Sv: Burtråd
Förresten, som en liten uppdatering till mina bilder och det som står där - Öhh flyttar till sin uppfödare på fredag. Rövhalt har jag förmodligen hittat ett hem åt men inget är helt säkert än.
På söndag får jag hem en guldhamsterpojk - en silversobel roan
En här på buke (vet inte om jag får skriva vem och omständigheterna hur som helst så hon får hojta till själv om hon vill det) ska jag få hem 3-4 råtthonor från om typ 5 veckor också, om ungarna klarar sig och hela den biten - än sålänge är de förmodligen ganska rosa
Lite fler än planerat men plats och tid finns, i övrigt kan jag inte påstå att det är nån skillnad mellan 10 råttor eller 12 råttor i en och samma flock liksom
Byrån jag hade marsvin i är numera obebodd. Planen från början var att göra om byrån till utebur men Örjan blev ju inte accepterad av Ulf och Kenneth så jag fick fixa den som en tillfällig nödlösning så han skulle slippa ensamlivet. Igår fick jag dock en snilleblixt och byrån ska bli utebur - ny bur åt grabbarna är Anders gamla parakitbur på 95*50 cm som igår blev omgjord med lite avknipsat galler osv. Den ska sättas ihop med Örjans gamla bur på 78*40 cm (till mitt försvar följde den med när jag fick Örjan
) så det ska bli ordentlig yta åt de.
Här är parakitburen, färdig för igår. Knipsade en stor lucka fram typ så man kommer åt ordentligt. Ville egentligen knipsa i taket också men har de andra 2 ovanpå den buren och vill behålla stadgan, samtidigt som parakitburen är så pass hög att man ändå inte når ordentligt så det vore onödigt. Efter det blev det för mörkt (lampan har dött, och taklampan har pappa stulit för att fixa längre sladd) så resten ska fixas nu i veckan så de får större. Det blir skitbra
Jag funderar även på att köpa hem lite triops-ägg och testa det igen. Har haft triops innan men första omgången kokades (bodde hemma då och mamma sa åt mig att ställa de i köksfönstret så hon också fick se de växa, vilket inte var så lyckat...) och andra omgången förgiftades (mamma igen... Slängde i skitmycket mat som förmodligen kvaddade vattnet typ. Tänkte fiska upp maten men var rädd att nån liten triops skulle följa med, de var bara små små vita prickar då). Nu bor jag ju inte hemma längre med nån mamma som kan ha ihjäl de så kanske testar jag, får se hur det blir
Edit: Glömde länka till bilden, nu är det fixat...