Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

Sv: Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

jo men de som verkar vara svårt i de här fallet är ju att hästen inte vill komma ner med huvudet får den ner huvudet blir det ju extremt mkt lättare att arbeta den, det vet jag av egna erfaren heter. jag har utbildat alla mina hästar själv :)

´men gör man bara rätt med graman/snodd så är det ju inte nå problem eller?!?!

men jag står starkt för att skritta på plöjdaåkrar och rida mkt i serpentiner för att lära hästen att böja sig efter ryttaren

Hur ska du lära TS att göra rätt då? Precis som så många har skrivit så behöver TS en duktig tränare som på plats kan hjälpa henne att hitta känsla och tillvägagångssätt. Och, viktigast av allt, innan ryttaren börjar rida med hjälptyglar ska den kunna rida hästen i ändamålsenlig form utan hjälptyglar.

Var restriktiv med de råd du ger, det är så lätt att stjälpa istället för att hjälpa.

nog ska man alltid ha en bra tränare alltid men man måste även kunna lära sig själv. jag vet precis vad jag säger till henne då jag själv fick de förslagen när jag hade problem med min fd travare och det hjälpte. sen så om hon använder en snodd så lär inte problemet bli värre utan hon och hästen kan förstå varandra för den som inte vet.

Har tänkt att rida för en western tränare om jag får köpa min Kyra i Januari. Western är lite mer inriktad på nh än "vanliga" tränare..

jag tycker att du gör helt rätt i de :) jag och min sambo rider western men jag rider även hoppning och dressyr. men kan ju säga att det är lite svårare att jobba ihop en häst i western sadel än i vanlig sadel. och inom western är det ju super viktigt vart hästen har sitt huvud då det ska vara lite under mankens högsta pungt tror jag att det var. så du har ju rätt i att va focuserad på vart huvudet befinner sig, jag hjälper dig om du vill :) men skriv hellst i pm eller nå för jag tkr att en hel del folk här är otrevliga
Kramar ida:D

Då lär du tycka att jag är superotrevlig nu - för jag måste säga att dina inlägg är skrämmande. Vaddå "sen så om hon använder en snodd så lär inte problemet bli värre utan hon och hästen kan förstå varandra för den som inte vet"?!

Det krävs inget geni, bara en någorlunda utbildad ryttare, för att förstå att problemet givetvis kan bli värre genom att maskera det med en halsförlängare! Om TS inte vet hur det känns att arbeta en häst i form så hur menar du då att hon ska veta att hästen arbetar från bakbenen, genom ryggen och till handen i balans och med bjudning - och inte bara knäpper av i nacken? Du må ha fått rådet själv, och det var lika dumt då som det är nu.

Då lär du tycka att jag är superotrevlig nu - för jag måste säga att dina inlägg är skrämmande. Vaddå "sen så om hon använder en snodd så lär inte problemet bli värre utan hon och hästen kan förstå varandra för den som inte vet"?!

Det krävs inget geni, bara en någorlunda utbildad ryttare, för att förstå att problemet givetvis kan bli värre genom att maskera det med en halsförlängare! Om TS inte vet hur det känns att arbeta en häst i form så hur menar du då att hon ska veta att hästen arbetar från bakbenen, genom ryggen och till handen i balans och med bjudning - och inte bara knäpper av i nacken? Du må ha fått rådet själv, och det var lika dumt då som det är nu.

Hmm... jag har känt Ida (WonkyDonkey01) i snart 3år, och vad jag vet så har hon oerhört välmusklade och fräsha hästar... visserligen kan det vara lite svårt att förstå vad hon menar ibland... men man kommer längre på en positiv och trevlig attityd än en dålig och negativ attityd. :mad:

Jag själv tycker att "TS" elr vad ni kallar henne borde ta hjälp av en kunnig tränare, hör med lite hästfolk i trakten och se om du hittar ngn som verkar vara bra, och det räcker med att man rider för denne 1gång i månaden.
Jag vet ju själv hur det känns när pengafickan är liten! :crazy:

Men att rida på plöjda åkrar och klättra mycket är muskelbyggande för rygg & bakdel. Och jag tycker att du borde fokusera på det du KAN och göra det bättre innan du börjar kräva för mycket av dig själv och hästen, för utan kunskaperna så kan det bli farligt.

Mvh Linnea :D

Men att rida på plöjda åkrar och klättra mycket är muskelbyggande för rygg & bakdel. Och jag tycker att du borde fokusera på det du KAN och göra det bättre innan du börjar kräva för mycket av dig själv och hästen, för utan kunskaperna så kan det bli farligt.

Mvh Linnea :D

Nja, snarare nedbrytande om man har turen att hästen klarar sig utan att bryta benen.......

Mja. Graman/snodd släpper när hästen kröker på nacken. Det behöver inte betyda att den arbetar i rätt form. Jag skulle inte rekommendera annat än mycket duktiga ryttare att ta hjälp av inspänningar, och då endast under en övergående period.

Håller helt med. :bow: Oftast så nöjer sig folk med att hästen släpper efter i nacken, och vips så tror dem att den går i form. Men en snodd har ju ingen samverkan med bakdelen eller ryggen över huvudtaget.. Den placerar huvudet och lär oftast hästen att hänga och bli tung i framdelen.

Tkr det är otroligt korkat att ge råd till en ryttare som är ganska grön inom området, att sätta på massa inspänningar, DET gör mer skada än nytta!

Med rätt ridning går hästen rätt, kan man inte rida sin häst i form så tar man hjälp.

Nja, snarare nedbrytande om man har turen att hästen klarar sig utan att bryta benen.......

nu kommer du tycka att jag är dum i huvudet eller något men ärligt talat så bryter inte en häst benen av att gå på en plöjd åker sen så den som tror det måste va helt okunnig.. jag har ridit där med min förra häst en 3årig arab korsning!

man bör dock inte trava och galoppera på dessa åkrar då hästen kan trampa fel. men att skritta är inte farligt på något sätt. För den som inte vet så rider även sm,vm och os ryttare på plöjda åkrar för att få upp steget. min kusin rider vm, och hon rider på plöjda åkrar med sina hästar, hennes tränare gav mig det förslaget med en jätte klumpig halvblods valack från HÄSTAK!!!

så säg inte att ausbocaligula99 har fel i det för då bör du börja om med ridningen från grunden!!!

men kan ju säga att det är lite svårare att jobba ihop en häst i western sadel än i vanlig sadel.

Oj, det var nytt för mig, själv tycker jag att det är tvärtom. Jag tror det är en vanesak.

Blir bönderna så glada om man rider runt på deras plöjda åkrar..?

*KL*

Såg nu att tråden var under ridtravare. Har själv haft en ridtravare och de kräver nästan mer kunskap vid omskolning än en häst som har förutsättningarna och grunderna. Tyvärr måste jag säga att kombinationen grön ryttare + travare är vanligt och då är det extra viktigt att få bra hjälp om man inte har kunskapen själv, iaf om man vill att hästen ska utbildas och man själv vill utvecklas. Ska man bara motionsrida för skojs skull så kan man väl skrutta omkring men då tycker jag inte man ska ta till gramaner, hjälptyglar och dåliga tips på omskolning via ett forum till hjälp.

TS jag tycker antingen du ska ta till tränare om du köper denna outbildade häst, eller köpa en häst som du kan lära dig av, en läromästare. Det spelar absolut ingen roll vad för ras hästen har men viktigt är att man vet vad man vill och kan när man köper sin häst. Det ska ju förhoppningsvis vara ett långvarigt samarbete! :laugh:

Hmm... jag har känt Ida (WonkyDonkey01) i snart 3år, och vad jag vet så har hon oerhört välmusklade och fräsha hästar...

Vad du vet, ja. Men nu är det ju på så vis, att vem som helst kan sätta sig och skriva vad som helst på ett internetforum utan större problem. Jag kan skriva att jag tävlar GP-klasser i dressyr, hoppning och fälttävlan och jag vet att det bästa sättet att jobba hästens ryggmuskler på är att sitta baklänges i sadeln. Det är bara att se på mina välmusklade hästar :cool:

Sen så stämmer jag in i Ingela_S fråga: blir bönderna glada när ni rider på åkrarna? Det kan ju vara en ypperlig idé att upplysa om att inte alla bönder uppskattar det speciellt mycket, även om just ni två fått okej att göra detta. Allemansrätten gäller inte på odlad mark.

Tyvärr måste jag säga att kombinationen grön ryttare + travare är vanligt och då är det extra viktigt att få bra hjälp om man inte har kunskapen själv, iaf om man vill att hästen ska utbildas och man själv vill utvecklas. Ska man bara motionsrida för skojs skull så kan man väl skrutta omkring men då tycker jag inte man ska ta till gramaner, hjälptyglar och dåliga tips på omskolning via ett forum till hjälp.

Men visst är det så! Och vissa inlägg i denna tråd har verkligen spätt på mina fördommar om vilka som köper travare :(

Formen på hästen kommer bakifrån genom aktiv ridning av ryttaren som inte får spänna sig.
En ryttare som inte vet hur hjälper fungerar eller hur man sitter sadeln får aldrig en häst med hög ridbarhet.
Formen kommer aldrig genom att dra i tyglar/ inspänningstyglar / rida bakom lod mm.
Rekommenderar BALANS TILL HÄST en mycket bra bok som ger en inblick i bra ridning.
Hästens form och ridbarhet avgörs av ryttarens och ev tränarens kompetens.
Rid barbacka så du lär dig känna skillnad på när hästen sänker resp höjer ryggen och arbetar rätt.
Rider man hästen "i form " genom att sitta och krampaktigt dra i tyglarna så att hästen går med böjd hals går den garanterat på bogarna med sänkt rygg pga av obehaget ryttaren utsätter den för.
KÖP BOKEN det är en investering för framtiden.

Blir bönderna så glada om man rider runt på deras plöjda åkrar..?

jag bor själv på en bondgård ihop med min sambo, så nu ska ni få en förklaring vad som gäller åkrar!

när man ska rida på en åker så får det inte va en hö/betes åker då det blir fula spår efter hästen och man vet aldrig vad en häst trampar på.

Havre/korn åkrar som är slagna heter "stubbåkrar" där får man rida när halmen är borta eftersom att den åkern inte används nå mer just de året. och halmen växer inte upp nå mer..

sen finns det även åkrar som står i träda dom får man också rida på, träda betyder att åkern står i vila och inte används på minst 3år om man är riktigt noga så ska åkern stå i 5år då följer man reglerna.

sen kommer man ju till blöjda åkrar! en plöjd åker har man bara vänt jorden så att allt gammalt gräs/halm försvinner och inte förstör nästa års grödor, så länge åkern är plöjd får man rida på dom utan att bönderna blir arga.

men så fort åkern är harvad så är det tabu att rida på dom, För det är då,det är dags att så åkrarna och rider man på dom då så förstörs åkrarna, men de är jätte lätt att se vad som är vad på en åker.

MEN SOM ALLA BORDE FÖRSTÅ NU SÅ ÄR DET HELT OKEJ ATT RIDA PÅ PLÖJDA ÅKRAR SÅ LÄNGE DOM INTE ÄR HARVADE OCH EN HARVAD ÅKER ÄR NÄR MARKEN ÄR JÄMN OCH FIN!!!! HOPPAS ALLA FÖRSTOG VAD JAG SKREV NU.......

MvH Ida

Senast ändrad av en moderator:

Det är det som är den svåra balansen, att vara kritisk och nogrann för att hitta rätt tränare. Klämma med vaderna för att få en fin form tycker jag är fel, för det kommer bli ett väldigt klämmande. Om du som du skrev tidigare är westernryttare tror jag att det finns andra sätt än vad de traditionella ridskolorna lär ut.

man ska visst klämma lite försiktigt med vaderna eftersom att det inte skadar hästen utan rundar den, det lärde John Hickey mig när jag tränar för honom, men man ska även klämma litemed knäna ibland (inte hela tiden):cool:

men sen så inom western så hänger allt på sitsen och benen då händerna bara ska va till hjälp ibland det är benen och kroppen man sväner med. men om jag vore TS så skulle jag söka upp en bra western tränare :)

Men visst är det så! Och vissa inlägg i denna tråd har verkligen spätt på mina fördommar om vilka som köper travare :(

Jag har själv en ridtravare som tar båda galopperna utan problem hoppar 150 utan problem och jag har lärt honom demässta, och kan ju säga att graman/snodd var till storhjälp då han var extremt högrest.
jag fick honom när jag va 10år och det verkar ju som om jag lyckats med honom. har lånat ut honom till en tjej på 12år nog för att hon bara rider i skogen nu men han är trots allt han är ju 22år gammal nu.... så jag vet precis hur jobbigt det kan vara att ha ett varmblod ibland när det gäller vissa saker, jag älskar varmblod. men hatar hur en del människor lär dom saker och ting!!!:laugh::crazy::mad:

För den som inte vet så äger jag nu en 5månader gammal varmblods hingst som ksa gå till hoppning och dressyr :D:D:D

jag bor själv på en bondgård ihop med min sambo, så nu ska ni få en förklaring vad som gäller åkrar!

när man ska rida på en åker så får det inte va en hö/betes åker då det blir fula spår efter hästen och man vet aldrig vad en häst trampar på.

Havre/korn åkrar som är slagna heter "stubbåkrar" där får man rida när halmen är borta eftersom att den åkern inte används nå mer just de året. och halmen växer inte upp nå mer..sen finns det även åkrar som står i träda dom får man också rida på, träda betyder att åkern står i vila och inte används på minst 3år om man är riktigt noga så ska åkern stå i 5år då följer man reglerna.

sen kommer man ju till blöjda åkrar! en plöjd åker har man bara vänt jorden så att allt gammalt gräs/halm försvinner och inte förstör nästa års grödor, så länge åkern är plöjd får man rida på dom utan att bönderna blir arga.

men så fort åkern är harvad så är det tabu att rida på dom, För det är då,det är dags att så åkrarna och rider man på dom då så förstörs åkrarna, men de är jätte lätt att se vad som är vad på en åker.

MEN SOM ALLA BORDE FÖRSTÅ NU SÅ ÄR DET HELT OKEJ ATT RIDA PÅ PLÖJDA ÅKRAR SÅ LÄNGE DOM INTE ÄR HARVADE OCH EN HARVAD ÅKER ÄR NÄR MARKEN ÄR JÄMN OCH FIN!!!! HOPPAS ALLA FÖRSTOG VAD JAG SKREV NU.......

MvH Ida

Man får inte alls per automatik rida på en stubbåker. Den kan vara direktsådd och då blir nog inte bönderna så värst glada om man rider där.

Grundregeln för att rida på fält och åkrar bör ALLTID vara att fråga om lov innan man rider.

Men herregud :crazy:
Gisses vad du ska vara otrevlig!!
Tror du att jag är så jävla dum i huvet att jag skulle trava och galoppera runt på en plöjd åker?!?!?!

Nä där är det skritt som gäller!!!
Och varför skulle det vara nerbrytanade av att rida på plöjda åkrar och sandtag?!?

Mvh Linnea

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama