Sv: bygga om skåpbil till hästbil
Det är ju ingen direkt skillnad på att bygga hästbil eller att bygga "vanlig" transport.
Har du en bil med skåp så behöver du titta på vilket material skåpet är byggt av, det ska vara material som står pall för ett par rejäla hästsparkar.
Skåpet bör då vara byggt av pywood med metallram som är ordentligt svetsad.
Glasfiber är ingen höjdare, även att det faktiskt förekommer i sämre hästtransporter, eftersom det kan gå hål på vid sparkar (vet dom som har kört nötkreatur i hästsläp med glasfiberväggar och "nötet" har kört ut ett horn genom väggen
).
Är det en skåpbil där skåpet så att säga ingår i bilkarossen så är det ofta en fackverkskonstruktion med "hål" i innerväggarna.
Är detta fallet så måste innerväggarna kläs in med material som klarar upprepade hästsparkar så att inte hästen kan fastna i ramverket eller skada detta så att hållfastheten försämras.
Nästa sak att titta på är golvet, golvet bör vara av minst 5mm plåt om det är aluminium eller 24mm karosseriplywood om det är plyfa och man måste också titta på hur tätt balkarna sitter som ska bära upp golvet... är det långt mellan balkarna så måste golvet förstärkas.
Ett alternativ till att köpa skåpbil är ju att köpa en "ren" lastbil och bygga skåpet själv, då får du skåpet som du vill ha det.
Och så ska ju vägverket få säga sitt, så kontakta dom så kan du dessutom få gällande bestämmelser för byggnation av hästtransport så du inte bygger något som inte blir godkännt.
SvRF har dessutom bestämmelser om vilken vinkel rampen (japp, enligt SvRF måste man ha ramp på hästtransport) måste ha för att vara godkänd vid deras tävlingar, vore ju dumt att göra fel där utifall man ska sälja bilen sen.
Tänk på att göra en LÄTT ramp, många hemmabyggen har ramper som det krävs ett helt gäng med skogshuggare för att fälla upp och ned. Är du teknisk så kan det vara en idé att bygga en ramp som är försedd med t.ex. eldriven eller elektrohydraulisk mekanik för att hissa upp rampen.
Tänk på ventilationen, nästan alla hästtransporter på marknaden har fruktansvärt dålig ventilation.
En häst värmer lika mycket som ett par elelement och behöver vid uppstallning 150 000 liter fräsch luft utifrån per timme, det är mycket luft som ska in och otroliga mängder med fukt och värme som ska ledas bort. Bara en liten ynka rosettventil som är standard på många hästtransporter räcker inte långt, det är ungefär som en musfjärt i yttre rymden eller en piss i Missisippifloden.
Lycka till med byggandet.