Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

Sv: Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

Jag säger som flera andra lyssna INTE på dom såkallade duktiga tjejer som red din häst. Man kan itne tvinga ner en häst i form om man vill ha en hållbar häst.

Nu är det jättesvårt att ge råd via text men jag gör ett försök..men ta iaf kontakt med en tränare som kan visa dig.

Först o främst måste du ha en väl uppvärmd häst som du gärna ridit lite volter, slalom osv med innan så den är mjuk o följsam, går även bra att sicksacka runt träd i skogen osv. Men rid hästen inte för trött, detta kan du göra i skritt till att börja med tills ni ridit ihop er lite o vet exakt vad den andra tänker.
När det är dags för arbete, satsa på att få hästen i form i skritt, två tre steg är lagom att lyckas första gången. Bara så man får en liten "morot" att fortsätta. Är hästen utbildad kan du försöka flera ggr samma ridpass.
Sätt dig ner tungt i sadeln, gärna lite överdrivet tungt med rumpan, korta tyglarna o börja röra fingrarna genom att krama tygeln försiktigt försiktigt, bettet ska röra sig lite lite i munnen, blir hästen stark krama till i tygeln, en halvhalt, tänk på att inte spänna armar o axlar. Samtidigt som du gör detta så kramar du hästen lätt med vaderna. Går hästen åt sidan krama tillbaka hästen rakt med vaden vars hål hästen går åt.
Börja alltid på rakt spår, annars blir det mkt att hålla reda på.

Du ska inte bära hästen i tyglarna utan hästen ska bära sitt egna huvud vilket dom förstår väldigt fort men det är jobbigt för en ovan häst att bära sig korrekt så därför sänker dom gärna huvudet o bara kröker nacken, det är inte att gå i form. När hästen arbetar i form kommer du känna ett riktigt påskjut bak då det krasst sätt är bakdelen hästen går på, det tar större steg med bakbenen o kraftfullare sådana.
Alla hjälper du gör måste vara lugna o mjuka, börjar hästen trava när du driver, sakta av o börja om. När du fått hästen att gå rätt en enda gång så förstår du hur du ska göra. Det känns som att sitta på ett kraftpaket oavsett vlket ras hästen är..Prova dig lite försiktigt fram så får du nog en aha upplevelse snart...
Lycka till!! Hoppas jag inte rörde till det för dig

Har ni aldrig tänkt på att alla kanske inte har råd att rida för en tränare just NU! Därför ber man om lite tips o råd här + att jag ska till bibblan!

Jovisst, det är dyrt att rida för tränare. Men titta på filmer på youtube, faktafilmer, läs hästtidningar och böcker om det inte finns bättre hjälp att få.

Om du inte kan rida din häst i rätt form för att bygga ryggmuskler, så finns det andra sätt.
- klättring, helst i skritt
- tempoväxlingar
- skritta/trava/galoppera över bommar, man kan också ha olika höjder och avstånd
- tömkörning
- hoppning på låga höjder

Det finns massor av sätt att kombinera dom här övningarna så att det inte blir tråkigt.

Att känna och få hästen att gå i rätt form är svårt och ingenting som går att lära sig "teoretiskt". Man måste ha hjälp av någon som kan läsa av både dig och hästen och ge rätt råd vid rätt tillfälle.
Eller som min första ridlärare sa: -"Det är bara timmar i sadeln som räknas."

Lycka till

Tills du hittar en tränare som kan hjälpa dig med era problem i paddocken och senare ridningen tycker jag att du bara ska njuta av att ha en häst. Ha roligt när du rider, och prova inte för mycket konstigheter själv. Tänk dig 'ut o åka häst'.

Om du bara tänker och fokuserar på din egen kropp och balans och rider mjukt och följsamt, så låter du hästen själv välja form och den kommer att gå på bästa sätt efter förutsättningarna. När du rider så kan du prova att tänka att du rider på ett sätt som du skulle ha accepterat om du var häst. Försök att komunicera med din häst med hjälp av tyglar och säte/ben, inte tvinga. Se om du kan göra dig själv förstådd, utan att använda överdriven kraft. Prova att starta och stanna och svänga och byta gångart. Låt det ta lite tid.

Mitt bästa, och kanske mitt mest upprepade, tips är att du tänker att du håller bettet i dina händer, tänk bort tyglarna. Då förstår du hur lite som behövs för att det ska kännas bra - men det betyder inte att det får vara så löst att det glappar. Försök att vara så följsam som du bara kan, utan att tappa kontakten och försök att hålla din egen balans utan att balansera i tyglarna.

Som det låter så verkar hästen inte vara spänd så länge du håller dig från banan, så fortsätt med det. Om hästen blir lite lång, så är det helt okej tills vidare. Om du kan rida i skogen så kommer det att bygga muskler det med - även om hästen inte går 'i form'.

Du behöver ha en tränare som senare kan hjälpa dig med formen. Om du kan ha ett pass i månaden är det bättre än inget, kanske du kan prioritera? Tills dess rid bara på mjukt och stadigt och läs mycket böcker!

Lycka till!

Håller med om allt. :bow:

kl
Ut i skogen, låt hästen jobba fritt, var sparsam med tyglarna och klättra ordentligt regelbundet.

Igår fick jag henne att böja rejält på nacken men vet inte om hon höjde ryggen eftersom jag var så fokuserad på vad jag gjorde hehe..

MEN det kändes lite sådär i efterhand... Jag är ju westernryttare (lite iaf hehe) och är inte direkt van att korta tyglarna förutom vid trav o galoppen. Såhär lärde de mig igår:
Klämma åt med vaderna förstås och korta tyglarna ganska mkt och ta ut armarna åt sidan jätte mkt och ner mot låren, då böjde hon ner huvudet.. njaaa det känns inte alls bra i efterhand.. ska man göra så??

Det här med att klättra har jag tänkt på. Alltid vid uppförsbackar så brukar man ju lätta på rumpan och luta sig framåt. Bygger de inte mer muskler om man sitter kvar i sadeln medans de klättrar? Kanske inta i början av träningen men i små uppförsbackar kanske?

Hur får jag henne att lyfta upp ryggen i skritten, är det för att hon inte har några muskler som gör att hon kanske inte orkar lyfta upp ryggen riktigt ännu?

Senast ändrad:

Har du inte läst någonting vad folk skrivit i inläggen?
Det är nästan så iallafall jag börjar tro du är ett troll?

MEN det kändes lite sådär i efterhand... Jag är ju westernryttare (lite iaf hehe) och är inte direkt van att korta tyglarna förutom vid trav o galoppen. Såhär lärde de mig igår:
Klämma åt med vaderna förstås och korta tyglarna ganska mkt och ta ut armarna åt sidan jätte mkt och ner mot låren, då böjde hon ner huvudet.. njaaa det känns inte alls bra i efterhand.. ska man göra så??

På din beskrivning låter det inte helt riktigt nej. Visserligen kanske du får ner hästens huvud, men mer än så blir det inte.
Tittar du på ekipage som har kommit en bit i utbildningen kommer du inte att se någon (förhoppningsvis iaf) som har händerna på låren och klämmer med vaderna.

Precis som många andra redan har skrivit här är det bästa om du faktiskt tar dig tid och råd att rida för en tränare - man måste se live för att veta vad som är rätt resp fel och kunna tala om vad du ev ska göra istället.
Att du använder uttryck som "klämma åt med vaderna" mm gör att jag blir än mer övertygad om att du är i behov av lite tränarhjälp för att komma igång.
Vill du absolut inte betala för en träning rekommenderar jag att du iaf åker och tittar på när andra duktigare ryttare rider och ser hur det ser ut och hur de rider.

Det här med att klättra har jag tänkt på. Alltid vid uppförsbackar så brukar man ju lätta på rumpan och luta sig framåt. Bygger de inte mer muskler om man sitter kvar i sadeln medans de klättrar? Kanske inta i början av träningen men i små uppförsbackar kanske?

Man lättar ur sadeln för att hästen ska få plats att använda sin rygg o sina bakben. Att hindra denna rörelse bygger inte mer muskler.

Hur får jag henne att lyfta upp ryggen i skritten, är det för att hon inte har några muskler som gör att hon kanske inte orkar lyfta upp ryggen riktigt ännu?

Med risk för att låta tjatig tipsar jag dig att rida för en tränare - har man inte sett hästen är det ju omöjligt att säga varför det blir som det blir.

Jag har aldrig nämnt att de lärt mig ta ut armarna åt sidan o undrar om det verkligen är så man gör.. Så ursäkta att jag inte kan detta lika bra som dig :cool:

Troll vet jag inte ens vad du menar med, eller menar du att jag är ett "troll" med betoning på att jag är dum i hövve..
ja får väl vara det då

Det som är scary är ju att stallkompisarna har ju lärt sig detta av just en tränare!

Men man ska väl "klämma" åt lite med vaderna. Det lär de ju ut på ridskolan

Knas...mitt svar kommer nedan..vet inte vad Buke gör nu...hehe

Såhär lärde de mig igår:

Nej det ska man inte. Känns som de du frågar om råd inte själva är speciellt kunniga och tränaren de i sin tur rider för inte speciellt bra.
Jag hade inte fortsatt att fråga dem och hade jag vart du hade jag lagt ner försöken på formen och bara motionsrida hästen tills du har möjlighet att ta till proffsig hjälp som vet vad dom talar om. Man behöver ju inte träna ofta, nån gång i månaden för att få enkla övningar ni kan arbeta med till nästa gång tränaren kan komma/när du har råd. För alla de försök du ger dig på nu låter inte nyttigt för hästens välmående...man KAN inte lära sig via kommentarer på nätet om man inte redan är duktig och förstår vad de som ger råd talar om. Jag förstår att du gärna vill kunna mer och försöker på detta sätt men i slutändan kommer du inte bli bättre om du inte har någon på marken som kan hjälpa dig känna vad som är rätt och fel, och att man skyndar långsamt.
Lycka till och hoppas du för möjlighet till träning!

Hej!

Om din kompisar lärt sej detta på ridskolan skulle jag undvika både kompisar och ridskola (ffa då den tränaren dom rider för).

Jag har själv jobbat på ridskola där majoriteten av ridlärarna lär ut denna typ av "ridning". Det beror i det flesta fall på att dom inte själva fattat hur man ska göra, alternativt att de inte kan förmedla det rätta på rätt sätt. Ett annat alternativ är helt enkelt att de som rider rider så kasst att ridläraren anser dem vara obildbara och istället för att tala om det ger ryttarna en "snabbväg" till att känna sej bättre och således stannar kvar och fortsätter betala för dålig ridutbildning.

Du måste helt enkelt bestämma dej för om detta är DIN typ av ridning och om det är så att du vill ha en kompis och inte en träningsslav (hästen) så får du helt enkelt tacka nej till den hjälp de erbjuder och leta reda på någon som rider/lär ut den ridning som passar dej.

/ Lavinia, som red för en urduktig tjej, vars ridning tyvärr inte passade mej och häst, så nu rider vi för en annan urduktig tjej och lär oss(ffa mej)massor.

Igår fick jag henne att böja rejält på nacken men vet inte om hon höjde ryggen eftersom jag var så fokuserad på vad jag gjorde hehe..

Du satte ord på mina tankar, cewe.

TS, allvarligt. Hur tycker DU SJÄLV att det låter? Vad har du för utbildning i grunden? Att "ta ut armarna jättemycket", "klämma med vaderna"..?! Har du inte något kritiskt tänkande alls? Eller är du så fixerad av att hästen ska böja på nacken att du tar till vilka knep som helst?

Det låter som att dina "instruktörer" har någon skev bild av vad ett understödjande tygeltag är. Och vad tror DU att du uppnår av att klämma med vaderna? En någorlunda bildad ryttare vet att inte sitta och klämma med benen, utan att istället ge signal -> eftergift.

Du måste väl också förstå att det är skillnad på tränare och tränare. :crazy:

Jag har aldrig nämnt att de lärt mig ta ut armarna åt sidan o undrar om det verkligen är så man gör.. Så ursäkta att jag inte kan detta lika bra som dig :cool:

Troll vet jag inte ens vad du menar med, eller menar du att jag är ett "troll" med betoning på att jag är dum i hövve..
ja får väl vara det då

Ett troll är en person som är fiskar efter att skapa hetsiga debatter på ett forum (från trolling, en fisketerm) har inget med att vara dum i huvudet.

Vad jag ville ha fram är att du fått massor av bra tips men du fortsätter prata om klämma med vaderna och få hästen böja ner huvudet.

Har jag förstått rätt att man alltså bara ska "åka häst"? Skrik nu inte åt mig ifall jag förstått detta fel :o

Jag har gått på 2 olika ridskolor på nybörjar gruppen för ett par år sedan.
Jag fick ingen hjälp alls. Jag hade aldrig tränsat en häst eller satt på en sadel. På BÅDA ställena fick jag hjälp av barn i 10-12 års ålder, som var där o hjälpte till med annat, de visade mig hur man tränsade o sadlade!!

Lärde mig nada på de lektioner de hade!

Sen fick jag hem min foderhäst och lärde mig själv på henne. ABSOLUT inte utsatt henne för konstigheter förrens nu när jag har tagit de nya stallinhysningarnas råd. Utan jag har lärt mig själv hitta balansen i sadeln, trava och galoppera. Eftersom jag ridit western så har hon gått på lång tygel förutom i trav o galopp.

Skötseln av en häst har jag läst mycket + min förra inhysning (vars häst hon var tvungen att ta bort) som verkligen KUNDE lärde mig mycket som lindning av ben etc etc

Nu kan jag mycket om att HA en häst men det är just tekniker vid ridningen jag inte kan/har lärt mig..

Så snälla döm inte så mycket.. Anledningen till att jag tar upp saker här är ju just för att jag känner "gör man verkligen såhär" och jag har fått många bra svar och kommer nu sluta att be dem om råd!

Senast ändrad:

Du har helt rätt... Det är inte funktionell ridning att göra så som du beskriver - hålla tyglarna rakt ut och fokusera på att hästen ska böja på nacken. Du kommer senare, när du lärt dig mer, upptäcka att hästen böjer själv på nacken när alla pusselbitar sitter.

Så ja, för dig är det just nu bäst att "åka häst" och öva upp din egen kroppskännedom på hästryggen. Börja tänk på din egen kropp istället för hästens. Efter två terminer på en undermålig ridskola är du långt ifrån kunnig att börja jobba en häst i form.

Du frågar dig själv: "Kan man verkligen göra så här?"
Svaret är ju naturligtvis själklart kan 'man' det - men vad ger det? Lär du dig något om ridning?

Tills du hittat en tränare föreslår jag att du bara försöker rida så gott du kan rätt upp och ner, utan att försöka få din häst till någon form. Låt din häst vägleda dig! Läs mitt tidigare inlägg igen.

Du beskrev din ridning som western - precis så tycker jag att du ska fortsätta rida! Lite längre tyglar i skritten och korta upp lite mer i trav o galopp. Då har du inte heller lärt dig göra något knasigt som senare blir svårt för dig att ändra på. Det finns många ryttare som dras med gamla vanor pga den typen av ridning som du blivit rekomenderad av dina stallkompisar - bli inte en sådan.

Mjuk ridning är a och o. Vänlig ridning ger en trevlig och samarbetsvillig häst. Det största steget du kan ta är att vara modig nog och rida utan att tänka på vad andra i stallet tycker och tänker. I och med att du ifrågasätter "kan man göra så här?" så tycker jag att du ska lyssna på din magkänsla. Det är sunt av dig! Känns det inte bra, så gör det inte!

:)

Tack så mycket för dina inlägg :bow:

Jag har inga problem med vad andra tycker o tänker. Det är mig och framförallt hästen jag tänker på.

Det är inte så att jag vill att hästen måste gå i form, utan "de" sa att det är de bästa för att bygga ryggmuskler. Men jag struntar i det eftersom det inte kändes rätt att tvinga ner huvudet på henne + att ni som kan mer säger att det är helt uppåt väggarna. Så glad att man kan få hjälp här :bow:

Jag börjar träna på o klättra för uppförsbackar finns det gott om ;)

Men jag vill så gärna att hon ska få upp ryggen men det kommer väl..

Har tänkt att rida för en western tränare om jag får köpa min Kyra i Januari. Western är lite mer inriktad på nh än "vanliga" tränare..

Instämmer med Kookaburra, försök släppa fixeringen på var hästen har sitt huvud och jobba istället med att hitta din egen och hästens balans och samspel. Som en mycket duktig instruktör sa en gång: det är bättre att göra för lite än för mycket. Översatt - det är bättre att åka häst än att dra, sparka och klämma.

Självklart ska målet vara att hästen bär sig själv i balans och med eftergift, men på vägen dit kan du som många redan skrivit arbeta med klättring/bommar/lösgörande i skog och mark/gymnastikhoppning/tömkörning osv. Formen är ett kvitto på att resten funkar.

Nu ryms det jag vet om western i en tändsticksask, men nog sjutton jobbas väl hästarna i form även där - om än det är en annan form än i den klassiska dressyren? Så jag tycker gott att du kan fortsätta med westernridningen om det är där du känner dig som hemma.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama