Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

Sv: Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

Om du rider en liten kort stund i paddocken varje dag så har snart hästen accepterat att vara där och blir inte längre stressad.

Angående din ursprungliga fråga så rekomenderar jag att du läser en bok, den jag tycker är bäst utifrån din frågeställning är skriven av Wilhelm (?) Munsler och heter Ridlära.

Ja jag har tänkt att gå till bibblan o låna hem massa böcker.. Men jag tycker inte att det är fel att be om råd här..

När jag klämmer med vaderna i skritten hur känner jag att hon arbetar rätt? Jag trodde att man såg det genom att de sänker huvudet...

Det är tyvärr inte så enkelt att hästen börjar arbeta bara för att du klämmer med vaderna. Det är mycket som ska samspela.
Men två saker bör finnas för att man ska komma till arbete:
-att du har kontroll på din sits och vet hur du ska använda dina hjälper
-att hästen är lösgjord

Hur du sedan ska känna när allt är rätt är en senare fråga. Enklast är att ha någon på marken som kan hjälpa en med att se när det är bra och dåligt tills du lär dig känna det själv.

För det första så hänger det lite på vad du har för häst. Har du en välutbildad häst så är det nog lättar att få den i arbete och balans än tex. en unghäst eller kanske trav-/galopphäst som precis kommit från banan. Eller helt allmänt en häst som inte är så utbildad.

Formen du är ute efter hänger till största delen på dina ben och inte din hand. Tänk såhär; Du måste få farten framåt för att kunna fånga upp det i handen, inte dra ner hästen med handen så att farten (som ni inte har) bromsas upp. Rid fram till din hand med benen, inte tvärtom alltså. När du känner att hästen går fint framåt för din skänkel kan du börja erbjuda ett litet stöd i handen. Glöm inte här att rida fram till handen!

Om jag jämför med min 4-åring som är stor och gänglig så är det så att han inte orkar bära sig själv (gå på tygeln) i för låg fart. Vi måste trava på i gott friskt tempo för att han ska börja bära sig. När hästen bär sig i balans (vill eg. inte kalla det "går på tygeln") så blir gången luftigare, ryggen höjs lite och den söker sig neråt mot ditt stöd i handen. Helt plötsligt blir ridningen mycket enklare och kräver mkt finare hjälper än när hästen är obalanserad. DOCK kan en häst gå i balans utan att kröka på nacken (ex. Westerhästar) därmed ska man inte stirra sig blå på var hästen har huvudet. Det är mkt viktigare att se till att rumpan är med! Detta övar man bra med att flytta i sidled till exempel. Då brukar huvudet falla på plats av sig själv.

Men, A&O är en tränare som kan hjälpa dig och din häst. Dock tycker jag som andra att du ska läsa lite om vad form och balans innebär. Du kommer förstå mycket bättre vad man är ute efter om du förstår din inverkan i teorin.

Ja jag har tänkt att gå till bibblan o låna hem massa böcker.. Men jag tycker inte att det är fel att be om råd här..

När jag klämmer med vaderna i skritten hur känner jag att hon arbetar rätt? Jag trodde att man såg det genom att de sänker huvudet...

tänk på att inte focusera på att huvudet ska sänkas. Viktigt att det kommer bakifrån, att bakbenen jobbar rätt, långa steg, ordentlig bakbens aktivitet, påskjut, så att ryggen höjs.
Om bara huvudet sänks men ryggen är sänkt o hästen inte har aktivitet i bakbenen så gör det mer skada än nytta

Börja med att träna på att kunna vara i paddocken. Ant stressar hästen pga att den är otränad, har dålig balans och har kanske svårt att jobba på liten yta?
när du kan vara i paddocken kan du oxå ta dit en tränare som hjälper dig mkt bättre än alla olika svar du kan få här, eller av dina kompisar.

Kom på att när jag red i min westernsadel och klämde åt med vaderna så gick hon direkt ner med huvudet.. Men inte när jag rider i den engelska sadeln..?

Javet "inte fokusera på huvudet" hehe Men jag tyckte det var rätt intressant varför hon gör det med westernsadeln som det dessutom är svårare att klämma med vaderna på...

Hej!

Gör man sådär med min häst krullar hon ihop sej, vägrar gå fram och om man ihärdigt fortsätter "misshandeln" (ja, hon är arab) stegrar hon. Min fröken vill inte bli "riden" på det sättet och protesterar vilt!

Om du för så gör du fel. Ta hjälp av kunnig tränare så du får det hela rätt!

/ Lavinia

Hej!

Gör man sådär med min häst krullar hon ihop sej, vägrar gå fram och om man ihärdigt fortsätter "misshandeln" (ja, hon är arab) stegrar hon. Min fröken vill inte bli "riden" på det sättet och protesterar vilt!

Om du för så gör du fel. Ta hjälp av kunnig tränare så du får det hela rätt!

/ Lavinia

Förstod inte riktigt.. kan du förklara?

Westersadeln kanske passar bättre än den andra sadeln?
Tycker du snöat in lite på det där med att klämma med vaderna (no offens) hästen går inte i form bara för att du klämmer, däremot ska skänkeln vara stadig mot hästen sidor.

Det första man måste hitta är takten, den ska vara energisk men inte överilad.
Fyrtakt i skritt, tvåtakt i trav och tretakt i galopp.

De verkar INTE speciellt kunniga. Du ska INTE sitta o jucka med sätet. Du ska sitta still, och vara följsam och mjuk. Tyglárna ska INTE vara vid låren. Du ska ha en mjuk och följsam hand. Inte trycka/jucka ihop hästen. RID FÖR EN TRÄNARE :crazy:

Har ni aldrig tänkt på att alla kanske inte har råd att rida för en tränare just NU! Därför ber man om lite tips o råd här + att jag ska till bibblan!

Har ni aldrig tänkt på att alla kanske inte har råd att rida för en tränare just NU! Därför ber man om lite tips o råd här + att jag ska till bibblan!

Jag tror att anledningen till att de flesta svarar att du ska ta hjälp av en tränare är för att det så svårt att förklara. Det handlar om att hjälper ska komma i precis rätt ögonblick samt att man ska göra olika med olika hästar beroende på hur den reagerar på det du gör. Detta är för komplicerat för att kunna förklara på några rader text på ett forum.

formen kommer när hästen och du är i balans, dit kommer du med hjälp av att träning och övning så du får en känsla av vad som är rätt. Det går inte att lära ut knep som alltid funkar eller lära ut hur det ska kännas över nätet, det är ingenting du behöver bli arg för och det är ingen som skrivit otrevligt vad jag sett. Att låna böcker om hästens form och syftet med detta tror jag du gör rätt i! Men jag skulle inte börja försöka för mycket själv utan tränare faktiskt. Sitter du och aktivt försöker få din häst att gå i form ensam på grusvägarna och det senare skulle visa sig att du gör på fel sätt så har du gjort både dig och din häst en otjänst.

Då skulle jag istället råda dig till att ta fokusen från formen ett tag och istället vara inriktad på att bygga muskler på din häst och att försöka använda dina hjälper så mjukt och nogrannt som möjligt (halvhalter, mjuk tygelkontakt, böja/ställa hästen osv), rid serpentiner över vägen, försök göra övergångar mellan gångarterna som blir så mjuka som möjligt och försök få din häst mjuk och harmonisk. Börja aldrig nånsin dra och kämpa hårt bara för att få din häst att böja huvudet. Spara undan pengar sålänge och börja sen rida för en tränare som kan hjälpa dig dit du vill :).
Det räcker inte att rida för tränare några gånger och sen klarar man sig själv, speciellt inte när man är i starten i sin inlärning så att säga.
Jag har ridit privat för tränare i 7 år (innan dess flera år i ridskolegrupper) och rider på LA-nivå, jag behöver fortfarande hjälp och vägledning genom hela lektionspassen för att rida min häst rätt!(och det är inte alltid det lyckas.) Nu har jag inte ridit för någon på ett bra tag pga sjukdom och jag känner genast hur ringrostig jag är när jag nu försöker komma igång igen... Det måste hela tiden underhållas och uppdateras :)

Att hästen ska böja på nacken kommer som en följd av det som är viktigt - att den arbetar med ryggen på rätt sätt. Det kommer bakifrån och du kommer såsmåningom, med rätt hjälp och träning, att lära dig rida din häst dit. :)

Senast ändrad:

Hej!

Det du gör om du "juckar" med sätet, klämmer med vaderna och drar ner hästens huvud med händerna är att tvinga hästens huvud neråt och bromsar upp den framåt. Samtidigt tvingar du den framåt med klämmande vader och "gör nåt den inte alls kan begripa" med sätet. Hästen kommer bli förvirrad (om den är någotsånär känslig iaf) och känna sej väldigt trängd. Den kommer gissningsvis ta ner huvudet- eftersom bettet hamnar fel i munnen och gör ont (plus att den inte kan ta sej nån annanstans). En mindre känslig häst knäpper av i nacken och jobbar ändå inte korrekt. En känslig häst (tex min) protesterar vilt, ställer sej på bakbenen (jag har testat, så jag vet) och går inte att rida ordentligt på ca 5 min (kul med långsint häst..).

Blev det klarare?

/ Lavinia, som just nu rider enligt läran att är det jobbigt gör jag något fel

Det är svårt att ge råd via datorn då man inte ser hur du rider och hur hästen behöver ridas.... alla hästar kan inte ridas lika....

Gå till bibloteket och låna filmer det finns många bra filmer som visar hur du ska göra från grunden utan att "förstöra" hästen bygga ryggmuskler på häst gör man lättast genom att hoppa kavaletti ca 25cm höga "hinder eller att ut och klättra i backar och stenar i kuperad terräng.

Lycka till!

som alla säger-svårt att egentligen ge något råd över datan...

men något som brukar "funka" på de flesta hästar är att värma upp länge, och göra mycket mjukgörande arbete (volter, serpentiner, framdelsvändningar mm), och tempoväxlingar. Sträva inte efter att hästen ska böja ner huvudet, utan försök till en början bara göra den så mjuk och följsam som möjligt. Mycket övergångar är bra, det gör åtminstone hästen uppmärksam (antar att det är bar för annat också, men vågar inte säga exakt hur det hjälper, om det är mer samlande än lösgörande eller något helt annat)

sen kan ju klättring vara bra som omväxling om du vill bygga muskler, att bara harva runt med samma övningar är aldrig bra. Växla mycket mellan dressyrarbete, kanske lite lätt intervallträning, klättring, och mycket kravlös, bara rolig och avslappnande ridning därimellan.

vad det gäller sitsen har du nog redan förstått att du ska sitta stilla, bära upp handen själv och ha en mjuk men stadig kontakt med bettet, och inte använda skänkeln fär att trycka in hästen i handen.

men framförallt: tänk på att ridningen ska vara rolig även för hästen, inte BARA nyttig, känn efter när hästen verkar nöjd, för en glad häst jobbar ofta bäst...

Har man inte råd att rida för en instruktör så ska man heller inte ha häst. Hästägande innebär massvis med oväntade utgifter. Du måste väl ha någon i din närhet (stallkamrater?) som kan hjälpa dig på traven tills du "har råd" att rida för instruktör. Det är omöjligt att ge råd via internet på hur du får just din häst att gå i form.

Har man inte råd att rida för en instruktör så ska man heller inte ha häst. Hästägande innebär massvis med oväntade utgifter. Du måste väl ha någon i din närhet (stallkamrater?) som kan hjälpa dig på traven tills du "har råd" att rida för instruktör. Det är omöjligt att ge råd via internet på hur du får just din häst att gå i form.

Duu det finns tider där det är upp o ner ekonomiskt för de allra flesta, det betyder inte att man INTE ska ha häst..

Jo jag har stallkamrater som hjälper mig, men de flesta här inne säger att de lär ut fel så därför bad jag om råd här..

Förstår att det är svårt att lära sig själv. Det viktigaste är att du inte faller i fällan att börja lirka och pilla och spjärna med handen, då får du inte hästen i en ärlig form. Börja med att öva tempoväxlingar, mjuka händer. Öva också på att få hästen att gå undan för dina sidförande skänklar. :)

Man kna göra övningar som att rida på volter och få hästen att flytta ut sin bakdel från voltspåret korta stunder. Göra lite sidvörtsrörelser osv. När hästen är helt medgörlig och lätt för dina tygeltag och skänklar kommer den att gå på tygeln. Om du har hårda händer kommer den inte att lita på din hand och våga söka sig framåt mot den. När hästen går i en ärlig form i hela sin kropp kommer den att sträva mjukt framåt nedåt med sin nos, inte neråt bakåt.

Försöka spara lite pengar så kan du vara med på lite ridlektioner i alla fall en gång i månaden, det är så ofta jag tränar. Men det blir sååå mycket roligare när man utvecklas, och gör det på ett mjukt och fint sätt, inte genom att klämma och spjärna. Har du sett en dressyrryttare på tv sitta och rida så som dina stallkompisar visade? Jag tror inte det, och de gör inte så på hästarna när de är unga och outbildade heller, utan den fina formen kommer av att hästen har styrkan och lösgjordheten att gå så. :)

Senast ändrad:

Det var bland det dummaste jag har hört! :mad:
Det finns absolut ingenting som säger att man måste rida för instruktör om man vill ha häst. Hästägandet innebär så mycket mer!

*Har man inget vettigt att säga så håller man käft*

Att "sänka händerna & jucka mot sadeln" är helt fel :P
Och alla som säger att man MÅSTE rida för tränare har helt fel!! :eek:

Tänkte ge lite tips på vad som funkade för mig och min vääldigt högresta vbl valack.

Börja med att kolla så att den engelska sadeln ligger ordentligt eftersom att det funkade bra med westernsadeln.

Se till att din häst är uppvärmd ordentligt & sedan kan du börja att böja & ställa hästen, rida lite olika ridvägar som serpentiner och åttvolter och massa vägar med böjda spår, du kan även försöka flytta bakdelen ut mot hörnet när du passerar där... va lite påhittig med kanske lite bommar på marken och andra skojiga saker... detta är tips på lösgörande övningar som du kan göra till en början i skritt på både lång och kort tygel.

När du kommer till traven så kan jag faktiskt tycka att du borde testa att rida med "snodd/halsförlängare" & använder man en "halsförlängare" på rätt sätt så ska den absolut INTE dra ihop hästen, utan den ska sitta så att den ENDAST spänns åt när hästen kör upp huvudet.. den ska alltså funka som en hjälp att visa hästen vägen "ner" & ska vara "slapp" när hästen "sänker" huvud och hals.
MEN hästen arbetar ju inte med rygg och bakdel bara för att den "sänker" huvud och hals, just där kommer travbommarna in i bilden(min favoritövning :D) jag brukar lägga ut allt jag äger och har tills jag har hela långsidor med travbommer hihi :angel: sen är det bara att köra, travbommarna får häsen att höja ryggen och få in bakdelen under sig & är alldeles utmärkta för att man kan ju ändra avstånd mellan bommarna oxå :D

Och glöm inte att rida ut och klättra för att bygga ordentliga ryggmuskler & sen funkar det lika bra att köra lite "egna" ridvägar kringelikrok runt alla träd som skogen erbjuder en :D

Så att en häst "kröker" på nacken elr "går på tygeln" betyder inte att den arbetar rätt & här var lite tips om på hur då får din häst lösgjord och musklad, vilket är väldigt viktigt innan man börjar att "träna" sin häst.

Men lycka till på vägen & sluta inte kämpa, travare är UNDERBARA :love:
Mvh Linnea & Calle

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama