Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

Sv: Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

Jag är ju westernryttare (lite iaf hehe) och är inte direkt van att korta tyglarna förutom vid trav o galoppen. Såhär lärde de mig igår:
Klämma åt med vaderna förstås och korta tyglarna ganska mkt och ta ut armarna åt sidan jätte mkt och ner mot låren, då böjde hon ner huvudet.. njaaa det känns inte alls bra i efterhand.. ska man göra så??

Det här med att klättra har jag tänkt på. Alltid vid uppförsbackar så brukar man ju lätta på rumpan och luta sig framåt. Bygger de inte mer muskler om man sitter kvar i sadeln medans de klättrar? Kanske inta i början av träningen men i små uppförsbackar kanske?

Hur får jag henne att lyfta upp ryggen i skritten, är det för att hon inte har några muskler som gör att hon kanske inte orkar lyfta upp ryggen riktigt ännu?

Nej, det är fortfarande fel att dra ned hästen i form. Händerna har inget vid låren att göra vid ridning, de ska vara strax ovanför manken med tummarna uppåt och handen mjukt sluten. Om du dessutom är westernryttare borde väl även du ha målet att rida med så lite tygel som möjligt? Om du med handkraft fick din häst att böja på nacken igår så är jag ganska säker på att den inte arbetade rätt med ryggen, för när du tar för mycket i tyglarna faller hästen lättare ur balans och då kan den inte arbeta ifrån bakbenen ordentligt.
Sluta att rida med händerna, rid med sätet och driv/kläm inte för att få hästen i form. Såsmåningom kommer formen av sig själv och om du sitter och driver hästen in i form tror jag snart att ni kan få andra problem i stället.

Att sitta ned i uppförsbackar på en häst som ska bygga ryggmuskler kommer inte att resultera gott, jag tycker du ska ge hästen lite utrymme för att få chans att bygga muskler. Detta gäller om du rider i allround sadel. Om du rider i westernsadel tycker jag du ska fråga inne på western för ofta sitter man ned i dessa sadlar.

Det som är scary är ju att stallkompisarna har ju lärt sig detta av just en tränare!

Men man ska väl "klämma" åt lite med vaderna. Det lär de ju ut på ridskolan

Det är det som är den svåra balansen, att vara kritisk och nogrann för att hitta rätt tränare. Klämma med vaderna för att få en fin form tycker jag är fel, för det kommer bli ett väldigt klämmande. Om du som du skrev tidigare är westernryttare tror jag att det finns andra sätt än vad de traditionella ridskolorna lär ut.

hej hur gammal är du?? lyssnar du till dina vilsna ridkompisar får du problem. ta ut hästen i skogen, låt den gå fritt m långa tyglar över stockar o runt träd etc så den slappnar av. gör ett program som du tränar dej o hästen tillsammans bitvis under en kunnig- läs utbildad med referenser helst - tränare så du får upp ditt o hästens självförtroende. det blir mkt roligare tillsammans med din häst.
kladruby

Jag har skippat deras råd helt o hållet.

Har en fråga som egentligen inte hör till tråden..

Kyra har börjat med något som jag inte riktigt förstår varför..
Hon travar på ena sidan och galopperar på andra!! Vad har ni för synpunkter på det :D

Förresten, jag är 27år.

Jag förstår inte vad du menar?
Travar på ena sidan av vad?

Kan du försöka förklara lite mer? Handlar det om rörelsemönster i hästens kropp, och ena sidan av hästen?

Eller handlar det om ena eller andra sidan av ett staket?

Förlåt min förvirring :D

Jag förstår inte vad du menar?
Travar på ena sidan av vad?

Kan du försöka förklara lite mer? Handlar det om rörelsemönster i hästens kropp, och ena sidan av hästen?

Eller handlar det om ena eller andra sidan av ett staket?

Förlåt min förvirring :D

Hehe ingen fara. Hon travar på ena sidan av kroppen och galopperar på andra sidan kroppen.. hmmm förstod du? jag o förklara :o

Ja, då låter det som om hon inte riktigt galopperar. Hur korta tyglar har du? Om de är för korta kan du hindra hästens rörelser. Kanske hon behöver lite mer driv i steget för att få till svävmoment? Om du inte upplever att du har svårt med start o stopp (ffa stopp) så tycker jag att du kan smacka på lite så att hon rullar på lite mer. Ge lite mer tygel, men inte så mycket att du förlorar kontakten. Följ med i rörelsen och håll balansen ;)

Hon kan ju galoppera men detta är någe nytt hon har kommit med på sista tiden hehe..

Ja det är ju just det o få stopp på henne!! Det är ganska svårt. Speciellt eftersom hon inte alls är känslig i munnen heller..

:crazy: Duktiga sa du?
Låt de där två återvända till ridskolan och skaffa en tränare som vet vad han/hon sysslar med istället.

Formen kommer bakifrån och har eg ingenting med nacken och göra.
Huvudet hamnar rätt när kroppen jobbar rätt.

:crazy: Duktiga sa du?
Låt de där två återvända till ridskolan och skaffa en tränare som vet vad han/hon sysslar med istället.

Formen kommer bakifrån och har eg ingenting med nacken och göra.
Huvudet hamnar rätt när kroppen jobbar rätt.

Hehe

Hur skulle du beskriva hur man gör för att få henne att jobba rätt tex i skritt?

Bara ett tips..

Om du kan få någon att hjälpa dig nu , innan köpet har gått igenom, vet du mer om vilken häst du får - och om det är något för dig.

Så jag tycker du ska satsa, åtminståne två träningar, innan du köper. Så får du någon kunnig som du kan bolla lite med. Det är GULD värt! Jag lovar! Speciellt för dig som inte har så stora kunskaper ännu, men du kommer ju att få! :D

Lyckat till!

ps.
Och även om du inte köper, så har du lärt dig något ändå

Det är såhär att ett par riktigt kunniga tjejer provred min dam och sedan förklarade hur jag skulle rida eftersom jag är ganska ny inom detta fortfarande.

Klämma åt med vaderna, "jucka" med sätet liksom hehe, tyglarna vid låren, spända. Då gick hon i form för dem. Jag gjorde samma sak idag men hon sänker inte huvudet med mig.

Vad gör jag för fel?? Snälla ge råd..

Det är INTE form. läs på grunderna om vad att jobba korrekt är för hästen, tex. sustainabledressage.com är bra.

Gör inte så snälla.

Försök o beskriv ni då. De beskrev så som de gjorde..

Det handlar om känsla och är mycket svårt att beskriva. Men om du har din egen kropp i den balans du vill att hästen skall ha är det lättare för hästen att följa dig. Mjukt rundad rygg som samtidigt har en stark mage och rygg (inte svank och inte hösäck), mjuk hand och avslappnad kropp.

Det som tjejerna gjorde var att dra ihop din häst och få till en krökt nacke, som inte alls behöver betyda en rundad rygg.

Som flera har sagt så lärs inte känslan av att rida hästen i balans och form ut med några ord. Här handlar det om praktik och att någon just när du gör rätt, säger till.

Hälsning Maja

Om hästen blir stressad av att gå i paddocken så måste du lära den att det inte är nå farligt med att gå där.
Men det räcker om du rider där en liten stund varje dag och sen när du har fått hästen avslappnad så kan du OCH din tränare börja tråna på rätt form.:)

Lycka till!:D

Hon kan ju galoppera men detta är någe nytt hon har kommit med på sista tiden hehe..

Om hästen har galopperat innan, men nu börjat blanda trav och galopp så skulle jag utgå ifrån att det är något som stör hästen. Kanske skulle vara bra med en genomgång hos veterinär/kiropraktiker/tandläkare?

Jag har inte riktigt fattat..men vad är det för häst? Ålder, ras, stam, utbildning osv? Viktigt du får hjälp med ditt köp så du inte köper ett problem! :)

Ja, jag sa ju "något som stör". :angel: Fast om samma ryttare har kunnat få hästen att galoppera ordentligt tidigare så skulle jag nog börja med att kolla upp hästen ändå.

Det är såhär att ett par riktigt kunniga tjejer provred min dam och sedan förklarade hur jag skulle rida eftersom jag är ganska ny inom detta fortfarande.

Klämma åt med vaderna, "jucka" med sätet liksom hehe, tyglarna vid låren, spända. Då gick hon i form för dem. Jag gjorde samma sak idag men hon sänker inte huvudet med mig.

Vad gör jag för fel?? Snälla ge råd..

hejsan :)
vad otrevliga alla verkar va här..

jag håller på och musklar min häst på olika sätt så han inte ska tröttna.

jag har svårt att rida honom form när det gäller galoppen då brukar jag ha en graman eller snodd till hjälp, gramanen och snodden släpper ju efter när hästen går i rätt form det är ett super bra sätt tills man lärt sig hur hästen fungerar.
sen så brukar jag skritta på blöjda åkrar det ger en hel del ryggmuskler och benmuskler.
men dom/den som sa att du skulle "jucka" kan inte ha varit en bra tränare, fr om man juckar i sadeln så får hästen massa olika signaler och kan bli stressad och samt få extremt ont i ryggen, varför en del kan få dom att gå på tygel är för att det är oskönt när man juckar (ger ju dock fel signaler som jag sa) .

så mitt råd är att du kan ta hjälp av en graman eller snodd samt sitta helt stilla i sadeln och plocka försiktigt i betten.. MEN ALDRIG SÅGA!

jobba ordentligt med benen så borde din häst förstå dig helt rätt :) MvH Ida

Mja. Graman/snodd släpper när hästen kröker på nacken. Det behöver inte betyda att den arbetar i rätt form. Jag skulle inte rekommendera annat än mycket duktiga ryttare att ta hjälp av inspänningar, och då endast under en övergående period.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama