Butikspersonals uppmärksamhet

Nu ar det ett tag sedan jag var i Sverige (7-8 ar sedan) men jag koper alltid med mig treo tillbaka hit och har alltid upplevt att kon till kassan star valdigt nara nar man star dar och ska betala. Nu har jag alltid handlat i Stockholms trakten eller i Dalarna, sa det ar den enda erfarenheten jag har.
Det kanske beror på hur stort apotek det är och tid på dagen.
Vänta nu, menar du kön för receptfritt? Ja då kan man stå närmare för annars förstår inte folk att det är en kö. Jag har upplevt problem under pandemin när man skulle hålla två m avstånd, då fick jag ibland peta på folk som smet in före mig i kön (i olika affärer och apotek).
 
Såg att några skrev om mataffärer. Menar ni att personalen där brukar säga hej och erbjuda hjälp?
Min närmaste är Coop, där är det enstaka personal som säger hej om jag gör det först, annars blir man mest ignorerad. I kassan säger de hej.
På Ica säger de hej i kassorna. Iofs har de rätt mkt kunder där så personalen på golvet kan väl inte säga hej till alla som de möter i butiken.
På Willys verkar de inte ha nån personal. Typ. Men samma där, i kassan säger de hej.
Lika på Hemköp.
Men jag har märkt att sen jag började handla mer på Ica och Hemköp så blir jag ibland igenkänd av personalen i kassan och får ett ”heej!”
Haha, jag blir alltid så förvånad när någon personal på ICA, Coop eller så säger hej (förutom de i kassan förstås), som "VA! Säger du hej? På mig? Eller vem?!" Just eftersom de nästan aldrig hälsar eller ens ägnar en en blick liksom, man hajjar till när det sker :D
I alla fall jag blev upplärd att hälsa på alla kunder man möter
Jobbar i matbutik
Men man säger kanske inte hej till alla dock försöker jag alltid få ögonkontakt med kunden för att visa att hen är sedd nicka och le
Men en del kunder verkar helst vilja vara ifred och då vill man ju inte tränga sig på heller det är svårt att avgöra ibland
Plus att jobbet är stressigt värre
 
Det beror lite på vilken sorts butik det är tycker jag. Generellt sett föredrar jag om de bara säger "hej" rätt och slätt, möjligen med tillägget "säg till om du vill ha hjälp med något". Tycker verkligen inte om att känna mig jagad och övervakad när jag går runt och tittar.

I lite mer specialiserade affärer där kunden kanske inte alltid kan antas ha stenkoll, alltså inte en helt vanlig klädesbutik, kan jag dock uppskatta om de frågar rakt ut ifall jag vill ha hjälp med något. Jag upplevde det så sent som häromveckan när jag var inne i en butik som sålde vandringsgrejer och verkligen behövde hjälp att leta mig fram i djungeln av vandringskängor. Där hade det varit skönt att genast bli erbjuden hjälp istället för att behöva be om det själv.

Alltså jag var med om exakt samma sak i exakt samma typ av butik 😂
Även om jag föredrar att få kolla ifred, så har jag försökt lära mig att ta emot hjälp när den erbjuds om jag faktiskt behöver den.
Så när jag skulle ha vandringskängor och gick till en friluftsbutik så väntade jag mig att det skulle komma någon och fråga om jag behöver hjälp. Det kom ingen, så till sist var jag tvungen att fånga en försäljare i farten när han gick förbi.
Ofta i specialaffärer så brukar försäljarna ha ett (kanske spelat?) intresse av vad de säljer, så jag trodde att så skulle fallet vara nu också, men denna man var nog bara på jobb han 😂 han hämtade två olika sorts kängor, och medan jag provade dem så försvann han plötsligt någonstans.
Efter att jag suttit där en stund och sett förvirrad ut så kom till sist en annan försäljare och frågade ifall jag behöver hjälp, så av denna fick jag lite tips på hur det ska kännas och sitta, och jag hittade till sist ett par som passade.
 
Andra varianten där man är ointresserad av kunden är förstås inte heller rolig. Minns en elektronikkedja som inte finns längre som jag till slut bojkottade p g a deras könsdiskriminerande säljare.
Hade upplevt i flera butiker vid flera tillfällen att när det blev min tur och jag frågade säljaren om något visade han mig till hyllan där prylen fanns, och sen när jag skulle vända mig till honom för att fråga om något så var han borta och hade tagit nästa kund. Jag började iaktta detta och det var likadant i flera butiker, kvinnliga kunder blev ofta lämnade i sticket medan försäljaren stod kvar när kunden var manlig.
 
Det kanske beror på hur stort apotek det är och tid på dagen.
Vänta nu, menar du kön för receptfritt? Ja då kan man stå närmare för annars förstår inte folk att det är en kö. Jag har upplevt problem under pandemin när man skulle hålla två m avstånd, då fick jag ibland peta på folk som smet in före mig i kön (i olika affärer och apotek).

De apotek jag handlat pa i Sverige hade ingen skillnad mellan recept belagdt och recept fria lakemedel. Nu var det, som sagt, 7-8 ar sedan jag handlade i ett Svenskt apotek ... sa jag vet inte hur det ar nu.
 
Andra varianten där man är ointresserad av kunden är förstås inte heller rolig. Minns en elektronikkedja som inte finns längre som jag till slut bojkottade p g a deras könsdiskriminerande säljare.
Hade upplevt i flera butiker vid flera tillfällen att när det blev min tur och jag frågade säljaren om något visade han mig till hyllan där prylen fanns, och sen när jag skulle vända mig till honom för att fråga om något så var han borta och hade tagit nästa kund. Jag började iaktta detta och det var likadant i flera butiker, kvinnliga kunder blev ofta lämnade i sticket medan försäljaren stod kvar när kunden var manlig.
Jag upptäckte att det förhåller sig så i byggvaruhandeln här, då jag en gång råkade ha sonen med mig dit. Vanligtvis får man vänta hur länge som helst på hjälp, och de verkar totalt ointresserade. Den här gången kom personal genast, och frågade sonen, då ca 13-14 år :rofl: vad han behövde. Han sade att han inte vet, att det var mamma som skulle ha något, där jag stod precis bredvid honom.
 
Andra varianten där man är ointresserad av kunden är förstås inte heller rolig. Minns en elektronikkedja som inte finns längre som jag till slut bojkottade p g a deras könsdiskriminerande säljare.
Hade upplevt i flera butiker vid flera tillfällen att när det blev min tur och jag frågade säljaren om något visade han mig till hyllan där prylen fanns, och sen när jag skulle vända mig till honom för att fråga om något så var han borta och hade tagit nästa kund. Jag började iaktta detta och det var likadant i flera butiker, kvinnliga kunder blev ofta lämnade i sticket medan försäljaren stod kvar när kunden var manlig.
Det där känns som standardbeteende i elektronikbutiker. Även kamerabutiker. Jag har koll på kameror. Går jag in i en kamerabutik och berättar exakt vad jag ska ha, så vill de fortfarande försöka lära mig hur jag ska använda prylen, alternativt försöker sälja på mig något annat som nog passar mig bättre (ofta mer nybörjarinriktad pryl). Mina manliga fotografvänner har konstaterat att sådant aldrig(!) händer dem.

Faktum är att enda teknikaffär där sådant inte hänt mig är på Webhallen. Där kan jag inte se någon skillnad i bemötande oavsett om min datanördiga, manliga partner pratar med personalen eller om jag är där ensam.
 
Jag vill gärna att de frågar om jag vill ha hjälp för jag har i princip alltid frågor :D. Om jag mot förmodan inte behöver hjälp svarar jag bara att jag tittar runt. Nemas problemas.
 
De får gärna uppmärksamma mig när jag kommer in men sedan vill jag vara ifred. Absolut inte komma upp och fråga.
Tycker också att det kan vara knepigt i mycket små butiker där man hela tiden är inom syn och räckhåll från kassan och bara en av få kunder, det måste vara jättesvårt som anställd att känna in sin kund då.
 
Udda åsikt: jag gillar personalen på Lush. Pga sjukt extrovert själv när jag är out n about.

Jag gillar dem också, trots att jag är väldigt introvert egentligen. Jag har blivit försökskanin för olika saker där i princip varje gång jag gått in, men jag tycker ändå inte att jag känt mig 'tvingad' att köpa produkterna som visas.

The Body Shop och MAC i stan var helt hopplösa förut med att i princip kasta sig fram emot en i iver att marknadsföra en produkt bara man sträckte sig efter den för att kika, eventuellt även bete sig som om man ska stoppa ned hela butiken i väskan. Det tyckte jag var jobbigt och det var länge sedan jag handlade av dem av den anledningen.

Att hälsa och fråga om man letar efter något speciellt en gång går bra, men upprepas det lämnar jag. Det känns bara inte bra.
 
Är det når särskilt med Twilfit? Har de problem med mycket snattare eller nåt?

Man kommer in " Hej, kan jag hjälpa dig med nåt?" - " nej ville bara titta runt på rean"
Mindre än en minut senare " Är det når särskilt du är ute efter " - " Bara tittar änsålänge"
Två minuter senare " Vi har bla bla bla bla här och här, är det nåt sånt du söker ? " - " Nej, nu går jag för jag får inte ens titta på varorna i fred HEJDÅ"

De har små butiker och det osar desperation och kläng lång väg. När de har når intressant i butiken så går jag oftast inte ens in, för de är så påflugna.
 
De apotek jag handlat pa i Sverige hade ingen skillnad mellan recept belagdt och recept fria lakemedel. Nu var det, som sagt, 7-8 ar sedan jag handlade i ett Svenskt apotek ... sa jag vet inte hur det ar nu.
Fast så har det ju varit i alla tider? Man får ta nummerlapp till en farmaceut för att få ut recept. Det gör man i ett "bås" med skivor på sidorna oftast, eller i alla fall avskilt på något sätt. Sen kan man betala receptfritt där ockå om man ska ha båda delarna. Till bara receptfritt tar man inte nummerlapp. På de riktigt gamla apoteken hade de ibland ett annat system, där man köade, lämnade in sitt recept (eller lämnade det i en låda) och sen köade i en annan kö när det var klart. Men det bereds ju inga mediciner på apotek idag, så det systemet finns vad jag vet inte längre. (jag vet ett apotek som höll fast med det länge, men de var unika. Det skulle dock förvåna mig om de fortfarande gör så).
Menar du att på de apotek du varit är det samma kö och samma personal för receptfritt och recept? Det låter ju helt ohållbart och inget jag kan minnas att jag någonsin sett i Sverige.
 
De apotek jag handlat pa i Sverige hade ingen skillnad mellan recept belagdt och recept fria lakemedel. Nu var det, som sagt, 7-8 ar sedan jag handlade i ett Svenskt apotek ... sa jag vet inte hur det ar nu.

Nope, har bott i Sverige hela mitt liv och väldigt mycket längre än 7-8 år har det varit olika kassor till recept och receptfritt. Med skivor mellan kassorna. Ska man hämta ut ett recept tar man en nummer lapp annars ställer man sig bara i kön för receptfritt.
 
Är det når särskilt med Twilfit? Har de problem med mycket snattare eller nåt?

Man kommer in " Hej, kan jag hjälpa dig med nåt?" - " nej ville bara titta runt på rean"
Mindre än en minut senare " Är det når särskilt du är ute efter " - " Bara tittar änsålänge"
Två minuter senare " Vi har bla bla bla bla här och här, är det nåt sånt du söker ? " - " Nej, nu går jag för jag får inte ens titta på varorna i fred HEJDÅ"

De har små butiker och det osar desperation och kläng lång väg. När de har når intressant i butiken så går jag oftast inte ens in, för de är så påflugna.
Det är de butikerna som min trådstart handlar om. Jag blev vansinnig till slut och insåg att jag måste undvika dem på grund av personalens beteende.
 
Nope, har bott i Sverige hela mitt liv och väldigt mycket längre än 7-8 år har det varit olika kassor till recept och receptfritt. Med skivor mellan kassorna. Ska man hämta ut ett recept tar man en nummer lapp annars ställer man sig bara i kön för receptfritt.
Fast det skiljer sig mellan olika apotek. De flesta apotek har ju som du beskriver, men det finns fortfarande lite mindre varianter som har samma köplapp för allt. Så är det tex på apoteket på min vårdcentral, de har inte plats för någon egen receptfrittkassa.
 
Jag vill gärna få ett "hej" när jag kliver in. Jag säger oftast hej först själv när jag kliver in om inte personalen hinner säga det.
Sen är ett "vill du ha hjälp/letar du efter något särskilt?" helt okej. Oftast vill jag inte ha hjälp dock och då säger jag det.
Vill leta ifred, ogillar påflugenhet.

Sen det några skrev om apotek, där kan jag också känna snälla ge mig bara det jag ska ha så jag får gå. Visst, de är kunniga och vill mitt bästa och det är ingen stor grej för dem, men nja...
 
Fast det skiljer sig mellan olika apotek. De flesta apotek har ju som du beskriver, men det finns fortfarande lite mindre varianter som har samma köplapp för allt. Så är det tex på apoteket på min vårdcentral, de har inte plats för någon egen receptfrittkassa.
Och det är bättre organisation på ett litet apotek än att ha två kassor med en enda personal. En lördag var jag tvungen att åka in till ett apotek med receptfritt/recept på olika sidor av lokalen med en enda arbetande personal och lång kö till båda typer av kassorna. Stackars människa, vilken kass arbetsmiljö.

Men hen behövde i alla fall inte tänka på hur man ska hälsa på och serva kunderna med uppsökande verksamhet eller inte.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 611
Senast: MiaMia
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 916
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 693
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp