Butikspersonals uppmärksamhet

I ett köpcentrum nära en tidigare arbetsplats började de unga killarna som skulle kränga abonnemang att kalla mig och mina kollegor för "damen" :eek: . Vi var då i fyrtioårsåldern och de fick oss att känna oss minst dubbelt så gamla, det var vidrigt. Vi undvek det centrumet helt tills de hade försvunnit.
Lite som jag när jag blir översprungen av yuppiepappor som knappar på sina telefoner, men ändå vill visa vilka fantastiska pappor de är när de är ute och "rastar barnet i barnvagn" och kallar mig för käring se upp hur du kör... och jag snabbt replikerar, jag är ledsen snorunge men om du lyfte blicken från din mobil och tittade var du framför din barnvagn när jag står still skulle det gå bättre... då blir den rare pappan kränkt och fräser, akta så jag inte knuffar ut dig för trappan där borta...

Men jag skriver även under på det där med klängiga abonnnemangsförsäljare som tjatar om sit... damen, damen, damen...
 
Jag jobbade flera år i en ridsportbutik, min vanliga hälsning till folk som kom in var "Hej! Bara att hojta om ni behöver hjälp med något :D" lämnade sen dem ifred tills de bad om hjälp, om jag inte märkte att de såg lite vilsna ut. De vanliga kunderna kände jag igen och lärde mig vilken storlek/typ av täcken de gillade mm, många gånger hade jag mer koll på deras täcken än dem själva. Det roligaste var att kunna hjälpa nån att hitta helt rätt, både en själv och kunden blev så glada ^^ "Så du har dessa täcken redan, dessa förhållanden i stallet/hagen, ja men då ska du nog ha detta täcke" och sen kommer kunden tillbaka och säger det satt som en smäck och håller bra. :D
 
Så brukar de göra i telefonbutiker här. Finns butiker som bara säljer mobiler (tror jag) och som verkar allmänt... skumma. Där står försäljarna (nästan alltid unga män) och försöker locka till sig kunder genom att hojta efter folk som passerar. Med resultatet att alla passerande går så långt ifrån som möjligt.
Precis..ibland har de haft en Loka eller liknande dryck och locka med för att komma in i butiken. Jag håller också avstånd till sådana
 
Ett hej och ett " hojta till om du behöver hjälp" räcker gott och väl för mig.
Ska jag av någon anledning in i någon mindre butik själv, tittar jag alltid om det finns någon mer därinne som kan ta fokusen då jag gärna vill titta ifred. 😅
Och ska jag köpa elektronik köper jag hellre i en "ta själv" butik än en där jag måste ha kontakt med en säljare för att få varan. Även fast det kanske är en dyrare prislapp. Måste jag promt ha kontakt med en säljare blir det "jag vill ha det här och det här. Punkt. " :angel:

Annars tycker jag överlag personal brukar hälsa när man möts . Både vid kassa och om man möter någon i butiken.
 
Nej. Här i Stockholm är utbudet oändligt.
Men då så förstår jag inte problemet?
Du väljer de inköpsställen som du trivs med och så får andra välja de ställen som de trivs med.
Alla glada och nöjda eller hur?

Det är definitivt ett vinnande koncept för butiken att ta hand om kunden litet mer än vad vissa finner riktigt bekvämt.
Många köper mera så.
Och det är också ett bra sätt att skydda sig mot butiksstölder.
Personalen behöver inte stoppa många snatterier för att det skall vara mer lönsamt än att lämna kunder som bara tittar i fred.

För egen del så vill jag ha full service när jag shoppar.
Jag har en lista med vad jag behöver och enklast för mig är att jag får hjälp att hitta vad som passar.
Fort skall det helst gå också.
Köpmogna kunder är de mest lönsamma.
 
Men då så förstår jag inte problemet?
Du väljer de inköpsställen som du trivs med och så får andra välja de ställen som de trivs med.
Alla glada och nöjda eller hur?

Det är definitivt ett vinnande koncept för butiken att ta hand om kunden litet mer än vad vissa finner riktigt bekvämt.
Många köper mera så.
Och det är också ett bra sätt att skydda sig mot butiksstölder.
Personalen behöver inte stoppa många snatterier för att det skall vara mer lönsamt än att lämna kunder som bara tittar i fred.

För egen del så vill jag ha full service när jag shoppar.
Jag har en lista med vad jag behöver och enklast för mig är att jag får hjälp att hitta vad som passar.
Fort skall det helst gå också.
Köpmogna kunder är de mest lönsamma.
Tanken med diskussionen var om jag och mina vänner var ett undantag som tycker att det är obehagligt med påträngande butikspersonal. Utifrån svaren i tråden verkar vi vara i majoritet. Därför kan man reflektera över att det inte verkar vara ett vinnande koncept. Du är ett undantag i denna tråd.

När du går till en butik för första gången kan du ju inte veta hur personalen beter sig. Dessutom kan det ju skifta mellan person och över tid. Grunden för tråden var att personal i flera butiker tillhörande en kedja som jag tidigare handlat mycket ifrån har ändrat sitt beteende och blivit obehagligt närgångna. Detta observerat i butik efter butik under en period av flera månader. Därför undviker jag numera de butikerna trots att jag har uppskattat deras varor.
 
Tanken med diskussionen var om jag och mina vänner var ett undantag som tycker att det är obehagligt med påträngande butikspersonal. Utifrån svaren i tråden verkar vi vara i majoritet. Därför kan man reflektera över att det inte verkar vara ett vinnande koncept. Du är ett undantag i denna tråd.

När du går till en butik för första gången kan du ju inte veta hur personalen beter sig. Dessutom kan det ju skifta mellan person och över tid. Grunden för tråden var att personal i flera butiker tillhörande en kedja som jag tidigare handlat mycket ifrån har ändrat sitt beteende och blivit obehagligt närgångna. Detta observerat i butik efter butik under en period av flera månader. Därför undviker jag numera de butikerna trots att jag har uppskattat deras varor.
Förändringen som har gjort butikspersonalen mer närgången har nog med åtgärder mot butiksstölder att göra.
Jag upplever i stället en högre grad av service-vilja.
Samma sak men från mitt perspektiv.
Att jag är en minoritet i tråden betyder inte att jag är det i verkligheten.
Butiker med hög servicegrad är populära och framgångsrika.
De tävlar t.o.m. i Service Score.
https://servicescore.se/servicescore-2022/
 
Förändringen som har gjort butikspersonalen mer närgången har nog med åtgärder mot butiksstölder att göra.
Jag upplever i stället en högre grad av service-vilja.
Samma sak men från mitt perspektiv.
Att jag är en minoritet i tråden betyder inte att jag är det i verkligheten.
Butiker med hög servicegrad är populära och framgångsrika.
De tävlar t.o.m. i Service Score.
https://servicescore.se/servicescore-2022/
För mig är hög servicegrad att finnas tillgänglig och känna in vilken service som önskas. Inte att ligga på kunderna med ständig dialog. Jag blir illa till mods om personalen ligger på när man sagt att man vill titta först och allt köpsug försvinner då direkt. Däremot när man söker upp personalen för att ställa frågor är det viktigt att de finns lätt och tillgängliga.
 
För mig är hög servicegrad att finnas tillgänglig och känna in vilken service som önskas. Inte att ligga på kunderna med ständig dialog. Jag blir illa till mods om personalen ligger på när man sagt att man vill titta först och allt köpsug försvinner då direkt. Däremot när man söker upp personalen för att ställa frågor är det viktigt att de finns lätt och tillgängliga.
Jag uppskattar den typen av kontakt från personalen, då så känner jag inte att jag stör.
Så det är ju olika.

Men jag tror faktiskt att personalen utbildas i att klänga litet på kunderna både som stöldskydd och för att det faktiskt säljer bättre totalt.
Detaljhandeln är oerhört duktiga på att mäta vad som ger högre försäljningssiffror.
 
Jag uppskattar den typen av kontakt från personalen, då så känner jag inte att jag stör.
Så det är ju olika.

Men jag tror faktiskt att personalen utbildas i att klänga litet på kunderna både som stöldskydd och för att det faktiskt säljer bättre totalt.
Detaljhandeln är oerhört duktiga på att mäta vad som ger högre försäljningssiffror.

Stör? Jag känner aldrig att jag stör när jag går in i en butik och ska handla där. Jag tar för givet att jag och mina pengar är välkomna.
 
För mig är hög servicegrad att finnas tillgänglig och känna in vilken service som önskas. Inte att ligga på kunderna med ständig dialog. Jag blir illa till mods om personalen ligger på när man sagt att man vill titta först och allt köpsug försvinner då direkt. Däremot när man söker upp personalen för att ställa frågor är det viktigt att de finns lätt och tillgängliga.
Precis så. Oavsett om butiksanställda med sådant beteende vill kolla så folk inte stjäl eller hoppas att kunderna ska köpa mer, så får det mig att känna mig mer som en potentiell tjuv än en potentiell kund.
 
Precis så. Oavsett om butiksanställda med sådant beteende vill kolla så folk inte stjäl eller hoppas att kunderna ska köpa mer, så får det mig att känna mig mer som en potentiell tjuv än en potentiell kund.
Exakt. De kanske motar en tjuv, men de förlorar ockå minst en kund om man ska se tillden här tråden. Jag skulle inte ens gå tillbaka - eventuellt handla via nätet om de har webbutik och det känns mödan värt. Skulle inte rekommendera vidare heller.
 
Sedan ÄR det svårt som servicepersonal. Till och med som städerska på hotellet vill de att jag ska sälja, fast jag skiter för det mesta i det och engagerar mig mest i de gäster vi har som anländer med hund. 😅 Jag vet ju vad jag kan rekommendera för dem ( och ibland får jag klappa! :love: ), annars fokuserar jag mest på att "se tillgänglig ut", hälsa när de kommer och tacka när de går... annars kollar man ju med ögonen helt enkelt. Ser någon vilsen eller extra engagerad ut frågar man, i övrigt får folk semestra och greja ifred.
 
Håller helt med att konsekvenserna borde kännas av mer.

Känner mig dock skeptisk till att det är en vinst med att förfölja kunder med tanke på hur många kunder som väljer bort en sådan butik jämfört med tex xxl som inte förföljer sina kunder.
Både Dressman och Elgiganten går riktigt bra och jag uppfattar deras personal som tämligen på.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 600
Senast: MiaMia
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 896
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 818
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 607
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp