Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

Sv: Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

Hmm... jag har känt Ida (WonkyDonkey01) i snart 3år, och vad jag vet så har hon oerhört välmusklade och fräsha hästar... visserligen kan det vara lite svårt att förstå vad hon menar ibland... men man kommer längre på en positiv och trevlig attityd än en dålig och negativ attityd. :mad:

Jag själv tycker att "TS" elr vad ni kallar henne borde ta hjälp av en kunnig tränare, hör med lite hästfolk i trakten och se om du hittar ngn som verkar vara bra, och det räcker med att man rider för denne 1gång i månaden.
Jag vet ju själv hur det känns när pengafickan är liten! :crazy:

Men att rida på plöjda åkrar och klättra mycket är muskelbyggande för rygg & bakdel. Och jag tycker att du borde fokusera på det du KAN och göra det bättre innan du börjar kräva för mycket av dig själv och hästen, för utan kunskaperna så kan det bli farligt.

Mvh Linnea :D

Om ni fattade rätt så betyder det att bara för att jag är vän Med Ida så håller jag inte helt och fullt med henne i allt, vi tränar våra hästar på olika sätt!
Men kan vara vänner för det.

Mvh Linnea

Och, viktigast av allt, innan ryttaren börjar rida med hjälptyglar ska den kunna rida hästen i ändamålsenlig form utan hjälptyglar.

Håller helt och hållet med!!
Bara duktiga ryttare ska rida med inspänningar!

Mvh Linnea

Jag har inte läst hela tråden men jag förstår att du vill att vi ska beskriva hur du ska göra, inte be dig skaffa en tränare. Mitt råd är ändå att rida lektion. Ska jag ändå ge dig ett tips så är det att rida mkt framåt, sitt inte och minska. Ha en stadig, mjuk och stilla hand som hästen kan ta stöd i och sträva efter att hästen ska sänka nacken och länga steget. Men som sagt, ta hjälp av en kunnig tränare.

Mvh Jate Volim

Vad du vet, ja. Men nu är det ju på så vis, att vem som helst kan sätta sig och skriva vad som helst på ett internetforum utan större problem. Jag kan skriva att jag tävlar GP-klasser i dressyr, hoppning och fälttävlan och jag vet att det bästa sättet att jobba hästens ryggmuskler på är att sitta baklänges i sadeln. Det är bara att se på mina välmusklade hästar :cool:

Sen så stämmer jag in i Ingela_S fråga: blir bönderna glada när ni rider på åkrarna? Det kan ju vara en ypperlig idé att upplysa om att inte alla bönder uppskattar det speciellt mycket, även om just ni två fått okej att göra detta. Allemansrätten gäller inte på odlad mark.

Håller helt med dig när det gäller internetforum :bow:

I Allemansrätten så får du INTE rida på sådda åkrar,harvade åkrar & åkrar som "är gröna & växer". Men du får rida på slagna åkrar & plöjda åkrar, plöjda åkrar är slagna åkrar som bönderna bara vänt upp&ner på för att ha det gjort och slippa göra det till våren (vi bönder brukar ha mycket att göra på vårkanten ;)) så plöjda åkrar är det helt okej att rida på, men är du osäker så borde du hålla dig i åkerkanten tills du tagit ett snack med bonden.

Mvh Linnea

Men visst är det så! Och vissa inlägg i denna tråd har verkligen spätt på mina fördommar om vilka som köper travare :(

Jag själv tycker att det är lite spännande & skrämmande att läsa allt under tråden Ridtravare.

Jag själv har en ridtravare, en 10årig valack som betyder mer än allt för mig.
Och han har haft 5ägare innan mig och har nog inte haft det så värst bra.
Strykrädd och huvudskygg var han, men i nuläget är han den mest underbara som finns, min 4åriga lillasyster kramar honom runt benen och springer under magen på honom & han bara står stilla och håller koll på hovarna & kanske undersöker hennes mössa :p

Tränar hoppning för Kristina "Tusse" Ekman & dressyr för "PK" ;)
Rider & tävlar i hoppning & dressyr på honom, han går L:B dressyr och tävlar L:A hoppning. Har underbart fin teknik & galopp.
Mig & Mitt vbl hittar du på http://www.AusboCaligula.zoomin.se

Mvh Linnea

I Allemansrätten så får du INTE rida på sådda åkrar,harvade åkrar & åkrar som "är gröna & växer". Men du får rida på slagna åkrar & plöjda åkrar, plöjda åkrar är slagna åkrar som bönderna bara vänt upp&ner på för att ha det gjort och slippa göra det till våren (vi bönder brukar ha mycket att göra på vårkanten ;)) så plöjda åkrar är det helt okej att rida på, men är du osäker så borde du hålla dig i åkerkanten tills du tagit ett snack med bonden.

Mvh Linnea

Så här står det om ridning och Allemansrätt på Ridsportförbundets sida.

Du får inte orsaka skada på marken. Det är
därför förbjudet att rida/köra över tomtmark,
trädgårdar, planteringar (även skogs planteringar),
åkrar, vallar eller annan mark som lätt
kan ta skada. Du får heller inte rida/köra på
annan ömtålig mark, till exempel mjuka skogsstigar,
ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker
eller så att trädens rotsystem skadas.

Ta reda på fakta innan du säger att det är fakta!

Senast ändrad:

MEN SOM ALLA BORDE FÖRSTÅ NU SÅ ÄR DET HELT OKEJ ATT RIDA PÅ PLÖJDA ÅKRAR SÅ LÄNGE DOM INTE ÄR HARVADE OCH EN HARVAD ÅKER ÄR NÄR MARKEN ÄR JÄMN OCH FIN!!!! HOPPAS ALLA FÖRSTOG VAD JAG SKREV NU.......

MvH Ida

Det där var det absolut värsta jag hört hittills.

Åker är odlad mark- där gäller inte att "man får rida som man vill".
Många bönder sår in andra saker i stubbåkern som förstörs när man rider på den, så rid aldrig på stubbåker utan att fråga bonden först.

Plöjda åkrar skulle jag aldrig rida på- det finns prima skog där hästarna mindre riskerar att bryta benen. Och jag misstänker att bönderna där jag bor inte skulle uppskatta att man halkade omkring på deras plöjda åkrar.

Vad ni godkänner på era åkrar är en sak- vad bönderna där andra bor godkänner är en helt annan! Uppmana inte folk att rida på åkrar de inte vet är ok, risken är överhängande att bönderna då inför ridföbud på all sin mark!!

Och angående hjälptyglar tycker jag det säjs bäst genom att konstatera att när man rider tillräckligt bra för att använda hjälptyglar- då behöver man dom inte längre!

/ Lavinia, hjälpt till med utbildning av flera hästar, bla travare, men aldrig använt hjälptyglar- hör och häpna även dessa hästar har blivit musklade och fina.

Många bönder sår in andra saker i stubbåkern som förstörs när man rider på den, så rid aldrig på stubbåker utan att fråga bonden först.

Plöjda åkrar skulle jag aldrig rida på- det finns prima skog där hästarna mindre riskerar att bryta benen. Och jag misstänker att bönderna där jag bor inte skulle uppskatta att man halkade omkring på deras plöjda åkrar.

Vad ni godkänner på era åkrar är en sak- vad bönderna där andra bor godkänner är en helt annan! Uppmana inte folk att rida på åkrar de inte vet är ok, risken är överhängande att bönderna då inför ridföbud på all sin mark!!

Och angående hjälptyglar tycker jag det säjs bäst genom att konstatera att när man rider tillräckligt bra för att använda hjälptyglar- då behöver man dom inte längre!

/ Lavinia, hjälpt till med utbildning av flera hästar, bla travare, men aldrig använt hjälptyglar- hör och häpna även dessa hästar har blivit musklade och fina.

Jag tror folk faktiskt är så smarta att dom snackar med bönderna innan dom rider på deras åkrar, och om du inte rider på plöja åkrar så är det väl så! men du behöver ju inte vara otrevlig för det!
Alltså det här är ett forum där man kan tipsa om olika saker, och har man delade åsikter om sak & ting så tycker jag att man ska hålla det för sig själv och skriva "sitt tips" och sedan hålla käften!!

Men hästfolk är som hästfolk är! och det går inte att ändra på!
Alla har olika åsikter om saker, och det går heller inte att ändra på!
Men man kan iaf ändra sin attityd, elr hur??

Mvh Linnea

jag vet inte om detta går att beskriva bra, men naturligtvis så ska man ha rätt sits och känna att man inte sitter i otakt med hästen utan följer varje rörelse med hela kroppen, ett tips kan ibland vara att en stund ta ut fötterna ur stigbyglarna och slappna av och sjunka ner i sadeln igen.

Efter att jag skrittat in hästen brukar jag ta tygelfattning och mycke försiktigt utan att på något sätt rycka hästen i munnen, krama försiktigt på tygeln, rör den någon mm och släpp igen, detta får då hästen att börja röra mycke på munnen och du får ner han. så gör jag, hoppas jag förklarade mig förstådd ;)

*kl

Ts vad du än gör - så använd INTE hjälptyglar.
Det hjälper inte hästen att gå i rätt form, utan det hjälper hästen att lära sig gå i en felaktig form.

En häst som inte går i form av rätt ridning, är heller inte Stark nog att gå i form, drar man då på ett par hjälptyglar, så lär sig hästen att när den börjer på nacken på ett speciellt sätt (och INTE arbetar med kroppen, med lite logik fattar man att hästen inte orkar mer för att man tvingar den) så går den på ett för ryttaren tillfredställande sätt!

Som sagt ts: Lär dig SITTA rätt på hästen. Kan du sitta mjukt och följsamt med hela kroppen, även om hästen ökar farten i traven?
Kan du inte sitta balanserad, kan du heller inte hjälpa hästen att komma i rätt form.
Det är som sagt även viktigt att hästen går i ett friskt tempo när du vill att den ska komma i form - de flesta ryttare gör det misstaget att de bromsar upp hästen (för att de inte kan sitta bra i traven i högre tempo) och då går hästen heller inte i en bra form.
Samma sak i skritt. När hästen samlar ihop sig, så fortsätter de försöka samla ihop och glömmer framåtbjudningen.
Framåtbjudningen är jätteviktig.

Jag tycker faktiskt du ska ta hjälp av en tränare.
Har du inte råd nu, så ta det senare.
Vänta med att fokusera på formen. Träna på din sits - mycket utan tyglar är bra, så du fokuserar på att sitta MED hästen, träna på att sitta rätt med resten av kroppen både på rakt och böjt spår. I böcker och även här på buke finns bra tips på hur man ska sitta och känna ex på voltspåret.
Det är snart jul - önska dig lite pengar och åk iväg på en helgkurs.
Om några månader när du kanske fått ihop så du kan rida för tränare ett par ggr, så har hästen förhoppningsvis mer muskler, och du en bättre sits. Då får du ut mycket mer av lektionen :idea:

Jag vet hur det är att inte direkt ha råd med tränare, men jag lovar att det är värt det :)
(Se till att åka och kolla när folk tränar så du väljer en tränare som verkar passa dig och din ridning bäst)

*KL*

Att åka och titta på när andra tränar kan också vara bra om man vill få lite tips i sin ridning. Man lär sig mycket även av att bara stå jämte.

Så här står det om ridning och Allemansrätt på Ridsportförbundets sida.

Du får inte orsaka skada på marken. Det är
därför förbjudet att rida/köra över tomtmark,
trädgårdar, planteringar (även skogs planteringar),
åkrar, vallar eller annan mark som lätt
kan ta skada. Du får heller inte rida/köra på
annan ömtålig mark, till exempel mjuka skogsstigar,
ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker
eller så att trädens rotsystem skadas.

Ta reda på fakta innan du säger att det är fakta!

Hmm... undra vem det är som ska ta reda på fakta?!

Välj rätt väg och tålig mark
Det finns en hel del du kan göra som ryttare för att minska risken för markskador och konflikter:

•undvik att rida på mjuka stigar och på stigar som vanligtvis används för vandring och motionslöpning. Rid inte heller i markerade eller uppåkta skidspår

•undvik att rida över ömtålig mark som exempelvis ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker

•var extra uppmärksam på vår och höst när det är blött och mjukt i markerna

•tänk på att hästens hovar kan skada granarnas rötter. Då kan det bli rotröta i trädet, så att virket förstörs

•det är bra att först kontakta markägaren om du tänker rida regelbundet i samma område. Det är bättre än att själv bli kontaktad av markägaren i efterhand
Du får inte rida över tomter, eftersom de som bor i naturnära hus ska kunna känna sig ostörda. Hur stort område som ska räknas som tomt beror på omständigheterna.

Det är risken att störa som är avgörande hur nära huset du kan passera. Några regler om minsta avstånd finns inte.

Också plantering är förbjudet område. Med plantering menas i första hand gräsmattor, plantskolor, parkplanteringar och andra liknande områden. Oavsett risken för markskador är det förbjudet att rida över tomt eller plantering.

Risken för markskada avgör
Allemansrätten sträcker sig inte lika långt för dig som ryttare som för den som tar sig fram till fots i naturen. Detta beror på att ridning kan skada marken.
Du får därför inte rida på områden där det är risk för skada på marken.

Vid upprepad ridning på samma platser kan skaderisken vara så stor att du måste ha markägarens tillstånd att rida. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former.

Ett område med nyplanterad skog räknas inte som plantering i brottsbalkens mening, men en skogsplantering med späda plantor får ändå betraktas som ”olovlig väg” för ryttaren.

Allt det här & lite till hittar du på http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Allemansratten-Ridning/

Det står INGENTING om att det är strängt förbjudet att rida på åkrar, det står bara att du borde tala med markägaren först ^^

Nu är det ju som så att jag vet tydlig en hel del mer än dig. jag menar inte att va otrevlig eller något men att hålla på som ni gör lär ju inte hjälpa någon! och om man funderar lite så kan man ju fråga sig varför os ryttarna använder graman på framhoppningen och när dom rider dressyr, om du mågonsin har varit i globen och sett FRAMRIDNINGEN så vet du att hjälptyglar är ganska bra om man använder dom rätt. ¨
jag har ridit sen jag var 3år gammal och har nästan bara haft outbildade unghästar. och har användt graman en gång i veckan och kan ju säga att mina hästar vet exakt hur man arbetar med RUMPA RYGG OCH NACKE, min tränare har aldrig sett ett så övermusklat fullblod som jag har nu, sen så mitt varmblod som jag hade förra året var otubildad när jag fick honom och han är just nu läromästare som snart ska avlivas pågrund av sin ålder.
jag har tränat andras hästar i flera år och tränat mina egna så jag vet precis vad jag pratar om just när det gäller ridning iaf till en viss del, och jag anser att ingen är bättre än någon annan som nu du verkar tro att du är bättre än alla andra det finns även fler här som tror det. alla har rätt att ge sitt tips utan att någon annan ska säga att det är rätt eller fel för det vet ju inte ni om ni aldrig har prövat det ju.

sen så när det gäller att rida på åkermark som är plöjd så blir inte bönderna arga, då jag pratade med jordbruket igår angående det, min sambos pappa är med i just jordbruket som bestämmer hur åkermark ska behandlas. samt så bryter inte en häst benen av att gå där, då man har gjort så under många år!

sen när det gäller stunnåkrar så får man visst rida hur mycket man vill men man behöver ju inte rida mitt på åkern eller??? Man rider ju självklart efter kanten eller om man får så kan man rida på åkern. man kan även korsa åkern men då kan man göra en stig över den då den inte kommer att användas mer under de året. en bonde som blandar odlingen på en havre/korn åker gör det för att få bättre halm det betyder att man får rida så fort det är slaget.

vid dessa saker kan du inte säga emot mig för det är något som jag alltid har fått lära mig av min far osv, jag har själv vuxit upp på bondgård och kan nästan alla regler utantill. MvH Ida

KL

Nu när jag läst tråden här mot slutet funderar jag allvarligt på att raportera tråden till moderator - för den har spårat ut. Inte bara från ämnet, men många här använder ett språk som bara inte är okej.

Jag lade in texten från Ridsportförbundets sida därför att dom noggrant har tolkat Allemansrätten och ridning gentemot bl.a. rättsfall.
Därför anser jag att den texten är mer tydlig än vad som står på Naturvårdsverkets hemsida.

Som ryttare kan du aldrig veta (såvida du inte har pratat med bonden) vad som ska ske med t.ex. en stubbåker. Ska den bara harvas och sen sås in eller plöjas?
En galopperande häst kan skada (komprimera) marken ner till 30-40 cm djup och då får bonden skördeförluster om marken bara harvas innan sådd.

Bönderna i ditt område kanske är mer toleranta mot ryttare än här nere runt huvudstaden. Man ska ha tur om man lyckas få tillstånd att ens rida på en åkerkant.
Tyvärr så är det ett fåtal ryttare, som bl.a. anser att stubbåkrar är fria för ridning, som förstör för det stora flertalet som sköter sig.

jag bor själv på en bondgård ihop med min sambo, så nu ska ni få en förklaring vad som gäller åkrar!

när man ska rida på en åker så får det inte va en hö/betes åker då det blir fula spår efter hästen och man vet aldrig vad en häst trampar på.

Havre/korn åkrar som är slagna heter "stubbåkrar" där får man rida när halmen är borta eftersom att den åkern inte används nå mer just de året. och halmen växer inte upp nå mer..

sen finns det även åkrar som står i träda dom får man också rida på, träda betyder att åkern står i vila och inte används på minst 3år om man är riktigt noga så ska åkern stå i 5år då följer man reglerna.

sen kommer man ju till blöjda åkrar! en plöjd åker har man bara vänt jorden så att allt gammalt gräs/halm försvinner och inte förstör nästa års grödor, så länge åkern är plöjd får man rida på dom utan att bönderna blir arga.

men så fort åkern är harvad så är det tabu att rida på dom, För det är då,det är dags att så åkrarna och rider man på dom då så förstörs åkrarna, men de är jätte lätt att se vad som är vad på en åker.

MEN SOM ALLA BORDE FÖRSTÅ NU SÅ ÄR DET HELT OKEJ ATT RIDA PÅ PLÖJDA ÅKRAR SÅ LÄNGE DOM INTE ÄR HARVADE OCH EN HARVAD ÅKER ÄR NÄR MARKEN ÄR JÄMN OCH FIN!!!! HOPPAS ALLA FÖRSTOG VAD JAG SKREV NU.......

MvH Ida

Har är du helt ute och cyklar faktiskt! Det är inte ok att rida på en stubbåker, har man både vall och spannmål så är det med 98% säkerhet insådd. Något som ingen utomstående besitter kunskap om! Och man blir inte glad över att folk sitter och rider på åkern. Sedan är det ju upp till er personligen om ni tycker att det är ok, men framför det inte som en vedertagen praxis.

Sedan så får man inte rida på åkermark oavsett om den står i träda, är plöjd eller annat, åkermark är tabu och markägaren skall tillfrågas. För även om åkern är plöjd och det inte finns gröda att trampa på, så kan man inte ha grå zoner iom. att folk har så dålig koll.

Det kommer bl.a att ske en enorm förtydling av detta på NVV hemsida, detta på initiaiv från mig p.g.a. en diskussion i en annan tråd.

Kicki :laugh:

sen så när det gäller att rida på åkermark som är plöjd så blir inte bönderna arga, då jag pratade med jordbruket igår angående det, min sambos pappa är med i just jordbruket som bestämmer hur åkermark ska behandlas. samt så bryter inte en häst benen av att gå där, då man har gjort så under många år!

sen när det gäller stunnåkrar så får man visst rida hur mycket man vill men man behöver ju inte rida mitt på åkern eller??? Man rider ju självklart efter kanten eller om man får så kan man rida på åkern. man kan även korsa åkern men då kan man göra en stig över den då den inte kommer att användas mer under de året. en bonde som blandar odlingen på en havre/korn åker gör det för att få bättre halm det betyder att man får rida så fort det är slaget.

vid dessa saker kan du inte säga emot mig för det är något som jag alltid har fått lära mig av min far osv, jag har själv vuxit upp på bondgård och kan nästan alla regler utantill. MvH Ida

Som jag skrivit tidigare så är inte era åsikter praxis för vad som är ok! Ni gör själva som ni vill, men sitt inte och representera oss bönder i allmänhet!

Är själv mjöljbonde sedan 22 år med 80 kor samt c:a 150 kvigor och kalvar. Och vi ensilerar drygt 1500 ton grovfoder per år, så jag sitter inte direkt "köttlös" på benen!

Hmm... undra vem det är som ska ta reda på fakta?!

Välj rätt väg och tålig mark
Det finns en hel del du kan göra som ryttare för att minska risken för markskador och konflikter:

•undvik att rida på mjuka stigar och på stigar som vanligtvis används för vandring och motionslöpning. Rid inte heller i markerade eller uppåkta skidspår

•undvik att rida över ömtålig mark som exempelvis ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker

•var extra uppmärksam på vår och höst när det är blött och mjukt i markerna

•tänk på att hästens hovar kan skada granarnas rötter. Då kan det bli rotröta i trädet, så att virket förstörs

•det är bra att först kontakta markägaren om du tänker rida regelbundet i samma område. Det är bättre än att själv bli kontaktad av markägaren i efterhand
Du får inte rida över tomter, eftersom de som bor i naturnära hus ska kunna känna sig ostörda. Hur stort område som ska räknas som tomt beror på omständigheterna.

Det är risken att störa som är avgörande hur nära huset du kan passera. Några regler om minsta avstånd finns inte.

Också plantering är förbjudet område. Med plantering menas i första hand gräsmattor, plantskolor, parkplanteringar och andra liknande områden. Oavsett risken för markskador är det förbjudet att rida över tomt eller plantering.

Risken för markskada avgör
Allemansrätten sträcker sig inte lika långt för dig som ryttare som för den som tar sig fram till fots i naturen. Detta beror på att ridning kan skada marken.
Du får därför inte rida på områden där det är risk för skada på marken.

Vid upprepad ridning på samma platser kan skaderisken vara så stor att du måste ha markägarens tillstånd att rida. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former.

Ett område med nyplanterad skog räknas inte som plantering i brottsbalkens mening, men en skogsplantering med späda plantor får ändå betraktas som ”olovlig väg” för ryttaren.

Allt det här & lite till hittar du på http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Allemansratten-Ridning/

Det står INGENTING om att det är strängt förbjudet att rida på åkrar, det står bara att du borde tala med markägaren först ^^

Och just p.g.a. av att det är så luddigt skrivet så skall detta ordnas till! Är personligen ombedd att vara bollplank i detta utförande efter kontakt med en person på NVV. Ovanstående gäller åkermark, även om det är väldigt luddigt. Under plantering faller åkermarken även om de varit mycket otydliga där. Något som har beklagats, finns förövrigt en tråd om detta. Och just p.g.a. denna otydlighet så uppstår dessa diskussioner gång på gång, något som förhoppningsvis blir åtgärdat till våren.

Man får inte rida på åkermark, vi lägger ner enorma summor på vår mark, det är vårt levebröd och då skall ingen sitta och utöva sina fritidsintressen där. Detta borde vara rätt så självklart anser jag och det UTAN att det står övertydligt skrivet!

och om man funderar lite så kan man ju fråga sig varför os ryttarna använder graman på framhoppningen och när dom rider dressyr, om du mågonsin har varit i globen och sett FRAMRIDNINGEN så vet du att hjälptyglar är ganska bra om man använder dom rätt.

Snälla du. Ja, man kan fråga sig varför de använder graman. Men, du missar en viktig detalj här. DET ÄR OS-RYTTARE du pratar om. Såvitt vi vet är inte TS en sådan. Och som många här försökt förklara för dig, uppenbarligen utan framgång, så ska endast mycket skickliga ryttare rida med graman. Och en ryttare som TS, som inte vet ens grunderna i hur hästen ska arbetas i en korrekt form, är inte en mycket skicklig ryttare.

Sen orkar jag knappt kommentera resten av ditt inlägg, för du saknar uppenbarligen själdistans och verkar av dina inlägg att döma vara väldigt ung. Jag hoppas att du mognar som ryttare.

jag har själv vuxit upp på bondgård och kan nästan alla regler utantill. MvH Ida

Okej, en sak till orkar jag kommentera. Det är uppenbart att du inte kan nästan alla regler utantill. Och det är ganska naivt att tro det, dessutom.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama