Hur tycker ni att personalen ska bete sig när ni kommer in i en butik? Började diskutera detta med en kompis efter att vi varit inne i ett par butiker från samma kedja och personalen betett sig likadant i alla.
De sa hej och frågade om de kunde hjälpa till, vi sa nej vi tittar runt själva. Efter en halv minut frågade personalen igen om vi ville ha hjälp, vi sa nej tack, sen upprepades detta några gånger till och vi kände oss trängda och gick. Vi är båda såna som tycker om att gå runt bland varorna för att se om vi hittar något intressant. Ingen av oss går in i en butik, be personalen ta fram en viss sak, och går därifrån utan att kolla in resten av sortimentet.
Vi förutsatte att detta var direktiv uppifrån och att personalen kände sig tvingade att vara så påträngande, men det gjorde oss obekväma.
Har pratat med andra vänner om detta och ingen känner sig bekväm med uppmärksamhet på den nivån, dessutom borde butikerna förlora på kunder som inte gör spontanköp. Hur tänker ni andra?
Jag kan bara ge ett gott råd... bli aldrig funktionsnedsatt, då blir du konstant jagad även om du bara har råd att/vill "fönstershoppa" just den dagen.
Ibland undrar jag om de har för mkt personal i vissa butiker, eftersom alla med rullstol, rullator eller permobil har en "skugga" genom hela butiken... Jag har slutat att besöka vissa butiker, då man kan undra om de tror att man tänker stjäla hela butiken...