Butikspersonals uppmärksamhet

Hur tycker ni att personalen ska bete sig när ni kommer in i en butik? Började diskutera detta med en kompis efter att vi varit inne i ett par butiker från samma kedja och personalen betett sig likadant i alla.
De sa hej och frågade om de kunde hjälpa till, vi sa nej vi tittar runt själva. Efter en halv minut frågade personalen igen om vi ville ha hjälp, vi sa nej tack, sen upprepades detta några gånger till och vi kände oss trängda och gick. Vi är båda såna som tycker om att gå runt bland varorna för att se om vi hittar något intressant. Ingen av oss går in i en butik, be personalen ta fram en viss sak, och går därifrån utan att kolla in resten av sortimentet.

Vi förutsatte att detta var direktiv uppifrån och att personalen kände sig tvingade att vara så påträngande, men det gjorde oss obekväma.

Har pratat med andra vänner om detta och ingen känner sig bekväm med uppmärksamhet på den nivån, dessutom borde butikerna förlora på kunder som inte gör spontanköp. Hur tänker ni andra?

Jag kan bara ge ett gott råd... bli aldrig funktionsnedsatt, då blir du konstant jagad även om du bara har råd att/vill "fönstershoppa" just den dagen.

Ibland undrar jag om de har för mkt personal i vissa butiker, eftersom alla med rullstol, rullator eller permobil har en "skugga" genom hela butiken... Jag har slutat att besöka vissa butiker, då man kan undra om de tror att man tänker stjäla hela butiken...
 
Jag tar gärna en hälsning men vill inte att de är påträngande. :)
Sen är det så olika, jag upplever tex att det är svårt att hitta personal i livsmedelsbutiker när jag vill fråga något. Kan behöva gå runt och leta efter personal ibland.
På butiker som säljer tex kläder känns det som att det är lättare att hitta något snabbt för att få hjälp.

Jag avskyr butiker där man kommer in genom entrén och de i kassan direkt frågar om man behöver hjälp. :p
Tyvärr sparar man gärna på personal de kostar framförallt kvällar och helger eller så är någon sjuk och det går inte att få in någon extra eller så strular något som måste fixas
Jag skulle gärna vilja kunna vara på fler ställen samtidigt många gånger :(
 
Nu vet jag inte, men jag gissar att det åtminstone ibland handlar om att de fått höra från ledningen att de måste ta kontakt med kunder, försöka sälja mer, fråga om de behöver hjälp osv men inte fått någon som helst utbildning kring kundbemötande. Då blir det svårt, framförallt om det kombineras med att det kommer "kontrollanter" till butiken och att personalen får skäll om de inte tar kontakt med kunderna. (Det var mycket prat här förut om det då det kommit ut att personalen i en närliggande butik själva kände sig obekväma med att vara så "på" men att de inte vågade annat pga ledningen.)
Så kan det säkert vara, vaga direktiv och ingen handledning.
 
Tycker lagom är det bemötandet jag får på Willys, rusta eller liknande. Absolut max är att någon säger att det bara är att säga till om hjälp behövs och sedan inte mer. Har väldigt lätt för att känna mig obekväm och lämnar vid andra gången frågan kommer om jag behöver hjälp eller om jag känner mig kollad på av personal.
 
Hej, Kan vi hjälpa till med något/säg till om du behöver hjälp och ett hejdå

Räcker utmärkt.

Är det väldigt lite folk i t.ex en klädbutik o0m det bara är jag därinne skulle jag inte ta illa upp om de frågar en gång till.

Detta gäller alla slags handel som inte är matbaserat. I en matbutik där jag måste gå in och handla och inte har något val om man säger så räcker det att de är trevliga om man ber om hjälp/frågar efter något
 
När jag jobbade i affär som sålde sängar/möbler mm så var riktlinjen

Hej när kunden kommer in, Även om du står i kassan med annan kund lyfter man blicken och säger hej
Ser man någon stå och titta/klämma/känna fråga om de behöver hjälp 1-2ggr
Hej då när man ser kunden gå.

Enligt kundundersökningar var det dock otroligt många som lämnade butiken just för att ingen uppmärksammat dem på plats.

Svårt att veta vart gränsen går för många.
 
När jag växte upp fanns det en klädbutik i stan som hade fina kläder som man aldrig gick in i ensam. De i butiken var så påflugna och lät en aldrig gå i lugn och ro och titta. Först kom personal 1 och sa "Hej och välkommen, kan jag hjälpa till med något?", Nej tack jag vill bara gå runt och titta lite. Sen gick man 3 meter och så kom Personal 2 "Hej och välkommen, kan jag hjälpa till med något?". Nej tack, jag vill bara gå runt och titta lite och så fortsatte det. Värst var en man som jobbade där och som inte förstod att man inte ville att han skulle titta in i omklädningsrummet när man bytte om. Han kunde kika över kanten och fråga om man behövde hjälp med något och erbjuda att gå och hämta en annan storlek. Man gick INTE in där ensam som ung tjej. Man hade alltid med en kompis som kunde vakta hytten när man bytte om! Jag vet inte om jag tror att han egentligen avsåg att titta på småtjejer eller om han "bara" ville vara oerhört hjälpsam. Obehagligt var det oavsett när man var i tonåren.
 
Ett "Hej!" är trevligt men mer behöver inte jag.

Dock ett undantag; när jag är i en provhytt vill jag att någon är uppmärksam på om jag behöver hjälp med att hämta en annan storlek. Antingen att en personal håller sig i närheten och ser om jag tittar ut, eller om någon frågar om allt går bra.

Egentligen vill jag ha uppmärksam personal som inte tränger sig på, luddigt och bra förklarat va? :D
 
Sen finns det ett undantag: Om jag shoppar efter ny BH. Då vill jag definitivt ha hjälp av kunnig personal som kan sitt sortiment och som kan hämta modeller och storlekar som passar mig. Personal shopper nivå på hjälpen! Jag har upptäckt att det blir bäst så och jag hittar de skönaste BH:arna på det sättet. Jag går alltid till underklädesbutik som har bra personal.
 
När jag jobbade i (liten) ridsportsbutik, där det sällan var mer än en kund inne åt gången, så sa jag i regel ”hej, säg till/hojta om du vill ha hjälp med något”. Och det är så jag föredrar att få det, i alla fall i en mindre/specialiserad butik. I större butiker/”vanliga” livsmedels-/ klädbutiker och liknande är det okej om personalen är tillgänglig om jag vill fråga nåt, eller lite uppmärksam på om jag ser förvirrad/sökande ut.
 
Som @Mineur skrev, det beror på vilken typ av butik det är.
Jag jobbar själv i en butik - apotek - där det är ganska vanligt att kunderna faktiskt behöver hjälp att hitta rätt i djungeln av produkter.
Eftersom jag själv å ena sidan tycker det är apjobbigt med personal som jagar en och å andra sidan vill vara serviceinriktad mot kunderna så har jag hittat en väg som jag känner speglar hur jag själv vill ha det.
Hälsa på alla kunder jag får ögonkontakt med (och några till när de kommer in), låta dem titta lite själva färst och sen ställa frågan om jag kan hjälpa dem med något eller om de hittar vad de söker. Och sen lämna dem ifred.
Åh ja, jag älskar när apotekspersonal frågar direkt om jag behöver hjälp. Ibland ska jag bara köpa sånt jag ”kan”, men när jag ska köpa nåt nytt är det guld (för jag frågar sällan direkt själv annars, speciellt inte om de ser upptagna ut, vilket de ofta gör :D), annars går jag runt och letar onödigt länge själv och kanske ändå måste fråga om hjälp i slutändan.
 
Jag undviker små butiker för personal ofta är så påflugande och vaktiga. Ofta är jag bara nyfiken och går och kikar, hittar jag något kan jag köpa det eller lägga det på minnet att jag ska köpa vid senare tillfälle med bättre tid eller möjlighet, men i sådana affärer är det så jobbigt med personal runt benen hela tiden.

Det är så mycket enklare att gå in i en större butik och gå och spana- och hitta något, även om man inte ens gick in för att man tänkte köpa något utan bara för att man har tid att slå ihjäl. Tror små butiker förlorar kunder genom att vara så på sin vakt.

Typ hälsa och gå och gör något och visa kunden viss ointresse, men var tillgänglig liksom?!
 
Tycker att det ska vara ömsesidig respekt åt båda hållen.
Sen beror det ju lite på vilken typ av butik. Vissa kräver lite mer av Personalen. För min del Elbutiker.
Handla mat klarar jag själv i butiker jag handlar ofta. Hög musik i lokalen är för mig mer irriterande än påträngande personal.
Personal som hellre skvallrar med varandra än har koll på kunder, nej tack.
När det kommer till kunderna så uppskattar både personal och andra kunder att man inte går omkring och talar högt i telefonen hela tiden.
 
Ett hej när man kommer in duger gott åt mig. Om de absolut måste så är det ok att fråga EN gång om jag vill ha hjälp. Är personalen det minsta påflugen och/eller frågar flera gånger så får jag panik (får på riktigt ett enormt stresspåslag), rusar ut och återkommer aldrig till butiken. :o Mvh Folkskygg
 
För mig beror det helt på vilken typ av butik det är. Om jag själv kan plocka de varor jag behöver och sedan bege mig till kassan, då vill jag aldrig ha hjälp.

Men om det t ex. är en skobutik där de bara har vissa storlekar framne och man måste be om andra storlekar, byggvaruhandel där man inte själv kan förse sig med trävaror, tygbutik där man måste få hjälp av personal att klippa, osv, då vill jag gärna att de är uppmärksamma och erbjuder hjälp snabbt.
 
Åh ja, jag älskar när apotekspersonal frågar direkt om jag behöver hjälp. Ibland ska jag bara köpa sånt jag ”kan”, men när jag ska köpa nåt nytt är det guld (för jag frågar sällan direkt själv annars, speciellt inte om de ser upptagna ut, vilket de ofta gör :D), annars går jag runt och letar onödigt länge själv och kanske ändå måste fråga om hjälp i slutändan.
Häromdagen började personen i kassan på apoteket småprata lite om varorna jag köpt - typ allergimedicin - har allergisäsongen redan börjat? Det tycker jag är lite väl gränslöst, även om det inte var något direkt känsligt för mig då.
 
Nu vet jag inte, men jag gissar att det åtminstone ibland handlar om att de fått höra från ledningen att de måste ta kontakt med kunder, försöka sälja mer, fråga om de behöver hjälp osv men inte fått någon som helst utbildning kring kundbemötande. Då blir det svårt, framförallt om det kombineras med att det kommer "kontrollanter" till butiken och att personalen får skäll om de inte tar kontakt med kunderna. (Det var mycket prat här förut om det då det kommit ut att personalen i en närliggande butik själva kände sig obekväma med att vara så "på" men att de inte vågade annat pga ledningen.)
Det var precis sånt som kompisen och jag funderade över. Vi har båda jobbat på Coop, men inte i några specialiserade butiker, så vi har inte behövt sälja på det sättet. Vi antog att denna butikskedja sagt åt sin personal att vara mera på, kontaktsökande, utfrågande (vilken storlek har du jag kan hitta rätt åt dig) vilket för mig är obehagligt påträngande och närgånget. Man har inte riktigt fattat vad det är som får en kund att känna sig trygg och intresserad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 741
Senast: MiaMia
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 921
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 971
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 819
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Te-samo-far, vad är det?
  • Budget
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp