Sv: Burtråd

Zebran har ju tagit hand om en hel hoper djur som en annan person inte kunde ha kvar och nu håller hon på att hitta nya hem till dom.

Tror inte hon har så många med vilje faktiskt.

/KT

Bara 5 djur, om det är hamstrarna och mössen jag fick hem du menar :)
Annars så jo, det är med vilje :D Eller delvis snarare sagt :p Vill jag skaffa fler djur så gör jag ju det och dessa var ju inte planerade direkt. Men fler djur skulle jag inte tacka nej till, dock blir det lite trångt i en etta... :D

Det verkligen nåt att ha i baktanken inför hösten, och kaninerna älskar ju att rejsa uppför rampen till övervåningen på sin bur nu, så dom skulle nog inte ha nåt emot en tre eller fyravåningsbur!:D

Förresten, som en liten uppdatering till mina bilder och det som står där - Öhh flyttar till sin uppfödare på fredag. Rövhalt har jag förmodligen hittat ett hem åt men inget är helt säkert än.

På söndag får jag hem en guldhamsterpojk - en silversobel roan :love:

En här på buke (vet inte om jag får skriva vem och omständigheterna hur som helst så hon får hojta till själv om hon vill det) ska jag få hem 3-4 råtthonor från om typ 5 veckor också, om ungarna klarar sig och hela den biten - än sålänge är de förmodligen ganska rosa :D Lite fler än planerat men plats och tid finns, i övrigt kan jag inte påstå att det är nån skillnad mellan 10 råttor eller 12 råttor i en och samma flock liksom :)

Byrån jag hade marsvin i är numera obebodd. Planen från början var att göra om byrån till utebur men Örjan blev ju inte accepterad av Ulf och Kenneth så jag fick fixa den som en tillfällig nödlösning så han skulle slippa ensamlivet. Igår fick jag dock en snilleblixt och byrån ska bli utebur - ny bur åt grabbarna är Anders gamla parakitbur på 95*50 cm som igår blev omgjord med lite avknipsat galler osv. Den ska sättas ihop med Örjans gamla bur på 78*40 cm (till mitt försvar följde den med när jag fick Örjan :p) så det ska bli ordentlig yta åt de.

Här är parakitburen, färdig för igår. Knipsade en stor lucka fram typ så man kommer åt ordentligt. Ville egentligen knipsa i taket också men har de andra 2 ovanpå den buren och vill behålla stadgan, samtidigt som parakitburen är så pass hög att man ändå inte når ordentligt så det vore onödigt. Efter det blev det för mörkt (lampan har dött, och taklampan har pappa stulit för att fixa längre sladd) så resten ska fixas nu i veckan så de får större. Det blir skitbra :bump:

Jag funderar även på att köpa hem lite triops-ägg och testa det igen. Har haft triops innan men första omgången kokades (bodde hemma då och mamma sa åt mig att ställa de i köksfönstret så hon också fick se de växa, vilket inte var så lyckat...) och andra omgången förgiftades (mamma igen... Slängde i skitmycket mat som förmodligen kvaddade vattnet typ. Tänkte fiska upp maten men var rädd att nån liten triops skulle följa med, de var bara små små vita prickar då). Nu bor jag ju inte hemma längre med nån mamma som kan ha ihjäl de så kanske testar jag, får se hur det blir :)

Edit: Glömde länka till bilden, nu är det fixat...

Senast ändrad:

Ok! När man läser dina planer om att ha dem i flockar låter det... ja... "vettigare". ;) (Lättare för en ickegnagartok att förstå.)
En massa plastbackar i hyllorna såg mer ut som ett arkiv av gnagare. :D

Jag har ju själv ett litet issue med mina djur, jag får lite lätt panik när jag känner att jag har för många och inte har tid för dem. Jag såg din hylla och ögonen började snurra för mig... *fniss*

Hehe mjo, folk brukar reagera :D Hade det varit ännu mer krävande med flockdjur så hade det nog inte funkat heller, men iom den extremt lilla skillnaden med flera djur i en flock så går det alldeles utmärkt - alla i en flock springer löst samtidigt osv :) Undantaget är typ om nån råtta blir som tex en av mina första... Tolererade bara sin bror och sen dog hans bror så han blev själv. Honom fick jag flytta till en hamsterbur som jag bar med mig överallt så han skulle slippa vara ensam - han var ute med mig för det mesta men hade portabel mat/sov/toaplats liksom. Det var drygt, minst sagt. Tack gode gud för sommarlov säger jag bara :angel: :D

Jo, när jag menar bygga egna burar (för djurens skull) menar jag såklart burar anpassade efter djuren :). Oftast blir det ju billigare att bygga en egen stor bur, mot att köpa en lika stor bur i affärn :idea:.

hihi jag vill också ha ett stort djurrum. tyvärr fungerar det inte just nu, bor i en tvåa med sambon. Tycker jag var duktig som lyckades övertala honom om att vi verkligen var i behov av en kanin i vårt hem ;). Så Diffen (kaninen) springer lös varje dag i lägenheten, plus att fåglarna har garderobsburen. Tycker att jag har fixat det rätt bra för mina djur, med de resurser jag har.

MEN, drömmen vore ett rum som fåglarna hade för sig själva :bump:. Samt kastrera kaninen, bygga eget rum till honom, och sen skaffa tjej till honom.
KANSKE blir drömmen sann för vi har tittat på hus, och där finns det massor av rum som skulle passa skitbra som djurrum.:D

Här är min nya ute bur till en av kaninerna!
En från varje sida! :)
imag0524ec2.jpg

imag0526fe7.jpg

Och en innvändigt! :D
imag0527aa5.jpg

Den ska få lite ny färg på några ställen!

Kul om det går i uppfyllelse!:)
jag kastrerade kaninen förra året byggde ut buren och köpte honom en tjej:D

hittade lite upplagda bilder på burarna!
I dom bor Killer Kenny 5 år och Kaxiga Kitty 1år, båda dvärgvädurar!

Vinterbur

ursäkta röran..:o det går en ramp upp från nedre buren till den övre!

en del av hagen och i bakgrunden sommarburen, kenny är den svart vita och Kitty är den bruna klutten mellan krukan och lekstugan!;)

dina kaniner verkar ha de bästa liv en kanin i bur kan ha! :love: tycker det är så hemskt med de där inneburarna som är 50*100cm :crazy: stackars små liv..

Tack!:)
Kenny är ju mitt lilla hjärtegryn, så jag gör allt för att göra honom lycklig!;)
Stora burar, köper en kompis mm mm

ZsaraZsara
Tack så mkt, har jättesvårt för att se djur i bur och måste dom vara i bur så ska den iaf vara stor!:)

Hmmm mycket djur?? själv har jag 2 hästar, 1 rottweiler, 5 katter, 7 marsvin och 2 kaniner =) Jag är oxå svag för omplaceringar.....har räddat en del ur djuraffärer (så startade marsvinsflockerna) men om någon hör av sig och vill ha en kompis (kanin el marsvin) är jag inte omöjlig med att de kan flytta, kravet för marsvinen är dock att de ska ha en artkompis.

Förut hade jag dessutom 47 avelskaniner ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 739
Senast: Shpongle
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 824
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat