Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

Sv: Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

Jag lade in texten från Ridsportförbundets sida därför att dom noggrant har tolkat Allemansrätten och ridning gentemot bl.a. rättsfall.
Därför anser jag att den texten är mer tydlig än vad som står på Naturvårdsverkets hemsida.

Som ryttare kan du aldrig veta (såvida du inte har pratat med bonden) vad som ska ske med t.ex. en stubbåker. Ska den bara harvas och sen sås in eller plöjas?
En galopperande häst kan skada (komprimera) marken ner till 30-40 cm djup och då får bonden skördeförluster om marken bara harvas innan sådd.

Bönderna i ditt område kanske är mer toleranta mot ryttare än här nere runt huvudstaden. Man ska ha tur om man lyckas få tillstånd att ens rida på en åkerkant.
Tyvärr så är det ett fåtal ryttare, som bl.a. anser att stubbåkrar är fria för ridning, som förstör för det stora flertalet som sköter sig.

Men då säger vi bara så här att din & ridsportsförbundets tolkning av allemansrätten ä annorlunda hos er, våra bönder är faktiskt väldigt toleranta här, men självklart så talar man med bonden innan man rider på deras mark över huvudtaget ;)

Det är väl helt enkelt olika från ställe till ställe & bonde till bonde :)

Mvh Linnea

*kl*

Jag rider LA dressyr och anser mig själv vara långt ifrån tillräckligt kunnig för att kunna använda inspänningstyglar, tvivlar därför (precis som många andra här) på att TS som själv skriver att hon är nybörjare skulle kunna hantera dem på rätt sätt. Har sett många fall då de orsakat mycket skada på hästar som från början var på god väg åt rätt håll. Detta hos bl.a. ryttare som tävlar på nationell nivå.

Håller med de som tipsat om klättring och att "åka häst" tills du har råd med en tränare. Det finns gott om duktiga och billiga tränare, min vardagstränare tar inte mer än 100 kr per träning och med hennes hjälp har vi kommit en bra bit på vägen (rider också häst under utbildning för tillfället).

Senast ändrad:

Jag blev bara lite fundersam..

Alltså det här är ett forum där man kan tipsa om olika saker, och har man delade åsikter om sak & ting så tycker jag att man ska hålla det för sig själv och skriva "sitt tips" och sedan hålla käften!!
Detta är väl ändå ett diskussionsforum där alla har rätt att säga vad de tycker och tror är rätt oavsett om det faller dig eller mig i smaken. Att be någon hålla käften är väl lite väl magstarkt och otrevlig ton!?

Nu är det ju som så att jag vet tydlig en hel del mer än dig.

och jag anser att ingen är bättre än någon annan som nu du verkar tro att du är bättre än alla andra det finns även fler här som tror det. alla har rätt att ge sitt tips utan att någon annan ska säga att det är rätt eller fel för det vet ju inte ni om ni aldrig har prövat det ju.

Du säger emot dig själv..

Alla HAR rätt att ge sitt tips och det innebär också faktiskt att säga vad man inte tror skulle fungera. Det är väl klart man säger att det är fel när det tipsas hej vilt att en oerfaren ryttare ska använda något som os-ryttare med erfarenhet använder (och kanske inte ens borde de heller :devil: os behöver inte betyda att man gör rätt, genvägar finns i alla sporter).

Ts..
Många bra tips har du fått tycker jag.. Låt bli hjälptyglar först och främst, vet man inte hur en häst ska ridas från grunden vet man inte heller hur man använder en sådan korrekt heller. Förhoppningsvis kommer du aldrig använda en heller om du får hjälp av en skicklig tränare :)
Tills du har hittat en tränare så kan du träna på så mycket annat som leder mot att kunna rida en häst i form. Träna balans, rida barbacka för att känna hästens rörelser, hitta den lodräta sitsen. Se till att hästen bjuder bra framåt, ha mjuk och jämn kontakt till munen. Ut och klättra, rid rätt ut i skogen så hästen får lyfta på fötterna. Kan du tömmköra? man kan träna många dressyrövningar från marken med.
Finns det någon ridskola i närheten, åk dit och titta på lektioner när de duktigare ryttarna rider.
Låna böcker, lär dig grunderna i teorin åtminstonde så vet du i alla fall när någon ger dig tips hur det INTE ska gå till.
Och fortsätt våga fråga här :idea:

Senast ändrad:

Jag tror folk faktiskt är så smarta att dom snackar med bönderna innan dom rider på deras åkrar, och om du inte rider på plöja åkrar så är det väl så! men du behöver ju inte vara otrevlig för det!
Alltså det här är ett forum där man kan tipsa om olika saker, och har man delade åsikter om sak & ting så tycker jag att man ska hålla det för sig själv och skriva "sitt tips" och sedan hålla käften!!

Men hästfolk är som hästfolk är! och det går inte att ändra på!
Alla har olika åsikter om saker, och det går heller inte att ändra på!
Men man kan iaf ändra sin attityd, elr hur??

Mvh Linnea

Hej!

Ja i den bästa av världar frågar folk innan dom rider på åkrar.

Tyvärr har jag träffat många, både barn, ungdomar, och vuxna i olika åldrar som ansett att "stubbåkrar" är till att galoppera på. Och där har dom ridit utan att fråga bonden och säjer man till dom tycker dom att man är dum i huvudet. Du behöver bara göra en sökning här på buke så kommer du få se hur många som anser att all mark är fri att rida på. Därför tycker jag att det är viktigt att inte sprida att "alla åkrar är ok att rida på" för så är det inte!

Där jag har hästen finns det MYCKET få stubbåkrar att rida på- ingen har tidigare frågat bönderna och nu får vi lida för det. Jag har turen att ha en bonde som låter oss rida på en av sina stubbar, men vi har alltså åkrar överallt!! Vi får inte längre rida i skogen heller- eftersom ryttare tidigare förstört så mycket.

Så om jag blir upprörd över att "folk" anser att man får rida på allas åkrar är det kanske inte så konstigt? Och om du sen väljer att ta det personligt.. Det kan ju inte jag rå för, eller?

/ Lavinia, som äntligen hittat en väg där hästar får gå genom skogen, där vi inte blir jagade med bilar.

Hej!

Var man blir salig på sina åsikter.

Jag anser att kan man inte rida utan hjälptyglar ska man kanske lära sej rida..

Och angående åkrar... mmm.. det beror nog på vilka bönder man har omkring sej- här får vi inte rida på NÅGRA åkrar oavsett årstid- om inte den snälle bonden upplåter sin stubb- förstås.

Så det har nog med bönderna att göra mer än nåt annat. Och tyvärr är det så att retar man bönderna får man ännu färre åkrar att rida på, oavsett vad som egentligen är rätt och fel.

/ Lavinia, som plötsligt flyttat till område där den störste markägaren hatar hästar och därför är vi MYCKET begränsade i var vi kan rida- han tvingar tom bönderna i närområdet att inte låta oss rida på deras åkrar..

Hej!

Var man blir salig på sina åsikter.

Jag anser att kan man inte rida utan hjälptyglar ska man kanske lära sej rida..

Och angående åkrar... mmm.. det beror nog på vilka bönder man har omkring sej- här får vi inte rida på NÅGRA åkrar oavsett årstid- om inte den snälle bonden upplåter sin stubb- förstås.

Så det har nog med bönderna att göra mer än nåt annat. Och tyvärr är det så att retar man bönderna får man ännu färre åkrar att rida på, oavsett vad som egentligen är rätt och fel.

/ Lavinia, som plötsligt flyttat till område där den störste markägaren hatar hästar och därför är vi MYCKET begränsade i var vi kan rida- han tvingar tom bönderna i närområdet att inte låta oss rida på deras åkrar..

Hejsan jag rider med graman och longerar med snodd. och kan ju säga att gramanen har hjälpt mitt fullblod en hel del för han hatade dressyr då han bara ville springa men nu tackvare gramanen så går han super bra i dressyr han arbetar undersig super fint.
(men rider bara med graman max en gång i veckan)
sen så är snodd ett super bra hjälpmedel te.x när man ska longera så kan man använda den och travbommar för då arbetar hästen med ryggen om man har rätt längd på bommarna och så har man en lina som går bakom rumpan så man kan hålla ihop hästen det är ett bra sätt på vissa hästar men alla fungerar det inte på..

.. eller börja gymma/konditionsträna så man orkar rida :angel: :devil:

ursäkta att jag frågar men hur menar du då gymma???
för man ska ju inte dra ihop hästen på något vis :eek:

för dressyren sitter i benen och till vissdel i händerna men det är ytterst lite te.x som när jag har graman så drar den ju inte ner min häst utan den hjälper honom bara ner en viss bit om man har gramanen spänd på rätt sätt. men som sagt en nybörjare bör inte använda den om hon/han inte har någon kunnig med sig som visar hur man gör och ev testar rida en utbildad häst så personen får känna hur det känns med en häst som jobbar rätt.

för jag har ridit i snart 14år och ridit för en hel del bra dressyr och hopptränare, och jag tar hjälp av graman ibland men det ska inte vara för ofta :) MvH ida

Jag blev bara lite fundersam..

Detta är väl ändå ett diskussionsforum där alla har rätt att säga vad de tycker och tror är rätt oavsett om det faller dig eller mig i smaken. Att be någon hålla käften är väl lite väl magstarkt och otrevlig ton!?

Självklart så är det ett "dikussionsforum" och alla har rätt att säga vad dem tycker, men det jag menade var att har man inget trevligt & vettigt att säga eller tex tror att man kan och vet allt, syftar då inte på dig eller på mig, så ska man vara tyst ;)

Mvh Linnea

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Ja i den bästa av världar frågar folk innan dom rider på åkrar.

Tyvärr har jag träffat många, både barn, ungdomar, och vuxna i olika åldrar som ansett att "stubbåkrar" är till att galoppera på. Och där har dom ridit utan att fråga bonden och säjer man till dom tycker dom att man är dum i huvudet. Du behöver bara göra en sökning här på buke så kommer du få se hur många som anser att all mark är fri att rida på. Därför tycker jag att det är viktigt att inte sprida att "alla åkrar är ok att rida på" för så är det inte!

Där jag har hästen finns det MYCKET få stubbåkrar att rida på- ingen har tidigare frågat bönderna och nu får vi lida för det. Jag har turen att ha en bonde som låter oss rida på en av sina stubbar, men vi har alltså åkrar överallt!! Vi får inte längre rida i skogen heller- eftersom ryttare tidigare förstört så mycket.

Så om jag blir upprörd över att "folk" anser att man får rida på allas åkrar är det kanske inte så konstigt? Och om du sen väljer att ta det personligt.. Det kan ju inte jag rå för, eller?

/ Lavinia, som äntligen hittat en väg där hästar får gå genom skogen, där vi inte blir jagade med bilar.

Helt klart så ska man ju fråga!
Tycker synd om er där i stallet så verkar ha så lite mark att rida på.
Stallet där jag har hästen finns det hur mycket mark som helt att rida på & vi har badplatser och sandtag och perfekt rid/körvägar. Nästan varke vecka hittar du en ny ridväg :D

Och SÅKLART så borde ALLA andra fråga sin bonde om man inte vet eller är osäler på om man får rida på deras marker, annars kan konsekvenserna inte vara så roliga.

Mvh Linnea

Det är såhär att ett par riktigt kunniga tjejer provred min dam och sedan förklarade hur jag skulle rida eftersom jag är ganska ny inom detta fortfarande.

Klämma åt med vaderna, "jucka" med sätet liksom hehe, tyglarna vid låren, spända. Då gick hon i form för dem. Jag gjorde samma sak idag men hon sänker inte huvudet med mig.

Vad gör jag för fel?? Snälla ge råd..

Personligen tycker inte jag att man ska spänna tyglarna och dra ner dom till låren för att få hästen i form. Man ska enligt mej rida hästen i form inte dra ner den:crazy::angel:

Självklart så är det ett "dikussionsforum" och alla har rätt att säga vad dem tycker, men det jag menade var att har man inget trevligt & vettigt att säga eller tex tror att man kan och vet allt, syftar då inte på dig eller på mig, så ska man vara tyst ;)

Mvh Linnea

Men är inte vad som är vettigt subjektivt då? För jag tycker inte att håll käften var särskilt trevligt eller vettigt.

Till TS säger jag bara, njut! Av långa kravlösa skrittturer, av det äventyrliga i att rida in på små skogsstigar som man inte har en aning om vart de leder, av hur vacker skogen blir när snön lägger sig, allt sånt! :love: Strunta i formen och bara ha kul, du och din häst! Hoppas på många år tillsammans, och sen när läget är lite bättre i plånboken kanske du kan börja anlita en tränare regelbundet. Tro mig när jag säger att ni kommer ha mycket nytta av all ridning i skogen då, även fast hästen inte gick i GP form konstant.

Senast ändrad av en moderator:

ursäkta att jag frågar men hur menar du då gymma???
för man ska ju inte dra ihop hästen på något vis :eek:

för dressyren sitter i benen och till vissdel i händerna men det är ytterst lite te.x som när jag har graman så drar den ju inte ner min häst utan den hjälper honom bara ner en viss bit om man har gramanen spänd på rätt sätt. men som sagt en nybörjare bör inte använda den om hon/han inte har någon kunnig med sig som visar hur man gör och ev testar rida en utbildad häst så personen får känna hur det känns med en häst som jobbar rätt.

för jag har ridit i snart 14år och ridit för en hel del bra dressyr och hopptränare, och jag tar hjälp av graman ibland men det ska inte vara för ofta :) MvH ida

För att kunna inverka rätt med säte o skänkel o med en lätt o mjuk hand så behöver man också vara stark o stabil i överkroppen. Det uppnår man genom att träna upp sin styrka o kondition. Är man för svag i bålen så visar det sig i problem med sitsen. :idea:

Vad beträffar graman o "jobba rätt" så kan man ju diskutera vad som är vad. Jag tycker inte att hästen kan jobba korrekt med hjälp av graman, däremot kan gramanen i vissa fall ge en hjälp på vägen till att få hästen att arbeta bättre, företrädesvis hos väldigt starka hästar. Och då givetvis i händerna på en kunnig ryttare. Personligen tror jag dock att gramananvändning många gånger bottnar i rädslan för att "det inte ser fint ut", alltså böja halsen-hysteri. Det blir någon sorts qick fix för att få hästen att böja på halsen, tyvärr, istället för att lägga tid o energi på att få ett ärligt arbete med hjälp av en god inverkan från ryttaren.

*kl*
Till ts: Inga hjälptyglar..man ser allt för ofta folk som sätter skarpa bett, graman snodd osv på travarna för att det är enklare, istället för att börja om och ge hästen tid att hitta en bra form, genom att börja med att hästen ska hitta sin egna balans i skritt, trav och så småningom galopp. Här är tömkörning(med hjälp av nån som KAN, guld)

Detta kräver dock att ryttaren har en stabil sits och kan rida, annars kan du aldrig visa din häst rätta vägen, då e ni båda nybörjare. Du bör ta hjälp, annars ska du nog kolla efter en annan sorts häst. Ridtravarna kräver mkt kunskap, jobb och tålamod, det räcker inte med hjälptyglar..

Jg har utbildat min kille från grunden själv, och jag har aldrig använt någon form av hjälptyglar, eftersom jag inte vill att han lära sig att man bara ska böja på nacken, och blir tung och på sätt får förslitningskador pga att han inte bär sig genom kroppen..

Dt har många gånger inte sett snyggt ut, och gör ofta inte dte fortfarande, men han har börjat få en ärlig form, och det är många, tyvärr som ägar travare, som inte kan avgöra skillnaden..

Så ta hjälp, eller hitta en annan häst, för enligt mig är du för grön för att ha en travare.Det ger dej mer att rida på en häst som lär dig hur du ska göra! :idea:
Och hästen förtjänar någon som kan visa den vägen,på rätt sätt!

/Josse- trött på att vi seriösa travarägare ska få dåligt rykte..

När du menar att du har problem i paddocken, varför gör du inte ett paddock besök till en kanon upplevelse?
Du börjar med att ev. åka dit innan du kommer dit med din häst, och lägger morötter eller äpplen i paddocken så att hästen ser dem.. Led sedan in hästen i grimman (om du rider dit, ta av sadel och träns och låt honom/henne gå lös eller ta med en grimma över axlen.) och sedan stänger du för paddocken och släpper henne och sätter dig i mitten/ställer dig utanför och låter henne/honom springa runt så mycket h*n vill tills du ser att h*n slappnar av och börjar leta efter maten du lagt ut.. Låt h*n gå i paddocken tills h*n slappnat av, men inte allt för länge heller.. Sedan kan du utöka detta med att du bara har ngra godisar i fickan med dig dit och belönar varje gång h*n slappnar av.. Börja sedan att göra ENKLA saker från marken, som du vet att h*n tycker är kul och kan (från marken då såklart) och sedan kan du utöka det med att ha sadel och träns på och göra markarbete och till sist kan du hoppa upp och ner ett par gånger och sedan borde det vara att släppa henne/honom och träna från ryggen!

Men jag skulle nog tippa på att du söker hjälp från en tränare.. För det är lätt med missförstånd på internet..

Och som många redan sagt så är inte form ett krav att du ska ha under ridningen, utan det kommer naturligt efter ett tag och då är det bara att vidareutveckla! :)

Hoppas det har kommit liiiiiiiite till hjälp :)

Havre/korn åkrar som är slagna heter "stubbåkrar" där får man rida när halmen är borta eftersom att den åkern inte används nå mer just de året. och halmen växer inte upp nå mer..

sen finns det även åkrar som står i träda dom får man också rida på, träda betyder att åkern står i vila och inte används på minst 3år om man är riktigt noga så ska åkern stå i 5år då följer man reglerna.

I vissa stubbåkrar i Skåne i alla fall kan det finnas höstsådd, d.v.s. bonden har sått i nytt utan att vända jorden, då blir han/hon inte glad om du rider där. Bäst att fråga.

Vad gäller jord i träda så skall dessa vara i träda och får inte användas ens till ridning, om man skall följa regelverket, kan förlora EU stödet om jorden används till t.ex. ridning.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama