att hon ska ha de bästa förutsättningarna för att leva hälsosamt och orka mer. Så så här ligger det till,

Hon har blivit riden på fel sätt under en tid och hon har haft en sadel som har legat dåligt på henne. Tack vare dessa fel så har hon varken muskler eller kondition för att orka med träning. Men utöver det så har de gett henne foder som har gjort så att hon är tjockare än vad som är bra för henne så hon behöver gå ned i vikt nu. Hon har nu fått en bättre sadel och just för tillfället så går hon på en foderstat som är rätt för henne så jag frågar bara om träning nu. Hur ska jag träna henne för att hon ska både bygga muskler (då menar jag de flesta musklerna i kroppen men mycket rygg) och även hur man kan göra så att hon går ned i vikt?

Tack på förhand!

NU tar vi det hela från början igen, bara så vi vet att vi pratar om samma saker.

HUR ser märren ut? Är hon tunn över rygg och bakdel, men har stor mage? Det låter lite så på din beskrivning.
Och OM så är fallet så är hon INTE tjock, utan har näringsbrist. Det hon behöver i så fall är en foderstat som täcker hennes proteinbehov, så att hon kan bygga upp de muskler i överlinjen som är förtvinade pga proteinbrist... Att banta en sån häst är lika illa som att banta de svältande barnen i afrika pga att de har svullna magar. Och muskeluppbyggande arbete utan att fodret täcker proteinbehovet ger inget annat än en häst som mår dåligt, för några muskler kan det inte bli om det inte finns byggstenar till det.

Har jag misstolkat dig så förtydliga gärna och visa gärna med bilder hur du menar.

Hon är lite tunn över ryggen men rumpan är det inget fel med. Hon går på en foderstat om ger henne det protein och näring som hon behöver så foderstaten innehåller allt hon behöver baserat på just henne så det är just träningen som jag behöver hjälp med.

Så länge hon är tunn över ryggen finns det risk för att hon fortfarande ligger back på protensidan. Det tar ett tag innan kroppen har reparerat en brist.
Proteiner i maten ger muskelvolymen (upp till "normalt rund och fin rygg") och träningen stärker dem sen.

Att hon är tunn över ryggen beror ändå oftast på att kroppen inte har hunnit reparera en tidigare brist. Så jag vill fortfarande anse att du ska vara försiktig med muskelbyggande arbete. För det är inte arbetet som ger utfyllnad i ryggen, utan fyllnaden där kommer när musklerna är ikapp. När ryggen är rund och fin igen, då kan du bygga upp styrkan i musklerna.

Jag vet att det inte är detta du frågar efter, men det är liksom så det fungerar. Jag har själv en hög otränade hästar går i min hage och alla är runda och fina över ryggen. När man sen tränar dem så bygger de upp styrka i de befintliga musklerna. Och börja då med allsidig träning som aktiverar bakkärran.

Så länge hon är tunn över ryggen finns det risk för att hon fortfarande ligger back på protensidan. Det tar ett tag innan kroppen har reparerat en brist.
Proteiner i maten ger muskelvolymen (upp till "normalt rund och fin rygg") och träningen stärker dem sen.

Att hon är tunn över ryggen beror ändå oftast på att kroppen inte har hunnit reparera en tidigare brist. Så jag vill fortfarande anse att du ska vara försiktig med muskelbyggande arbete. För det är inte arbetet som ger utfyllnad i ryggen, utan fyllnaden där kommer när musklerna är ikapp. När ryggen är rund och fin igen, då kan du bygga upp styrkan i musklerna.

Jag vet att det inte är detta du frågar efter, men det är liksom så det fungerar. Jag har själv en hög otränade hästar går i min hage och alla är runda och fina över ryggen. När man sen tränar dem så bygger de upp styrka i de befintliga musklerna. Och börja då med allsidig träning som aktiverar bakkärran.
Hur vet man vilka proteiner man ska ge en häst med lite dålig rygg om den går på bete t ex? *nyfiken*

Hur vet man vilka proteiner man ska ge en häst med lite dålig rygg om den går på bete t ex? *nyfiken*
Det vet man inte.
En tumregel är att betets innehåll av proteiner duger bra till de flesta fram till midsommar ungefär. Jämför med höskörd, det är då man kan se analysvärdena sjunka rejält. Sen är det en dipp på proteinet tills återväxten är igång och då är det oftast jämnare tillgång på proteinet.

Det vet man inte.
En tumregel är att betets innehåll av proteiner duger bra till de flesta fram till midsommar ungefär. Jämför med höskörd, det är då man kan se analysvärdena sjunka rejält. Sen är det en dipp på proteinet tills återväxten är igång och då är det oftast jämnare tillgång på proteinet.
Jag kan ingenting om höskörd och analyser är helt grön på det området än så länge, men försöker lära mig. :/

Jag är oxå lite nyfiken en av mina hästar har haft mask innan jag tog honom och sedan när ja fick honom var prio nummer 1 att få upp honom i hull. Nu har han kommit upp men har lite spetsig ryggrad och har en hög manke, hans rumpa är ganska rund men han är lite kotig men jag har tänkt att han är gammal (20 år) och att ifall jag rider barbacka och tömkör så får ja upp lite ryggmuskler. Tänker jag fel helt eller?? :)

Jag är oxå lite nyfiken en av mina hästar har haft mask innan jag tog honom och sedan när ja fick honom var prio nummer 1 att få upp honom i hull. Nu har han kommit upp men har lite spetsig ryggrad och har en hög manke, hans rumpa är ganska rund men han är lite kotig men jag har tänkt att han är gammal (20 år) och att ifall jag rider barbacka och tömkör så får ja upp lite ryggmuskler. Tänker jag fel helt eller?? :)
Äldre hästar har inte sällan större proteinbehov än när de är yngre. Du behöver prioritera fodret först, före muskeluppbyggande arbete.
Fodret ger muskelvolymen, träningen ger sedan musklerna styrka. Du kan aldrig bygga upp obefintlig muskelmassa med hjälp av träning om det inte finns tillräckligt mycket proteiner att bygga muskler av.
Det är här väldigt många tänker fel.
En häst som hela tiden har en välbalanserad foderstat tappar aldrig ryggmusklerna så att den blir spetsig över ryggen, även om den bara går i hagen. (jag har en hel hög med bevis på detta i mina hagar...)

Förlåt för lite andra frågor i tråden.

Ameo,
Jag har alldeles för dålig koll på dehär med foder o foderstater.
När du vill ge mer protein till en muskelfattig häst, ökar du helt enkelt bara på med ett proteinrikt foder eller ändrar du kvoten energi/protein?

Kvoter är bara ett hjälpmedel, det är inte nödvändigt att ha "rätt kvot" i totalfoderstaten.
Det som är viktigt är att behoven är täckta.

Sen får jag nog hänvisa vidare foderstatsfrågor till fodersidan :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 401
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar